הזאב מוול סטריט מסמן - "הבועה הגדולה בהיסטוריה שתתפוצץ לרבים בפנים"

ג'ורדן בלפורט, שהיה אחד הרמאים הגדולים בוול סטריט בשנות ה-90 מזהיר היום מפני הטרנד החם ביותר בשווקים
עמית טל | (3)
נושאים בכתבה ביטקוין הנפקה

ג'ורדן בלפורט, סוחר המניות הנוכל שהצליח לרמות משקיעים רבים בשנות ה-90 ושסיפורו הונצח בסרט הקולנוע המצליח "הזאב מוול סטריט", מזהיר היום את המשקיעים מפני שגעון ההנפקות של המטבעות הקריפטוגרפי (ICO) וטוען כי זו "ההונאה הגדולה בהיסטוריה, אשר צפויה להתפוצץ לאנשים בפנים".   "הנפקות ה-ICO מביאות להונאות מאסיביות בסדר גודל הגבוה ביותר, יש להניח ש-85% מהאנשים שם אינם בעלי כוונה רעה אולם הבעיה היא ש5%-10% מנסים להונות אותך. זה אסון מוחלט. בלפרוט רואה דמיון בין שיגעון ה-ICO לאופנת ה-blind pools של שנות ה-70 וה-80, שבה חברות גייסו כסף ממשקיעים מבלי לפרט איך הן מוציאות אותן. מהי בכלל הנפקת ICO? המונח  ICO, ראשי התיבות של "הצעת מטבעות ראשוני", זוכה בחודשים האחרונים לבאזז מטורף. באמצעות הנפקות כאלה עוד ועוד סטארט־אפים מצליחים לעקוף את תעשיית ההשקעות המסורתית וגם את הרגולטורים ולגייס מיליוני דולרים. במקרה של הנפקת מניות רגילה, המשקיעים רוכשים נתח מחברה קיימת, שספרי החשבונות שלה עברו בחינה מדוקדקת. בהנפקת מטבעות, להבדיל, המשקיעים קונים כסף דיגיטלי שנוצר ונשלט על ידי המפתחים, ואמור לשמש לפרויקט שעדיין לא פותח, בתקווה שהמטבע החדש יחכה את הזינוק במטבעות כמו הביטקוין והאית'ריום. חברות הישראליות רבות גילו את השיטה הקלה לגייס כסף, אחת מהן היא חברת בנקור (Bancor) שגייסה מוקדם יותר השנה 153 מיליון דולר, ההנפקה השנייה בגודלה בהיסטוריה בשיטה זו.  

הגרף הבא ממחיש עד כמה שיטה גיוס כסף זו הפכה להיות פופולרית, שימו לב לזינוק השנה:

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יחזק אל כותבים יחקה לא יחכה את הזינוק (ל"ת)
    כותב 24/10/2017 12:41
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ג 23/10/2017 14:26
    הגב לתגובה זו
    אין שום סיכוי שממשלות יתירו המשך מסחר חופשי בדבר כזה שמאחוריו העלמות מס והלבנות הון. כל העברת בלוקצ'ין תהיה מפוקחת ותחת רגולציה ומי שחושב אחרת חולם.
  • 1.
    זו תחזית קבועה.משנים את התאריך,ומציגים אותה כל חודשיים (ל"ת)
    כרונולוג 23/10/2017 14:19
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.