לבייב סופג הפסדים באירופה: אפריקה נכסים הפסידה 113.4 מיליון ש' ברבעון השלישי

איזי כהן: "למרות המשבר העולמי אפי אירופה ממשיכה לקבל מימון שוטף להקמת פרויקטים"
איריס בר טל |

אפריקה ישראל נכסים, העוסקת בנדל"ן מניב בארץ ובחו"ל, ושייכת לקבוצת אפריקה ישראל, שבשליטת לב לבייב, פירסמה היום את דוחותיה לרבעון השלישי של 2008. החברה דיווחה על הפסד של 113.4 מיליון שקלים לעומת רווח של כ-255.9 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד.כזכור העריכה החברה כי הפסדיה ברבעון יסתכמו בטווח של 105-125 מיליון שקלים.

עיקר ההפסד נובע מהפחתות שווי בסך 232 מיליון שקלים בפרויקטים בהקמה וקרקעות באירופה. ההפסד בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם ב-36.2 מיליון שקלים.

סך ההכנסות ברבעון השלישי של השנה הסתכמו ב-82.7 מיליון שקלים, זאת לעומת 85 מיליון שקלים ברבעון המקביל. הכנסות החברה ברבעון השלישי אינן כוללות הכנסות מהשכרת נכסיה בגרמניה, בשל מכירת חלק מהאחזקות בתחילת הרבעון. בנטרול ההכנסות האמורות גדלו ההכנסות ב-11%.

עיקר הגידול בהכנסות מהשכרת ומהפעלת נכסים, נבע מהגידול בתיק הנדל"ן המניב של החברה במהלך שנת 2008 כתוצאה מרכישת נכסים והשלמת פרויקטים כמו גם, גידול בשיעורי התפוסה ועלייה בשכר הדירה בחלק מנכסי החברה.

לאור החרפתו של המשבר הכלכלי הגלובלי, בדקה החברה את שוויו של תיק הנכסים שבידה והפחיתה את שווים של פרויקטים המצויים בשלבי הקמה ושל קרקעות (בעיקר פרויקטים וקרקעות המיועדים למגורים באירופה) בסך כולל של כ-240 מיליון שקלים. לעומת זאת, כתוצאה מבדיקת תיק הנכסים המניב של החברה, רשמה החברה רווח נטו (בניכוי הפרשה למס וחלק המיעוט) בסך של כ-138 מיליון שקלים. העלייה בשווי נבעה בעיקר מהעלאת שווי של קניון רמת אביב (שהמשיך להפגין שיפור משמעותי בתוצאות פעילותו) ומהשלמתו של שלב נוסף בפרויקט אירפורט סיטי בבלגרד.

החברה מציינת כי לאור ההחרפה במשבר הפיננסי הגלובלי, היא תתמקד בטווח הקצר והבינוני בהשלמת הקמתם של 12 פרויקטים ב-5 מדינות, הנמצאים בשלבי ביצוע שונים ואשר יושלמו ברבעון האחרון של שנת 2008 ובמהלך שנת 2009. לגבי פרויקטים נוספים, שהקמתם טרם החלה, בוחנת החברה מחדש את המועד להתחלת כל פרויקט, בשים לב לתנאי השוק במדינות השונות.

בנוגע לאיתנותה הפיננסית, מדווחת החברה כי סך חובותיה נטו לבנקים ולמחזיקי איגרות חוב של החברה הסתכם ביום 30 בספטמבר בסך של כ-3.65 מיליארד שקלים. מתוך סכום זה סך של 1.7 מיליארד שקלים הינו אשראי כנגד מספר נכסים מניבים של החברה ששווים הכולל על פי הערכות שמאי מסתכם בכ-4.7 מיליארד שקלים.(34%) וסך של 1.1 מיליארד, שקלים שנלקח למימון הקמת פרויקטים בתחום הנדלן המניב ובתחום המגורים. עלותם של פרויקטים אלו ליום 30 בספטמבר 2008 (לאחר ביצוע ההפחתות עליהן דיווחה החברה) הסתכמה לסך של כ-3.4 מיליארד שקלים.(32%).

יתרת חובה של החברה למחזיקי איגרות החוב מסתכמת בכ-0.8 מיליארד שקלים. עפ"י תנאי איגרות החוב צפויה החברה לשלם עד סוף שנת 2009 סך של כ-37 מיליון שקלים על חשבון תשלומי הקרן של אגרות החוב והיתרה עד שנת 2015.

