אי החלת הוראת השעה לחילוף נכסים לעניין מס רכישה

עו"ד רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי

תקציר ו"ע 340/12 אדמות תל אביב המערבית בע"מ נ' מנהל מיסוי מקרקעין מרכז

תקציר ו"ע 340/12

אדמות תל אביב המערבית בע"מ נ'

מנהל מיסוי מקרקעין מרכז

ועדת הערר שליד בית המשפט המחוזי מרכז דנה בפרשנות הוראת השעה בקשר עם חילוף הנכסים בחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק"), מהי תכלית תיקון 55 לחוק שהאריך את המועדים לחילוף, והאם כוונת המחוקק הייתה להחיל תיקון זה שנחקק בהתייחס למתן ההטבה במס שבח גם לעניין מתן ההטבה במס רכישה. הוועדה פסקה כי הארכת המועדים לחילוף עניינה במס שבח בלבד ולא במס רכישה.

השאלה המשפטית, הרקע העובדתי וטענות הצדדים

--------------------------------------------------------

ביום 18.4.2010 מכרה העוררת נכס אשר היה בבעלותה (להלן: "הנכס נמכר") וביקשה פטור ממס שבח על פי סעיף 49יא(ב) לחוק העוסק בחילוף נכסים. בטרם חלוף שנה ממועד מכירתו של הנכס הנמכר, ביום 12.4.2011 רכשה העוררת נכס חלופי לנכס הנמכר (להלן: "הנכס החלופי"). במסגרת שומתה העצמית הצהירה העוררת על חבות במס רכישה בשיעור 2.5%, וזאת מתוקף הקלה במס רכישה המוקנית לה לשיטתה כמי שעמדה בתנאי החילוף הקבועים בסעיף 49יז(א) בחוק. המנהל דחה את שומתה העצמית של העוררת לעניין מס רכישה, וחייבה בתשלום מלוא מס הרכישה על פי הקבוע בסעיף 9 בחוק (אך קיבל את דרישת העוררת לקבלת החזר מס השבח ששילמה במכירת הנכס).

הערר עוסק בפרשנות הסדר חילוף נכסי מקרקעין שנחקק במסגרת תיקון 50 לחוק. עד לתיקון 55 לחוק, תנאי לקבלת ההטבות במס שבח (דחיית מועד החיוב) ובמס רכישה (הקלה בגובה החיוב) היה כי הן מכירת הנכס הנמכר והן רכישת הנכס החלופי התבצעו בתוך פרק הזמן של "התקופה הקובעת" מיום 7 בנובמבר 2001 ועד 31 בדצמבר 2010. תיקון 55 הרחיב את האפשרות לחילוף נכסים בקובעו כי לצורך קבלת ההטבה של דחיית תשלום מס שבח, די יהיה שהנכס הנמכר יימכר בתקופה הקובעת והנכס החלופי יירכש בתוך 12 חודשים מיום מכירת הנכס הנמכר או לפניה, גם אם הרכישה תתבצע לאחר סיומה של התקופה הקובעת, קרי 31 בדצמבר 2010.

הנכס החלופי נרכש כאמור ביום 12.4.2011 לאחר תום התקופה הקובעת, אך בטרם חלוף שנה ממועד מכירתו של הנכס הנמכר. לפיכך, על פי לשון החוק המכירה זכאית לפטור ממס שבח (שגם בנוגע לפטור ממס זה הוארכו המועדים הקבועים בחוק) ואילו בקשר למס רכישה, לאור העובדה שהרכישה התבצעה לאחר המועד הקובע והארכת המועדים חלה רק על מס שבח, לכאורה לא תחול הנחה בתשלום מס רכישה.

לשיטת העוררת, יש להחיל את העיקרון הקבוע בתיקון 55 לחוק אף בנוגע למס רכישה, אף שבמסגרת תיקון זה לא הוספה הוראה בעניין ההטבה במס רכישה המקבילה להוראה שהוספה בעניין ההטבה במס שבח, אשר הרחיבה את תחולתה כאמור לעיל גם על מקרים שבהם הנכס החלופי נרכש לאחר תום התקופה הקובעת, אך בתוך 12 חודשים מיום מכירת הנכס הנמכר.

לשיטת העוררת, בחינה היסטורית של דיוני ועדת רבינוביץ ותיקוני הוראת השעה לאורך כעשר שנות תחולת הוראות השעה מלמדת כי לא נכללה בהם הבחנה בין מס שבח לבין מס רכישה. לטענתה, התיקונים שנערכו במהלך שנות תחולת הוראת השעה מוכיחים כי מטרת העל הייתה הרחבת הפעילות הכלכלית באמצעות מתן הקלות מס בתחום חילוף נכסים, ומטרה זו באה לידי ביטוי בחוק במתן הטבות הן במס שבח והן במס רכישה. לעמדת העוררת, אי תיקון סעיף 49(יז)(א) העוסק במס רכישה במסגרת תיקון 55 לחוק נבע משכחה ומרשלנות של מנסחי התיקון.

