ריצרד בארסון
צילום: יוטיוב
דוחות

וירג'ין חושפת את מחיר הטיסה לחלל: 450 אלף דולר וקופצת באפטר ב-5%

הקפיצה במניה מגיעה למרות שהחברה פספסה בשורה התחתונה כשרשמה הפסד של 39 סנט למניה, גבוה מצפי האנליסטים להפסד של 33 סנט למניה. החברה רשמה הכנסות של 571 אלף דולר, לעומת צפי ל-380 אלף דולר. מאז הטיסה לחלל נפלה המניה ב-40%
נתנאל אריאל | (2)
נושאים בכתבה וירג'ין גלקטיק

חברת הטיסות המסחריות לחלל של המיליארד סר ריצ'ארד ברנסון,  VIRGIN GALACTIC HOLDINGS , מדווחת הערב על הפסד של 94 מיליון דולר, או 39 סנט למניה, גבוה מקונצנזוס האנליסטים להפסד של 33 סנט למניה. החברה גם דיווחה על הכנסות של 571 אלף דולר, לעומת צפי אנליסטים ל-380 אלף דולר.

אם החברה פספסה כך בשורה התחתונה, מדוע היא מזנקת במסחר המאוחר? הסיבה היא שבמקביל לפרסום הדוחות החברה דיווחה הודעה חיובית מבחינת המשקיעים. החברה חשפה כי היא תדרוש על כל מושב בטיסות שלה לחלל לא פחות מ-450 אלף דולר לכרטיס, גבוה משמעותית מההערכות מוקדמות יותר שדיברו על כ-250 אלף דולר לכרטיס.

החברה תציע שלושה סוגי כרטיסים: מושב יחיד, חבילה לזוגות חברים או משפחות, ורכישת טיסה מלאה, כאשר בוול סטריט מעריכים כי שוק תיירות החלל יגדל עד 2030 לכ-8 מיליארד דולר. 

בוירג'ין מסבירים את הסיבה למחיר הגבוה בעקבות "עלייה בהתעניינות הצרכנים לאחר טיסתה של החברה בחודש יולי. זו רשימה משמעותית של 'מאמצים-מוקדמים' " אמרו בחברה וכי היא תפתח גם רשימה עבור אלה שרוצים להזמין מקום בטיסות חלל עתידיות. "שאנחנו מנסים להביא את פלא החלל לאוכלוסייה הגלובלית הרחבה ושמחים לפתוח את הדלת לתעשייה וחוויה צרכנית חדשה לגמרי", אמר מנכ"ל החברה מייקל קולגלאזייר.

טיסת החלל הבאה של וירג'ין מתוכננת לסוף חודש ספטמבר, והיא תהיה משימה בתשלום בור חיל האוויר האיטלקי.

נזכיר כי מניית החברה נפלה ב-40% במצטבר במשך כמה ימים, מיד לאחר שהטיסה לחלל של המייסד ושל עוד כמה מעובדיו חזרה מהחלל לאחר שיגור מוצלח אתמול (הנה הסרטון).

אם הטיסה הצליחה למה המניה התרסקה? הסיבה היא שוירג'ין הכריזה על ביצוע הנפקת ATM של עד 500 מיליון דולר, כאשר הבנקים המלווים יהיו קרדיט סוויס ומורגן סטנלי שיהיו זכאים לעמלה של 2% מתמורת ההנפקה ברוטו.

ההנפקה יוצאת במודל ATM ולא בהנפקה רגילה ככל הנראה על מנת שהחברה תוכל להנפיק מניות בהתאם לצרכים שלה. כרגע יש לה בקופה מספיק לעוד שנה וחצי של פעילות, אבל לא בהכרח מספיק בשביל לבנות עד חלליות לצורך שיגורים מסחריים.

קיראו עוד ב"גלובל"

הנפקת ATM היא סוג של הנפקה שבה בניגוד להנפקה "הקלאסית" אותה אנו מכירים, המניות לא נמכרות בבת אחת. אלא בכפוף לשיקול הדעת של מלווי ההנפקה ובכפוף לכמה כללים - המניות נמכרות במהלך המסחר השוטף בבורסה. הקונים בבורסה לא יכולים לדעת בעת המסחר האם המניות שהם קונים הן מניות חדשות שהכסף ממכירתן הולך לחברה או לחילופין מניות שנמכרות ממחזיק קיים.

