אדם רויטר לדעות
צילום: אדם רויטר
ניתוח

מוסר התשלומים של הרשויות והמשרדים הממשלתיים – הנמוך במשק

מוסר התשלומים של משרדים ממשלתיים היה תמיד מחפיר, חלקם מהפקידים הם "עבד כי ימלוך" והתשלומים מתעכבים. מה קובע חוק מוסר תשלומים לספקים, האם המצב השתפר בעקבות החוק ומה המצב שלנו לעומת אירופה?
ד"ר אדם רויטר | (7)

מוסר התשלומים של רשויות ומשרדים ממשלתיים היה תמיד מחפיר, לכן השתדלתי מאד שלא להתבסס על עבודות למגזר הממשלתי. לא ראיתי לנכון שהחברה שלי, חיסונים פיננסים, תתייבש חודשים ארוכים בהמתנה לקבלת תשלומים, שע"פ חוזה מגיע היה לנו לקבל כדין. שנאתי לפנות בתחינות לפקיד זה או אחר, חלקם "עבד כי ימלוך", שישחררו בטובם את הכסף המגיע לנו. באותם מקרים נדירים בהם מנהלים בחברה שכנעו אותי בכ"ז לגשת למכרז ממשלתי זכור לי לדיראון מקרה ספציפי. זכינו במכרז של רשות ממשלתית, בו הייתה למזמין העבודה יכולת להרחיב את המפרט המקורי ולקבל שירותים נוספים תמורת תשלום לספק עבור היקף שעות נוסף. כמובן שמבחינתנו כספקים זה היה נשמע מצוין. אכן תוך כדי עבודה הדרישות גדלו, שעות העבודה הצטברו, היקף השירות התרחב והכל לכאורה טוב. אלא מה? הוצאנו חשבוניות לאותה רשות, אך בנוגע לתשלומים אין קול ואין עונה. הם סיפרו לנו שהם מאד מרוצים, שהכול עונה על ציפיותיהם, עובדתית ביקשו מאיתנו עוד ועוד. אכן חוץ מזה שלא קיבלנו מהם כסף הכול היה נפלא. כמובן שהם טענו שתהליך האישורים של התשלומים עבורנו "בטיפול" וכן הלאה. יש עיכוב רק כי ההיא חולה וההוא בחופש וזה לא חתם וכו'. בנקודה זו ראוי כבר לומר, למי שלא מכיר את הנושא, שקיים "חוק מוסר תשלומים לספקים 2017" שמחייב את כל הגופים הציבוריים (והעסקיים) לשלם לספקים שלהם את החוב תוך לא יאוחר מ-45 ימים. לאחר שחלפה כמעט שנה (!) ועדיין לא קיבלנו תשלום ראשון אפילו, נתתי הוראה ועצרתי את המשך עבודות השירות עבורם. ברוב חוצפתו, הפקיד הבכיר שהיה אחראי מולנו, התקשר אליי ואיים שאם לא נספק להם את יתרת דרישותיהם הוא יוודא ש"לעולם לא נראה את הכסף". עניתי לו שהשיחה בינינו מוקלטת ואם הוא לא יטפל בעניין מיידית, אפנה לא רק לראש הרשות בכבודו ובעצמו עם האיומים המוקלטים האלו, אלא שאין לי בעיה לפנות גם לעיתונות. ומה קרה לדעתכם? הפלא ופלא. תוך פרק זמן של 72 שעות כל החוב היה בחשבון הבנק שלנו.  

