ניתוח קמפיין: הנהגים הנעלמים - לא נעלמו מהתודעה של הצופים
מה עוד לא נאמר על מסעות פרסום ויחסי ציבור למניעת תאונות דרכים?
המחקרים והתיאוריות עמוסי הסברים על המנגנונים המפעילים אותנו כשאנו נחשפים למסרים המתריעים על סכנה, ועל האופן שבו אנו מעבדים מידע זה.
תאונות הדרכים חושפות את אחד האויבים האיומים והנוראים ביותר של האדם. הוא עצמו. אותו אדם שרוצה להגיע הביתה בשלום הוא אותו אדם שנוהג שיכור, לא חגור, חולם בהקיץ, לא שומר מרחק, משתמש בטלפון וגונב פס הפרדה או פסי רכבת. אין גבול לתיאוריות שמנסות לבקוע את הנתק הזה בינינו לבין עצמינו כאשר אנו נוהגים.
הקמפיינים למניעת תאונות דרכים בין אם אלה קמפיינים פרסומיים או מסעות הסברה או יחסי ציבור - נועדו כולם לטלטל את האדם, כלומר אותנו, מאותה אמביוולנטיות נוראית הרצון לחיות והדחף הכמעט בלתי נשלט לתחמן ולעקוף את כללי הזהירות כאילו היו נחלתה של ישות זרה לנו.
שורות אלו נכתבות בתגובה לקמפיין הנהגים הנעלמים שעלה לאחרונה. קמפיין של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ושל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. הקמפיין נלחם בשני מצבים שכיחים שגורמים לנהיגה מועדת תאונה, שניהם קשורים בשימוש בטלפון הנייד. שימוש בנייד בכלל, וכתיבת/ קריאת SMS באמצעותו בפרט.
מטרתה של אסטרטגיה תקשורתית להשיג יעד ברור שבקצהו, בסופו של דבר שינוי התנהגות. והתנאי המקדים וההכרחי לשינוי התנהגותי הינו שינוי תודעתי. יצירת מודעות.
כשמנהלים קמפיין למניעת תאונות דרכים המודעות קודמת לאקט כמו בחשיפה לכל קמפיין או מידע הסברתי שהו. בכל פרסומת יש אקט נדרש המככב בה, בהנחה שעשייתו הוא הימנעות מעשייתו תתרום משמעותית להפחתת תאונות.
לכאן נכנס אחד מסודותינו השמורים ביותר איך באמת עובד המוח האנושי ומדוע, אחרי שהבטחנו לעצמינו לנהוג זהיר, לא ממש הצלחנו להתגבר על סקרנותנו למשמע ה"פינג" של ה-SMS לפני סיום הנסיעה או לפחות העצירה המוחלטת ברמזור?
במבחן המציאות קשה לנו לנהוג באופן מושלם כי אנחנו לא מושלמים. ההוראה הגורפת לנהוג באופן זהיר ולהימנע מכל התנהגות לא זהירה היא כמעט בלתי ניתנת ליישום בידי בני אדם. התשובה היא כמובן פער בין השכל לרגש ובין תודעה להתנהגות. קל להבטיח, קשה לקיים. קל לדעת, קשה להרגיש.
לכן, בעולם החינוך לנהיגה זהירה ולמניעת תאונות מתפתחות תזות לגבי המנגנון שעושה תאונות והמנגנון שמונע תאונות. אגב המילה 'תאונה' היא הכחשתית בעצם קיומה. אם אני עושה את זה זו לא תאונה זו התנגשות. או התהפכות.
התזות לרוב נכונות אולם רקיחת המינון הנכון של אסטרטגית פעולה קשה לא פחות מרקיחת תרופות למחלות קשות. יש 2 טעויות נפוצות שעולם החינוך למניעת תאונות לוקה בהן:
טעות מס' 1 : 'התנחמדות' יתר
לפני העברת ביקורת חשוב לי לציין שבעיני כל שקל המושקע בקמפיינים למניעת תאונות ושמירה על בטיחות שווה את זה גם כאשר המסר אינו מושלם. ולכן גם קמפיין בעל אפקטיביות בינונית עדיף שיהיה באוויר, והרבה, מאשר לא. מעבר לזאת הביקורת באה להאיר כשלים והנחות יסוד לא מדויקות שניתן לשקול מחדש.
שיטת "השינון הנחמד" או המתחרז יכולה להיות טובה כשאין בעיית מוטיבציה. ההנחה שחינוך לנהיגה בטוחה ומונעת תאונות יכולה להיות מנוהלת בחרוזים ושנינות כגון 'אני נהג מדליק אורות בחורף' או סיסמא שמבקשת "להקליק" חגורת בטיחות היא הנחה שעובדת רק לעיתים רחוקות. כאשר עליה להילחם במנגנוני ההרס העצמי התמוהים שלנו, סיסמאות כאלו עלולות להיטמע במנגנון האדישות ולא להשיג את יעדן. הטון המגונן לא מצליח לחדור את קליפת ההכחשה בה במידה שהיינו רוצים ו"עבור לנהיגת חורף" לא מגיע להישגים המיוחלים.
טעות מס' 2: הפחדת יתר
בניסיון נועז לנפץ את ההגנות ההרמטיות שאנו שמים על עצמינו כשאנו נכנסים לרכב, נוצר הז'אנר המזעזע שמניח שסימולציה של פחד אמיתי הוא היא התרופה היחידה. אם נראה אירוע אמיתי או הדמיה של אירוע אמיתי בו מתרחשת תאונת דרכים, זה יערער את מנגנון השאננות שלנו. באופן כללי, ושוב, לא מתוך קביעה גורפת, ניתן לראות עד כמה קשה לייצר את הוווליום הנכון. לרוב מחטיאים אותו ומייצרים גירוי שהוא קשה וחזק מכדי שהתודעה תסכים להכניס אותו פנימה ולהכיל אותו.
קמפיינים רבים שנועדו לזעזע ולשתול בנו פחד חיוני הוחטאו בכך שהתודעה בחרה להדחיק את הגירוי המאיים ולהתעלם ממנו. הרתיעה היתה חזקה מכדי שהמוח האנושי יסכים לעבוד איתו באופן יצירתי ולתרגם אותו לערכים התנהגותיים בעת נהיגה.
הקמפיין הנוכחי - הליכה על חבל דק
בניגוד לקמפיינים רבים מצליח הקמפיין הזה ללכת על שביל זהב עדין בכניסתו לתודעה. הוא אינו מתחנף ואינו מזעזע עד כדי רתיעה. התודעתי של המילה. הוא אינו מגונן והוא אינו חוסם את הנחשף מפני מסריו.
הקמפיין מצליח להשיג מספר הישגים אסטרטגיים:
א. הוא פשוט וממוקד בכשל התנהגותי קונקרטי וברור שימוש בנייד בעת נהיגה.
ב. הוא עושה שימוש נכון גם במטאפורה היעלמות הנהג, וגם בריאליזם סיטואציית נסיעה ברכב שיש בו נהג ונוסע.
ג. המטאפורה ברורה באופן שאינה משתמעת לשתי פנים: אנחנו מתנתקים מהנהיגה כשאנו משתמשים בנייד ובאותם רגעים אנחנו פוסקים מלקחת תפקיד נהג כי אנחנו מפעילים מכשיר. הנתק הפסיכולוגי אינו אחר מאשר אותו אויב פנימי שיש לכולנו בתוכנו שמפתה אותנו למתוח את גבול היכולת, התמרון והסכנה. הסרט אומר לנו חד וחלק: אתם לא עושים multi tasking. אתם עושים single tasking ואז כשאתם בנייד אתם לא נוהגים. במובן מסוים מנפצת סצנת האימה של הנהג הנעדר את המיתוס הישראלי על הקואורדינציה בד - בבדית של טייס הקרב... וטוב שכך.
ד. הסרט כן מעורר הזדהות אמוציונאלית חזקה במיוחד סרט התינוק הנוסע בכסא האחורי. המתח שנוצר כשהנהגת נעלמת הוא עצום וכולנו נושמים לרווחה כשהאימא 'מופיעה' בחזרה ליד ההגה.
ה. הסרט מסתיים בלי להראות או להשמיע התנגשות ובכך הוא מאפשר לנו להתבונן בו שוב ושוב ולחוות את המתח הנוראי שהוא מעורר, הלא הוא אותו סיוט של חוסר אונים שמופיע בחלומות הבלהה שלנו כביטוי לחוסר השליטה שלנו בחיים.
משיחות לא פורמאליות עם אנשים ברחוב ובענף, ומקריאת תגובות בפייסבוק בהחלט לא מחקר סטטיסטי מבוקר - אפשר לראות מגמה ברורה שגורסת שהקמפיין מפקס אותנו על אותו רגע שבו הנייד פולש לנהיגה שלנו. ההוראה ברורה ולא כללית (כמו "נהג בזהירות" הוראה שקשה למלא אחריה בדייקנות), התמונה של הקמפיין חזקה ומטלטלת והתשוקה להתנסות ב'מוצר' המופיע בקמפיין הווה אומר להיפרד לחלוטין מהנייד בעת נהיגה חזקה.

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה
ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה
הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל, עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה. נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.
מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה
לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.
מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%) השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

- OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
- מובטלים? כבר לא צריך להגיש גם טופס לביטוח לאומי וגם ללשכת התעסוקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות
כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
