לא רק אל על - מניית יונייטד איירליינס טסה: רווחים מפתיעים וסימני התאוששות בענף
תוצאות חזקות ברבעון הרביעי, תחזית טובה להמשך; המניה עולה 3.6% במסחר המאוחר - מתחילת השנה זינקה ב-17%, ב-12 החודשים האחרונים עלתה ב-190%; מחיר היעד מבטא פרמיה של 19%
חברת התעופה, יונייטד איירליינס דיווחה על רווח נקי של מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2024 - רווח מתואם של 3.26 דולר למניה, מעל הצפי של 3.03 דולר למניה. גם ההכנסות, שהגיעו ל־14.7 מיליארד דולר, עקפו את התחזיות המוקדמות של 14.4 מיליארד דולר. לשנת 2024 כולה, יונייטד דיווחה על רווח מתואם של 10.61 דולר למניה – קרוב מאוד לקצה העליון של התחזיות שהיו בין 9 ל־11 דולר. החברה גם מסרה תחזית מרשימה ל־2025, עם צפי לרווח מתואם של 11.50 עד 13.50 דולר למניה, כששוק ההון העריך 12.78 דולר.
הצלחה במגוון תחומים
יונייטד הראתה צמיחה בכל התחומים. ההכנסות ממושבים במחלקות יוקרה עלו ב־10%, ההכנסות מהטסים העסקיים גדלו ב־7%, והכנסות מכרטיסי טיסות זולות קפצו ב־20%. אפילו המשלוחים האוויריים ראו עלייה של 30% בהכנסות לעומת השנה הקודמת. מנכ"ל החברה, סקוט קירבי, התייחס לכך ואמר ש־2024 הייתה שנה יוצאת דופן מכל בחינה, ושיונייטד ממוקמת היטב להמשיך את התנופה גם ב־2025. "הדרישה לטיסות, במיוחד לטיסות בינלאומיות ועסקיות, רק הולכת וגוברת,"
מה עם המניה?
המניה של יונייטד טיפסה ב־3.6% במסחר המאוחר וסגרה על 110.52 דולר. מתחילת 2025 המניה עלתה ב־17%, וב־12 החודשים האחרונים היא זינקה בלא פחות מ־190%.
דלתא מראה את הדרך
דלתא איירליינס, שמתחרה ביונייטד פרסמה לאחרונה גם היא תוצאות מרשימו ו דיווחה על ביקוש חזק לטיסות יוקרה וטיסות עסקיות. הדבר נותן רוח גבית גם ליונייטד, שנחשבת למובילה בשווקים אלו. יונייטד פועלת גם להרחיב את נתח השוק שלה בבינלאומי, וזה מתחבר בדיוק עם המגמות החיוביות שדלתא זיהתה.
- דלתא מכה שוב את הציפיות - וממריאה
- מטוס יונייטד פינה 142 נוסעים במגלשות חירום באוסקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אתגרים? תמיד יש
למרות הכל, שוק התעופה עדיין מתמודד עם אתגרים. לדוגמה, תנאי מזג האוויר הקשים בארצות הברית פגעו בפעילות ביום שלישי האחרון, ויונייטד נאלצה לבטל מעל 500 טיסות. עם זאת, החברה פועלת להחזיר את אמון הלקוחות וממשיכה להיות ממובילות התחום בכל המדדים, כולל עמידה בזמנים.
לאן זה ממשיך?
משקיעים רבים מצפים להמשך הצמיחה של יונייטד, במיוחד לאור הדרישה העולמית ההולכת וגדלה לטיסות בינלאומיות. ייתכן שהמניה עוד עשויה לטפס, כאשר מחיר היעד הממוצע עומד על 128.3 דולר – עלייה של 19% מהמחיר הנוכחי.

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?
היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.
על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.
מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.
לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.
- מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם
- לראשונה מזה עשור: יותר מיליארדרים אמריקאיים מסיניים; מי נמצא בראש הרשימה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.
אילון מאסק ספייסXהאם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?
מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?
עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).
נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל.
ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר.
שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- SpaceX מתקרבת לשווי של 800 מיליארד דולר ומאותתת על הנפקה אפשרית ב־2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סטארלינק: מעצמה גלובלית
סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.
