נטפליקס שלט צפייה בטלוויזיה
צילום: Istock

איך WeWork שינתה את וול סטריט - ומה זה אומר על חברות שיתופיות?

למשקיעים בוול סטריט נמאס לממן חברות כמו אובר וחברות משלוחים זולות. האם הצרכנים הולכים לשלם את המחיר? ומה קורה בגזרת הסטרימינג שמפסידה מיליארדים כל שנה
ארז ליבנה |

אובר (סימול: UBER) וליפט (סימול: LYFT) זולות ממוניות עירוניות. מנוי בנטפליקס (סימול: NFLX) עולה פחות מכרטיס לסרט בקולנוע ואמזון הופכת כל יום לחגיגת מסחר דמוית בלאק פריידיי.

 

אבל מי מממן את החגיגה הזו? ה-IPO הכושל של WeWork, מלמד אותנו כמה דברים חשובים. הוא מלמד אותנו שאין ארוחות חינם - הבעלים של החברות האלו לא יהיו מוכנים לתמוך ולממן את ההפסדים של חברות חדי הקרן שלכאורה עושות מהפכה בשווקים שבהן הן פועלות. בעלי המניות הפרטיים - קרנות ההשקעה ובעיקר סופטבנק אמרה ל-WeWork - די. לא מוכנים לתמוך בכם, לכו להנפקה, וכזו נכשלה, זה הוכיח שגם השוק לא מוכן לתמוך בחברות האלו, שיש קווים אדומים. אחרי הכל, מי מממן את אובר, ליפט ונטפליקס - המשקיעים. אז המשתמשים נהנים ממחירים טובים לטובת המשקיעים - לא ממש הגיוני.

חכו חכו - החשבון יתחיל לעלות

גם הצרכנים בדרך להתעוררות. עד כה הם (כלומר אנחנו) נהנו משירותים זולים, המבוסס על היכולת של השוק לממן את החברות המפסידות האלה. כלומר אנחנו הרווחנו כי מישהו אחר שילם את החשבון. כשהברז נסגר גם בשוק הפרטי וגם בחברות הציבוריות, הצרכנים יראו שינויים בחשבון שלהם, הן ברכבים השיתופיים והן במשלוחי המזון.

 

על פי מחקר מקיף בבארונס לחברות יהיה קשה להסתגל למצב החדש וגם לצרכנים שהתרגלו לקבל שירותים מצוינים בתעריפים זולים. בעשור האחרון המשקיעים שפכו מיליארדים על סטארט-אפים, כשבחרו להסתכל על ההצלחה לפי נפח המשתמשים. את הרווחים שמרו ליום אחר. עד שהמשקיעים החלו לפחד שהיום הזה, יום הצ'יצ'ינג, מעולם לא יגיע.

 

מישהו אמר WeWork ולא קיבל?

בתחילה הגיעו הביצועים הגרועים של ה-IPO של חדי קרן, כשחברות כמו אובר ופינטרסט (סימול: PINS) ירדו כל אחת בכ-30% מאז הקיץ. אבל נקודת המפנה האמיתית הייתה הקריסה של WeWork, שמשווי מוערך של 47 מיליארד דולר ב-IPO, קרסה כמעט בן לילה לשוויה האמיתי, שהוא כמעט שישית לכ-8 מיליארד דולר.

 

הנפילה של WeWork הפכה את העסק ליקר מאוד עבור סופטבנק. המשקיעים, שנזכרו לפתע בימי פיצוץ בועת הדוט.קום, הכריחו את החברה לבטל את תכוניותיה וגרמו לסופטבנק לחלץ את החברה כדי שזו תמשיך לתפקד ברמה כזו או אחרת.

 

"ה-IPO של WeWork החזיר לשוק את המשמעת שהייתה חסרה לו זה זמן רב", אומר  לבארונס מאריו סיבלי, מנהל קרן ההון סיכון 'מרתון פרטנרס אקוויטי'. "מהקיץ ועד הסתיו, קיבלנו אקלים אחר לגמרי לשוק. האקזיטים שחברות רבות ציפו להן התפוגגו. השווקים דורשים שינוי בסיכונים הנלקחים וגם בהתנהגות".

קיראו עוד ב"גלובל"

 

השורטיסט ג'ים צ'אנוס, מי שחזה את ההתרסקות של אנרון, מאשים את סופטבנק ואת קרן ויז'ן שלה, שמשקיעה 100 מיליארד דולר, בכך שתדלקה את האסטרטגיות שאינן ברות קיימא. "זה ברור שסופטבנק הובילה את הטרנד, אבל כנראה שהם לא השקיעו את הזמן הנדרש במודלים העסקיים", אמר צ'אנוס, שהוסיף כי "כל העניין של WeWork היה טיפשי מלכתחילה".

