נטפליקס שלט צפייה בטלוויזיה
צילום: Istock

איך WeWork שינתה את וול סטריט - ומה זה אומר על חברות שיתופיות?

למשקיעים בוול סטריט נמאס לממן חברות כמו אובר וחברות משלוחים זולות. האם הצרכנים הולכים לשלם את המחיר? ומה קורה בגזרת הסטרימינג שמפסידה מיליארדים כל שנה
ארז ליבנה |

אובר (סימול: UBER) וליפט (סימול: LYFT) זולות ממוניות עירוניות. מנוי בנטפליקס (סימול: NFLX) עולה פחות מכרטיס לסרט בקולנוע ואמזון הופכת כל יום לחגיגת מסחר דמוית בלאק פריידיי.

 

אבל מי מממן את החגיגה הזו? ה-IPO הכושל של WeWork, מלמד אותנו כמה דברים חשובים. הוא מלמד אותנו שאין ארוחות חינם - הבעלים של החברות האלו לא יהיו מוכנים לתמוך ולממן את ההפסדים של חברות חדי הקרן שלכאורה עושות מהפכה בשווקים שבהן הן פועלות. בעלי המניות הפרטיים - קרנות ההשקעה ובעיקר סופטבנק אמרה ל-WeWork - די. לא מוכנים לתמוך בכם, לכו להנפקה, וכזו נכשלה, זה הוכיח שגם השוק לא מוכן לתמוך בחברות האלו, שיש קווים אדומים. אחרי הכל, מי מממן את אובר, ליפט ונטפליקס - המשקיעים. אז המשתמשים נהנים ממחירים טובים לטובת המשקיעים - לא ממש הגיוני.

חכו חכו - החשבון יתחיל לעלות

גם הצרכנים בדרך להתעוררות. עד כה הם (כלומר אנחנו) נהנו משירותים זולים, המבוסס על היכולת של השוק לממן את החברות המפסידות האלה. כלומר אנחנו הרווחנו כי מישהו אחר שילם את החשבון. כשהברז נסגר גם בשוק הפרטי וגם בחברות הציבוריות, הצרכנים יראו שינויים בחשבון שלהם, הן ברכבים השיתופיים והן במשלוחי המזון.

 

על פי מחקר מקיף בבארונס לחברות יהיה קשה להסתגל למצב החדש וגם לצרכנים שהתרגלו לקבל שירותים מצוינים בתעריפים זולים. בעשור האחרון המשקיעים שפכו מיליארדים על סטארט-אפים, כשבחרו להסתכל על ההצלחה לפי נפח המשתמשים. את הרווחים שמרו ליום אחר. עד שהמשקיעים החלו לפחד שהיום הזה, יום הצ'יצ'ינג, מעולם לא יגיע.

 

מישהו אמר WeWork ולא קיבל?

בתחילה הגיעו הביצועים הגרועים של ה-IPO של חדי קרן, כשחברות כמו אובר ופינטרסט (סימול: PINS) ירדו כל אחת בכ-30% מאז הקיץ. אבל נקודת המפנה האמיתית הייתה הקריסה של WeWork, שמשווי מוערך של 47 מיליארד דולר ב-IPO, קרסה כמעט בן לילה לשוויה האמיתי, שהוא כמעט שישית לכ-8 מיליארד דולר.

 

הנפילה של WeWork הפכה את העסק ליקר מאוד עבור סופטבנק. המשקיעים, שנזכרו לפתע בימי פיצוץ בועת הדוט.קום, הכריחו את החברה לבטל את תכוניותיה וגרמו לסופטבנק לחלץ את החברה כדי שזו תמשיך לתפקד ברמה כזו או אחרת.

 

"ה-IPO של WeWork החזיר לשוק את המשמעת שהייתה חסרה לו זה זמן רב", אומר  לבארונס מאריו סיבלי, מנהל קרן ההון סיכון 'מרתון פרטנרס אקוויטי'. "מהקיץ ועד הסתיו, קיבלנו אקלים אחר לגמרי לשוק. האקזיטים שחברות רבות ציפו להן התפוגגו. השווקים דורשים שינוי בסיכונים הנלקחים וגם בהתנהגות".

קיראו עוד ב"גלובל"

 

השורטיסט ג'ים צ'אנוס, מי שחזה את ההתרסקות של אנרון, מאשים את סופטבנק ואת קרן ויז'ן שלה, שמשקיעה 100 מיליארד דולר, בכך שתדלקה את האסטרטגיות שאינן ברות קיימא. "זה ברור שסופטבנק הובילה את הטרנד, אבל כנראה שהם לא השקיעו את הזמן הנדרש במודלים העסקיים", אמר צ'אנוס, שהוסיף כי "כל העניין של WeWork היה טיפשי מלכתחילה".

