היום יעודכנו המדדים של חברת הדירוג MSCI - איך אפשר להרוויח מזה כסף?
בעדכון המדדים של חברת הדירוג העולמית MSCI שיחול היום (29 במאי) צפויות בורסות איחוד האמירויות הערביות וקטאר לעשות היסטוריה ולהיכנס למדד השווקים המתעוררים (Emerging Markets). המשמעות עבורן היא שיקבלו דריסת רגל במפת ההשקעות העולמית, כך מסביר האנליסט ערן צחי, מנהל המחקר בבית ההשקעות אינפיניטי.
איחוד האמירויות כולל 7 אמירויות: אבו דאבי, עג'מאן, דובאי, פוג'יירה, ראס אל ח'ימה, שארג'ה ואום אל קיוין. 9 מניות מהבורסה של איחוד האמירויות הערביות יכללו במדד ועוד 10 מניות מהבורסה של קטאר.
הבורסה בדובאי זינקה ב-112% בתוך כשנה
מאז שסוכנות MSCI הודיעה על המהלך ביוני שעבר, המדד המרכזי של דובאי (הכלכלה המרכזית והמוכרת מבין האמירויות) זינק ב-112% ובכך הפכה בורסת דובאי לאחד השווקים האטרקטיביים בעולם בתקופה זו. באותה התקופה הבורסה של קטאר עלתה ב-42% והבורסה של אבו דאבי עלתה ב-43%.
משקיעים זרים הזרימו מתחילת השנה כ-2 מיליארד דולר להשקעות באיחוד האמירויות הערביות ולקטאר. ערן צחי מסביר שגל נוסף של השקעות צפוי להיפתח היום, כאשר הכסף ה"פסיבי" של הקרנות הבינלאומיות יושקע בשווקים אלו, כחלק מהיצמדות לאסטרטגיית ההשקעות שלהם.
- "השקל יתחזק מאוד, הדולר עשוי להיחלש בעתיד ל-2 שקלים; תתרחקו מנדל"ן"
- שימו את הכסף בארה"ב וישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבורסה הקטארית מוערכת בשווי שוק מצרפי של 200 מיליארד דולר. על פי מסמך רשמי של MSCI עולה כי המדד המרכזי של הבורסה בקטאר עלה ב-28%, בעוד שמדד Emerging Markets MSCI ירד ב-2.2% באותה התקופה. מבחינת הביצועים בטווחי זמן גדולים יותר, נראה כי הפערים רחבים אף יותר. על פי החישוב שביצעה סוכנות MSCI ניתן לראות, כי מחודש נובמבר 2008 ועד אפריל 2014, המדד המרכזי של קטאר זינק ב-320% ואילו מדד
Emerging Markets MSCI עלה ב-234%.
איך ישראלי יכול להשקיע במדינה ערבית?
ערן צחי מעריך שחברת מוצרי ההשקעה WisdomTree זיהתה את הפוטנציאל הטמון בגושי כלכלה אלו, ועל כן יצרה תעודת ETF העוקבת אחר ביצועי חברות בעלות מדיניות דיבידנד הפועלות מהמדינות: קטאר, איחוד האמירויות הערביות, בחריין, מצרים, ירדן, כווית, מרוקו ועומאן. תעודה זו נקראת Middle East Dividend (סימול: GULF). ההחזקות המרכזיות של התעודה: הבנק המרכזי של קטאר (6.85%), קטאר תעשיות (6.73%), First Gulf Bank (6.43%), מרוקו טלקום (5.48%).
כ-50% מנכסי התעודה מושקעים בחברות מתחום הפיננסים, 21% בחברות הפעולות בתחום שירותי תקשורת ו-9.5% בחברות מתעשיית חומרי הגלם. חלוקה גיאוגרפית עיקרית של ההשקעות מורכבת מ: 31% מניות של חברות מקטאר, 27% מניות של חברות מאיחוד האמירויות הערביות, 14% כווית, ואילו הנציגות מירדן ובחרין זוכות לייצוג של 2%, כל אחת.
- האנבידיה של עולם הביוטי - ספורה: מנגנון חדשנות, צמיחה גלובלית ושותפויות
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל...
ביצועי התעודה בחיתוכי זמן שונים מצביעים על המגמה החיובית השוררת בשווקים אלו. כך למשל: מתחילת השנה, תעודה זו הוסיפה לערכה כ-20%, בעוד שמדד Emerging markets MSCI עלה 2.33% בלבד. בשנה האחרונה התעודה GULF עלתה ב-31% ואילו מדד Emerging markets MSCI עלה ב-1.2%.
האם המגמה החיובית צפויה להימשך בחודשים הקרובים?
אינפיניטי: "קשה לחזות האם המומנטום החיובי ימשך באותו קצב. אם להסתמך על נסיון העבר, ניתן לצפות דווקא לירידה, שכן מרבית השווקים ששודרגו בעבר למדדים המרכזיים של MSCI הציגו ביצועי חסר ב-12 החודשים לאחר השידרוג, זאת מאחר שהגיאות במחירי המניות באה לידי ביטוי חודשים רבים לפני המועד הרשמי של השדרוג. מצד שני, בטווח הארוך ניתן לומר כי כלכלות אלו צפויות לרשום שיפור וצמיחה. על כל פנים, גם לקטאר וגם לדובאי יש ציפיות גדולות להפוך בשנים הקרובות לשווקים מרכזיים בעולם. דובאי צפויה לארח את הכינוס הכלכלי העולמי Expo בשנת 2020 ואילו קטאר צפויה לארח את גביע העולם בכדורגל באותה השנה".