 

צפייה ישירה באינטרנט כמשל

אם רוצים להבין את התהליכים שעוברים על חברות שדיברנו עליהן, שוק הסטרימינג מבוסס האינטרנט הוא דוגמה מצוינת. השוק התפתח לפני 3 שנים עם חברות כמו יוטיוב, הולו, סוני פלייסטיישן, דירקט טי.וי., שהציעו צפייה ישירה של תכנים באינטרנט במחיר מוזל שנע בבין 30-40 דולר.

 

טווח המחיר הזול הזה לא האריך ימים. החברות שגו כשהעריכו כי מדובר בתחרות בסגנון של גוגל או פייסבוק, שבו המנצח לוקח הכול. אבל מבנה של חברה המייצרת תוכן שונה ממבנה של חברה מבוססת אינטרנט. לראשונות גם אין את היכולת להגיע לגדלים של האחרונות.

 

נראה שמעולם לא היה הגיון במודלים העסקיים האלו - איא אפשר להרוויח ברמת מחירים כזו. ואכן - החברות נאלצו לתמחר מחדש או לסגור את השירות. 

דיסני+, נטפליקס ומה שביניהן

בעוד אנליסטים צופים ששירותי משלוחי המזון בארצות הברית וגם שירותי הזמנת מוניות לקראת התעוררות כואבת בזמן הקרוב – לשוק הסטרימינג בווידאו יש עוד כברת דרך, הודות לכיסים העמוקים של חברות הביג-טק והמדיה.

 

החברות האלה כבר הודיעו למשקיעים שלהם, שבגזרה הזו, צפויים להם הפסדים לעוד כמה שנים. זאת בשל הזמן הנדרש לייצר ספריות תוכן. AT&T לדוגמה, מצפה ששירות HBO מקס שלה יפסיד כ-4 מיליארד דולר עד 2025, וזה עוד כשל-HBO יש באמתחתא עשרות שנים של יצירת תוכן איכותי.

>>>נטפליקס מאחורייך: מספר ההורדות של דיסני+ עלה ל-22 מיליון

>>>נטפליקס עלולה לאבד 4 מיליון מנויים ב-2020

הסיבה לכך שחברות הסטרימינג לא הגיעו "לרגע ה-WeWork" שלהן, היא כי שירותי הצפייה הן חלק מסל של שירותים שהחברות מציעות. דיסני לדוגמה, עם הפארקים העצומים שלה, הסרטים הרווחיים והמרצ'נדייז, יכולים לממן את דיסני+ ועדיין לשמור על רמת תמחור אטרקטיבית עבור הצרכנים.

 

בנובמבר האחרון הושק שירות הסטרימינג במחיר מצחיק של 7 דולר לחודש, כמעט חצי מהמחיר של החבילה הבסיסית של נטפליקס. בשנה הראשונה בלבד, דיסני מתכננת שהשירות שלה יכלול 7,500 פרקים של סדרות ו-500 סרטים – שיכללו את כל כותרי דיסני, בהם פיקסאר, מלחמת הכוכבים והיקום של מארוול. דיסני הודיעה למשקיעיה שלא תרוויח כסף על דיסני+ עד 2024.

 

ודיסני לא לבד. באוקטובר, וורנר מדיה, הודיעה על הקמת HBO Max שיחל את שידוריו במאי השנה. השירות יכלול 10,000 שעות של תוכן מ-HBO, האחים וורנר, די.סי. אנטרטיינמנט, CNN, TNT ועוד. החברה צפויה להציג 50 כותרים חדשים של תוכן עד 2021. המחיר דרך אגב, יעמוד על כ-15 דולר לחודש.

 

המחיר הנמוך מפתיע, בהתחשב בעלויות הנדרשות לייצר תוכן חדש. הערכות הן שנטפליקס השקיעה 15 מיליארד דולר ב-2019 ואמזון השקיעה 8 מיליארד דולר. הערכות הן שאפל (סימול: AAPL), שהציגה לאחרונה את שירות הסטרימינג שלה, תשקיע 6 מיליארד דולר בתוכן בשנתיים הקרובות.

 

נטפליקס, שהוצפה בתחרות בשנים האחרונות, מנסה לחתוך את המחירים לשווקים מסוימים, באמצעות מסלולים המיועדים למובייל בלבד, כשמנויים אלה, יכולים להיות המפתח עבור ההתפשטות הגלובלית של החברה.

