עליות מסחר בורסה חצים חץ
צילום: Istock

מה צפוי בימים הקרובים? "עקיפת הצפי בשיעור משמעותי תשנה את הסנטימנט. אם לא: דאונסייד גדול"

כך לפי האנליסט כריסט סניק מהפירמה Wolfe. למרות האכזבה בנטפליקס ובפלוטון, דוחות רבעון 4 של החברות צפויות להציג בממוצע עלייה של 25% ברווחים. גם שיפור הסנטימנט לא יחזיר את מניות הטק לביצועי יתר טוענים ב-Evercore ואומרים כי זו שעתן של מניות הערך
איתי פת-יה | (2)
נושאים בכתבה דאונסייד תיקון

שבוע המסחר הקודם בוול סטריט היה הגרוע ביותר מאז 2020, בחסות ערבוביה בין חששות הקשורים בסביבת המאקרו לגבעי העתיד הקרוב בין שתי אכזבות ספציפיות מצד דוחות רבעוניים ברמת המיקרו לגבי העבר הקרוב. אתמול הבאנו כאן מדבריו של הכלכלן הראשי של מיטב דש, אלכס זבז'ינסקי שהשווה את התיקון בנאסד"ק למקרי עבר מאז 2010 ומצא שהפעם המצב טוב יותר על פניו, שכן ה-S&P נפגע פחות וכך גם השווקים מחוץ לארה"ב מוגנים יותר יחסית. ובכל זאת יש שנותרים סקרנים מה עם הנאסד"ק עצמו, בטח בשבוע שבו מדווחות ענקיות הטק.

מאז השיא בנובמבר הנאסד"ק איבד 14%, מה שהכניס אותו לטריטוריה של תיקון (ירידות של 10% ומעלה מהשיא), ובשבוע שעבר לבדו ירד 7.6%. במהלך שני ימי ברצף ראינו את המדד מוסיף 1% באמצע היום וסוגר לבסוף בירידות. בחמישי האחרון הנאסד"ק 100 אף עלה 2% ונעל בירידות של 1.3%. כבר 6 פעמים לפני כן בעשור האחרון קרה שהנאסד"ק 100 הוסיף 1.5% לפחות באמצע היום וסגר בירידות של יותר מאחוז.

מתוך ששת המקרים הללו, בחמישה מהם, שבוע ימים לאחר מכן המדד כבר ניצב היה ברמה גבוה יותר – כך לפי האנליסט כריסטופר ג'ייקובסון מהפרימה Susquehanna. "למי שמחפש סימנים לאופטימיות, מקרי העבר יכולים לספק קצת נחמה". ובכל זאת, מדגם של שישה מקרים בלבד? לכו תרכיבו מזה מחקר.

את העליות החריגות בשנה שעברה מייחסים לצד סביבת ריבית האפס, הדפסת הכספים והזרמת הנזילות המוגזמת לשווקים, גם בתמריצים ממשלתיים לאזרחים – שמאז נפסקו. הזרמת הנזילות נקשרה ברמות השווי המנופחות, התמריצים נקשרו בחלק מהסקטורים לעלייה בביצועי החברות. אלא שעם קטיעתם אין המשמעות בהכרח שהמספרים שנראה בדוחות הקרובים יהיו גרועים. אמריקאי שקיבל כסף לעו"ש אולי השתדרג באייפון, קנה בוולמארט, או ששיפץ את הבית – הוא לא רכש למשפחה שלו תכנה לניהול ארגוני.

כלומר כידוע, ישנם סקטורים שמושפעים מדברים אחרים – למשל עניין הסגרים וההדבקה בקורונה, ולאו דווקא מהכיסים של צרכני קצה. בממוצע, לפי נתונים של חברת המחקר Refinitiv, דוחות הרבעון הרביעי של החברות הנסחרות יציגו עלייה של 24% ברווחים. בתווך היו המקרים הנקודתיים של  NETFLIX (NFLX) שהציגה גידול של 2.5 מיליון מנויים בלבד, נמוך ביותר מחצי מצפי השוק שהיה לתוספת של 5.7 מיליון – ההפתעה הרעה הפילה את המניה ב-24%, ואפשר לתהות מה הייתה תגובת השוק למצב כזה לפני חצי שנה-שנה.

יצרנית ציוד הכושר PELOTON INTERACTIVE INC (PTON) ספגה ירידה של 14% בעקבות דיווח שהכחישה על השבתת המפעלים בפברואר ובמרץ. היא אמנם אמרה "לא השבתה" אבל כן הכירה בצורך להתאים את יכולות היצור לביקושים – ולא במובן החיובי, אלא במובן זה שהביקושים כבר יורדים (ואולי אנשים חוזרים לחדרי הכושר) וצריך לייצר פחות.

השבוע ידווחו  MICROSOFT (MSFT),  APPLE (AAPL),  TESLA INC (TSLA),  INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES (IBM) וכן  AT&T INC (T),  VISA (V),  MASTERCARD INCORPORATED (MA),  BOEING (BOE),  VERIZON (VZ),  KIMBERLY CLARK CORP (KMB) ועוד.

קיראו עוד ב"גלובל"

בפירמה Wolfe האנליסט כריסט סניק צופה הפתעה חיובית בשורת הרווח ב"שיעור חד ספרתי בינוני-גבוה" על תחזיות השוק (כלומר עקיפת התחזיות בכ-4-10%). לדבריו, אם כך יהיה הדבר ישפר את הסנטימנט בשוק. ומה אם לא? "אז יש מקום לדאונסייד הרבה יותר גדול". כלומר יש תחזיות, אבל המשקיעים לא הורגלו רק לציפייה שהחברות יקלעו להן – אלא יש גם דרישה לא גלויה לשאלה בכמה הן יעקפו אותן.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שמואל שמואלי 24/01/2022 17:14
    הגב לתגובה זו
    מי שעיניו בראשו בורח מהמניות , המפולת בדרך והיא תיהיה כואבת יותר מהמפולת עקב הקורונה , השוק חייב בתיקון שיאפשר לו להיפטר ממניות הזבל ולהתחיל בראלי מחדש
  • 1.
    רק מזומן 24/01/2022 16:02
    הגב לתגובה זו
    האמת של הבועה תתגלה היום.
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTמניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPT

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50

זינוק חד במניית SMX הציף עניין בטכנולוגיית הסימון שפיתחה החברה, אך בעיקר סימני שאלה על שווי מנופח - חברה של 350 מיליון דולר עם ביצועיים אפסיים
אדיר בן עמי |

מניית SMX SMX -59.09%   משכה בימים האחרונים עניין יוצא דופן בשוק האמריקאי. לאחר תקופה ארוכה שבה נסחרה ברמות נמוכות ובמחזורי מסחר מצומצמים, היא רשמה זינוק חד שהעלה את שווי החברה למאות מיליוני דולרים בתוך ימים ספורים. בסוף נובמבר נסחרה המניה בדולרים בודדים, וכעבור כשבוע כבר חצתה את רף 340 הדולרים. ביום המסחר האחרון הגיעה המניה לרמה של כמעט 500 דולר במהלך היום, אך מיד לאחר סגירתו צנחה בכ־23% לרמה של כ־254 דולר.


החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.


בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.


ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.


האתגר הכפול

מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.


חנות ספורה בדוחא שבקטאר, מתוך האתר הרשמיחנות ספורה בדוחא שבקטאר, מתוך האתר הרשמי

האנבידיה של עולם הביוטי - ספורה: מנגנון חדשנות, צמיחה גלובלית ושותפויות

עם הכנסות שנתיות במיליארדים, עוד ועוד חנויות שנפתחו בכל העולם, חוויית קניה שכוללת AI, ספורה צומחת בעקביות כשחקן המוביל בתעשיית הביוטי העולמית

הדס ברטל |

ספורה (Sephora), ענקית הקמעונאות ממשיכה לצמוח גם השנה, בתקופה של אי וודאות כלכלית. ב-2025, דו"ח הרבעון השלישי של LVMH מציין הכנסות כוללות של 58.1 מיליארד אירו בתשעת החודשים הראשונים, עם עלייה אורגנית של 1%, כאשר חטיבת הסחר הסלקטיבי, הכוללת את ספורה, רשמה צמיחה של 7%. 