מנגד, לשיטת המשיב לשון הסעיף ברורה ומפורשת. הסעיף קובע כי כדי לקבל הקלה במס רכישה ברכישת נכס חלופי, על הנכס החלופי להירכש בתוך התקופה הקובעת. בשנות תחולת הוראת השעה נערכו שלושה תיקוני חקיקה בפרק זה, ואף אחד מהם לא התייחס להרחבת תקופת רכישת הנכס החלופי לעניין קבלת ההקלה במס רכישה. התיקון הנוגע להרחבת תקופת רכישת הנכס החלופי תוקן רק לעניין מס שבח.

דיון

-----

נוכח ההבחנה בין שני סוגי ההטבות השונות: האחת דחיית חבות במס (שבח) והשנייה ביטול מחצית החבות במס (רכישה), אין לקבל את הטענה כי יש להחיל את התיקון בהוראת השעה לעניין מס שבח אף בנוגע למס רכישה. אכן מטרת העל הכללית של הוראת השעה הייתה לעורר פעילות נדל"נית במשק, אך אין בכך די כדי להוביל למסקנה שהחלטת המחוקק להרחיב את משך התקופה לרכישת הנכס החלופי בנוגע למתן הטבה שמהותה דחיית המועד לתשלום מס שבח, נועדה להרחיב גם את משך התקופה לרכישת הנכס החלופי לעניין מתן הקלה בשיעור 50% בתשלום מס רכישה. כאמור, מדובר בשתי הטבות מס שונות לחלוטין באופיין.

קבלת טענתה של העוררת משמעותה המעשית היא כי בית המשפט יפרש את סעיף 49יז לחוק פרשנות "חיצונית לחלוטין ללשונו", שתיצור חריגה של בית המשפט מסמכותו לפרש את החוק באופן תכליתי בראש ובראשונה על בסיס לשונו. פרשנות תכליתית פירושה מתן פרשנות לדבר חקיקה שיש לה אחיזה בלשון החוק, אף אם היא אינה משמעותו הלשונית הפשוטה ו"הדווקנית", אך אין פירושה מתן פרשנות אשר לשון החוק כלל אינה יכולה לשאת. בענייננו לשון החוק ברורה, בהירה ונוגדת במפורש את הפרשנות שמציעה העוררת.

זאת ועוד, אף אם תתקבל טענתה של העוררת כי המחוקק התרשל ושכח לתקן את החוק לעניין מתן ההטבה במס רכישה תוך הרחבת התקופה שבה ניתן לרכוש את הנכס החלופי, לא ניתן להגיע לתוצאה אשר עומדת לנגד עיני העוררת, שכן סמכויותיה של ועדת ערר אשר באות לידי ביטוי בסעיף 89(ב) לחוק, אינן מקנות לה את הסמכות לתקן דבר חקיקה ברור ומפורש המהווה הסדר שלילי להחלת ההטבה במס רכישה בנסיבות האמורות.

נוסף על כך, יש לדחות את טענת העוררת שלפיה היא הסתמכה על כך שהוראת השעה תתארך מעבר לתקופה הקובעת. מלכתחילה הביע המחוקק את כוונתו להחיל את הוראת השעה נושא ערר זה באופן זמני. הדבר מצא ביטויו הן בכותרתה של "הוראת השעה" והן באופן שבו הגדיר המחוקק את "התקופה הקובעת". לפיכך, בעת ביצוע העסקאות למכירת הנכס הנמכר ורכישת הנכס החלופי, צריך היה לעמוד לנגד עיניה של העוררת מועד תום תוקפה של הוראת השעה.

תוצאה

--------

הערר נדחה. העוררת חויבה בהוצאות בסך 20,000 ש"ח.

בוועדת הערר לפי חוק מיסוי מקרקעין

שליד בית המשפט המחוזי מרכז

לפני כב' השופט ב' ארנון והחברים ד' מרגליות וד' שמואלביץ

ניתן ב-6.11.2014

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי בייליס (רשתות)שי בייליס (רשתות)

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?

פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה

צלי אהרון |

הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס. 


המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.

במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.

