גרף

זו ללא ספק הסיבה למפולת אתמול בבורסות אירופה

מערכת Bizportal |
נושאים בכתבה אירופה

בורסות אירופה צללו אתמול. מדד ה-Stoxx Europe 600 איבד 2.2% ומדד הדאקס הגרמני שהינו יעד השקעה פופולרי מאוד עבור הציבור הישראלי בשנה האחרונה צלל 3.2% ורשם בכך את אחד הימים הגרועים ביותר שלו בשנים האחרונות. וזה היה אחרי ירידה של 1.9% בדאקס יום קודם. לפי שעה המדד הגרמני בדרך לרשום תשואה שלילית של 4.5% החודש ולקטוע 3 חודשי עליות. 

הסיבה המרכזית למפולת אתמול היא כנראה נתון הצמיחה המאוד מאכזב בארה"ב, ששלח את האירו להתחזקות משמעותית מול הדולר. המטבע צלל עד 1.9% במהלך יום המסחר אתמול לרמת שפל של 1.1118 דולר לאירו (שפל של כמעט חודשיים) לפני שההתייצב על ירידה של 1.3% לרמה של 1.1 דולר לאירו.

לפי הנתון שפורסם אתמול, קצב הצמיחה השנתי ברבעון הראשון של 2015 בארה"ב עמד על 0.2% בלבד, זאת לעומת קצב צמיחה של 2.2% ברבעון האחרון של 2014 וכאשר התחזיות לגבי הרבעון הראשון היו לקצב צמיחה של 1%. לכתבה המלאה עם הרחבה עם הסיבה המרכזית לנתון החלש כל כך - לחץ כאן

הפספוס הדרמטי הביא את הסוחרים להניח כי העלאת הריבית בארה"ב מתרחקת - ולכן הדולר נחלש. מאוחר יותר אתמול, הפד' פרסם את עדכון הריבית ובהודעה המצורפת דווקא נראה שהפד' נותר איתן בדעתו כי העלאת הריבית תתרחש במהלך המחצית השניה של 2015 (צופה כי הכלכלה האמריקנית עוד תראה שיפור). עם זאת, בשוק מעריכים כי לאור החולשה, קצב העלאת הריבית יהיה מתון מאוד.  

בתוך כך, בשוק יש כיום ציפייה לשיפור משמעותי בדו"חות החברות האירופיות נוכח חולשת האירו בשנה האחרונה וכעת כאשר עונת הדו"חות באירופה נמצאה בשיאה - העצבנות אף היא נמצאת בשיאה.

נציין כי הבוקר מדד הדאקס פתח אמנם בעליות של 0.35% בהמשך למסחר חיובי בחוזים - אך בשעה זו עבר המדד לצד האדום ומאבד כבר 0.5%. הקאק הצרפתי שצלל אתמול 2.7%, מאבד הבוקר עוד 1%. בשעה זו הדולר צולל עוד 1% מול האירו לרמה של 1.12 דולr לאירו לאחר ששיעור האבטלה נותר בשפל של 6.4% בלבד. 

ההיחלושת של האירו בשנה האחרונה הייתה המנוע הגדול לראלי באירופה ובעיקר בדאקס (מדד בו כלולות יצואניות רבות). לפני כחודש נגע האירו בשפל של 12 שנים על רקע השקת תכנית ה-QE מצד האיחוד האירופי והצפי להעלאת ריבית בארה"ב. האירו נחלש עד לפני כחודש ב-25%, ומדד הדאקס ביצע מהלך עליות בשיעור של דומה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

נציין כי הציבור הישראל חשוף מאוד כיום לבורסות באירופה. רק בחודש מארס נרשמו גיוסים של מעל 1.1 מיליארד שקלים בתעודות הסל על מניות באירופה וזאת לאחר שבשנים 2013-2014 נרשמו בתעודות הללו גיוסים של כמעט 7.5 מיליארד שקלים. חלק גדול מהסכומים הללו נותבו למדד הדאקס הגרמני.  

מדד הדאקס בשנים האחרונות:

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.