רשת הקמעונאות לקוסמטיקה שהוקמה ב-1970 על ידי דומיניק מנדל בצרפת, החלה כחנות יחידה בפריז והתרחבה למותג גלובלי וכיום נמצאת תחת בעלות LVMH מאז 1997. הרכישה על ידי LVMH, שהייתה תמורת 262 מיליון אירו, אפשרה הרחבה מהירה, כולל כניסה לארה"ב ב-1998 עם רכישת 29 חנויות מ-Helene Curtis. עד שנת 2000, הרשת הגיעה ל-300 חנויות בארה"ב וכיום היא מפעילה 3,400 חנויות ב-35 מדינות, כולל 1,200 בארה"ב, 500 באירופה ו-300 באסיה. המודל העסקי מבוסס על גישה פתוחה למוצרים, ללא דלפקים סגורים, מה שמאפשר התנסות ישירה ומגביר מכירות ב-25% בהשוואה למודלים מסורתיים.

ספורה עצמה השיגה צמיחה כפולה משיעור השוק, עם עלייה בהכנסות ובשולי רווח, למרות ירידה של 3% במכירות בארה"ב ברבעון הראשון עקב בסיס השוואה גבוה. בחצי השנה הראשונה, חטיבת הבשמים והקוסמטיקה של LVMH נשארה יציבה, הודות למכירות בצפון ודרום אמריקה, אירופה והמזרח התיכון, כאשר הכנסות החטיבה הגיעו ל-39.8 מיליארד אירו. ההשקה של מותג Rhode של היילי ביבר באוקטובר 2025 הניבה מכירות שבועיות שיא של 4.7 מיליון דולר בצפון אמריקה, והשקת MAC Cosmetics בארה"ב בתחילת 2026 תכפיל את נוכחות המותג ב-500 חנויות פיזיות ובאתר. חטיבת הביוטי של LVMH גם רשמה צמיחה אורגנית של 2%, עם דגש על שוק אסיה, שם מכירות ספורה גדלו ב-5%.

גם בעידן האון ליין ספורה ממשיכה לפתוח חנויות 

ספורה חווה גם התרחבות בהיקף החנויות שלה. בעוד רשתות רבות רק סוגרות חנויות בעידן הקניות המקוונות, עם דגש על אמריקה הלטינית: 10 חנויות חדשות במקסיקו וברזיל ב-2025. בבריטניה, שם פועלות 10 חנויות כיום עם תוספת של 2 עד סוף השנה כאשר מוצב יעד של 20 עד 2026. בצפון אמריקה, ספורה משקיעה 500 מיליון דולר בשדרוג 700 חנויות ב-5 השנים הקרובות, כולל שילוב טכנולוגיה כמו מסכי מגע ומערכות לאבחון סוג עור שיתאימו לכל לקוחה את המוצרים המתאימים לסוג העור הספציפי שלה.
בסין, הרשת מחזקת נוכחות עם 100 חנויות, ומשלבת מוצרים מקומיים כמו סרומים קוריאניים, שמהווים כ-15% מהמכירות באסיה. באירופה, ספורה מתרחבת בגרמניה עם 5 חנויות חדשות ב-2025, ובצרפת, ארץ המוצא, היא מפעילה 300 חנויות עם מכירות של כ-2 מיליארד אירו בשנה. בשוק המפרץ הפרסי, ספורה הרחיבה שותפות עם e.l.f. Beauty בנובמבר 2025, מה שמאפשר כניסה למדינות כמו סעודיה ואיחוד האמירויות, עם צפי למכירות של 50 מיליון דולר בשנה ראשונה. שותפות עם Kohl's בארה"ב תרמה לצמיחה של 5.4% בקטגוריית אקססוריז ברבעון השלישי, כאשר ספורה תופסת 25% משטחי החנויות של Kohl's ב-2025.


חנות של ספורה, מתוך האתר הרשמי
חנות של ספורה - קרדיט: מתוך האתר הרשמי