צואי
צילום: טוויטר
דוחות

צ'ואי עקפה את הצפי בדוחות, אז למה המניה נופלת?

קמעונאית המוצרים לחיות מחמד עקפה את הצפי ברבעון אבל השאירה את התחזית השנתית על כנה - מה שמעלה חשש מחולשה ברבעונים הבאים - כשבמקביל הרווחיות של החברה נשחקת

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה צ'ואי חיות מחמד

מניית חברת צ'ואי Chewy -3.09%  , קמעונאית מקוונת למוצרי בעלי חיים, צונחת במסחר - וזאת למרות פרסום דוחות כספיים חיוביים לרבעון הראשון של שנת הכספים. הנתונים עצמם היו טובים מהתחזיות, אך תגובת השוק משקפת אכזבה מסוימת וחשש לגבי ההמשך.


בדוחות הרבעון הראשון, צ'ואי דיווחה על רווח מתואם של 35 סנט למניה, לצד הכנסות של 3.12 מיליארד דולר. מדובר בנתונים שעלו על התחזיות המוקדמות של וול סטריט, שעמדו על 33 סנט רווח למניה והכנסות של 3.08 מיליארד דולר. למרות זאת, הרווח הנקי ירד ל-62.4 מיליון דולר לעומת 66.9 מיליון ברבעון המקביל אשתקד, ושיעור הרווחיות נשחק מ-2.3% ל-2%. הנתון הזה הוא תמרור אזהרה למשקיעים. שולי הרווח מצטמצמים, ובתקופה של ריביות גבוהות, אינפלציה ולחץ על הצרכנים, השוק מחפש חברות שיכולות לא רק להציג צמיחה אלא גם לשפר את היעילות שלהן.


בנוסף, למרות שהחברה עקפה את התחזיות ברבעון הראשון, היא לא העלתה את תחזית ההכנסות שלה לשנה כולה, שנותרה בטווח של 12.3 עד 12.45 מיליארד דולר. מנכ"ל החברה, סומיט סינג, ניסה להרגיע את המשקיעים והדגיש: "שנת הכספים נפתחת בצורה חיובית, ואנחנו ממשיכים ליהנות מהמומנטום". אך בשוק ההון, ציפיות הן שם המשחק - וכשהחברה לא מעלה את התחזית לאחר רבעון חזק, זה עשוי להתפרש כאיתות שמרמז על רבעונים חלשים יותר בהמשך השנה. זה לא רק אכזבה למשקיעים שחיפשו עדכון כלפי מעלה, אלא גם זריקת ספק ביחס ליכולת של צ'ואי לשמר את הביצועים החזקים בעתיד הקרוב.


צ'ואי נהנתה מצמיחה מואצת בעידן הקורונה, כשמשקי בית רבים אימצו חיות מחמד וחיפשו דרכי רכישה נוחות ואמינות. אך עם התמתנות המומנטום והחזרה לשגרה, החברה נאלצת להתמודד עם סביבת מאקרו מאתגרת: אינפלציה גבוהה, עלייה ביוקר המחיה וריביות שמכבידות על התקציב המשפחתי. כל אלו משפיעים גם על הוצאות שוטפות כמו מזון, בריאות וטיפוח של חיות מחמד.


צ'ואי היא שחקנית משמעותית בתחום הצרכנות הדיגיטלית לבעלי חיים, עם בסיס לקוחות נאמן ותשתית טכנולוגית מתקדמת. היא פועלת בשוק שנחשב יציב ואף עמיד יחסית לזעזועים כלכליים. אך ההתרשמות מהדו"ח האחרון היא שהצמיחה מתמתנת, הרווחיות נשחקת, והחברה לא מספקת כרגע סיבות טובות להניח שהרבעונים הבאים יפתיעו לטובה. המניה נסחר כעת במכפיל עתידי של כ-27 - יחסית גבוה לחברה צרכנית, אך מכפיל שיכול להצדיק את עצמו אם החברה תצליח להראות צמיחה בהמשך. המניה עלתה מתחילת השנה ב-21% ובשנה האחרונה ב-77.5% ונסחרת לפי שווי של 16.82 מיליארד דולר.

מניית צ'ואי בשנה האחרונה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.