כמה מרוויחים עובדי חברת נובה?
הזינוק במניית חברת המדידה לשבבים הביא לרווחי נייר של 72 מיליון דולר לעובדים, כשהמוסדיים הישראליים מחזיקים מניות בשווי 1.7 מיליארד דולר והחברה ממשיכה להציג צמיחה חזקה עם הכנסות שיא של 195 מיליון דולר ברבעון
נובהנובה -1.64% , חברת הטכנולוגיה הישראלית המתמחה בפיתוח מערכות מדידה מתקדמות לתעשיית השבבים, ממשיכה להוכיח את עצמה כאחת ההשקעות המוצלחות ביותר בשוק ההון הישראלי והבינלאומי. המניה, הנסחרת כיום במחיר של 272 דולר, רשמה עלייה מטאורית של 605% בחמש השנים האחרונות ו-156% בעשור האחרון. בשנה האחרונה בלבד זינקה המניה ב-68%, כשהיא משקפת שווי שוק של 7.9 מיליארד דולר ונסחרת במכפיל רווח של 47.
הצלחת החברה משתקפת לא רק במחיר המניה, אלא גם בתגמול שמקבלים עובדיה. על פי נתוני החברה, בתחילת 2024 החזיקו העובדים ב-587,669 יחידות RSU שטרם הבשילו, במחיר ממוצע של 98.39 דולר. במהלך השנה הוענקו 136,736 יחידות נוספות במחיר ממוצע של 196.83 דולר, כשמחיר המניה כיום (272 דולר) משקף רווח נייר משמעותי לעובדים.
חישוב מהיר מראה כי שווי ה-RSU שנותרו בידי העובדים בסוף השנה (496,536 יחידות) במחיר השוק הנוכחי מגיע לכ-135 מיליון דולר, כאשר המחיר הממוצע בו הוענקו עמד על 127.39 דולר. המשמעות היא רווח תיאורטי של כ-72 מיליון דולר לכלל העובדים, או כ-60,000 דולר לעובד בממוצע (בהתבסס על כ-1,200 עובדים).
גם בתחום האופציות לעובדים מציגה נובה נדיבות. החברה העניקה 37,830 אופציות במחיר מימוש ממוצע של 34.18 דולר, כשמחיר המניה הנוכחי מייצר רווח פוטנציאלי של כ-9 מיליון דולר נוספים לעובדים (הפער בין מחיר המימוש למחיר השוק הנוכחי), המשקף תוספת של כ-7,500 דולר לעובד בממוצע. כלומר בסך הכל, התגמול לעובדים כולל אופציות ו-RSU מסתכם בממוצע בכ-67,500 דולר לעובד.
- נובה נופלת - תחזית פושרת לרבעון הבא; רבעון שלישי חזק
- האם מניות השבבים הישראליות יקרות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוסדיים נהנו מהזינוק
המוסדיים הגדולים בשוק ההון הישראלי נהנים גם הם מההצלחה המרשימה של נובה. מנורה מבטחים מחזיקה ב-7.25% מהחברה (2.12 מיליון מניות), מגדל ביטוח מחזיקה ב-7.81% (2.29 מיליון מניות), והראל השקעות מחזיקה ב-6.15% (1.8 מיליון מניות). שווי האחזקות המשותף של שלוש החברות עומד על למעלה מ-1.7 מיליארד דולר. בראש טבלת בעלי המניות ניצבת FMR LLC עם אחזקה של 9.07% (2.66 מיליון מניות), ואחריה Wasatch Advisors עם 8.24% (2.41 מיליון מניות).
תוצאות שיא ברבעון האחרון
נובה
הציגה תוצאות מרשימות לרבעון הרביעי של 2024, עם עלייה חדה בהכנסות וברווחיות. החברה בניהולו של גבי ויסמן רשמה הכנסות שיא של 195 מיליון דולר ברבעון הרביעי, עלייה של 45% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ו-9% ביחס לרבעון הקודם. התוצאה עקפה ב-4 מיליון דולר את הקצה העליון
של תחזית החברה וב-8 מיליון דולר את ממוצע תחזיות האנליסטים.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
הרווח הנקי על פי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP) הסתכם ב-50.5 מיליון דולר, או 1.58 דולר למניה, גידול של 32% לעומת הרבעון המקביל. על בסיס Non-GAAP, בנטרול הוצאות תשלום מבוסס מניות והפחתות, הרווח הגיע ל-62 מיליון דולר, או 1.94 דולר למניה, גבוה ב-12 סנט מתחזיות האנליסטים.
הרווחיות התפעולית של החברה המשיכה להשתפר, עם שיעור רווח תפעולי של 33% מההכנסות ברבעון הרביעי, עלייה מ-32% ברבעון השלישי ו-30% ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הגולמי על בסיס Non-GAAP צמח ב-47% לעומת הרבעון המקביל והגיע ל-113 מיליון דולר, תוך שמירה על שיעור רווחיות גולמית של 58%.
נובה מייחסת את הצמיחה המרשימה להצלחת מוצריה החדשים, במיוחד מערכות ה-Metrion וה-Veraflex בתחום מדידת החומרים, וכן להתקדמות משמעותית בתחום מערכות מדידת הממדים למארזים מתקדמים. החברה ממשיכה להרחיב את בסיס לקוחותיה ולהגדיל את נתח השוק שלה בתחומי פעילות חדשים.
התחזית לרבעון הראשון של 2025 מצביעה על המשך מגמת הצמיחה החזקה, עם צפי להכנסות של 205-215 מיליון דולר ורווח למניה של 2.0-2.16 דולר על בסיס Non-GAAP. תחזיות אלו גבוהות משמעותית מציפיות השוק, עם פער של 9% בהכנסות ו-12% ברווח למניה ביחס לממוצע תחזיות האנליסטים.
המנכ"ל גבי ויסמן הדגיש כי החברה ממשיכה לצמוח בקצב מהיר יותר משוק השבבים הכללי, תוך השגת חוזים חדשים עם לקוחות מובילים והרחבת נוכחותה בתחומי פעילות חדשים. ביצועים אלו מרשימים במיוחד על רקע האתגרים והאיומים הקיימים בשוק השבבים העולמי.
נובה נסחרת כעת לפי שווי של 7.9 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה זינקה ב-38% מתחילת השנה וב-68% ב-12 החודשים האחרונים.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
