השבוע בוול סטריט: מבול דו"חות ושני אירועי מאקרו חשובים - צפו בנתונים
שבוע המסחר בבורסות המערב יפתח מחר לאחר שבועיים אדומים בוול סטריט. והשבוע במרכז המסחר יעמדו דו"חות החברות, לצד שני נתוני מאקרו משמעותיים שיישפכו אור נוסף על מצב הכלכלה האמריקנית.
ג'י.פי מורגן ווולס פארגו יפרסמו דו"חות ביום רביעי. ביום חמישי תהיה זו אינטל שתפרסם דו"חות לצד ענקיות הבנקאות סיטיגרופ ובנק אוף אמריקה. ביום שישי יפרסם דולגמן זאקס את הדו"חות.
מחיר הנפט ימשיך לרכז עניין. בשבוע שעבר צלל מחיר החבית ב-8% נוספים ונגע במחיר של 47 דולר בלבד (מינוס 54% תוך חצי שנה!). סקטור מניות האנרגיה במדד ה-S&P500 רשם נפילה של 3.6% בשבוע החולף, מול ירידות של 0.63% במדד הכללי.
ביום רביעי יפורסם נתון המכירות הקמעונאיות בארה"ב לחודש דצמבר. הצרכן האמריקני מהווה כמעט 70% מהכלכלה האמריקנית. ההערכה היא שלמרות נפילת מחירי הנפט, הנתון צפוי דווקא להציג ירידה קלה אחרי חודשיים חזקים מאוד. באותו היום יפורסם מאוחר יותר גם ספר הבז', הסקר שמספק הצצה לחברי הפד' בעניין מצב הכלכלה האמריקנית, לקראת עדכון הריבית ב-28 בינואר. ביום שישי יפורסם נתון מדד המחירים לצרכן בארה"ב והצפי הוא לירידה של 0.4%, זאת ברקע לנפילה במחיר הנפט. נתון הליבה של מדד המחירים לצרכן (בניטרול מחירי האנרגיה והמזון) דווקט צפוי לעלות ב-0.1%).
- נייקי עולה 2%, אינטל יורדת 3% ומהי המגמה בחוזים?
- התמ״ג עלה 4.3% בניגוד לציפיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואחרי כל זאת, הסיפור הגדול בשווקים ממשיך להיות כעת עדכון הריבית באירופה ב-22 בינואר והאפשרות של השקת תוכנית QE. בשישי בבוקר צצו פרסומים בתקשורת הכלכלית לפיהם "מקורב" לוועדה המוניטארית של ה-ECB נכח בפגישה בה הוצגו תוכניות הרחבה כמותית שונות לוועדה. מהדיווחים עולה כי התוכניות שהוצגו הן בהיקף של 500 מיליארד אירו ויתרכזו ברכישות אג"ח ממשלתיות בדירוג השקעה (BBB- ומעלה) ו-או ברכישות אג"ח קונצרניות בדירוג AAA.
אורי גרינפלד מפסגות: "אם זה מה שה-ECB מתכנן אז כדאי לו לחזור לשולחן השרטוטים. הציפיות בשווקים הן לתוכנית גדולה יותר הן בהיקף והן במגוון הנכסים. אגב, השווקים הגיבו לפרסומים באדישות יחסית מהולה באכזבה קלה כאשר האירו התחזק ב-0.3% מול הדולר והתשואות על אג"ח ל-10 שנים של מדינות הגוש מעט."
בעניין דו"חת התעסוקה, כתבו בפסגות כי "על פניו מדובר בדו"ח טוב מאוד. תוספת המשרות בדצמבר עמדה על 252 אלף, יותר מתחזית הקונצנזוס שעמדה על 240 אלף 'בלבד'. סך הכל, תוספת המשרות החודשית הממוצעת ב-2014 עמדה על 246 אלף, זאת לעומת 194 אלף משרות ב-2013. למעשה, זהו הקצב השנתי הממוצע הטוב ביותר מאז 1999. אבל עד כאן החדשות הטובות. להלן סימני השאלה שעולים מהדו"ח: הירידה בשיעור האבטלה נבעה לא רק מכך שמספר המועסקים גדל (לפי דו"ח משקי הבית) ב-111 אלף אלא בעיקר בגלל קיטון של 273 אלף איש בכוח העבודה. שיעור ההשתתפות עומד על 62.7% בלבד, הרמה הנמוכה ביותר מאז דצמבר 1977. הנקודה החלשה העיקרית בדו"ח היא שהשכר הממוצע לשעה ירד ב-0.2%, הירידה החדה ביותר מאז 1989. בעקבות כך, הגידול השנתי בשכר ירד ב-0.2 נ"א ל-1.7%."
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 2.נראה שמישהוא אוסף מניות להשתלט .לא אתפלא שזה נוחי בעצמו (ל"ת)אידיבי אחזקות 12/01/2015 00:32הגב לתגובה זו
- 1.כרגע זה נראה לא טוב ! (ל"ת)משקיע 11/01/2015 21:32הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
