מוסר התשלומים של הרשויות והמשרדים הממשלתיים – הנמוך במשק
מוסר התשלומים של רשויות ומשרדים ממשלתיים היה תמיד מחפיר, לכן השתדלתי מאד שלא להתבסס על עבודות למגזר הממשלתי. לא ראיתי לנכון שהחברה שלי, חיסונים פיננסים, תתייבש חודשים ארוכים בהמתנה לקבלת תשלומים, שע"פ חוזה מגיע היה לנו לקבל כדין. שנאתי לפנות בתחינות לפקיד זה או אחר, חלקם "עבד כי ימלוך", שישחררו בטובם את הכסף המגיע לנו. באותם מקרים נדירים בהם מנהלים בחברה שכנעו אותי בכ"ז לגשת למכרז ממשלתי זכור לי לדיראון מקרה ספציפי. זכינו במכרז של רשות ממשלתית, בו הייתה למזמין העבודה יכולת להרחיב את המפרט המקורי ולקבל שירותים נוספים תמורת תשלום לספק עבור היקף שעות נוסף. כמובן שמבחינתנו כספקים זה היה נשמע מצוין. אכן תוך כדי עבודה הדרישות גדלו, שעות העבודה הצטברו, היקף השירות התרחב והכל לכאורה טוב. אלא מה? הוצאנו חשבוניות לאותה רשות, אך בנוגע לתשלומים אין קול ואין עונה. הם סיפרו לנו שהם מאד מרוצים, שהכול עונה על ציפיותיהם, עובדתית ביקשו מאיתנו עוד ועוד. אכן חוץ מזה שלא קיבלנו מהם כסף הכול היה נפלא. כמובן שהם טענו שתהליך האישורים של התשלומים עבורנו "בטיפול" וכן הלאה. יש עיכוב רק כי ההיא חולה וההוא בחופש וזה לא חתם וכו'. בנקודה זו ראוי כבר לומר, למי שלא מכיר את הנושא, שקיים "חוק מוסר תשלומים לספקים 2017" שמחייב את כל הגופים הציבוריים (והעסקיים) לשלם לספקים שלהם את החוב תוך לא יאוחר מ-45 ימים. לאחר שחלפה כמעט שנה (!) ועדיין לא קיבלנו תשלום ראשון אפילו, נתתי הוראה ועצרתי את המשך עבודות השירות עבורם. ברוב חוצפתו, הפקיד הבכיר שהיה אחראי מולנו, התקשר אליי ואיים שאם לא נספק להם את יתרת דרישותיהם הוא יוודא ש"לעולם לא נראה את הכסף". עניתי לו שהשיחה בינינו מוקלטת ואם הוא לא יטפל בעניין מיידית, אפנה לא רק לראש הרשות בכבודו ובעצמו עם האיומים המוקלטים האלו, אלא שאין לי בעיה לפנות גם לעיתונות. ומה קרה לדעתכם? הפלא ופלא. תוך פרק זמן של 72 שעות כל החוב היה בחשבון הבנק שלנו.
