גמילה מסיגריות
צילום: freepik

ועדת הכספים מעלה את המס על סיגריות ומוצרי עישון

הועדה גם החליטה להשוות את המיסוי על סיגריות אלקטרוניות
רוי שיינמן | (3)

ועדת הכספים סיכמה על נוסח הצו להעלאת המס על סיגריות ומוצרי עישון, ועל השוואת המיסוי גם על סיגריות אלקטרוניות.

במסגרת הסיכום נקבע כי העלאת המס תחול בשיעור דומה על שני סוגי הסיגריות, וכי בחודש יולי יושווה גובה המס באופן מלא, רשות המיסים צפויה לפרסם את נוסח הצווים בתקופה הקרובה ולהביאם לאישור הוועדה. במסגרת דיון בצו לביטול הפחתת המס על סיגריות בדיוטי פרי, העלו מצד רשות שדות התעופה וחנויות הדיוטי פרי טענות לקשיים חוזיים מול הזכיינים, אשר נדחו מצד האוצר. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "אני רוצה שברשות המיסים תבחנו שאנחנו לא נכנסים לסיבוכים חוזיים, אם אין בעיה נאשר זאת בתחילת השבוע הבא".

בעקבות החלטת ממשלה בנושא "מניעת עישון וקידום אורח חיים בריא" שהתקבלה בחודש ינואר, מוצע בצו הראשון להעלות את מס הקנייה על טבק לא מעובד, סיגריות, טבק מעובד לסיגריות ויחידות טבק. עוד מוצע כי יחול מס גם על מלאי של טבק לא מעובד וטבק לסיגריות המוחזק בידי סוחרים. המס צפוי להוביל להגדלת הכנסות המדינה ממסים בגובה של כ-400 מיליון ש"ח בשנה. 

במהלך הדיונים, ובעקבות דרישת חברי הוועדה הוחלט כי במסגרת הצו יעלה שיעור המיסוי על סיגריות אלקטרוניות בשיעור דומה לעלייה המוטלת על סיגריות רגילות, שיעור של עד 7 אחוזים, כן נקבע לדרישת חברי הכנסת כי בחודש יולי יושווה המיסוי על סיגריות אלקטרוניות למיסוי על סיגריות רגילות, והן תמוסנה באופן מלא. שינויים אלה יכללו במסגרת פרסום הצווים בתקופה הקרובה, ויובאו לאישור ועדת הכספים לאחר הפרסום.

לצד כך, עלה במהלך הדיונים כי לא צפויה השפעה על הכנסת המדינה בשנים 2024 ו-2025, מאחר שדה פקטו אין מיסוי של הסיגריות האלקטרוניות, נוכח כך שאין יבוא מוסדר של סיגריות אלקטרוניות לישראל. כך פירטו ברשות המיסים כי נוכח כך שמדובר במס חדש יש קושי להגדיר את החומרים וישנם גם קשיי אכיפה, וכי הוקם צוות למציאת פתרונות למצב.

חברי הכנסת קראו על רקע הדברים לזרז את הליכי הפעולה ומציאת הפתרונות למיסוי סיגריות אלקטרוניות, וכן קראו לקיים צעדי אכיפה נגד מכירה של הסיגריות אלקטרוניות, אשר נמכרות בחנויות שונות בישראל, כאשר עלה כי מוצרים אלה מורכבים באופן עצמי בישראל. כן סוכם כי מסקנות הצוות העוסק בנושא יובאו לפתח הוועדה.

בהמשך דנה הוועדה בטיוטת הצו לביטול הפחתת המס על רכישת סיגריות בדיוטי פרי, כאשר במסגרת הדיון הקודם בצו לביטול הפחתת המס על סיגריות הנרכשות בדיוטי פרי, התריעו רשות שדות התעופה וחנויות הדיוטי פרי כי צפויה בהן פגיעה קשה שתרתיע משקיעים זרים, על רקע כך דרשה הוועדה כי האוצר ינסה להגיע להסכמות עימם לקראת המשך הדיונים בצו.

במשרד האוצר ציינו היום כי במסגרת שיח עם רשות שדות התעופה העלו ברשות את רצונם לדחות את כניסת הצווים לתוקף נוכח חוזים קיימים, וכי ניתן לסכם על דחייה של כשנה, במידה ויועמד מקור תקציבי חלופי להכנסה ממיסוי זה.

קיראו עוד ב"בארץ"

ברשות שדות התעופה וחנויות הדיוטי פרי טענו מנגד כי התקופה הנדרשת לדחייה ארוכה יותר, וברשות ביקשו דחייה של 3 שנים לפחות, כך טענו ברשות ובחנויות הדיוטי פרי לקשיים חוזיים שעולים לגרור צעדים משפטיים מצד הזכיינים, וכי במציאות הביטחונית ובתנאים החדשים שנוצרים לצד כך, ונוכח ההפסד הצפוי מאובדן ההכנסות על סיגריות, גם ספק אם יהיה זכיין שירצה לפעול בדיוטי פרי בישראל. 

ברשות המיסים ציינו מנגד כי חוזי החברות לא הועברו אליהם, אבל להבנתם יש אפשרות יציאה בחוזים, וכי בכל אופן למדינה נתונה בחוק הזכות לשינוי מיסוי.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני סיכם את הדיון: "עד תחילת השבוע אני מביא את זה להצבעה, אני רוצה שברשות המיסים תבחנו את זה, שאנחנו לא נכנסים לסיבוכים חוזיים, אם אין בעיה נצביע". 

לצד אלה, אישרה הוועדה את הצווים שעל נוסחם סיכמה בדיוניה בשבוע שעבר, ומוסיפים את התזקיק השעווני לרשימת החומרים עליהם חל מיסוי שמטרתו להילחם בתופעת מהילת הדלקים בישראל. הצווים כוללים גם פטורים שונים למפעלים ותעשיות העושים שימוש חוקי בחומרים, והחרגת חומרים שונים המשמשים את התעשייה המקומית. כזכור בדיוני הוועדה סוכם על הקלות נוספות לתעשייה, ובמסגרת אישור הצווים היום ציינו ברשות המיסים כי החילו הקלות נוספות לבקשת הוועדה והתעשייה. לצד כך, במספר סוגיות שעלו מצד גורמי התעשייה לא נמצאה הדרך להקל עימם, וסוכם כי בעוד כחודש תקיים הוועדה דיון נוסף לעניין כך.  

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מימון 28/02/2024 18:56
    הגב לתגובה זו
    ולהעביר לחרדים כספים קואליציוניים.
  • 2.
    יעל 28/02/2024 14:07
    הגב לתגובה זו
    אלקטרוניות המקורבים של ליצמן השחיתות את המשרד ואת הבריאות במדינה.
  • 1.
    כרגיל בושה כמה מס (ל"ת)
    משה 28/02/2024 13:40
    הגב לתגובה זו
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?