חוק מוסר התשלומים – שיפור ניכר אך הממשלה תמיד בסוף

חוק מוסר תשלומים לספקים 2017 הוא חד משמעי: גופים ציבוריים וגופים עסקיים חייבים לשלם כל עוד לא מדובר בעסקאות שאינן עבודות בניה הנדסאיות (שם הכללים שונים), תוך 45 ימים מיום המצאת החשבון ע"י הספק, או מקסימום תוך 30 ימים מתום החודש שבו הומצא החשבון (שוטף + 30). שוטף פלוס 30 יכול לנוע בין 30 ימי אשראי ל-59 ימי אשראי בתלות במועד הגשת החשבונית. החוק גם מפרט שמדובר בספק שמספק סחורה, נותן שירות או מבצע עבודה עבור מזמין שהוא אחד או יותר מהגופים הבאים: רשויות מדינה, משרדי ממשלה, המועצה להסדר ההימורים בספורט ומפעל הפיס, רשויות מקומיות, גוף שהוקם מכוח חוק (לדוגמה: בנק ישראל, הרשות לניירות ערך, יד ושם), מוסד להשכלה גבוהה מתוקצב (מוסד שהממשלה משתתפת בתקציבו) או גוף מתוקצב ע"י הממשלה (תאגיד שהוקם על פי חוק או שהמדינה משתתפת בתקציבו). האם המצב במשק השתפר מאז החוק? כן! הוא הפך מבלתי נסבל לנסבל למחצה. מרכז המחקר והמידע של הכנסת בחן את הסוגייה והציג מחקר של הסוכנות לעסקים קטנים. זו עורכת סקר מוסר תשלומים מדי שנה מאז חקיקת החוק. בתרשים 1 להלן מוצג שיעור העסקים שלא שילמו בזמן, בהתאם לחוק, לפי סוג לקוח בשנים 2019 ו-2022. מתברר שהמגזר הממשלתי והשלטון המקומי השתפרו בכך שממצב שבו בין 51% ל-61% מהם עברו על החוק ב-2019 למצב ש"רק" 39% מהמגזר הממשלתי, 36% מהשלטון המקומי ו-35% מהמגזר הציבורי עוברים על החוק. ממש "נפלא". זה בולט עוד יותר על רקע העובדה שרק 6% מהסקטור העסקי הפרטי נהג כך. עצם העובדה שזו ממשיכה להיות הנורמה - היא בגדר שערורייה. מוסדות המדינה חייבים להיות דוגמא לכולם. הם חייבים להיות הראשונים מבחינת העמידה בחוק וגם מבחינת מוסר התשלומים שלהם. איך אנחנו לעומת אירופה? גם שם המגזר הציבורי חוטא במוסר תשלומים שהוא נמוך מזה של הסקטור העסקי, אך בישראל המצב פחות טוב מהממוצע: אפשר לראות כי ב-2022 מספר ימי האשראי בפיגור (מעבר ל-45 הימים המותרים בחוק) של המגזר הציבורי בישראל היו 21 בהשוואה לממוצע של 17 ימים ב-24 מדינות באירופה. רוצים לשפר עוד את השירות הציבורי? פתרון פשוט ומיידי ליישום: הקפידו על העברה מהירה יותר של הכסף לספקים.

* ד"ר אדם רויטר הוא יו"ר חיסונים פיננסים, יו"ר הדג'וויז, מחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה".  

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מודאג 07/03/2024 16:33
    הגב לתגובה זו
    אנו במסלול התדרדרות למדינת עולם שלישי בכירים בשלטון דאגו לטפח את הגישה הזו בשנים האחרונות.
  • 3.
    מריה 07/03/2024 01:57
    הגב לתגובה זו
    הפרזיטים
  • יותם 07/03/2024 18:47
    הגב לתגובה זו
    בוזזים את הקופה הציבורית
  • אבנר 14/03/2024 20:05
    את כל האברכים הפרזיטים
  • שתה מים תרגע (ל"ת)
    שי 07/03/2024 09:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    סווינגר 06/03/2024 11:42
    הגב לתגובה זו
    המשרדים הממשלתיים מתעמרים בספקים. העסקים חיים לפי "שוטף פלוס". רפובליקת בננות
  • 1.
    שמואל 06/03/2024 11:33
    הגב לתגובה זו
    מדינה בפשיטת רגל מוסרית...המגזר הציבורי חולה ואין תרופה...
הדמיה של מרכז הפיתוח החדש של אנבידיה הצפוי לקום בבאר שבעהדמיה של מרכז הפיתוח החדש של אנבידיה הצפוי לקום בבאר שבע

אנבידיה משלשת את מרכז הפיתוח בבאר שבע: מאות משרות חדשות בדרום

ענקית השבבים תעתיק את פעילותה למתחם חדש בפארק ההייטק גב-ים בהיקף של כ-3,000 מ"ר; המרכז יורחב עד אמצע 2026 ויתמקד בפיתוח טכנולוגיות AI

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה באר שבע

ענקית השבבים אנבידיה (NVIDIA Corp. 2.25%  ) מודיעה על הרחבת מרכז המחקר והפיתוח בבאר שבע פי שלושה. המתחם החדש, שייבנה בפארק ההייטק גב-ים בעיר, יתפרס על שטח של כ-3,000 מ"ר ועתיד להתחיל לפעול במתכונת מלאה עד סוף המחצית הראשונה של 2026. במקביל, מתכננת החברה לגייס מאות עובדים חדשים באזור הדרום - ובהם מפתחי שבבים, מהנדסי חומרה ותוכנה, ארכיטקטים ובוגרי תארים מתקדמים במדעי המחשב וההנדסה.

