אבנר ודלק יגייסו 275 מיליון ד' למימון ים תטיס
שותפות חיפוש הנפט והגז, אבנר וקבוצת דלק הנמצאת בשליטתו של יתחק תשובה, עמודות לבצע גיוס ענק של 275 מיליון דולר לשם המשך מימון הפעילות בפרויקט ים תטיס.
השתיים מדווחת הבוקר, כי בימים אלה הן נמצאות בשלבים מתקדמים של גיוס מימון פרויקטלי מסוג - non recourse project finance למימון חלקן בפרויקט, המיועד בעיקרו להחליף את הלוואות הגישור הבנקאי שנטלו לפני כשנתיים ולמימון המשך ההשקעות הצפויות בפיתוחו . הגיוס יבוצע בהתבסס על חלקן של התשיים בתזרים המזומנים שינבע ממכירת גז טבעי בהתאם לחוזה שנחתם בשנת 2002 בין אבנר, דלק קידוחים, דלק השקעות ונובל אנרג' י מדיטרניאן לחברת החשמל.
השתיים מסרו, כי הליך הגיוס מתוכנן להסתיים במהלך השבועות הקרובים.
אבנר ודלק קידוחים מימנו את חלקן בהוצאות הפיתוח של פרויקט ים תטיס בהלוואות גישור בנקאיות שנטלו מבנק הפועלים ומבנק לאומי, בערבות חברות מקבוצת דלק וכנגד שעבוד נכסים של אבנר ודלק (מדובר בעיקר על חזקת הנפט אשקלון וחוזה חברת חשמל), ועל שעבוד נכסים אחרים של חברות אחרות בקבוצת דלק. מועד פירעונו של מימון הגישור הינו בחודש מארס 2005.
לצורך קבלת המימון החדש, הקימו אבנר, דלק קידוחים ודלק השקעות, חברה ייעודית (SPC) המוחזקת על ידם בהתאם לחלקן היחסי בפרויקט ים תטיס. לפי מבנה המוצע למימון החדש, תנפיק ה-SPC אגרות חוב דולריות למשקיעים מוסדיים בארה"ב העומדים והסכום המגוייס ינתן כהלוואה לשלושתן - לפי חלקן היחסי בתזרים ההכנסות מחוזה חברת חשמל, בניכוי תמלוגים. הסכמים אלה הם בתנאים זהים לתנאי אגרות החוב.
להבטחת פרעון האג"ח, תשעבדנה אבנר, דלק קידוחים ודלק השקעות, כל אחת לחוד, את חלקה בנכסי הפרויקט המתייחסים לחוזה חברת חשמל ובעיקרם, חזקת הנפט אשקלון, חוזה חברת חשמל, חוזה התפעול המשותף בין כל השותפים בפרויקט ים תטיס, מתקני הפרויקט, חוזה ההגנה על מחיר הגז, ועוד - כך שכל הביטחונות לפירעון האג"ח יגיעו מתוך הפרויקט, מבלי שתהיינה ערבויות או בטחונות חיצוניים לפרויקט.
בחברות הדגישו היום, כי אבנר, דלק קידוחים ודלק השקעות אינן ערבות זו לזו וכל אחת אחראית להחזר ההלוואה שנלקחה על ידה.
מדובר על אג"ח שחלקן יוצעו בריבית משתנה וחלקן בריבית קבועה. מועד פירעונן הסופי של אגרות החוב הינו באוגוסט 2013 - בהנחה שיגויס סכום כולל של 275 מיליון דולר, יהיה חלקה של אבנר כ-120 מיליון דולר, חלקה של דלק קידוחים יהיה כ-130 מיליון דולר וחלקה של דלק השקעות כ-25 מיליון.
האג"ח קיבלו דרוג ראשוני של BBB של S&P ודרוג Baa3 של מודיס.

מנכ"ל כאל לוי הלוי בדרך להוביל את אל על
הלוי עובר מכרטיסי אשראי לתעופה - האם בן טל-גננסיה תעבור מתעופה לכרטיסי אשראי?
לוי הלוי, מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות למנכ"ל אל על. המהלך מסמן סיום תקופה של דינה בן טל-גננסיה בתפקיד, שנמשכה כשלוש שנים ופותח דף חדש עבור חברת התעופה הלאומית בתקופה מאתגרת. התקופה של בן טל-גננסיה היתה נהדרת לחברה עם רווחי שיא בשל תקופת המלחמה.
פרידה מכאל בעיתוי רגיש
הלוי עוזב את כאל בעיתוי רגיש. רק ביום חמישי האחרון פורסם כי בנק דיסקונט הגיע להסכם עם קבוצת יוניון-הראל השקעות על מכירת השליטה בכאל בתמורה ל-3.75 מיליארד שקל. ההסכם כולל גם מנגנון של תשלומים עתידיים שעשויים להביא את התמורה הכוללת עד לרף של כ-4 מיליארד שקל. מדובר בעסקה משמעותית בשוק הפיננסי המקומי, והעזיבה של הלוי אומנם היתה צפויה, אבל לא בכזו מהירות.
הלוי נחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי בשנים האחרונות. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול המתחרות ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בעולם האשראי הצרכני והדיגיטלי, ושיפרה את רווחיותה.
אתגרי אל על
כעת הוא עובר לאתגר מסוג אחר לחלוטין: ניהול חברת תעופה לאומית המתמודדת עם שורה של אתגרים, תחרות בינלאומית שנעלמה בשנים האחרונות אבל צפויהלחזור ולשחוק את הרווח, תנודות חדות במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות מחמירות וצורך מתמשך בשדרוג צי המטוסים.
- כאל ממשיכה את מגמת הצמיחה בהכנסות וברווחים – החברה במגעים למכירה
- שינויים בהנהלת דיסקונט: לוי הלוי מונה לראש חטיבת טכנולוגיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההחלטה להביא מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים ולא מתעשיית התעופה עצמה עשויה לשקף גישה ניהולית שונה: דגש על התייעלות, ניהול סיכונים פיננסיים והובלת תהליכי מיזוגים או שיתופי פעולה עסקיים.