ספקית המידע של המשקיעים נכנסת ל-S&P 500. איך נראים המספרים שלה?
ב-20 בדצמבר תצורף למדד ה-S&P 500 אחת החברות שמתחרה במנהלת המדד S&P Global בתחום המידע הפיננסי למשקיעים. זוהי FACTSET RESEARCH SYSTEMS (סימול: FDS) כיום חברת הטכנולוגיה עם שווי השוק הגדול ביותר ב-S&P 400 Midcap, העומד על כ-17 מיליארד דולר. עלייתה כיתה עתיד להגדיל את הסחירות בה, הגם שכבר התחזקה לא מעט מתחילת השנה. אז ממה החברה בעצם עושה כסף, ובכמה כסף מדובר?
את השם שלה ימצאו משקיעי הריטייל לא פעם כשיחפשו את ממוצע הקונצנזוס של האנליסטים למחירי היעד של מניה מסוימת או את התחזיות של אלה לגבי התוצאות שיפגשו בדוחות הקרובים שתפרסם. אז לשם אומדן איך נראה רבעון אצל FactSet, נעשה לה כאן את מה שהיא עושה לאחרים:
לפי הערכות הקונצנזוס ברבעון השלישי של השנה (ובמונחים שלה: הראשון של השנה הפיסקלית 2022), שדוחותיו יתפרסמו ב-21 לחודש (יום לאחר הכניסה למדד) החברה תציג רווח של 2.99 דולר למניה על הכנסות של 419.13 מיליון דולר, המשקפות קצב שנתי של קרוב למיליארד דולר. האנליסטים העלו את תחזיותיהם, כשקודם לכן עמדו בממוצע על רווח של 2.95 דולר למניה. התחזיות השנתיות מניחות רווח של 12.21 דולר למניה (11.78 דולר לפני העלאתן).
ברבעון השני של השנה דווקא פספסה את צפי השוק, שחזה רווח של 2.72 דולר למניה בעוד היא סיפקה 2.63 דולר (הפרש של 0.09%). מדובר היה אז בגידול של 14.8% בשורה התחתונה מול 2.29 דולר שנה קודם לכן. הרווח המתואם דרך במקום על 2.88 דולר למניה, בשל עליות התפעול והוצאות המס שהאמירו וקיזזו את הצמיחה, שהייתה 7.4% בשורה העליונה עם הכנסות של 411.9 מיליון דולר, בהשוואה ל-383.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. מתוך כך הצמיחה האורגנית הסתכמה ב-6.7%, כש-410.1 מיליון דולר הגיעו מפעילות נמשכת.
- פנסיה במסלול S&P 500 - ההגנה שלא מדברים עליה
- "ה-S&P 500 יגיע ל-7,000 בסוף שנה"; מה התחזית ל-2026?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ערך המנויים השנתי שלה (Annual Subscription Value - AVS) בצד השירותים המקצועיים עלה בין התקופות במאה מיליון דולר ל-1.7 מיליארד דולר, ולא הושפע מהשירותים של החברות שרכשה בעזרתן צמחה באופן לא אורגני. בפאקטסט אמרו כי תוספת של 100 מיליון דולר לסעיף היא גידול ברמת שיא עבורה.
שולי הרווחיות התפעולית השתפרו לרמה של 28.9% למול 25.7% בזמנו, שכן אז הכירה בהוצאות על השקעות שביצעה. הרווחיות התפעולית המתואמת דווקא ירדה ל-31.6% מ-33.2% בשל תגמול גבוה יותר לעובדים, שקשור בהאצה בסעיף ערך המנויים השנתי (כלומר – העובדים הצליחו למכור יפה את השירותים, ותוגמלו על כך).
גזרת המיזוגים והרכישות אצל החברה פעילה כל הזמן, ולפני חודשיים קנתה את Cobalt הפועלת בתחומה, רכישה שלא צפויה להשפיע על התוצאות באופן מהותי. רכישות נוספות היו של חברת המידע BTU הממוקדת בשוק האנרגיה בצפון אמריקה ושל Cabot שמחלצת תובנות מבוססות התנהגות שוק למנהלי נכסים.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
צפי החברה לשנה הבאה הוא שה-AVS בתוספת השירותים המקצועיים יעלה ב-105-135 מיליון דולר, ההכנסות תעמודנה על 1.705-1.72 מיליארד דולר ושולי הרווח התפעולי ינועו בין 31-32% (ללא שינוי ממשי) ואלה המתואמים בין 32.5-33.5%. הרווח למניה עתיד להיות לדבריה 11.6-11.9 דולר, והרווח המתואם 12-12.3 דולר למניה.
בעוד שאת ריכוז המלצות האנליסטים המשקיעים הפרטיים שהזכרנו יכולים למצוא בחינם, המודל העסקי מבוסס כמובן על השוק המוסדי יותר שמהלקוחות בו גובה פאקסט תשלום. בין הלקוחות חברות ניהול נכסים ועושר, קרנות הון, תאגידים ובנקאי השקעות. מעל 6,000 ספקי שירותים פיננסיים משתמשים במוצרים של פאקטסט לפי אתר החברה.
המניה עלתה ב-60% מאז השפל בפברואר וקית' הוסום, אנליסט ב-Northcoast Research כתב בסקירה שלו כי "זה טבעי להניח שיכולה להיות עוף דחיפה למניה, שכבר נתנה ביצועים טובים בחודשים האחרונים. אם תצורף למדד אני מצפה שתמשיך בראלי ושמשקיעים ינסו להקדים את עליית הסחירות בה עם הכניסה, ולרכוש את המניה בעצמם".
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
