ניתוח

היום יעודכנו המדדים של חברת הדירוג MSCI - איך אפשר להרוויח מזה כסף?

9 מניות מהבורסה של איחוד האמירויות הערביות יכללו במדד ועוד 10 מניות מהבורסה של קטאר; צפו בחברות הישראליות שיושפעו

בעדכון המדדים של חברת הדירוג העולמית MSCI שיחול היום (29 במאי) צפויות בורסות איחוד האמירויות הערביות וקטאר לעשות היסטוריה ולהיכנס למדד השווקים המתעוררים (Emerging Markets). המשמעות עבורן היא שיקבלו דריסת רגל במפת ההשקעות העולמית, כך מסביר האנליסט ערן צחי, מנהל המחקר בבית ההשקעות אינפיניטי.

איחוד האמירויות כולל 7 אמירויות: אבו דאבי, עג'מאן, דובאי, פוג'יירה, ראס אל ח'ימה, שארג'ה ואום אל קיוין. 9 מניות מהבורסה של איחוד האמירויות הערביות יכללו במדד ועוד 10 מניות מהבורסה של קטאר.

הבורסה בדובאי זינקה ב-112% בתוך כשנה

מאז שסוכנות MSCI הודיעה על המהלך ביוני שעבר, המדד המרכזי של דובאי (הכלכלה המרכזית והמוכרת מבין האמירויות) זינק ב-112% ובכך הפכה בורסת דובאי לאחד השווקים האטרקטיביים בעולם בתקופה זו. באותה התקופה הבורסה של קטאר עלתה ב-42% והבורסה של אבו דאבי עלתה ב-43%.

משקיעים זרים הזרימו מתחילת השנה כ-2 מיליארד דולר להשקעות באיחוד האמירויות הערביות ולקטאר. ערן צחי מסביר שגל נוסף של השקעות צפוי להיפתח היום, כאשר הכסף ה"פסיבי" של הקרנות הבינלאומיות יושקע בשווקים אלו, כחלק מהיצמדות לאסטרטגיית ההשקעות שלהם.

הבורסה הקטארית מוערכת בשווי שוק מצרפי של 200 מיליארד דולר. על פי מסמך רשמי של MSCI עולה כי המדד המרכזי של הבורסה בקטאר עלה ב-28%, בעוד שמדד Emerging Markets MSCI ירד ב-2.2% באותה התקופה. מבחינת הביצועים בטווחי זמן גדולים יותר, נראה כי הפערים רחבים אף יותר. על פי החישוב שביצעה סוכנות MSCI ניתן לראות, כי מחודש נובמבר 2008 ועד אפריל 2014, המדד המרכזי של קטאר זינק ב-320% ואילו מדד

Emerging Markets MSCI עלה ב-234%.

איך ישראלי יכול להשקיע במדינה ערבית?

ערן צחי מעריך שחברת מוצרי ההשקעה WisdomTree זיהתה את הפוטנציאל הטמון בגושי כלכלה אלו, ועל כן יצרה תעודת ETF העוקבת אחר ביצועי חברות בעלות מדיניות דיבידנד הפועלות מהמדינות: קטאר, איחוד האמירויות הערביות, בחריין, מצרים, ירדן, כווית, מרוקו ועומאן. תעודה זו נקראת Middle East Dividend (סימול: GULF). ההחזקות המרכזיות של התעודה: הבנק המרכזי של קטאר (6.85%), קטאר תעשיות (6.73%), First Gulf Bank (6.43%), מרוקו טלקום (5.48%).

כ-50% מנכסי התעודה מושקעים בחברות מתחום הפיננסים, 21% בחברות הפעולות בתחום שירותי תקשורת ו-9.5% בחברות מתעשיית חומרי הגלם. חלוקה גיאוגרפית עיקרית של ההשקעות מורכבת מ: 31% מניות של חברות מקטאר, 27% מניות של חברות מאיחוד האמירויות הערביות, 14% כווית, ואילו הנציגות מירדן ובחרין זוכות לייצוג של 2%, כל אחת.

קיראו עוד ב"גלובל"

ביצועי התעודה בחיתוכי זמן שונים מצביעים על המגמה החיובית השוררת בשווקים אלו. כך למשל: מתחילת השנה, תעודה זו הוסיפה לערכה כ-20%, בעוד שמדד Emerging markets MSCI עלה 2.33% בלבד. בשנה האחרונה התעודה GULF עלתה ב-31% ואילו מדד Emerging markets MSCI עלה ב-1.2%.

האם המגמה החיובית צפויה להימשך בחודשים הקרובים?

אינפיניטי: "קשה לחזות האם המומנטום החיובי ימשך באותו קצב. אם להסתמך על נסיון העבר, ניתן לצפות דווקא לירידה, שכן מרבית השווקים ששודרגו בעבר למדדים המרכזיים של MSCI הציגו ביצועי חסר ב-12 החודשים לאחר השידרוג, זאת מאחר שהגיאות במחירי המניות באה לידי ביטוי חודשים רבים לפני המועד הרשמי של השדרוג. מצד שני, בטווח הארוך ניתן לומר כי כלכלות אלו צפויות לרשום שיפור וצמיחה. על כל פנים, גם לקטאר וגם לדובאי יש ציפיות גדולות להפוך בשנים הקרובות לשווקים מרכזיים בעולם. דובאי צפויה לארח את הכינוס הכלכלי העולמי Expo בשנת 2020 ואילו קטאר צפויה לארח את גביע העולם בכדורגל באותה השנה".

הנקודה הישראלית: בבילון, נכסים ובניין ונייר חדרה יוצאות

שלוש מניות ישראליות יוצאות ממדד המניות הקטנות של MSCI והן: בבילון, נכסים ובנין ונייר חדרה.

מניות ישראליות שנכנסות למדד מניות מיקרו: איידיאו, בבילון, רבוע נדלן, מיחשוב ישיר קב, אלומיי, אנלייט אנרגיה, נייר חדרה, חג'ג', מגה אור, איידיאיי ביטוח, מנדלסון תשת ו-[נכסים ובנין.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה. 

אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה.