הזאב מוול סטריט מסמן - "הבועה הגדולה בהיסטוריה שתתפוצץ לרבים בפנים"
ג'ורדן בלפורט, סוחר המניות הנוכל שהצליח לרמות משקיעים רבים בשנות ה-90 ושסיפורו הונצח בסרט הקולנוע המצליח "הזאב מוול סטריט", מזהיר היום את המשקיעים מפני שגעון ההנפקות של המטבעות הקריפטוגרפי (ICO) וטוען כי זו "ההונאה הגדולה בהיסטוריה, אשר צפויה להתפוצץ לאנשים בפנים". "הנפקות ה-ICO מביאות להונאות מאסיביות בסדר גודל הגבוה ביותר, יש להניח ש-85% מהאנשים שם אינם בעלי כוונה רעה אולם הבעיה היא ש5%-10% מנסים להונות אותך. זה אסון מוחלט. בלפרוט רואה דמיון בין שיגעון ה-ICO לאופנת ה-blind pools של שנות ה-70 וה-80, שבה חברות גייסו כסף ממשקיעים מבלי לפרט איך הן מוציאות אותן. מהי בכלל הנפקת ICO? המונח ICO, ראשי התיבות של "הצעת מטבעות ראשוני", זוכה בחודשים האחרונים לבאזז מטורף. באמצעות הנפקות כאלה עוד ועוד סטארט־אפים מצליחים לעקוף את תעשיית ההשקעות המסורתית וגם את הרגולטורים ולגייס מיליוני דולרים. במקרה של הנפקת מניות רגילה, המשקיעים רוכשים נתח מחברה קיימת, שספרי החשבונות שלה עברו בחינה מדוקדקת. בהנפקת מטבעות, להבדיל, המשקיעים קונים כסף דיגיטלי שנוצר ונשלט על ידי המפתחים, ואמור לשמש לפרויקט שעדיין לא פותח, בתקווה שהמטבע החדש יחכה את הזינוק במטבעות כמו הביטקוין והאית'ריום. חברות הישראליות רבות גילו את השיטה הקלה לגייס כסף, אחת מהן היא חברת בנקור (Bancor) שגייסה מוקדם יותר השנה 153 מיליון דולר, ההנפקה השנייה בגודלה בהיסטוריה בשיטה זו.
הגרף הבא ממחיש עד כמה שיטה גיוס כסף זו הפכה להיות פופולרית, שימו לב לזינוק השנה:
amazing pic.twitter.com/meDsy8RwmD
— The Big Shorts trade (@amital13) 23 באוקטובר 2017
- 3.יחזק אל כותבים יחקה לא יחכה את הזינוק (ל"ת)כותב 24/10/2017 12:41הגב לתגובה זו
- 2.ג 23/10/2017 14:26הגב לתגובה זואין שום סיכוי שממשלות יתירו המשך מסחר חופשי בדבר כזה שמאחוריו העלמות מס והלבנות הון. כל העברת בלוקצ'ין תהיה מפוקחת ותחת רגולציה ומי שחושב אחרת חולם.
- 1.זו תחזית קבועה.משנים את התאריך,ומציגים אותה כל חודשיים (ל"ת)כרונולוג 23/10/2017 14:19הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