 

הבעיה עבור נטפליקס היא שניהול לארוך זמן של שירות סטרימינג הופך להיות יקר יותר. בשיחת המשקיעים האחרונה של החברה, הם הודו כי העלויות עבור התוכן הכי פופולארי, שעליו יש גם מתחרים – לדוגמה הסדרה "חברים" – עלה ב-30% בשנה האחרונה לבדה. הטיעונים של המשקיעים השוריים היה כי מניית נטפליקס חזקה בשל היכולת שלה להעלות את רמת התמחור לאורך זמן. אבל התחרות שמה לה גבולות.

 

השנה האחרונה הייתה כמו רכבת הרים בנטפליקס. עד יולי המניה הציגה צמיחה מרשימה של 40%, רק כדי למחוק את העליות לאחר דוחות מאכזבים ברבעון השני. למרות זאת, המניה קפצה שוב לאחר מכן והשלימה עלייה של 21% ב-2019, למרות שנשרכה אחרי המדדים המובילים. משקיעים בחברה צפויים לחוות את אותה התנודתיות ואת אותם החזרים גם בשנים הקרובות.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

שבביםשבבים
הטור של גרינברג

האם החברה הוותיקה שהידרדרה מאז בועת 2000 מתעוררת?

חברת STMicroelectronics היתה התקווה הגדולה של תעשיית המוליכים למחצה בתחילת המאה ונשארה מאחור. השבוע היא ריכזה תשומת לב לאחר שפורסם כי סיפקה יותר מ-5 מיליארד שבבים לסטארלינק של אילון מאסק במסגרת הסכם בן עשור בין שתי החברות, וכי הכמות הזאת צפויה להכפיל את עצמה בעוד שנתיים

שלמה גרינברג |

בחודש האחרון הפך מדד הראסל 2000 (סימול: RUT^) למדד המוביל בניו יורק, תופעה שלא אירעה מאז החל המדד הזה להיסחר. הסיבה לכך קשורה בעיקר בערכי החלל שלפיהם נסחרות המניות שמובילות את המדדים המובילים, ובמיוחד הנאסד"ק. 

מדד הראסל 2000, שמכונה "המדד שמשקף את הכלכלה האמיתית", מייצג את "המניות הקטנות", שהן קטנות בהשוואה למניות ה-S&P 500. ג'וזף בראסואלס, הכלכלן הראשי של RSM International, שהיא הרשת השישית בגודלה בעולם, מבחינת ההכנסות, לשירותי החשבונאות המקצועיים, מסביר שהסיבה לכך קשורה בעובדה שכספי ההשקעה זרמו ברובם למדדים המובילים, ובמיוחד לנאסד"ק. 

לדבריו, "המשקיעים פשוט התעלמו מהחברות שכלולות במדד הראסל 2000 ולא השקיעו במניותיהן. אבל קיצוצי הריבית של הפד והקלות המס של הנשיא טראמפ, שייכנסו לתוקף בינואר, לצד הירידה החדה במחירי הנפט, מזינים אופטימיות כלכלית, והתחזית לחברות קטנות יותר משתפרת. ברמות המחירים הנוכחיות יש הרבה הזדמנויות שפשוט התעלמו מהן בגלל שכולם התמקדו יתר על המידה בהזדמנויות טכנולוגיות". מה שזה בעצם אומר הוא שהחגיגה בבורסות לא הסתיימה והסיפור הטכנולוגי רק תופס מנוחה קצרה עד לסיבוב הבא. 

הירידה במחירי הנפט מ-125 דולר בקיץ 2022 ל-56 דולר כיום, היא בעיקר תוצאה של עודפי היצע שחלקם "באשמת" טראמפ "ששחרר" את הנפט האמריקאי לשווקים הגלובליים, חלקם ב"אשמת" המדינות שאינן חברות באופ"ק שמגדילות ייצור (קנדה, ברזיל ואחרות), חלקם בגלל קרנות הגידור, חלקם בגלל איראן ורוסיה שמוכרות מתחת לשולחן, וחלקם בגלל הרגיעה בצמיחה הכלכלית. אין זה פלא שהסכמי אברהם תופסים עניין שהולך וגדל.

לבסוף, ענקית ניהול הנכסים KKR הוציאה השבוע את התחזית המאקרו גלובלית לשנת 2026 שלפיה הם מאמינים שתהיה צמיחה טובה מהצפוי בתמ"ג וברווחים ברוב האזורים העיקריים בעולם בשנת 2026, צמיחה שנתמכת על ידי מחירי נפט נמוכים, שיעורי חיסכון גבוהים יותר ותנאים פיננסיים נוחים. הם גם מציינים שהכלכלה העולמית עדיין נמצאת בעיצומו של רנסנס של פרודוקטיביות, בהובלת דיגיטציה, אוטומציה ואימוץ מואץ של בינה מלאכותית, במיוחד בארצות הברית. כדאי להקשיב להם כי החברה הזו היא מהטובות שיש.