סוחר
צילום: ISTOCK

התמקדות "במניות חלום" נותנת כעת תשואה עודפת

"מניות החלום" כמו טסלה, ביונד מיט, וויקס ופייבר הצליחו בחודשים האחרונים להעניק תשואת יתר. דרך נוספת להיחשף לתחום היא באמצעות קרן סל - ARKK, המתמקדת בחברות "טכנולוגיה משבשת" מציגה עלייה של 130% מהשפל של מארס האחרון - הרבה מעל המדדים המובילים ועדיין דרך להקטין סיכון מחשיפה למניה בודדת
עמית נעם טל | (8)

באווירה הנוכחית בשווקים הפיננסים ובפרט בוול סטריט, המשקיעים אוהבים להתמקד בעיקר בחברות חלום - חברות המציגות צמיחה חזקה או צפי לצמיחה חזקה, גם אם השורה התחתונה עדיין לא נראית מושלמת. הסיבה היא פשוטה - צמיחה היא הבסיס לרווחים עתידיים. מי שלא צומח "הולך אחורה", מישצומח - יש לו פוטנציאל להגדיל רווחים בהמשך. וכאשר הכסף בשוק כל כך זול, קל יותר להתרכז בחלומות מאשר במציאות. 

כמו וויקס (סימול:WIX) ופייבר (סימול:FVRR) אודיוקודס (סימול::AUDC) הישראליות הן דוגמה טובה לתהליך. גם ההנפקה היום של למונייד, המנסה לשנות את שוק הביטוח באמצעות טכנולוגיה, מהווה דוגמה טובה לתאבון של המשקיעים (לכתבה המלאה). בוול סטריט לא חסר מניות שמוכרות כרגע חלום - טסלה (סימול:TSLA) וביונד מיט (סימול:BYND) הן כמובן הבולטות והמוכרות. 

ניתן להיחשף לאותן "מניות חלום" גם דרך קרנות סל (ETF). חברת ARK מציגה לא מעט תעודות סל המתמקדות ב"חברות חלום". כך לדוגמה, קרן ARKK מתמקד בחברות המוגדרות כ"חדשנות משבשת". הקרן עשתה קרוב ל-130% מהשפל של חודש מארס האחרון - הרבה יותר מאז מדד ה-S&P500 ומדד הנאסד"ק שהציגו גם הן תשואות גבוהות ועדיין מהווה דרך להקטין סיכון מחשיפה למניה בודדת.. 

גרף ARKK מול מדד ה-S&P500 בשנתיים האחרונות: יתרון בולט בחודשים האחרונים

10 ההחזקות הגדולות של הקרן: טסלה בראש הרשימה אך מהווה 10.6% בלבד

 

חברת ARK מציעה לא מעט תעודות סל דומות: ARKF, המשקיעה בחברות "משבשות טכנולוגיה" בתחום הפינטק, ARKW המתמקדת בחברות אינטרנט,  ו-ARKG המתמקדת בחברות הביוטק. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אפשר להוסיף לרשימה גם את אלקטריאון (ל"ת)
    משקיע 04/07/2020 18:56
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    סקירה מעולה תודה לעמית נעם טל (ל"ת)
    03/07/2020 15:38
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    א 03/07/2020 13:29
    הגב לתגובה זו
    שתיהן סיימו פאזה 3 וממתינות לתוצאות חיוביות מאד
  • 4.
    תשואה פנומינלית (ל"ת)
    יואל 03/07/2020 08:34
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    משה 03/07/2020 03:27
    הגב לתגובה זו
    סוף השנה כל העליות ימחקו ואז תבוא שנה שחורה
  • נראה לי שטעית... (ל"ת)
    צוחק כל הדרך לבנק 02/02/2021 20:14
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    המשועמם 03/07/2020 00:54
    הגב לתגובה זו
    לעמית נעם טל, לגזור ולשמור!
  • 1.
    היי נועם 02/07/2020 23:12
    הגב לתגובה זו
    הייתי כמעט מהתחלה..לקחתי את הנתח המובחר ותודה רבה שלום. הרווחים עפו לפיקדונות 7% לשנה בריבית יומית מתגלגלת 365 ימים בשנה. לא נורא שהעמלות חותכות חצי..אבל גם כך 7 אחוז בריבית דריבית...חשב לבד כמה מאות אחוזים יצא..האא???
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.