פערים חריגים בין שכר לבין תרומה ממשית לחברה הם בדרך כלל הדגל האדום שמפעיל חקירה. העסקת עובדים פיקטיביים או רישום הוצאות שכר כוזבות אינה תופעה חדשה. בשנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000 זה היה כלי נפוץ בחברות קטנות ובינוניות, ולעיתים אף בחברות ציבוריות, להעברת כספים לבעלי עניין. החקיקה והאכיפה התקדמו מאז, אך המקרים ממשיכים לצוץ, לעיתים בסכומים גבוהים מאוד. ההשלכות הן לא רק פליליות. ברגע שחברה נחשדת או נתפסת בעבירות כאלה, היא מסתכנת בנזק תדמיתי קשה, בפגיעה ביחסים עם משקיעים ובבעיות מול גופים מממנים. החוק מטיל אחריות ישירה גם על מנהלים ודירקטורים, ולא רק על החברה. בעצם מדובר על 'הרמת מסך' שבה חברה אשר כביכול היא 'חברה בע"מ' ובעלי המניות בה חסינים. עד למקרה כזה של תרמית ופגיעה ישירה במשקיעים וברשות המסים.  המשמעות היא שגם אם העבירה בוצעה ב'דרג נמוך', מנהלים בכירים שלא פיקחו או שלא מנעו את ההפרה יכולים להיחשב אחראים לה. המקרה של שי בייליס ופורמולה וונצ'רס ממחיש עד כמה רישום משכורות פיקטיביות הוא לא 'טריק חשבונאי' אלא עבירה שיכולה להגיע גם למאסר בפועל. מדובר במעשה שפוגע בציבור, בחברה עצמה ובשוק ההון כולו.


מסלול של 'הסדר כופר'

על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.

אמיר ירון בנק ישראל
צילום: World economic forum

מתי הריבית תתחיל לרדת?

הסיבות להפחתת ריבית והסיבות שלא להפחית - מתי זה צפוי להתחיל ולמה אתם לא ממש תרגישו את זה בפעמים הראשונות? 

רן קידר |

בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית מחר על 4.5%. הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, תפרסם מחר החלטת ריבית ובדומה לכל ההחלטות מאז ינואר 2024, לא צפוי שינוי. הנגיד, פרופ' אמיר ירון הולך על הצד הבטוח. הוא מחכה להורדת ריבית בארה"ב, הוא מחכה להפחתה ניכרת באי וודאות הגיאופוליטית. מנגד, יש הרבה סיבות טובות להפחתת ריבית מהירידה הצפויה באינפלציה, דרך הירידה בשער הדולר, הירידה בצמיחה, השיפור בפרמטרים הכלכליים, תמחור האג"ח והירידה בפרמיית הסיכון, לצד השיפור המשמעותי במצב הגיאופליטי. ועדיין - מבחינת הנגיד זה עדיין לא הזמן.      


אינפלציה - 3.1% אבל בדרך ל-2.3%

האינפלציה השנתית עדיין חורגת מיעד היציבות של הבנק, שמוגדר בין 1% ל-3%. לפי נתוני המדד האחרונים שפורסמו ליולי, קצב העלייה השנתי עומד על 3.1%, מעט מעל הגבול העליון. אמנם המגמה מצביעה על התקרבות ליעד והכלכלנים מעריכים אינפלציה של 2.2%-2.3%,  אך הנגיד יתעקש להסתכל על חצי הכוס הריקה


שיקול מרכזי נוסף בהחלטה הוא המצב הגיאו-פוליטי, ובמיוחד חוסר הוודאות סביב המשך הלחימה ברצועת עזה והשלכותיה הרחבות על הכלכלה הישראלית. למרות הצלחות במספר זירות ועמידות וגמישות של המשק הישראלי, המלחמה והחשש מהתרחבותה, הם הבלם המרכזי להעלאת ריבית. החשש הגדול שהמלחמה תוביל לשבירת תקציב, צורך להרחיב גיוסים וחשש מעלייה בריבית החוב. אלא שבינתיים קורה בדיוק ההיפך - אגרות החוב בעלייה, הריבית על האג"ח יורדת והיא מבטאת כבר הפחתת ריבית דהפקטו. 


הפד' עדיין לא החל במחזור הפחתות הריבית, ונראה שבבנק ישראל לא מעוניינים להקדים אותו. בשווקים הפיננסיים הבינלאומיים מצפים להפחתה ראשונה בארה"ב רק בספטמבר, וככל הנראה רק אז יבשילו התנאים גם להפחתה בישראל. הסיבה לכך היא הרצון לשמור על יציבות מטבעית ולהימנע מתנודתיות מיותרת בשער החליפין.


השוק המקומי מושפע באופן ישיר מהפער בין הריביות: הריבית בישראל גבוהה יחסית לזו באירופה, ובקרוב גם בארה"ב. מצב זה מושך משקיעים זרים להחזיק בשקל, מה שתורם להתחזקותו מול הדולר ומטבעות אחרים. אמנם התחזקות השקל מסייעת בהפחתת לחצי יבוא ומחירים, אך היא גם מקשה על מגזרים ממונפים כמו נדל"ן, קמעונאות ועסקים קטנים ובינוניים, שסובלים מעלויות מימון גבוהות יותר ומתחרות יצוא מוחלשת.