מהפכת הקוונטים - גוגל מובילה; מה הצליחה החברה לפתח ומה זה אומר?
ממנוע חיפוש למהפכת הקוונטים - האם גוגל תוביל את המהפכה? בגוגל טוענים שיישומים מבוססים על טכנולוגיית קוונטים יגיעו לשוק תוך 5 שנים בלבד, מנגד יש הערכות שזה עניין של 10 שנים ויש כאלו שמדברים על 20 שנה ומעלה
גוגל היא כבר מזמן לא רק מנוע חיפוש. היא כמעט כל דבר שמתחבר לעולם האינטרנט. היא גם הובילה את תחום הבינה המלאכותית (AI) בשלבים המוקדמים עם פרסום מחקר ה-Transformer ב-2017 – מחקר שהניח את היסודות למודלים כמו ChatGPT. אבל היא איבדה את מעמדה המוביל ל-OpenAI ולמתחרות אחרות עם השקת ChatGPT ב-2022. כעת, החברה מתמקדת במחשוב קוונטי כדרך להשיב לעצמה את היתרון התחרותי. גוגל הציגה לאחרונה את שבב ה-Willow, שנחשב לאחת ההתקדמויות המשמעותיות בתחום, ומבטיח להאיץ את היכולות של AI ולפתור בעיות מורכבות בתחומים כמו רפואה וחומרים מתקדמים. עם זאת, בעוד גוגל טוענת ליישומים מעשיים תוך חמש שנים, ישנם מסתייגים שטוענים כי מדובר בצפי אופטימי מדי. כמי שמסתכל על המירוץ הטכנולוגי הזה, אני מאמין שגוגל נמצאת בעמדה חזקה להוביל את התחום, אך עליה להפיק לקחים מהכישלון הקודם שלה ב-AI ולהתמקד ביישומים מסחריים נגישים.
מהו שבב ה-Willow ולמה הוא נחשב מתקדם?
ה-Willow הוא שבב קוונטי חדש שפיתחה גוגל, והוכרז בסוף 2024 כחלק ממאמצי יחידת Quantum AI של החברה. השבב, שכולל 105 קיוביטים (יחידות המידע הבסיסיות במחשוב קוונטי), מיוצר במתקן ייעודי בסנטה ברברה, קליפורניה, ומשלב טכנולוגיות מתקדמות להפחתת שגיאות ולשיפור הביצועים.
ה-Willow בולט בשני הישגים מרכזיים: ראשית, הוא פתר בעיה מתמטית (Random Circuit Sampling - RCS) בתוך חמש דקות – משימה שהייתה לוקחת למחשב-על המהיר בעולם 10 ספטיליון שנים (מספר עם 25 אפסים), זמן ארוך פי כמה מגיל היקום. שנית, השבב השיג הפחתה אקספוננציאלית בשיעורי השגיאות ככל שמספר הקיוביטים גדל, מה שמכונה "מתחת לסף התיקון" (Below Threshold). בעבר, הגדלת מספר הקיוביטים הובילה לעלייה בשגיאות, אך גוגל הראתה שככל שהיא מגדילה את רשת הקיוביטים (מ-3x3 ל-7x7), שיעור השגיאות יורד בחצי בכל שלב – הישג שחוקרים חתרו אליו במשך כמעט 30 שנה. בנוסף, הקיוביטים ב-Willow מחזיקים במידע זמן רב פי חמישה מקודמיו, מה שמשפר את היציבות ומאפשר חישובים מורכבים יותר.
השבב משתמש בקיוביטים על-מוליכים, שדורשים קירור לטמפרטורות נמוכות במיוחד (קרוב לאפס המוחלט, כ-460 מעלות מתחת לאפס פרנהייט), תוך שימוש במקרר דילול (Dilution Fridge) – מה
שהופך את הסביבה שלו לאחת הקרות ביקום. גוגל גם שילבה קיוביטים מתכווננים (Tunable Qubits) וצימודים מתכווננים, שמאפשרים אופטימיזציה בזמן אמת של הביצועים, מה שמפחית שגיאות ומשפר את המהירות.
- 400 אלף דולר הכנסות - והמניה זינקה ב-16%: ברוכים הבאים לבועת המחשוב הקוונטי
- ריגטי הציגה הפסד נמוך מהצפוי - אבל ההוצאות ממשיכות לגדול והמניה נופלת ב־8%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במה גוגל מקדימה את התעשייה?
