תיק השקעות מעבר לים השקעה בשוקי המניות של אירופה ואסיה פסיפיק
בסקירה זו אתייחס למדינות נבחרות הכלולות בבסיס ההמלצה מבלי לכלול את מדינות ה-PIIGS. כידוע מדינות אלה מצויות במשבר חוב, והמלצתי היא לשמור מרחק ממוקד הרעש לעת עתה. הכלכלות הגדולות באירופה אשר נכללות בהמלצה זו לפי הסדר הן - גרמניה, צרפת, בריטניה ושוויץ.
גרמניה היא הכלכלה הרביעית בגודלה בעולם והגדולה ביותר באירופה עם תוצר המגיע ל-3.3 טריליון דולר אמריקני. מדד המניות המוביל בגרמניה הוא מדד ה-DAX שמורכב מ-30 מניות של חברות מובילות ומכפיל הרווח הנוכחי למדד עפ"י בלומברג הוא 9.5. חברות גרמניות רבות הן חברות רב לאומיות מוצלחות כמו סימנס, דיימלר ובאייר ששגשגו בזכות מאמצי הממשל לקידום וחיזוק הייצוא הגרמני המהווה כשליש מהתמ"ג שמציב את הכלכלה הגרמנית כייצואנית השנייה בגודלה בעולם לאחר סין.
אנו צופים כי חברות אלו נמצאות בעמדה להמשיך וליהנות מהצמיחה החזקה בשווקים המתעוררים. בזכות הייצוא, רווחי החברות חזקים יחסית ונתוני האבטלה במדינה יציבים. בטווח הקצר והבינוני - תעשיות הרכב, המכונות והכימיקלים צפויות ליהנות מצמיחה בשווקים המתעוררים. בטווח הארוך - המצב פחות ברור, כלכלת גרמניה אמנם בריאה ובעלת ייצוא חזק ואבטלה נמוכה, אך אוכלוסייתה מתבגרת ושיעור הילודה בה הוא הנמוך באיחוד האירופי. לעת עתה נראה כי גורלה נקשר בגורל גוש האירו.
עד המשבר הפיננסי העולמי ב-2008 נהנתה כלכלת בריטניה מצמיחה בת 14 שנים בזכות יציבות מוניטרית, כלכלת שוק חופשי וגמישות בשוק התעסוקה. מאז, הצמיחה במשק הבריטי חלשה והממשלה מתכננת קיצוצים העשויים להשפיע לרעה על צמיחת כלכלתה בטווח הקצר, ועל כן לפגוע בביקושים המקומיים. כמו כן, שני שליש מהייצוא האנגלי מופנה לשכנות מאירופה הצפויות לצמוח בקצב איטי. מדד המניות המוביל הוא ה-FTSE 100 ומכפיל הרווח הנוכחי למדד עומד על 10. חברות רבות בכלכלת בריטניה הן איכותיות ורב לאומיות, בעלות חפיר רחב ויתרונות תחרותיים עם חשיפה טובה לצמיחה העולמית.
החשיפה במדד היא לשווקים המצויים בין מדינות אסיה פסיפיק ואינם נכללים בקטגוריית המדינות המתפתחות. אוסטרליה ויפן מקבלות את המשקל הגבוה ביותר. אלו נהנות מאבטלה נמוכה וייצוא יציב לאור הפוטנציאל מהקרבה לסין ואסיה המתפתחת.
יפן היא אחת הכלכלות הגדולות בעולם. אך גם אחת החלשות מבין הכלכלות המפותחות, למרות תוכניות תמרוץ אגרסיביות שנוסו אולם בפועל הובילו לחוב אדיר המגיע ל-200% מהתוצר - הגבוה בעולם. כמו כן שיעור המבוגרים מאוכלוסייתה גבוה והאסונות שפקדו אותה פגעו בה אנושות השנה. הקורלציה של שוק המניות היפני למדדי ארה"ב לא הייתה גבוהה בשנים האחרונות, בשל ביצועים חלשים של המדדים ביפן הסובלת מכלכלה חלשה לצד ין חזק הפוגע בייצואנים.
תשואות מדדי המניות ב-5 ו-10 השנים האחרונות הייתה שלילית גם לאחר התחזקות המטבע היפני. בטווח הקצר והבינוני - הביקושים המקומיים למוצרי תעשיה צפויים להתחזק בשל מאמצי הבנייה מחדש לתשתיות שונות שנהרסו באסון הגרעיני והצונאמי. בטווח הארוך - חברות יפניות צפויות ליהנות מביקושים לציוד, מוצרי צריכה ואלקטרוניקה באסיה. המדד המוביל ביפן הוא ה-NIKKEI 225 ומכפיל הרווח הנוכחי עומד על 16.5.
