ריצרד בארסון
צילום: יוטיוב
דוחות

וירג'ין חושפת את מחיר הטיסה לחלל: 450 אלף דולר וקופצת באפטר ב-5%

הקפיצה במניה מגיעה למרות שהחברה פספסה בשורה התחתונה כשרשמה הפסד של 39 סנט למניה, גבוה מצפי האנליסטים להפסד של 33 סנט למניה. החברה רשמה הכנסות של 571 אלף דולר, לעומת צפי ל-380 אלף דולר. מאז הטיסה לחלל נפלה המניה ב-40%
נתנאל אריאל | (2)
נושאים בכתבה וירג'ין גלקטיק

חברת הטיסות המסחריות לחלל של המיליארד סר ריצ'ארד ברנסון,  VIRGIN GALACTIC HOLDINGS , מדווחת הערב על הפסד של 94 מיליון דולר, או 39 סנט למניה, גבוה מקונצנזוס האנליסטים להפסד של 33 סנט למניה. החברה גם דיווחה על הכנסות של 571 אלף דולר, לעומת צפי אנליסטים ל-380 אלף דולר.

אם החברה פספסה כך בשורה התחתונה, מדוע היא מזנקת במסחר המאוחר? הסיבה היא שבמקביל לפרסום הדוחות החברה דיווחה הודעה חיובית מבחינת המשקיעים. החברה חשפה כי היא תדרוש על כל מושב בטיסות שלה לחלל לא פחות מ-450 אלף דולר לכרטיס, גבוה משמעותית מההערכות מוקדמות יותר שדיברו על כ-250 אלף דולר לכרטיס.

החברה תציע שלושה סוגי כרטיסים: מושב יחיד, חבילה לזוגות חברים או משפחות, ורכישת טיסה מלאה, כאשר בוול סטריט מעריכים כי שוק תיירות החלל יגדל עד 2030 לכ-8 מיליארד דולר. 

בוירג'ין מסבירים את הסיבה למחיר הגבוה בעקבות "עלייה בהתעניינות הצרכנים לאחר טיסתה של החברה בחודש יולי. זו רשימה משמעותית של 'מאמצים-מוקדמים' " אמרו בחברה וכי היא תפתח גם רשימה עבור אלה שרוצים להזמין מקום בטיסות חלל עתידיות. "שאנחנו מנסים להביא את פלא החלל לאוכלוסייה הגלובלית הרחבה ושמחים לפתוח את הדלת לתעשייה וחוויה צרכנית חדשה לגמרי", אמר מנכ"ל החברה מייקל קולגלאזייר.

טיסת החלל הבאה של וירג'ין מתוכננת לסוף חודש ספטמבר, והיא תהיה משימה בתשלום בור חיל האוויר האיטלקי.

נזכיר כי מניית החברה נפלה ב-40% במצטבר במשך כמה ימים, מיד לאחר שהטיסה לחלל של המייסד ושל עוד כמה מעובדיו חזרה מהחלל לאחר שיגור מוצלח אתמול (הנה הסרטון).

אם הטיסה הצליחה למה המניה התרסקה? הסיבה היא שוירג'ין הכריזה על ביצוע הנפקת ATM של עד 500 מיליון דולר, כאשר הבנקים המלווים יהיו קרדיט סוויס ומורגן סטנלי שיהיו זכאים לעמלה של 2% מתמורת ההנפקה ברוטו.

ההנפקה יוצאת במודל ATM ולא בהנפקה רגילה ככל הנראה על מנת שהחברה תוכל להנפיק מניות בהתאם לצרכים שלה. כרגע יש לה בקופה מספיק לעוד שנה וחצי של פעילות, אבל לא בהכרח מספיק בשביל לבנות עד חלליות לצורך שיגורים מסחריים.

קיראו עוד ב"גלובל"

הנפקת ATM היא סוג של הנפקה שבה בניגוד להנפקה "הקלאסית" אותה אנו מכירים, המניות לא נמכרות בבת אחת. אלא בכפוף לשיקול הדעת של מלווי ההנפקה ובכפוף לכמה כללים - המניות נמכרות במהלך המסחר השוטף בבורסה. הקונים בבורסה לא יכולים לדעת בעת המסחר האם המניות שהם קונים הן מניות חדשות שהכסף ממכירתן הולך לחברה או לחילופין מניות שנמכרות ממחזיק קיים.

למה זה הפיל את המניה? קודם כל, יתכן שלא כל המשקיעים ציפו לכך שהחברה תצטרך כסף. היה הגיוני להאמין שהכסף שיש לחברה כיום, יספיק גם לשיגורים המסחריים - יתכן גם שחלק חוששים שקצב שריפת המזומנים עלה בחודשים האחרונים ולכן זה נדרש. כמו כן, ישנו תמיד החשש שמכירת המניות בשוק, למרות שישנן מגבלות על הכמות הנמכרת בכל יום - יורידו את מחיר המניה בעת מכירתן בשוק.

הטיסה שהייתה, הגיעה לגובה של 50 מייל מעל לפני הקרקע ונערכה במשך כשעה, בטיסה השתתף גם בעל המניות הגדול ביותר ומייסד החברה - סר ריצ'ארד ברנסון בנוסף לעוד חמישה עובדים מהחברה שלו. במהלך יום המסחר של הטיסה, יום שישי - ירדה מנית החברה בכ-7%.

אומנם לא מדובר על טיסה מסחרית, אך לאחר מספר טיסות מבחן נוספות שיערכו כבר הקיץ, ובכפוף להצלחתן - צפויות להתחיל טיסות מסחריות כבר בתחילת 2022. החברה צפויה להיות הראשונה שמשגרת טיסות מסחריות.

לפני שבוע היה קוריוז, כאשר ברנסון הודיע כי יצטרף לטיסה - ובכך יקדים את מייסד אמזון ג'ף בזוס. מניית החברה זינקה במסחר ב-23%, אך לבסוף סיימה רק בעלייה של 4%.

כבר למעלה מ-600 לקוחות הזמינו כרטיסים לשלב הטיסות המסחריות, כאשר המחיר ששילמו אינו ידוע והחברה לא פרסמה אותו. בעקבות כמות הכרטיסים הללו שהוזמנה, סגרה החברה את הזמנות הכרטיסים - עד לפחות לאחר שיגמרו טיסות המבחן ושהחברה תוכל לדעת יותר בוודאות את כמות השיגורים המסחריים הקרובים.

באותו זמן הנהלת החברה כן נתנה הערכה שלאחר הפתיחה המחודשת של ההזמנות, יעמוד מחיר כרטיס בודד על לא פחות מרבע מיליון דולר, לטיסה של בערך שעה אחת - כעת מפרסמת החברה כאמור כי המחיר יהיה הרבה יותר גבוה.

שווי השוק של החברה עומד כעת על כ-7.6 מיליארד דולר, לאחר הנפילה של אותם 40% בשוויה, ולפני העלייה שיש כעת במסחר המאוחר - עם זאת מחיר המניה עדיין גבוה ב-35% ביחס לתחילת השנה. הונה החוזר עומד על כ-552 מיליון דולר, הון שצפוי לממן את הוצאות החברה עד שתהפוך לרווחית. ההון החוזר ביחד עם תמורת הנפקת ה-ATM צפוי לעזור לחברה ברכישת חלליות לשיגורים המסחריים ב-2022, ככל שיהיו כאלה.

השאלה העיקרית כרגע היא שאלת הרווח. לא ניתן כעת לתת תשובות על השאלות החשובות ביותר, כאשר המשמעותית ביותר מביניהן היא בלאי החללית וכתוצאה מכך גם הרווחית של החברות הפועלות בתחום. כאשר פונים ללקוחות "בעלי משאבים" במצב הקיים של השוק, בו יש מעט שחקניות - זה קצת פחות משנה. כי אם כבר הם בוחרים "ללכת על זה" הם ישלמו בין אם זה יהיה 250 אלף דולר או 300 אלף דולר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    סטיב אוסטין 06/08/2021 09:51
    הגב לתגובה זו
    לחברה בעצם יש מטוס בפיתוח שמטיס אזרחים במהירות היפירסונית. מה שמאפשר להגיע מארה"ב לאירופה בשעתיים ולהגיע לאוסטרליה ב 5 שעות. לטיסות כאילו שיוכלו לקחת חלק בשדות תעופה רגילים יהיו הרבה לקוחות עשירים שיהיו מוכנים לשלם מחיר פרמיום.
  • 1.
    החברה הודיעה אתמול שהיא גם סיימה את ההנפקה בatm 06/08/2021 09:45
    הגב לתגובה זו
    החברה הודיעה אתמול שהיא גם סיימה את ההנפקה בatm
ירידות שווקים (דאל אי)ירידות שווקים (דאל אי)
באפט אמר

אינדיקטור באפט בשיא של 223%: אזהרה לשוק המניות האמריקאי

המדד המפורסם של וורן באפט מצביע על הערכת יתר קיצונית בוול סטריט היסטוריה מלמדת שמה שקורה אחר כך לא תמיד נעים, אבל זה לא אומר שהעליות לא יכולות להמשיך 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה וורן באפט

שוק המניות האמריקאי זינק קרוב ל-40% מאז אפריל. השיאים נשברים, מניות הטכנולוגיה מובילות, מניות ה-AI מזנקות על רקע מהפכה שצפויה לשפר את הרווחים של הארגונים. אך מנגד יש כבר "קולות של בועה". חזרנו לבסיס - לוורן באפט. לבאפט יש אינדיקטור על שמו: "אינדיקטור באפט" שקל לחישוב ומלמד אם השוק יקר או לא.  על פי האינדיקטור השוק היום מתומחר ביתר, הוא יקר.  אפילו מאוד יקר. מצב מאוזן הוא 1005, והשוק מתמחר ב-223%. 