מעבר להיבט העסקי, המהלך הזה של אנבידיה צפוי להשפיע על תעסוקת ההייטק בדרום ועל יצירת סביבת עבודה נוחה ואיכותית יותר למהנדסים שרחוקים מהמרכז. יש לזה פוטנציאל לשנות את מפת ההייטק במדינה, אחרי שחברות גלובליות מעדיפות להתרכז סביב תל אביב והרצליה רבתי, להחלטה של אנבידיה להשקיע דווקא בבאר שבע יש משמעות רחבה - לא רק מבחינת פיתוח טכנולוגי, אלא גם כחלק ממאמץ לחזק את הפריפריה על ידי תעשיית ההייטק.

האתר החדש ממוקם בבניין החמישי שמקימה גב-ים בפארק ההייטק בבאר שבע, בו פועלות גם חברות כמו מיקרוסופט ואלביט וכן יחידות תקשוב של צה"ל. סמיכותו לאוניברסיטת בן גוריון ולבית החולים סורוקה ממחישה את התבססות האזור כאחד ממוקדי החדשנות המרכזיים בדרום. מדובר באחד ממהלכי ההתרחבות המשמעותיים של אנבידיה מחוץ לגוש דן, ומבחינת העיר באר שבע - צעד נוסף בדרך לביסוס מעמדה כעיר טכנולוגית בצמיחה.

עמית קריג, סגן נשיא בכיר באנבידיה ומנהל מרכז המו"פ בישראל, אמר כי "הרחבת מרכז הפיתוח בבאר שבע משקפת את המחויבות שלנו להגיע אל המהנדסות והמהנדסים הטובים ביותר - בכל מקום שבו הם נמצאים. הסייט החדש ישמש בית מקצועי למאות אנשי פיתוח נוספים מהדרום, שייקחו חלק בפיתוח טכנולוגיות חומרה ותוכנה פורצות דרך ויקדמו חדשנות עולמית בבינה מלאכותית."

ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', הוסיף כי "מדובר בבשורה חשובה לעיר ולנגב כולו. ההחלטה של אנבידיה מבטאת אמון באקו-סיסטם הבאר-שבעי ותיצור מאות מקומות עבודה חדשים, שיחזקו את ההון האנושי בעיר וימשיכו להציב את באר שבע בחזית החדשנות הישראלית."

טראמפ ונתניהו (X)טראמפ ונתניהו (X)

טראמפ מודה למדינות המפרץ על התחייבות לשיקום עזה - אבל, המימוש בספק

מאיפה יגיעו 100 מיליארד דולר לשיקום עזה, ומהם התנאים להזרמת הכסף?  

משה כסיף |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ עזה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע בנאום בפני הכנסת כי "מדינות ערביות ומוסלמיות" התחייבו להשקיע עשרות מיליארדי דולרים בשיקום רצועת עזה. טראמפ, שתיאר את הרצועה כ"אתר הריסות" שנחרב בעקבות שנתיים לחימה בין ישראל לחמאס, הביע תודה למדינות המפרץ על תמיכתן בתוכנית השלום שלו, שהובילה להסכם הפסקת אש ראשוני. "הן התחייבו לתמוך בשיקום בטוח של עזה ומעבר לה", אמר טראמפ, והוסיף כי ארה"ב תשתתף במאמץ באמצעות כוח בינלאומי שיפקח על התהליך.

אולם, מאחורי ההצהרות האופטימיות מסתתרת מציאות מורכבת: הערכות עלויות השיקום נעות בין בכ-100 מיליארד דולר, וההתחייבויות נתקלות באתגרים פוליטיים, כלכליים וגיאופוליטיים שמרחיקים את המימוש בפועל.


קריאה חשובה: מי ישלם את הנזק בעזה? והאם זה יכול להתגלגל לתקציב של ישראל?

על פי דוחות האו"ם והבנק העולמי, הנזק כולל הריסת 55 מיליון טון פסולת, פגיעה במערכות מים, חשמל וביוב, וצורך בשיקום כולל, הקמת נמל ימי, תחנות כוח ותשתיות תעשייתיות. הערכה ראשונית בפברואר 2025 עמדה על 53 מיליארד דולר, אך עדכונים מלפני מספר חודשים העלו אותה ל-70 מיליארד, ואף ל-100 מיליארד אם כוללים שיקום כלכלי ארוך ותמיכה באוכלוסייה.

טראמפ, הציג תוכנית "20 נקודות" לשלום בעזה, הכוללת פירוז חמאס, הקמת כוח ביטחון בינלאומי בהובלת ארה"ב (עם 200 חיילים אמריקאיים), ושיקום כלכלי שיימומן בעיקר על ידי מדינות המפרץ. התוכנית זכתה לתמיכה ראשונית ממדינות ערב, אך כפי הנראה,  ההתחייבויות הן בעיקר הצהרתיות, והמימוש תלוי בתנאים קשיחים.


תנאים פוליטיים וכלכליים מקשים על יישום