אוסטרליה נהנית מצמיחה בסין הודות לקרבה הגיאוגרפית אליה ושפע המחצבים, כגון ברזל ופחם אותם היא מייצאת לסין ולאסיה בכלל. כלכלתה שגשגה בשנים האחרונות בזכות יציבות כלכלית וממשלתית ופיקוח הדוק על סקטור הבנקים, לצד שפע ומגוון של משאבי טבע שונים. הדולר האוסטרלי נחשב למטבע קומודיטי אשר לרוב מתחזק כאשר הביקוש לסחורות עולה ולהיפך, חולשת המטבע גוברת ככל שהביקוש לסחורות נחלש.
יחסי הסחר בין אוסטרליה ואסיה עלו מדרגה כאשר ארבעת שוקי הייצוא העיקריים שלה הם - יפן ,סין, קוריאה והודו ורק החמישית היא ארה"ב. מדד המניות המוביל באוסטרליה הוא ASX 200 ומכפיל הרווח הנוכחי עומד על 13. החזוי לשנה הבאה עומד על 11 ונראה אטרקטיבי מאד לטווח ארוך בהינתן שיפור במגמת הצמיחה העולמית.
Vanguard MSCI EAFE Index
תעודת הסל הונפקה ע"י חברת Vanguard ועוקבת אחר מדד MSCI EAFE. זוהי הבחירה המועדפת של מורנינגסטאר לחשיפה לאירופה ואסיה פסיפיק, המתאימה כהחזקת ליבה ברכיב המניות בחו"ל. לתעודת הסל שיעור הוצאה שנתי של 0.12% והיא הזולה ביותר. בתעודה זו נכללות חברות גדולות, איכותיות ויציבות משווקים נבחרים באירופה וממדינות אסיה פסיפיק הכוללות בעיקר את יפן ואוסטרליה המספקות חשיפה יציבה לצמיחה העולמית לצד פיזור סיכונים מבחינה גיאוגרפית ומטבעית.
למדד חשיפה רחבה לשווקים מפותחים, מלבד ארה"ב וקנדה. החשיפה העיקרית הינה לאירופה בשיעור של כשני שליש שמתחלקת באופן שווה בין מדינות החברות בגוש ולאלו שלא כמו בריטניה ושוויץ. כמחצית מהחשיפה האירופית הינה למדינות שאינן משתמשות במטבע האירו. מכפיל הרווח הנוכחי למדד עומד על 11 ומכפיל הרווח החזוי עומד על 10. תשואת הדיבידנד במדד עומדת על כ-3% ומחולקת בתדירות של אחת לשנה. תעודת הסל סיימה את שנת 2011 עם תשואה שלילית של 15.2%. להלן המשקולות המיוחסים למדינות הבולטות במדד על מטבעותיהן השונים:
22% יפן, 21% בריטניה, 21% צרפת, 21% גרמניה, 10% אוסטרליה ו-8% שוויץ.
בעשורים הקודמים השווקים הבינלאומיים סיפקו גיוון ושונות בביצועיהן, אך מאז המשבר בשווקים בשנת 2008 גברה הקורלציה בין שוקי ארה"ב ליתר העולם לאור אי הוודאות והגלובליזציה. ייתכן וכאשר הכלכלה תחזור ל"נורמליות", קורלציה זו תחלש. אנו צופים כי התנודתיות הגבוהה תימשך כל עוד משבר החוב האירופי בעינו. השילוב של אירופה ומדינות הפסיפיק מאפשר גיוון בין אזורים גיאוגרפיים אשר אינם קרובים אחד לשני, ולפיכך מפחית את הסיכון הכרוך בהשקעה באירופה בלבד.
סיכונים עיקרים:
שע"ח ותנודתיות - חשיפות המט"ח הקיימות בתעודה ממתנות זו את השפעתה של זו, אך כל אחת מהן מכילה תנודתיות גבוהה יחסית אשר עשויות להאפיל על ביצועי המניות הנכללות בתעודת סל המדוברת מבחינה דולרית. עם זאת, התנודתיות כיום של מדד משוקלל זה גבוהה אך במקצת מזה של מדד S&P 500.
חשיפה סקטוריאלית - ענף מוצרי הצריכה הלא מחזורי מקבל משקל נמוך מאד של כ-10% בלבד בתעודה לעומת הענפים המחזוריים הרגישים להאטה כלכלית. הסקטורים העיקרים הינם - 18% פיננסים, 15% תעשיה, 18% אנרגיה וחומרי גלם, 17% צריכה לא מחזורי ותקשורת.
התרחבות משבר החוב - כלכלות כגון גרמניה וצרפת הצליחו לשמור מרחק מהידבקות במשבר אך היעדר הסכמה כוללת בגוש עלולה להרחיבו.
להלן ביצועי תעודת הסל בהשוואה למדד ה-S&P 500 בשנתיים האחרונות:
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
