וול סטריט
צילום: unsplash.com @bylolo

טבע עולה בכ-5% ומשלימה ראלי של יותר מ-17% בפחות משבוע

העליות בטבע מיוחסות לביטול שיתוף הפעולה בין אמזון, בארקשיר ו-JP מורגן במיזם לרכישה משותפת של תרופות ושירותים רפואיים
ניצן כהן | (2)
נושאים בכתבה טבע

טבע (US) מסתמנת הסיפור החם של תחילת שנת 2021. המניה עולה היום בוול סטריט בכ-5% ומשלימה ראלי של יותר מ-17% תוך פחות משבוע.

העליות בטבע מיוחסות לדיווחים מהימים האחרונים לפיהם אמזון, בארקשיר האת'וואי ו-JP מורגן, יורדים מפרויקט להקמת מיזם משותף שיועד לרכישה משותפת של תרופות ושירותים רפואיים, מה שעלול היה ליצור קונגלומרט עם כוח קניה משמעותי שהיה לוחץ את מחירי התרופות מטה ואיתם את מחירי התרופות, מה שהיה פוגע בתוצאות שלהן לטווח הקצר והארוך. ביטול המייזם הוא כאמור, חדשות טובות לחברות התרופות.

טבע שנקלעה למשבר חובות בשנים האחרונות בשל רכישות גדולות מכפי מידותיה עוברת תקופה טובה בשנה האחרונה, תחת ניהולו של קאר שולץ שמעביר את החברה תוכנית התייעלות שכוללת סגירת פסי ייצור שאינם מניבים רווחיות מספקת, הורדת החוב העצום של החברה והעלאת מחירים של מוצרים קיימים כמו גם השקות של תרופות חדשות.

משבר הקורונה גרם לכמה מגמות שהיו טובות לטבע. בתחילת המשבר היה מחסור של חומרי גלם לייצור תרופות בשל הסגר שנכפה על סין, טבע נכנסה לוואקום והגדילה את חלקה בתחום מכירת חומרי הגלם. נתון שני שפעל לטובת החברה היה העובדה כי עיני כל העולם נשואות לתרופה/ חיסון נגד קורונה מה שאיפשר לטבע (וחברות תרופות נוספות) להעלות את מחירי המכירה של מספר תרופות מבלי לספוק ביקורת שהייתה עלולה לסכל את המהלך.

דבר שלישי הוא בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא ארה"ב, מה שגורם למשקיעים ביצרניות של תרופות גנריות לאופטימיות בין היתר בשל הערכות כי ביידן ירחיב את ביטוחי הבריאות בארה"ב, מה שיביא את חברות התרופות להגיע לקהלים שצורכים תרופות אך ידם לא הייתה משגת לרכוש כאלה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בהצלחה לטבע המון אופטימיות. (ל"ת)
    מ 08/01/2021 11:00
    הגב לתגובה זו
  • טבע (ל"ת)
    איתן 09/01/2021 09:06
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.