חוק מוסר התשלומים – שיפור ניכר אך הממשלה תמיד בסוף
חוק מוסר תשלומים לספקים 2017 הוא חד משמעי: גופים ציבוריים וגופים עסקיים חייבים לשלם כל עוד לא מדובר בעסקאות שאינן עבודות בניה הנדסאיות (שם הכללים שונים), תוך 45 ימים מיום המצאת החשבון ע"י הספק, או מקסימום תוך 30 ימים מתום החודש שבו הומצא החשבון (שוטף + 30). שוטף פלוס 30 יכול לנוע בין 30 ימי אשראי ל-59 ימי אשראי בתלות במועד הגשת החשבונית. החוק גם מפרט שמדובר בספק שמספק סחורה, נותן שירות או מבצע עבודה עבור מזמין שהוא אחד או יותר מהגופים הבאים: רשויות מדינה, משרדי ממשלה, המועצה להסדר ההימורים בספורט ומפעל הפיס, רשויות מקומיות, גוף שהוקם מכוח חוק (לדוגמה: בנק ישראל, הרשות לניירות ערך, יד ושם), מוסד להשכלה גבוהה מתוקצב (מוסד שהממשלה משתתפת בתקציבו) או גוף מתוקצב ע"י הממשלה (תאגיד שהוקם על פי חוק או שהמדינה משתתפת בתקציבו). האם המצב במשק השתפר מאז החוק? כן! הוא הפך מבלתי נסבל לנסבל למחצה. מרכז המחקר והמידע של הכנסת בחן את הסוגייה והציג מחקר של הסוכנות לעסקים קטנים. זו עורכת סקר מוסר תשלומים מדי שנה מאז חקיקת החוק. בתרשים 1 להלן מוצג שיעור העסקים שלא שילמו בזמן, בהתאם לחוק, לפי סוג לקוח בשנים 2019 ו-2022. מתברר שהמגזר הממשלתי והשלטון המקומי השתפרו בכך שממצב שבו בין 51% ל-61% מהם עברו על החוק ב-2019 למצב ש"רק" 39% מהמגזר הממשלתי, 36% מהשלטון המקומי ו-35% מהמגזר הציבורי עוברים על החוק. ממש "נפלא". זה בולט עוד יותר על רקע העובדה שרק 6% מהסקטור העסקי הפרטי נהג כך. עצם העובדה שזו ממשיכה להיות הנורמה - היא בגדר שערורייה. מוסדות המדינה חייבים להיות דוגמא לכולם. הם חייבים להיות הראשונים מבחינת העמידה בחוק וגם מבחינת מוסר התשלומים שלהם. איך אנחנו לעומת אירופה? גם שם המגזר הציבורי חוטא במוסר תשלומים שהוא נמוך מזה של הסקטור העסקי, אך בישראל המצב פחות טוב מהממוצע: אפשר לראות כי ב-2022 מספר ימי האשראי בפיגור (מעבר ל-45 הימים המותרים בחוק) של המגזר הציבורי בישראל היו 21 בהשוואה לממוצע של 17 ימים ב-24 מדינות באירופה. רוצים לשפר עוד את השירות הציבורי? פתרון פשוט ומיידי ליישום: הקפידו על העברה מהירה יותר של הכסף לספקים.
* ד"ר אדם רויטר הוא יו"ר חיסונים פיננסים, יו"ר הדג'וויז, מחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה".
- 4.מודאג 07/03/2024 16:33הגב לתגובה זואנו במסלול התדרדרות למדינת עולם שלישי בכירים בשלטון דאגו לטפח את הגישה הזו בשנים האחרונות.
- 3.מריה 07/03/2024 01:57הגב לתגובה זוהפרזיטים
- יותם 07/03/2024 18:47הגב לתגובה זובוזזים את הקופה הציבורית
- אבנר 14/03/2024 20:05את כל האברכים הפרזיטים
- שתה מים תרגע (ל"ת)שי 07/03/2024 09:34הגב לתגובה זו
- 2.סווינגר 06/03/2024 11:42הגב לתגובה זוהמשרדים הממשלתיים מתעמרים בספקים. העסקים חיים לפי "שוטף פלוס". רפובליקת בננות
- 1.שמואל 06/03/2024 11:33הגב לתגובה זומדינה בפשיטת רגל מוסרית...המגזר הציבורי חולה ואין תרופה...
מותגי השנה - 2025מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025
שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?
כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה.
זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג
השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.
אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:
לאומי
השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.
2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.
- "נראה שיפור בדירוג האשראי ב-2026": הנתונים שמפתיעים את השווקים
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.
מילואימניקים. קרדיט: Xבנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות
בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.
על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים, תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול.
"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.
"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.
- הרוויח במילואים מעל 40 אלף שקל בחודש והוא פושט רגל; האם תגמולי המילואים יעברו לנושים?
- סמוטריץ' מבטיח - אבל לא בטוח שיכול לקיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.