הנקודה הישראלית: בבילון, נכסים ובניין ונייר חדרה יוצאות
שלוש מניות ישראליות יוצאות ממדד המניות הקטנות של MSCI והן: בבילון, נכסים ובנין ונייר חדרה.
מניות ישראליות שנכנסות למדד מניות מיקרו: איידיאו, בבילון, רבוע נדלן, מיחשוב ישיר קב, אלומיי, אנלייט אנרגיה, נייר חדרה, חג'ג', מגה אור, איידיאיי ביטוח, מנדלסון תשת ו-[נכסים ובנין.
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTהמניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50
החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.
בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.
ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.
האתגר הכפול
מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.
חנות ספורה בדוחא שבקטאר, מתוך האתר הרשמיהאנבידיה של עולם הביוטי - ספורה: מנגנון חדשנות, צמיחה גלובלית ושותפויות
עם הכנסות שנתיות במיליארדים, עוד ועוד חנויות שנפתחו בכל העולם, חוויית קניה שכוללת AI, ספורה צומחת בעקביות כשחקן המוביל בתעשיית הביוטי העולמית
ספורה (Sephora), ענקית הקמעונאות ממשיכה לצמוח גם השנה, בתקופה של אי וודאות כלכלית. ב-2025, דו"ח הרבעון השלישי של LVMH מציין הכנסות כוללות של 58.1 מיליארד אירו בתשעת החודשים הראשונים, עם עלייה אורגנית של 1%, כאשר חטיבת הסחר הסלקטיבי, הכוללת את ספורה, רשמה צמיחה של 7%.
רשת הקמעונאות לקוסמטיקה שהוקמה ב-1970 על ידי דומיניק מנדל בצרפת, החלה כחנות יחידה בפריז והתרחבה למותג גלובלי וכיום נמצאת תחת בעלות LVMH מאז 1997. הרכישה על ידי LVMH, שהייתה תמורת 262 מיליון אירו, אפשרה הרחבה מהירה, כולל כניסה לארה"ב ב-1998 עם רכישת 29 חנויות מ-Helene Curtis. עד שנת 2000, הרשת הגיעה ל-300 חנויות בארה"ב וכיום היא מפעילה 3,400 חנויות ב-35 מדינות, כולל 1,200 בארה"ב, 500 באירופה ו-300 באסיה. המודל העסקי מבוסס על גישה פתוחה למוצרים, ללא דלפקים סגורים, מה שמאפשר התנסות ישירה ומגביר מכירות ב-25% בהשוואה למודלים מסורתיים.
ספורה עצמה השיגה צמיחה כפולה משיעור השוק, עם עלייה בהכנסות ובשולי רווח, למרות ירידה של 3% במכירות בארה"ב ברבעון הראשון עקב בסיס השוואה גבוה. בחצי השנה הראשונה, חטיבת הבשמים והקוסמטיקה של LVMH נשארה יציבה, הודות למכירות בצפון ודרום אמריקה, אירופה והמזרח התיכון, כאשר הכנסות החטיבה הגיעו ל-39.8 מיליארד אירו. ההשקה של מותג Rhode של היילי ביבר באוקטובר 2025 הניבה מכירות שבועיות שיא של 4.7 מיליון דולר בצפון אמריקה, והשקת MAC Cosmetics בארה"ב בתחילת 2026 תכפיל את נוכחות המותג ב-500 חנויות פיזיות ובאתר. חטיבת הביוטי של LVMH גם רשמה צמיחה אורגנית של 2%, עם דגש על שוק אסיה, שם מכירות ספורה גדלו ב-5%.
גם בעידן האון ליין ספורה ממשיכה לפתוח חנויות
ספורה
חווה גם התרחבות בהיקף החנויות שלה. בעוד רשתות רבות רק סוגרות חנויות בעידן הקניות המקוונות, עם דגש על אמריקה הלטינית: 10 חנויות חדשות במקסיקו וברזיל ב-2025. בבריטניה, שם פועלות 10 חנויות כיום עם תוספת של 2 עד סוף השנה כאשר מוצב יעד של 20 עד 2026. בצפון אמריקה,
ספורה משקיעה 500 מיליון דולר בשדרוג 700 חנויות ב-5 השנים הקרובות, כולל שילוב טכנולוגיה כמו מסכי מגע ומערכות לאבחון סוג עור שיתאימו לכל לקוחה את המוצרים המתאימים לסוג העור הספציפי שלה.
בסין, הרשת מחזקת נוכחות עם 100 חנויות, ומשלבת מוצרים מקומיים כמו סרומים
קוריאניים, שמהווים כ-15% מהמכירות באסיה. באירופה, ספורה מתרחבת בגרמניה עם 5 חנויות חדשות ב-2025, ובצרפת, ארץ המוצא, היא מפעילה 300 חנויות עם מכירות של כ-2 מיליארד אירו בשנה. בשוק המפרץ הפרסי, ספורה הרחיבה שותפות עם e.l.f. Beauty בנובמבר 2025, מה שמאפשר כניסה
למדינות כמו סעודיה ואיחוד האמירויות, עם צפי למכירות של 50 מיליון דולר בשנה ראשונה. שותפות עם Kohl's בארה"ב תרמה לצמיחה של 5.4% בקטגוריית אקססוריז ברבעון השלישי, כאשר ספורה תופסת 25% משטחי החנויות של Kohl's ב-2025.
- רד סטאר משיקה אתר חדש: המהפכה הדיגיטלית בעולם הקוסמטיקה מגיעה לישראל
- לימודי קוסמטיקה: הדרך המהירה להפוך לאשת עסקים מצליחה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