 

צפייה ישירה באינטרנט כמשל

אם רוצים להבין את התהליכים שעוברים על חברות שדיברנו עליהן, שוק הסטרימינג מבוסס האינטרנט הוא דוגמה מצוינת. השוק התפתח לפני 3 שנים עם חברות כמו יוטיוב, הולו, סוני פלייסטיישן, דירקט טי.וי., שהציעו צפייה ישירה של תכנים באינטרנט במחיר מוזל שנע בבין 30-40 דולר.

 

טווח המחיר הזול הזה לא האריך ימים. החברות שגו כשהעריכו כי מדובר בתחרות בסגנון של גוגל או פייסבוק, שבו המנצח לוקח הכול. אבל מבנה של חברה המייצרת תוכן שונה ממבנה של חברה מבוססת אינטרנט. לראשונות גם אין את היכולת להגיע לגדלים של האחרונות.

 

נראה שמעולם לא היה הגיון במודלים העסקיים האלו - איא אפשר להרוויח ברמת מחירים כזו. ואכן - החברות נאלצו לתמחר מחדש או לסגור את השירות. 

דיסני+, נטפליקס ומה שביניהן

בעוד אנליסטים צופים ששירותי משלוחי המזון בארצות הברית וגם שירותי הזמנת מוניות לקראת התעוררות כואבת בזמן הקרוב – לשוק הסטרימינג בווידאו יש עוד כברת דרך, הודות לכיסים העמוקים של חברות הביג-טק והמדיה.

 

החברות האלה כבר הודיעו למשקיעים שלהם, שבגזרה הזו, צפויים להם הפסדים לעוד כמה שנים. זאת בשל הזמן הנדרש לייצר ספריות תוכן. AT&T לדוגמה, מצפה ששירות HBO מקס שלה יפסיד כ-4 מיליארד דולר עד 2025, וזה עוד כשל-HBO יש באמתחתא עשרות שנים של יצירת תוכן איכותי.

>>>נטפליקס מאחורייך: מספר ההורדות של דיסני+ עלה ל-22 מיליון

>>>נטפליקס עלולה לאבד 4 מיליון מנויים ב-2020

הסיבה לכך שחברות הסטרימינג לא הגיעו "לרגע ה-WeWork" שלהן, היא כי שירותי הצפייה הן חלק מסל של שירותים שהחברות מציעות. דיסני לדוגמה, עם הפארקים העצומים שלה, הסרטים הרווחיים והמרצ'נדייז, יכולים לממן את דיסני+ ועדיין לשמור על רמת תמחור אטרקטיבית עבור הצרכנים.

 

בנובמבר האחרון הושק שירות הסטרימינג במחיר מצחיק של 7 דולר לחודש, כמעט חצי מהמחיר של החבילה הבסיסית של נטפליקס. בשנה הראשונה בלבד, דיסני מתכננת שהשירות שלה יכלול 7,500 פרקים של סדרות ו-500 סרטים – שיכללו את כל כותרי דיסני, בהם פיקסאר, מלחמת הכוכבים והיקום של מארוול. דיסני הודיעה למשקיעיה שלא תרוויח כסף על דיסני+ עד 2024.

 

ודיסני לא לבד. באוקטובר, וורנר מדיה, הודיעה על הקמת HBO Max שיחל את שידוריו במאי השנה. השירות יכלול 10,000 שעות של תוכן מ-HBO, האחים וורנר, די.סי. אנטרטיינמנט, CNN, TNT ועוד. החברה צפויה להציג 50 כותרים חדשים של תוכן עד 2021. המחיר דרך אגב, יעמוד על כ-15 דולר לחודש.

 

המחיר הנמוך מפתיע, בהתחשב בעלויות הנדרשות לייצר תוכן חדש. הערכות הן שנטפליקס השקיעה 15 מיליארד דולר ב-2019 ואמזון השקיעה 8 מיליארד דולר. הערכות הן שאפל (סימול: AAPL), שהציגה לאחרונה את שירות הסטרימינג שלה, תשקיע 6 מיליארד דולר בתוכן בשנתיים הקרובות.

 

נטפליקס, שהוצפה בתחרות בשנים האחרונות, מנסה לחתוך את המחירים לשווקים מסוימים, באמצעות מסלולים המיועדים למובייל בלבד, כשמנויים אלה, יכולים להיות המפתח עבור ההתפשטות הגלובלית של החברה.

 

הבעיה עבור נטפליקס היא שניהול לארוך זמן של שירות סטרימינג הופך להיות יקר יותר. בשיחת המשקיעים האחרונה של החברה, הם הודו כי העלויות עבור התוכן הכי פופולארי, שעליו יש גם מתחרים – לדוגמה הסדרה "חברים" – עלה ב-30% בשנה האחרונה לבדה. הטיעונים של המשקיעים השוריים היה כי מניית נטפליקס חזקה בשל היכולת שלה להעלות את רמת התמחור לאורך זמן. אבל התחרות שמה לה גבולות.

 

השנה האחרונה הייתה כמו רכבת הרים בנטפליקס. עד יולי המניה הציגה צמיחה מרשימה של 40%, רק כדי למחוק את העליות לאחר דוחות מאכזבים ברבעון השני. למרות זאת, המניה קפצה שוב לאחר מכן והשלימה עלייה של 21% ב-2019, למרות שנשרכה אחרי המדדים המובילים. משקיעים בחברה צפויים לחוות את אותה התנודתיות ואת אותם החזרים גם בשנים הקרובות.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: FREEPICK

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים

דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פיטורים תעסוקה

חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.

במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.

הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.

בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.

ההשפעה על השווקים

הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

ג'פרוג טסה 20%, אנבידיה מאבדת 2.6%; המדדים בירידות עד 1.1%

על רקע חששות גוברים מרמות תמחור מופרזות ומתחזקת התחושה שהתיקון בשוק רק החל, המסחר בוול סטריט נפתח בירידות; ג'פרוג מזנקת לאחר דוחות טובים ואילו אקספדיה מדווחת על גדילה חדה בהזמנות; בלוק צונחת לאחר שפספסה את תחזית הרווח 

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה אינטל

אחרי כמה ימים תנודתיים, נראה שהמגמה השלילית ממשיכה ליום נוסף בוול סטריט. הנאסד״ק יורד ב-1.1%, ה-S&P מאבד 0.6% והדאו יורד 0.2%. גם בגזרת הקריפטו לא נראה שיש התאוששות, כשהביטקוין יורד בכ-1.5% ונסחר מתחת ל-100 אלף דולר למטבע. האיתריום מאבד כ-2% ויורד מתחת ל-3,250 דולר.

השבתת הממשל בארה״ב נמשכת, וכעת נכנסה ליום ה-38 שלה.  מנהיג הרוב בסנאט, ג׳ון ת’ון, הציע לקיים היום הצבעה בסנאט על החלטה זמנית שתפתח מחדש את הממשל עד ינואר. במצב שבו לארה״ב היה ממשל מתפקד, היינו מקבלים היום נתוני תעסוקה. 

היום צפויים לנאום כמה נציגים מהבנק הפדרלי, בהם סגן יו״ר הפד פיליפ ג׳פרסון וחבר מועצת הנגידים סטיבן מיראן.

האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עולה ב-2.4 נקודות בסיס, ואילו הזהב עולה 0.5% ונוגע שוב ברף ה-4,000 דולר. 

במקביל, קיימת אופטימיות זהירה בשוק על רקע תקוות לסיום השבתת הממשל הפדרלי ולחתך ריבית אפשרי בהחלטת הפד בדצמבר, שעשוי להעניק רוח גבית לשווקים לקראת סוף השנה. גורמים בשוק מציינים כי תיקון בעוצמה הנוכחית נחשב טבעי לאחר ראלי ממושך, כאשר מניות הענק נותרות בליבת הסנטימנט השורי.


מאקרו

מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג הצהיר כי "סין תנצח את ארה"ב במירוץ לבינה המלאכותית" -  הואנג דיבר בכנס Future of AI של הפייננשל טיימס בלונדון, שם התריע כי ארה"ב עלולה לאבד את ההובלה הטכנולוגית לטובת סין, בין היתר בשל רגולציה כבדה מדי ועלויות אנרגיה גבוהות לעומת התמיכה הממשלתית הנדיבה שנהנית ממנה התעשייה הסינית. לדבריו, בעוד סין מקדמת את החדשנות המקומית בעזרת סובסידיות רחבות ותשתיות אנרגיה זולות, במערב קיים עודף רגולציה שמאט את פיתוחי הבינה המלאכותית.