הכתבה הבאה תתמקד בפרמטר זה בלבד, תסביר את מנגנונו, תסקור את היסטוריתו ותנתח את משמעותו בהקשר הנוכחי, תוך שמירה על ניתוח אובייקטיבי וממוקד.

מהו אינדיקטור באפט?

אינדיקטור באפט, הידוע גם כיחס שווי שוק לתוצר מקומי גולמי, הוא כלי הערכה בסיסי שמאפשר למשקיעים להעריך את רמת התמחור הכוללת של שוק המניות ביחס לכלכלה האמיתית. בפשטות, הוא מחושב על ידי חלוקת שווי השוק הכולל של כל המניות הנסחרות בארצות הברית, כפי שמשוקף במדדים בתוצר המקומי הגולמי (GDP) השנתי.

התוצאה מוצגת כאחוזים: אם היחס עומד על 100%, שווי השוק שווה בדיוק לגודל הכלכלה. רמות נמוכות מצביעות על הזדמנויות קנייה, שכן השוק נראה זול יחסית לייצור הכלכלי. לעומת זאת, רמות גבוהות מעידות על ניפוח, שבו מחירי המניות מתנתקים מהבסיס הכלכלי ומסתכנים בירידה.

המדד אינו מדויק כמו כלים מתקדמים יותר, שכן הוא מתעלם מגורמים כמו ריביות, אינפלציה או השפעות גלובליות והוא גם לא לוקח בחשבון שהמניות הנסחרות בוול סטריט הן גלובליות, כלומר אין בהכרח קשר ישיר בין התוצר האמריקאי לשווי החברות. 

מאסק עם שיבון זיליס והתאומים (X)מאסק עם שיבון זיליס והתאומים (X)

מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ

הוא העשיר באדם, הוא יזם סדרתי, הוא הוביל את המהפכה ברכבים חשמליים ואוטונומיים, הוא מפתח רובוטים שיהיו כמעט אנושיים, הוא מחזיק באחד מהצ'איטם המוצלחים ב-AI, הוא רוצה לקחת אתכם לטיולים בחלל והוא היה החבר הכי טוב של הנשיא. הדרך של אילון מאסק לאחד האנשים הפופולאריים בעולם

רן קידר |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

ההתחלה היתה קשה. האבא היה די "מופרע", בבית ספר לא היה קל, אבל מאסק צמח לגדולה. ךכאורה הכל היה בסדר, ילדות בדרום אפריקה בבית מהמעמד הבינוני-עשיר.  אך בדיעבד, הרבה אחרי שהוריו התגרשו, נחשפו בעיקר דרך אחיו ואחיותיו סיפורים מסמרי שיער. 

בגיל 9 הוריו של מאסק התגרשו, והוא בחר להתגורר עם אביו, בחירה שהוא עצמו התחרט עליה בהמשך. הוא תיאר את אביו כדמות בעייתית, קרה ואף פוגענית. בריאיונות נדירים, מאסק התייחס לאביו כ"נבל" וטען שמדובר באדם "מרושע להחריד". אין קשר בין מאסק לאביו כבר עשרות שנים. 

בשנים האחרונות נחשף כי האבא - ארול מאסק הביא לעולם ילדים עם בת חורגת שלו, דבר שעורר סערה ציבורית ומשפחתית והיו כתבות שתיארו פגיעה גם מינית בילדים נוספים. מאסק הילד ברח מהמשפחה. הוא מעביר כספים לבני משפחה, אך לא נמצא בקשר קרוב איתם. 

מאסק כילד, היה שקט, סבל מבריונות גם בבית ספר, שקע בקריאת ספרים בעיקר בתחומי המדע. כנראה שאימו היתה העוגן.  מיי מאסק, האם בנתה קריירה עצמאית כדוגמנית ותזונאית, התפרנסה לבד והמשיכה במסלול חיים עצמאי גם אחרי הגירושים. לאורך השנים תמכה בילדיה, ואף עברה עם אילון בין מדינות כדי לאפשר לו לממש את השאיפות שלו. 


סיפור ההצלחה של מאסק קיבל אתמול ביטוי מרשים - 75% מבעלי המניות של טסלה תמכו בו בבקשה לתנאי התגמול שלו. הוא ביקש 1 טריליון דולר תחת יעדים ותנאים מסוימים (לא פשוטים) והם הסכימו למרות הביקורת מסביב  (הרחבה: הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?) . מאסק שכבר כיום הוא העשיר באדם, עם שפע של הצלחות, ומוביל מהפכות, צריך בסוף (כמו כולם) את אהבת הקהל. הם אוהבים אותו. בשבילם ובשביל רבים אחרים הוא "מלך העולם". הנה הסיפור בתחנות מהילדות ועד היום במתכונת של שאלות ותשובות:     


ילדות בדרום אפריקה (0–17)

מתי ואיפה נולד אילון מאסק?

הוא נולד ביוני 1971 בעיר פרטוריה שבדרום אפריקה, למשפחה מהמעמד הבינוני־גבוה.