ברננקי שובר שתיקה על הדולר: "הפדרל ריזרב קשוב להשלכות שיוצרת היחלשות הדולר"

נגיד הבנק המרכזי בארה"ב צופה התאוששות כלכלית במחצית השנייה של השנה, אך מזהיר: "עד ששוק הדיור לא יפגין התייצבות ברורה - הסיכון לצמיחה יוותר"
עדי בן ישראל |

האם נגיד הבנק המרכזי בארה"ב, בן שלום ברננקי, מכין את הקרקע להעלאת הריבית בעתיד הנראה לעין? ברננקי הביע היום דאגה, לראשונה, מהיחלשות הדולר שנוצרה מהורדות הריבית בהן נקט, ובנוסף הביע דאגה גם באשר לאינפלציה הגבוהה שהואצה אף היא בשל הורדות הריבית. ברננקי מנסה לשדר עסקים כרגיל, למרות התמרון הקשה בין ההאטה הכלכלית והאינפלציה, והדגיש כי הרמה הנוכחית של הריבית בארה"ב תספק מענה הן ללחצי המחירים והן לצמיחה במשק.

"השווקים התאוששו אך הם עדיין מתוחים", אמר ברננקי בנאום העוסק בתחזיות כלכליות. "ה'פד' קשוב להשלכות שיוצרת היחלשות הדולר וכן להשלכות שיוצרות האינפלציה וציפיות האינפלציה, וה'פד' ימשיך להוציא לפועל מדיניות מוניטרית שתספק מענה לסיכונים הללו". יו"ר ה'פד' הדגיש כי ההאטה הכלכלית בארה"ב תרמה ל"עלייה בלתי רצויה" באינפלציה.

ברננקי אמר את הדברים בכנס נגידים בברצלונה, בו משתתפים גם נגיד הבנק המרכזי בגוש האירו, ז'אן קלוד-טרישה, נגיד הבנק המרכזי היפני, מסקי שירקאווה וכן נגיד הבנק המרכזי של ספרד, מיגל פרננדז אורדונז.

מאז חודש ספטמבר חתך ברננקי את הריבית בארה"ב בשיעור מצטבר של 3.25% ל-2% בלבד. בהחלטת הריבית הקודמת אותת ה'פד' על כוונתו להותיר את הריבית על כנה ולחדול מהעלאות נוספות, וזאת במטרה לקרר את האינפלציה הגואה, אשר מוזנת בעיקר על ידי העלייה במחירי האנרגיה והמזון. בשוק מצפים כעת להותרת הריבית על כנה עד סוף אוקטובר, ואז להעלאה של 0.25% בריבית.

בנאומו שיגר ברננקי רמז עבה כי הוא ערוך ומוכן להעלות את הריבית: "במשך הזמן, מדיניות ה'פד' תמשיך להוות מפתח בהבטחת מטבע חזק ויציב".

ברננקי לא התעלם מהבעיות הכלכליות בארה"ב, וציין כי שוק הדיור האמריקני ממשיך להתכווץ ולסבול ממלאי בתים גבוה, נפילה במחירים וירידה במכירות, כמו כם מפיטורי עובדים בענף. את הצמיחה הכלכלית ברבעון הרביעי של 2007 וברבעון הראשון של 2008 כינה ברננקי "איטית למדי", וציין כי גם הצמיחה ברבעון השני תהיה "חלשה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.

מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

בנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות

מה העלות של חודש מילואים? ומה הנזק הכלכלי באי גיוס חרדים? ולמה בנק ישראל מבקר את הצעת החוק? על התמריצים (הקטנים), על הסנקציות (המעטות) ועל היקפי יעדי הגיוס (הנמוכים)
רן קידר |

בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.

על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים,  תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול. 

"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.

"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.

"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.