גוגל נחשבת כיום למובילה בתחום המחשוב הקוונטי, יחד עם IBM, בזכות ההתקדמות שלה בתיקון שגיאות ובביצועים. מתחרות כמו מיקרוסופט ואמזון הכריזו אף הן על שבבים קוונטיים, אך ההכרזות שלהן נתפסו כ"מפות דרכים" יותר מאשר הוכחות ממשיות.מיקרוסופט, שמתמקדת בגישה מבוססת Majorana Modes, נתקלה בספקנות עקב חוסר בראיות מדעיות לביצועי השבב שלה, Majorana One, ואף נאלצה לסגת מטענה דומה ב-2018. אמזון הציגה שבב ראשון משלה, שהראה שיפור קל בביצועים עם הגדלת הקוד הקוונטי, אך היא נמצאת בשלב מוקדם יותר מגוגל.
ה-Willow נבדק באמצעות מבחן RCS, סטנדרט בתחום שגוגל עצמה פיתחה, והראה עליונות משמעותית על פני מחשבים קלאסיים. גוגל גם פרסמה גיליון מפרטים (Spec Sheet) מפורט, המאפשר השוואה שקופה עם טכנולוגיות אחרות – צעד שלא כל המתחרות ביצעו. אני סבור שגוגל מקדימה את התעשייה בזכות הגישה ההוליסטית שלה, שמשלבת חומרה ותוכנה תוך התמקדות באיכות הקיוביטים, ולא רק בכמותם. עם זאת, הקירור הקיצוני הנדרש לקיוביטים על-מוליכים עשוי להגביל את יכולת ההרחבה של הטכנולוגיה, ולגרום לטכנולוגיות חלופיות, כמו קיוביטים מבוססי אור, להתחרות בעתיד.
הקשר לבינה מלאכותית: פוטנציאל עם סייגים
גוגל רואה במחשוב קוונטי כלי לשיפור יכולות הבינה המלאכותית, תחום שבו היא איבדה את ההובלה לאחר שלא הצליחה למסחר את ה-Transformer
שלה בצורה יעילה כמו OpenAI עם ChatGPT. גוגל טוענת שמחשבים קוונטיים יכולים לייצר נתונים חדשים על ידי סימולציה של מערכות פיזיקליות מורכבות, כמו מערכות קוונטיות, שמחשבים קלאסיים אינם מסוגלים לחקות. נתונים אלה עשויים לשמש לאימון מודלים של
AI, במיוחד בתחומים
כמו תכנון תרופות או חומרים חדשים. לדוגמה, גוגל מציינת כי מחשוב קוונטי יכול לשפר את ייצור הדשנים על ידי סימולציה של תהליכים ביולוגיים, ולחסוך אנרגיה עולמית משמעותית.
- מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
עם זאת, ישנם מסתייגים שטוענים כי ההבטחות לשילוב
קוונטום ו-AI מוגזמות. המהירות האיטית של טעינה ופריקה של נתונים ממחשב קוונטי עלולה להגביל את היתרון שלו בטיפול ב"ביג דאטה", תחום שבו AI זקוק לנתונים רבים. בנוסף, AI כבר מתמודד עם "חומת נתונים" – חוסר בנתונים חדשים ואיכותיים לאימון – ופתרונות
קלאסיים
כמו יצירת נתונים סינתטיים לא הוכיחו את עצמם כיעילים במיוחד. אני סבור שגוגל תצטרך להוכיח שהמחשוב הקוונטי יכול לייצר נתונים שימושיים בקנה מידה גדול לפני שתוכל לממש את הפוטנציאל הזה.
ה-Willow נחשב בתעשייה להישג מרשים, והצפי של גוגל ליישומים מעשיים תוך חמש שנים מעיד על ביטחון טכנולוגי. השאלה אם זה לא ביטחון מופרז. בתעשייה מדברים על מינימום של 10 שנים, אבל אם גוגל תצליח להביא פתרונות יישומים בטווח של 5 שנים, היא בהחלט יכולה להיות המנצחת הגדולה של המהפכה הבאה.
- 1.אנונימי 21/04/2025 07:38הגב לתגובה זוגוגל זה הכל והכי פחות מנוע חיפוש. אל תתלהבו הייתה במכפיל הכי נמוך לפני הגל היורד והיום בתימחור ומכפיל הכי זול מהמופלאות. חברה נהדרת מתי תרוץ מחזיק בקטנה. מעדיף מדדים כי אי אפשר להכות את המדד.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
