מס שבח ומס רכישה לאחים שירשו דירות מגורים ובבעלות כל אחד מהם דירת מגורים נוספת

רו"ח ומשפטן יובל אבוחצירא

קבלת דירת מגורים במסגרת ירושה כאמור לעיל אינה אירוע מס לפי סעיף 4 לחוק מיסוי מקרקעין ולפיכך אין חיוב במס שבח למוריש ואין חיוב במס רכישה ליורש.

השאלה:

-----------

שבעה אחים ירשו שתי דירות מגורים שרכש אביהם ביום 1.8.1985, והם מחזיקים דירת מגורים בבעלותם. האם יחויבו במס רכישה? אם ימכרו את דירת המגורים, האם יחויבו במס שבח וכיצד יחושב השבח? אם יעבירו את חלקם לאחד האחים, האם יחויב האח במס רכישה?

תשובה:

------------

קבלת דירת מגורים במסגרת ירושה כאמור לעיל אינה אירוע מס לפי סעיף 4 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק") ולפיכך אין חיוב במס שבח למוריש ואין חיוב במס רכישה ליורש.

אם היורשים או חלקם ימכרו (לא לקרוב) את חלקם בדירת מגורים אחת או בשתיהן (בהנחה שלכל אחד מהם לפחות דירת מגורים אחת בבעלותו) הרי לא יחול פטור ממס שבח על פי סעיף 49ב(2) לחוק (מכיוון שזו אינה דירתם היחידה), אולם הם יהיו חייבים במס על פי סעיף 48א(ב2) לחוק (ככל שיעמדו בתנאי הוראת המעבר) - שהוא מס בשיעור לינארי - השבח, בחלוקה לינארית, שנצמח מיום הרכישה אצל המוריש ועד 31.12.2013 - פטור ממס ויתרתו חייבת במס בשיעור 25%.

אם לא יחול הפטור כאמור לעיל (מכל סיבה שהיא) הרי מס השבח יחושב בהתחשב ביום שבו רכש המוריש את דירת המגורים ובשווי הרכישה שנקבע בעת הרכישה, לרבות הוצאות שהיו למוריש וליורש בתקופת החזקת דירת המגורים. שיעור המס יחושב באופן לינארי לפי שיעורי המס: 25% / 20% / מס שולי של המוכר בשנת המכירה.

אם יעביר אח מסוים את חלקו לאחד האחים האחרים (ללא תמורה כמובן) הרי על פי סעיף 62 לחוק ההעברה האמורה פטורה ממס שבח, אולם על האח המקבל יחול מס רכישה בסכום של שליש ממס הרכישה הרגיל שחל במקרה כאמור.

ראוי לציין כי אם אחד האחים ירצה למכור את דירת המגורים היחידה שבבעלותו הרי החזקת 1/7 בשתי דירות הירושה לא תפגע בחזקת היותו בעל דירת מגורים יחידה, והוא יוכל ליהנות מפטור ממס שבח על פי סעיף 49ב(2) לחוק.

המשיב - ממשרד ארצי, חיבה את אלמקייס פתרונות מיסוי בע מ

התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    האם על דירה שהתקבלה במתנה חל אותו הסדר כבירושה? (ל"ת)
    מיכאל 30/05/2014 00:11
    הגב לתגובה זו
סופרמרקט אינפלציה קניות
צילום: תמר מצפי

מפתיע: האינפלציה בישראל נמוכה בהרבה מהמדינות המפותחות

אם חשבתם שישראל הרבה יותר יקרה מהעולם, המספרים מוכיחים אחרת: עשור של אינפלציה נמוכה מציב את ישראל בפער של יותר מפי 2.5 מול ה-OECD

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אינפלציה OECD

מסתבר שקצב האינפלציה בישראל נמוך בהרבה מאשר ברוב המדינות המפותחות, ה-OECD. זאת בניגוד ל"תחושות בטן" שיש לנו. מסתבר גם שמדד מפתיע מראה שאפילו מחירי השירותים העירוניים בתל אביב, כבר אינם בראש רשימת הערים המרכזיות היקרות בעולם המערבי, כפי שהיה בעבר. המסקנות הללו מספקות ללא כל ספק עוד תחמושת לאלו הדורשים מבנק ישראל להוריד את הריבית במיידי וכמה שיותר.

בממוצע שנתי קצב האינפלציה בישראל ב-10 השנים האחרונות היה 1.4% לשנה מול ממוצע של 3.8% ב-OECD. משמע בחו"ל, ברבות מהמדינות המערביות, קצב האינפלציה הממוצע גבוה ביותר מפי 2.5 מאשר אצלנו!

המקור: עיבודי חיסונים פיננסים לפרסום של ה-OECD  

www.oecd.org/content/dam/oecd/en/data/insights/statistical-releases/2025/7/consumer-prices-oecd-07-2025.pdf


תל אביב (מבחינת יוקר המחייה) זה לא מה שהיה פעם

כדי להבין עד כמה תמונת האינפלציה מורכבת וכוללת הרבה מאד אלמנטים שהמדיה הכלכלית פעמים רבות מתעלמת מהם, להלן טבלה ובה בדיקה שפרסמו Visual Capitalist על בסיס נתונים שבדק דויטשה בנק, בנוגע לעלות החודשית שמשקי הבית ועסקים בערים שונות בעולם משלמים על שירותים עירוניים דוגמת חשמל, מים, פינוי אשפה וכו':

בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"

שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנקים

דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי. 

חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.

עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה. 


בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל. 



המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית

בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.