ההון העצמי של החברה ליום 30 בספטמבר 2008 הסתכם ב-2.8 מיליארד שקלים. ההון המיוחס למחזיקי ההון של החברה הסתכם בכ-2.4 מיליארד שקלים (151.9 שקלים למנייה).

"נוכח החרפת המשבר הכלכלי הגלובלי בחודשים האחרונים נערכה החברה במהירות להתאמת היקפי פעילותה למצב החדש שנוצר. החברה תתמקד בהשלמתם של מספר פרויקטים אותם מפתחת אפי אירופה ואשר צפויים להסתיים עד סוף שנת 2009. פרויקטים אלה צפויים להציף ערך רב לחברה ולהגדיל את רווחיותה", ציין איזי כהן, מנכ"ל אפריקה ישראל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services 2.67%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.

יואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאליואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאל
ראיון

מנכ"ל רפאל: "גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית"

יואב תורג'מן, מנכ"ל החברה על כיפת ברזל -"הצלנו רבבות אזרחים", על מכירת כיפת ברזל בעולם - "רק לידידות הקרובות ביותר, המדינה נזהרת במתן רישיונות ייצוא", על הצמיחה העתידית, הנפקה ומכירות לגרמניה וסעודיה

רן קידר |

התוצאות של רפאל לרבעון השלישי טובות - מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר", התוצאות של רבעון רביעי שעונתית הוא חזק מאוד יהיו טובות עוד יותר. הצבר בשיא של כל הזמנים. זה זמן להנפיק, אבל יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל שמכוון להנפקה, יודע שיש תור  - רק אחרי שהתעשייה האווירית תונפק (אם תונפק) יהיה אפשר לדבר על רפאל. ברפאל יש רגישות גודלה יותר בשל קשר סימביוזי חזק מאוד עם מערכת המו"פ של משרד הביטחון (מפא"ת). לכל חברות התעשייה הביטחונית יש קשר הדוק עם משרד הביטחון והצבא, ברפאל מסיבות היסטוריות וכי היא נחשבת ל"מעבדת מו"פ" של הצבא, זה אפילו משמעותי יותר.

ועדיין, תורג'מן סבור שהנפקה מאוד חשובה ונחוצה, ובכלל, בין השורות, אפשר לשמוע ממנו קולות שמדברים דווקא על החסמים שנובעים מהקשר ההדוק למשרד הביטחון. הוא לא מתלונן, הוא כמובן יודע שההצלחה הגדולה של המערכות היא תולדה של שיתוף פעולה הדוק עם משהב"ט והצבא, אבל כיפת ברזל שהיא מערכת מאוד מוצלחת כמעט ולא נמכרת החוצה. "רק לידידות הטובות ביותר שלנו", אומר תורג'מן ומכוון לארה"ב. 

ההצלחה מוכחת, פתרון שהציל אלפים רבים של חיים. למה לא לנצל את הביקושים ולמכור הרבה?

"רבבות אנשים. אנחנו מעריכים שהפעלת כיפת ברזל במלחמה הצילה רבבות אנשים. הקמנו עכשיו מפעל יחד עם ריית'און, שותף אמריקאי שלנו לייצור כיפות ברזל למארינס. כיפת ברזל היא עוגן מאוד משמעותי ביכולת ההגנה של מדינת ישראל וככזה המדינה נזהרת במתן רישיונות של שיווק לייצוא. זה ברור ונכון, אבל, זה אומר שלא מיצינו כלל את הפוטנציאל של מכירות המערכת".

נורמליזציה עם סעודיה, אם תהיה ובהמשך להצטיידות שלהם במטוסי קרב מארה"ב - ה-F-35, עשויה להגדיר אותה כידידה. הם צריכים את כיפת ברזל מול האיומים מסביב. תמכרו להם מערכות כיפת ברזל?

 "אני מניח שהיא תרצה הרבה מאוד מערכות של כיפת ברזל. כל העולם ראה את היכולות שלנו במלחמה, ראה את היכולות ב'עם כלביא'. כולם מבינים את העליונות האווירית, את יכולות המודיעין ומערכות ההגנה של ישראל. הביקושים למערכות שלנו מאוד גדולים".

ועדיין, יש עלייה בצבר, אבל איך זה שכיפת ברזל לא נמכרת לידידות שלנו בעשרות רבות של מיליארדים?

"אישורי הייצוא לא פשוטים. אנחנו מוכרים לידידות קרובות, ולא ממצים את פוטנציאל השוק".

גרמניה היא לא ידידה קרובה?

"גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית וגרמניה זוכה לעדיפות גבוהה".