מסתמן: פתיחה ירוקה בוול סטריט
החוזים העתידיים מאותתים - עליות שערים נכונות לוול סטריט בפתיחת יום המסחר השלישי בשבוע. לאחר שעיכלו במשך היום החולף את דבריו של אלן גרינספאן אמש (במקביל להודעתו על העלאת ריבית מדודה של 0.25% פעם שמינית ברציפות לגובה 3%), נראה, כי המשקיעים בוול סטריט מעדיפים לשאוב עידוד מדבריו של יו"ר הפדרל רזרב ומהרמיזות (כפי שהם מפרשים אותן), כי הפד אינו מודאג מהאינפלציה בכלכלה החזקה בעולם.
קטליזטור חיובי נוסף יתקבל מצדה של זירת הנפט. שכן מחירי הנפט ירדו אמש מתחת לרף ה-50 דולר לחבית (מחיר הסגירה הנמוך ביותר מאז אמצע פברואר). בשעה זו של המסחר האלקטרוני בבורסת הסחורות בניו יורק ממשיכים החוזים העתידיים על מחירה של חבית נפט למסירה ביוני להדרים וב-0.08% סביב 49.46 דולר.
במרכז המסחר יעמדו היום דו"חות קרדיט סוויס פירסט בוסטון (CSR), לאחר שדיווח על גידול של 2.6% ברווח הנקי ברבעון הראשון של 2005 ל-1.91 מיליארד פר"ש (1.61 מיליארד דולר)כשהוא עוקף את תחזיותה אנליסטים שחזו לו רווח של 1.59 מיליארד פר"ש ברבעון זה.
גם מניות קונגלומרט המדיה, טיים וונר (TWX) תובאנה למבחן השוק, לאחר שדיווח על תוצאות מרשימות ברבעון הראשון של 2005. הרווח של הבנק השוויצרי הגיע לגובה 860 מיליון דולר או 18 סנט למניה (בנטרול הוצאות חד פעמיות), לעומת 712 מיליון דולר או 15 סנט למניה ברבעו המקביל, 2004 ובעוד האנליסטים חוזים לו רווח של 17 סנט למניה בלבד. הכנסות הקונגלומרט טיפסו בכ-3% לגובה של 10.5 מיליארד דולר, לעומת התחזית בשווקים, כי תציג מכירות של 10.3 מיליארד דולר בלבד.
ובישראליות. מנייית ענקית הפרמצבטיקה הישראלית, טבע תמשיך לרכז את עניין המשקיעים. החברה דיווחה אתמול על גידול של 26% ברווח הנקי שלה ברבעון הראשון של 2005 לגובה של 259 מיליון דולר. הרווח למניה הסתכם ב-38 סנט למניה - בדיוק כפי שצפו לה האנליסטים וגבוה בכ-23% מהרווח למניה ברבעון הראשון של 2004. אתמול נפלה מנית טבע בתל אביב וגם בוול סטריט, ללא סיבה ברורה לעין וכפי שקרה לא פעם ברבעונים האחרונים. היום היא חזרה להסחר בירוק באחד העם. האם תעשה זאת גם בתפוח הגדול?
מי שעשויה לסבול מירידות שערים היום היא מניית אלווריון. החברה דיווחה הבוקר על הכנסות של 57.2 מיליון דולר, עליה של 2% ביחס לרבעון הקודם, ו-28% ביחס למקביל, אך עם זאת, נמוך ב-800 אלף דולר מצפי ההכנסות של האנליסטים. הרווח של החברה הסתכם בנטרול הוצאות חד פעמיות של 2.5 מיליון דולר, הגיע ל-2.8 מיליון דולר, או 4 סנט למניה מדוללת, גבוה ב-1 סנט מקונצנזוס האנליסטים.
ונייס, מנגד לה, עשויה להתמקם דווקא בצידו הירוק של המתרס. החברה דיווחה היום על ההכנסות של 66.1 מיליון דולר ברבעון החולף - תוצאה הנמצאת בטווח העליון של תחזית החברה ומהווה גידול של 13.3% לעומת 58.3 מיליון דולר ברבעון המקביל. בנוסף, חזרה נייס על תחזית להכנסות של 67-70 מיליון דולר ברבעון הנוכחי - השני של 2005.
עוד בגל הדיווחים. לאחר שצללה אמש בוול סטריט ב-11.25%, נשאלת השאלה, האם גיוון תמשיך במסע דרומה גם היום? החברה דיווחה אתמול על זינוק של 73% במכירות ל-22 מיליון דולר, נתון שלא ממש הרשים את המשקיעים, שכן, הצפי היה למכירות גבוהות במעט, של 22.5 מיליון דולר. גיוון הציגה גם רווח של 1.2 מיליון דולר או 4 סנט למניה, בדיוק כפי שחזו האנליסטים ואף סיפקה תחזיות לרבעון הנוכחי של השנה לפיהן תציג רווח של 6-10 סנט למניה על הכנסות של 24-22 מיליון דולר.
גם מניות גילת צנחו אמש חדות (7.3%) בוול סטריט, לאחר שהציגה את התוצאות שלה לרבעון הראשון. חברת צלחות הלווין רשמה ירידה של 8% בהכנסות ל-53 מיליון דולר, לעומת הרבעון המקביל, והפסד של 1.1 מיליון דולר.
ולבסוף - חוזה של מיליוני דולרים עם SBC יפנה את אור הזרקורים לכיוונה של אמדוקס. החברה תספק לחברות SBC פתרון כולל לכל שירותי ה-IP הכוללים שירותי הטמעה ואינטגרציה להבטחת שירות לקוחות, בפרוייקט הנקרא לייטספיד.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר
גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד
אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.
"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"
בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.
לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.
שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.
- תיסגר או לא תיסגר: מה יקרה לגלי צה"ל וכמה היא מפסידה בשנה?
- גנץ לאחר סערת ברדוגו: "אין מקום לתחנה צבאית בישראל"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ
לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.
