פלייטיקה
צילום: אוהד רומנו

פלייטיקה מצאה משקיע; המשקיעים מצאו נחמה

מניית פלייטיקה קפצה אחרי המסחר אמש ב-32% לאחר שדווח בתקשורת האמריקאית כי קרן Joffre Capital תרכוש מניות בחברה באפסייד של מעל ל-45%
תומר אמן | (4)

חברת המשחקים פלייטיקה (סימול: PLTK) קפצה לאחר המסחר בוול סטריט ב-32% לאחר שהתקבלו דיווחים בתקשורת האמריקאית כי קרן ההשקעות Joffre Capital הסינית תרכוש חלק מהותי מהחברה בתמורה ל-21 דולר. מחיר הנעילה עמד על 14.39 דולר, כך שמדובר באפסייד של מעל 45%. פלייטיקה מאכזבת ברבעונים האחרונים ובכלל, מאז ההנפקה לפני כשנה וחצי היא איבדה כ-45% מערכה. היא הונפקה לפי שווי של 11 מיליארד דולר, עלתה בשיאה לכ-15 מיליארד דולר וכעת נסחרת בכ-6 מיליארד דולר.  החברה הוקמה על ידי זוג הישראלים רוברט אנטוקול, מנכ"ל החברה ואורי שחק בשנת 2010. היא עברה גלגולים ושינויים כשאנטוקול עדיין מנהל אותה ועדיין בעל מניות מהותי.  הקרן, שמנוהלת על ידי יו"ר אפליקציית ההיכרויות Grindr, לא מסרה כמה תרכוש מהחברה. פלייטיקה והקרן נתבקשו להגיב אך סירבו בשלב זה.  בדוחות לרבעון האחרון של 2021 דיווחה החברה כי הכתה את צפי האנליסטים בהכנסות וברווחים. החברה הכניסה 649 מיליון דולר ברבעון לעומת צפי ל-638 מיליון דולר. הרווח המדולל הסתכם ב-0.25 דולר, האנליסטים ציפו לרווח של 0.15 דולר בלבד.  כמו כן הודיעה החברה כי תפתח בהליך לבחינת אלטרנטיבה אסטרטגית עבור החברה, וזאת על מנת למקסם את שווי החברה עבור בבעלי מניותיה. הדריקטריון יבחן מגוון אלטרנטיבות כולל עסקה אסטרטגית או מכירת חלק או רוב מניות החברה לגורם אסטרטגי. עוד טרם לכך הודיעה החברה כי בעל המניות הגדול ביותר בחברה, שי יוזהו (Shi Yuzhu), מייסד Giant, שרכשה את החברה ב-2016 לפי שווי של 4.4 מיליארד דולר, בוחן את יציאתו מהמניה.  בין 15%-25% אמורים היו להימכר במידה והיה מוציא לפועל את תוכניתו, ואין לדעת אם אכן הוציא אותה לפועל בעסקה זו. כך או כך צפוי יוזהו להישאר מורווח מהשקעתו שכן החברה נסחרת לפי שווי של 6 מיליארד דולר.  ממש כמו מספר לא קטן של חברות בעבר, כמו ענקית הסטרימינג  NETFLIX (סימול: NFLX) ויצרנית האופניים הביתיים  PELOTON INTERACTIVE INC (סימול: PTON) שנהנו מאוד מתקופת הסגרים הלא קצרה שאפפה את העולם בתקופת הקורונה נאלצו לאבד לקוחות רבים, בעיקר בגלל סוף תקופת הסגרים שהובילה את הציבור בחזרה החוצה אל המרחבים הפתוחים.  לקריאה נוספת:

>>  פלוטון עוצרת זמנית את הייצור עקב ביקושים נמוכים; צונחת ב-20% גם פלייטיקה סבלה מתופעה דומה בה אנשים הפסיקו להתעניין במשחקים שלה וזנחו את החברה. בדוחות לרבעון הראשון של 2022 דיווחה החברה כי הכניסה 677 מיליון דולר למניה, הצפי עמד על 679 מיליון דולר. הרווח אמור היה להסתכם ב-0.22 דולר, אך החברה דיווחה על 0.2 דולר בלבד. החברה הורידה תחזיות להמשך השנה. בסוף חודש מאי האחרון אף הודיעה החברה כי תפטר 250 עובדים, כ-6% מכוח העבודה שלה, באתרי לוס אנג'לס, לונדון ומונטריאול. בעקבות הפיטורים הודיעה החברה כי יבוטל פיתוח של כמה מן המשחקים החדשים ופיתוח של אחרים יועבר לאחריות האתר פה בארץ.  האינפלציה העולמית לצד החשש ממיתון לא עזרו גם הם לחברות הפועלות בתחום. משבר הקורונה לצד הלחימה באוקראינה דחק את המחירים כלפי מעלה. בנוסף, הציבור החל לצאת יותר ולשחק פחות, ובכך משך את השטיח מתחת לכל אותן חברות שמרוויחות ממשחקים שהם Free-to-play, כלומר - המשחק חינמי, אך תוספות מסויימות בתוכו עולות כסף.  חברות רבות נוספות בתחום סבלו מתופעה זו.  TENCENT HOLDINGS (סימול: TCEHY), המחזיקה במשחקי מובייל פופולארים כמו PUBG, Clash of Clans, Speed Drifters ועוד, דיווחה בדוחות האחרונים כי "לאחר הקורונה, תעשיית הגיימינג עוברת נורמליזציה, במסגרתה מספר השחקנים הפעילים יורד, וכך גם הרכישות בתוך המשחקים עצמם".  גם חברות המשחקים NINTENDO CO LTD ADR (סימול: NTDOY) ו- ELECTRONIC ARTS (סימול: EA) התלוננו על תופעה דומה.  

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    דן 28/06/2022 20:39
    הגב לתגובה זו
    היכן העליות... אני רואה רק ירידה במנייה
  • 2.
    חזרה לעצמה ….. יורדת (ל"ת)
    הימור לא נכון 28/06/2022 17:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שתעלה קצת שנוכל לברוח (ל"ת)
    פלי 28/06/2022 08:55
    הגב לתגובה זו
  • מאיר 28/06/2022 15:36
    הגב לתגובה זו
    לא חכנו לירידה ואחכ לקנות.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.