נפט
צילום: iStock

הנפט מזנק ב-9% לקראת הפקיעה - הקונטגו נעלם

לפני פחות מ-4 שבועות נסחר מחיר החוזה לחודש יוני מתחת לרף ה-10 דולר לחבית. היום המחיר של החוזה נסחר כבר מעל לרמה של 32 דולר לחבית. בארה"ב דווח על צניחה נוספת במספר האסדות. במקביל, דווח כי הביקוש בסין חוזר לרמה שלפני הקורונה
עמית נעם טל | (10)
נושאים בכתבה אנרגיה נפט

חודש לאחר הקריסה ההיסטורית של מחירי הנפט סביב פקיעת החוזים של חודש מאי, נראה כי הסיטואציה סביב הפקיעה של חוזי יוני נראית אחרת לחלוטין. מחיר חוזה לחודש יוני מטפס כעת ביותר מ-9% ונסחר מעל לרמה של 32 דולר לחבית. נזכיר כי רק לפני 3 שבועות נסחר מחיר החוזה מתחת ל-10 דולר לחבית.

אם לפני חודש הפקיעה על חוזי מאי יצרו "סופר קונטגו", כלומר המחיר של החוזה לטווח קצר היה נמוך דרמטית ממחיר החוזה לחודשים הבאים, היום נסחר מחיר החוזה לחודש יוני מעל למחיר החוזים של החודשים הבאים. 

ברקע לזינוק היום, סימנים נוספים להתפוגגות הלחץ על המלאים בעולם. ע"פ הדיווח ברשת החדשות בלומברג, צריכת הנפט והסולר בסין חזרה בימים האחרונים לרמות של לפני התפרצות הנגיף הקורונה. ע"פ הדיווח, הצריכה עולה למרות ההגבלות מכוון שהאזרחים במדינה נזהרים כרגע מלהשתמש בתחבורה ציבורית, ומעדיפים לנסוע למקום העבודה ברכב הפרטי. 

במקביל, צד ההיצע ממשיך לקטון. ביום שישי האחרון דווח כי ארגון אופ"ק מתכנן להרחיב את הסכם קיצוץ התפוקה עד לסוף השנה, במקום עד סוף חודש יוני. בנוסף, הנתונים האחרונים מצביעים כי סעודיה הורידה את תפוקת הנפט שלה בצורה משמעותית יותר ביחס להתחייבויותיה. 

בארה"ב, הנתונים מסקר ה-Baker Hughes הצביעו כי מספר אסדות הנפט הפעילות בארה"ב ירד בשבוע האחרון לרמה של 258 אסדות, ירידה חדה בהרבה מהצפי המוקדם שעמד על ירידה לרמה של 277 אסדות פעילות. מדובר בנתון הנמוך ביותר מאז 2009 והמשמעות היא שתפוקת הנפט של ארה"ב צפויה לרדת משמעותית כעת. 

מספר אסדות הנפט הפעילות בארה"ב:  שפל חדש בעקבות הצניחה במחירים

חשוב להדגיש כי יש גם גורם טכני שמעניק דחיפה משמעותית לחוזים לטווח הקצר. העובדה כי כל תעודות הסל על הסחורה עברו מוקדם יותר החודש לסחור על חוזים ארוכים יותר מורידה משמעותית את הלחץ סביב הפקיעה, שכן אין גוף גדול שמחוייב למכור במיידית. מסיבה זו, תעודת USO שעלתה לכותרות בחודשים האחרונים מציגה עלייה מתונה ביחס למחיר החוזה הקרוב.

קיראו עוד ב"גלובל"

לקריאה נוספת: האם משקיעי USO יודעים במה הם משקיעים?  

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    א.א 19/05/2020 07:09
    הגב לתגובה זו
    שופכי קולמוסין שלא מבינים כלום בכלום ממשיכים לברבר עד אפיסת כוחות
  • 6.
    שורט 18/05/2020 20:33
    הגב לתגובה זו
    עובדים על אנשים בעיניים מחרהנפט חזק חזק למטה....היום עולי 3 או 4 א אחוז למעלה..... ואולי כן 0 אחוז שורט חזק מחר
  • י 18/05/2020 21:29
    הגב לתגובה זו
    אומרים לך שכולם מצמצמים .אין חדשות רעות.כול בפרמטרים תומכים בעליות...סביר ש45 מעבר לפינה...ראה הוזהרת
  • תעשה שורט יקרעו לך את התחת (ל"ת)
    סוחר זקן 18/05/2020 21:25
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מלכודת נפט 18/05/2020 20:11
    הגב לתגובה זו
    של הלללללללייף. Run for your lllliiifffeeee
  • 4.
    דירה=קורת גג 18/05/2020 19:38
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • תפסיק=לחפור=ותעזוב אותנו בשקט (ל"ת)
    המגיב לחופר 18/05/2020 23:16
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    YL 18/05/2020 18:25
    הגב לתגובה זו
    111 מכליות נפט בדרך לסין הם קנו כל מכלית נפט שיכלו במחיר אפסי חובה לשלוח את תשובה אך מנהלים עסקים
  • 2.
    מי שלא שמר במרתף איזה חבית או שתיים - עוד מעט לא ישאר (ל"ת)
    שמוליק 18/05/2020 18:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רון 18/05/2020 17:28
    הגב לתגובה זו
    לפני חודש התחלת לכתוב על הנפט ורק יצרת פחד אצל המשקיע הממוצע כאשר ברור היה שאף אחד לא יתן לנפט להיות על אפס או מחיר שלילי. המחיר השלילי היה על חוזה שפקע כעבור יומיים אבל אף אחד לא באמת יכל לקנות נפט ולקבל על זה כסף. היום לאחר תיקונים במחיר הנפט וחוזים ארוכים יותר בתעודות יש התייצבות ואף עליה בין 30 ל-40 אחוז. אבל הכי חשוב לך לצעוק זאב זאב!!!! לא חכם במילים עדיניות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.