למה זה הפיל את המניה? קודם כל, יתכן שלא כל המשקיעים ציפו לכך שהחברה תצטרך כסף. היה הגיוני להאמין שהכסף שיש לחברה כיום, יספיק גם לשיגורים המסחריים - יתכן גם שחלק חוששים שקצב שריפת המזומנים עלה בחודשים האחרונים ולכן זה נדרש. כמו כן, ישנו תמיד החשש שמכירת המניות בשוק, למרות שישנן מגבלות על הכמות הנמכרת בכל יום - יורידו את מחיר המניה בעת מכירתן בשוק.

הטיסה שהייתה, הגיעה לגובה של 50 מייל מעל לפני הקרקע ונערכה במשך כשעה, בטיסה השתתף גם בעל המניות הגדול ביותר ומייסד החברה - סר ריצ'ארד ברנסון בנוסף לעוד חמישה עובדים מהחברה שלו. במהלך יום המסחר של הטיסה, יום שישי - ירדה מנית החברה בכ-7%.

אומנם לא מדובר על טיסה מסחרית, אך לאחר מספר טיסות מבחן נוספות שיערכו כבר הקיץ, ובכפוף להצלחתן - צפויות להתחיל טיסות מסחריות כבר בתחילת 2022. החברה צפויה להיות הראשונה שמשגרת טיסות מסחריות.

לפני שבוע היה קוריוז, כאשר ברנסון הודיע כי יצטרף לטיסה - ובכך יקדים את מייסד אמזון ג'ף בזוס. מניית החברה זינקה במסחר ב-23%, אך לבסוף סיימה רק בעלייה של 4%.

כבר למעלה מ-600 לקוחות הזמינו כרטיסים לשלב הטיסות המסחריות, כאשר המחיר ששילמו אינו ידוע והחברה לא פרסמה אותו. בעקבות כמות הכרטיסים הללו שהוזמנה, סגרה החברה את הזמנות הכרטיסים - עד לפחות לאחר שיגמרו טיסות המבחן ושהחברה תוכל לדעת יותר בוודאות את כמות השיגורים המסחריים הקרובים.

באותו זמן הנהלת החברה כן נתנה הערכה שלאחר הפתיחה המחודשת של ההזמנות, יעמוד מחיר כרטיס בודד על לא פחות מרבע מיליון דולר, לטיסה של בערך שעה אחת - כעת מפרסמת החברה כאמור כי המחיר יהיה הרבה יותר גבוה.

שווי השוק של החברה עומד כעת על כ-7.6 מיליארד דולר, לאחר הנפילה של אותם 40% בשוויה, ולפני העלייה שיש כעת במסחר המאוחר - עם זאת מחיר המניה עדיין גבוה ב-35% ביחס לתחילת השנה. הונה החוזר עומד על כ-552 מיליון דולר, הון שצפוי לממן את הוצאות החברה עד שתהפוך לרווחית. ההון החוזר ביחד עם תמורת הנפקת ה-ATM צפוי לעזור לחברה ברכישת חלליות לשיגורים המסחריים ב-2022, ככל שיהיו כאלה.

השאלה העיקרית כרגע היא שאלת הרווח. לא ניתן כעת לתת תשובות על השאלות החשובות ביותר, כאשר המשמעותית ביותר מביניהן היא בלאי החללית וכתוצאה מכך גם הרווחית של החברות הפועלות בתחום. כאשר פונים ללקוחות "בעלי משאבים" במצב הקיים של השוק, בו יש מעט שחקניות - זה קצת פחות משנה. כי אם כבר הם בוחרים "ללכת על זה" הם ישלמו בין אם זה יהיה 250 אלף דולר או 300 אלף דולר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    סטיב אוסטין 06/08/2021 09:51
    הגב לתגובה זו
    לחברה בעצם יש מטוס בפיתוח שמטיס אזרחים במהירות היפירסונית. מה שמאפשר להגיע מארה"ב לאירופה בשעתיים ולהגיע לאוסטרליה ב 5 שעות. לטיסות כאילו שיוכלו לקחת חלק בשדות תעופה רגילים יהיו הרבה לקוחות עשירים שיהיו מוכנים לשלם מחיר פרמיום.
  • 1.
    החברה הודיעה אתמול שהיא גם סיימה את ההנפקה בatm 06/08/2021 09:45
    הגב לתגובה זו
    החברה הודיעה אתמול שהיא גם סיימה את ההנפקה בatm
פיטורים
צילום: FREEPICK

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים

דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פיטורים תעסוקה

חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.

במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.

הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.

בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.

ההשפעה על השווקים

הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.

אמזון בזאר. קרדיט: רשתות חברתיותאמזון בזאר. קרדיט: רשתות חברתיות

אמזון לעניים? החברה משיקה את Amazon Bazaar לשווקים המתפתחים

ענקית המסחר האלקטרוני אמזון משיקה פלטפורמה חדשה בשם Amazon Bazaar, המיועדת לשווקים מתפתחים ותציע מוצרים במחירים נמוכים במיוחד, חלקם החל מ-2 דולר בלבד; המהלך נועד להתמודד ישירות עם הצלחתן של אפליקציות הקניות הסיניות הזולות כמו שיין, טמו והחנות של טיקטוק .

רן קידר |
נושאים בכתבה אמזון

אמזון הכריזה ביום שישי על השקת Amazon Bazaar, אפליקציית קניות חדשה ונפרדת מהאפליקציה הראשית, שתציע מגוון רחב של מוצרים מוזלים ותתמקד בשווקים מתפתחים באסיה, אפריקה ודרום אמריקה. לפי החברה, רוב המוצרים באפליקציה יימכרו במחירים של עד 10 דולר, וחלקם אף ב-2 דולר בלבד. האפליקציה זמינה כבר כעת להורדה במכשירי אנדרואיד וב-iOS, ומופעלת ב-14 מדינות בהן הונג קונג, הפיליפינים, טייוואן, קווית, קטאר, בחריין, עומאן, פרו, אקוודור, ארגנטינה, קוסטה ריקה, הרפובליקה הדומיניקנית, ג׳מייקה וניגריה. 

אמזון ציינה כי בחודשים הקרובים היא מתכננת להרחיב את השירות לשווקים נוספים. המהלך נועד להרחיב את נוכחותה של אמזון בשוק הקמעונאות הזולה ולחזק את התחרות מול אפליקציות הסחר הסיניות טמו ושיין, שכבשו את המשתמשים הצעירים ברחבי העולם. האפליקציה החדשה מציעה “מאות אלפי מוצרים במחירים נגישים”, בקטגוריות כמו אופנה, מוצרים לבית, עיצוב ולייף סטייל,  תוך שימוש בממשק מוכר של אמזון, הכולל דירוגים, ביקורות גולשים וכוכבים. 

הלקוחות יכולים להשתמש בחשבון אמזון הרגיל שלהם כדי לבצע רכישות. המשלוחים צפויים להגיע תוך כשבועיים לכל היותר, עם משלוח חינם מעל סכום מינימום משתנה לפי מדינה והחזרות חינם תוך 15 יום. היישום החדש תומך בשש שפות,  אנגלית, ספרדית, צרפתית, פורטוגזית, גרמנית וסינית מסורתית, וכולל מוקד שירות לקוחות רב־לשוני. 

בדומה לטמו ושיין, גם Amazon Bazaar תשלב מאפיינים אינטראקטיביים, כמו הגרלות, קמפיינים שיתופיים והנחות למשתמשים חדשים, כאשר לקוחות שירכשו בפעם הראשונה יקבלו 50% הנחה על המשלוח הראשון. למרות שקיימת חפיפה בין Bazaar לבין Amazon Haul, פלטפורמת הקניות הזולה שהושקה לפני כשנה בשווקים המערביים (ארה״ב, בריטניה, גרמניה, צרפת, איטליה, ספרד, יפן ואוסטרליה), אמזון בחרה להשיק את Bazaar כאפליקציה נפרדת, “כדי להתאים את החוויה התרבותית והשפתית לשווקים המקומיים”. 

לדברי גורמים בחברה, השקת Bazaar היא חלק מאסטרטגיה רחבה יותר להגדיל את נתח השוק של אמזון בקרב צרכנים עם הכנסה פנויה נמוכה יותר, פלח שוק שבו האפליקציות הסיניות צוברות הצלחה מסחררת. בכך, אמזון מאותתת שהיא לא מתכוונת לוותר על מאבק השליטה בשוק המסחר המקוון העולמי, גם אם זה אומר להתחרות על כל דולר בודד.