מע"מ/דין עבודות פיתוח כנגד פטור מהיטלים/עליון
עובדות וטענות:
המערערת 1 יזמה את הקמתו וקידומו של פארק תעסוקה במקרקעין הנמצאים בתחום שיפוטה של המועצה האזורית חבל מודיעין. בהסכם בין המועצה למערערת 1 התחייבה האחרונה לבצע עבודות פיתוח שונות באותם מגרשים. המשיב, מנהל מע"מ, ראה בעבודות הפיתוח שביצעו המערערות "שירות" עבור המועצה, כמשמעות מונח זה בסעיף 1 לחוק מס ערך מוסף, המצמיח חיוב בתשלום מע"מ. המערערות השיגו על ההחלטה בטענה כי הן ביצעו את העבודות לתועלת עצמן ולא עבור המועצה, אשר כלל לא הייתה צד לעניין, ומאחר שלא ניתנה להן כל תמורה על-ידי המועצה בגין העבודות האמורות.
בית המשפט קבע, כי העבודות נעשו בשיתוף פעולה עם המועצה ותחת פיקוחה, מתוך האינטרס המשותף שהיה לצדדים בקידום הפרויקטים וכי בתמורה לביצוע העבודות על-ידי המערערות, פטרה אותן המועצה מתשלום היטלים ואגרות. משכך, נקבע כי המערערות סיפקו שירות למועצה, המצמיח חובת תשלום מע"מ והערעורים נדחו.
במסגרת הערעור דנן טענו המערערות, כי הן מכירות בכך שיזם המחזיק בזכויות במקרקעין ומבצע עבודות פיתוח ותשתית על פי הסכם עם הרשות המקומית בתמורה לפטור מתשלומי היטלים ואגרות, עשוי לשאת בחובת תשלום מע"מ. אולם, עסקה כאמור לא התקיימה.
דיון משפטי:
כב' הש' ע' ארבל:
העסקה נשוא ערעור זה, עניינה בביצוע עבודות פיתוח מוניציפאליות על ידי המערערות. חוק מע"מ מטיל חובת תשלום מע"מ על כל "עסקה בישראל". "עסקה" מוגדרת בחוק, בין היתר, כמכירת נכס או מתן שירות בידי עוסק במהלך עסקו. הגדרתה של עשייה כ"שירות", כמשמעותו בחוק, המחויב במע"מ מותנית בקיומן של מספר דרישות, ובין היתר, כי העשייה תתבצע "למען הזולת" ושתינתן בגינה תמורה. בענייננו, חלוקים הצדדים באשר להתקיימות יסוד התמורה והדרישה כי העשייה תתבצע "למען הזולת".
ככלל, פיתוח המקרקעין ותשתיותיו עניין הוא לרשות המקומית, כאשר קיימת אבחנה ברורה בין פעולות שהעירייה מחויבת בעשייתן לאלו שנמצאות בתחום סמכותה. במסגרת חובותיה וסמכויותיה של העירייה היא נדרשת לבצע עבודות פיתוח מוניציפאליות, ובאפשרותה לבצען בעצמה, או לשכור את שירותיה של חברה קבלנית תמורת תשלום. לצורך מימון פעילות זו, קנויה לרשות הסמכות להתקין חוקי עזר ולהורות בהם על תשלום אגרות, היטלים או דמי השתתפות. כאשר מתקשרת רשות מקומית עם חברה קבלנית בהסכם לפיו תבצע החברה את עבודות הפיתוח המוניציפאליות תמורת תשלום - מדובר בעסקה המצמיחה חיוב במע"מ.
נתיב חלופי בו יכולה הרשות המקומית לילך בבואה למלא אחר חובותיה וסמכויותיה בעניין עבודות הפיתוח המוניציפאליות הוא עריכת הסכם פיתוח עם יזם פרויקט שנבנה בתחומה - בעל מקרקעין או מחזיקם - לפיו מתחייב זה האחרון לבצע את עבודות הפיתוח בתמורה לפטור מתשלום אגרות הפיתוח והיטליו. מדובר, למעשה, בהחלפת חיוב כספי של היזם כלפי הרשות המקומית בביצוע של עבודה עבורה.
עפ"י הפסיקה, ביצוע עבודות פיתוח עבור רשות מקומית על-ידי יזם, המנהל פרויקט בתחומי הרשות, בתמורה לפטור מאגרות היטלים או דמי השתתפות, עשוי - בכפוף לקיום תנאים מסוימים - לחסות תחת הגדרת "שירות" כמשמעותו בחוק המע"מ ולהצמיח חיוב במע"מ.
על מנת שעשייה תחשב לשירות על פי חוק מע"מ, עליה להתבצע "למען הזולת". מדובר בהגדרה רחבה, המאפשרת לראות שירות אף בעשייה לטובת גורם שלישי, שאינו צד להסכם השירות. בענייננו, המערערת 1 הסכימה לבצע את עבודות הפיתוח עבור המועצה ובמקומה. טענתה, כי עבודות הפיתוח בוצעו לטובתה האישית – נדחתה. ברי, כי למערערת 1 היה אינטרס כלכלי בביצוע עבודות הפיתוח והיא חפצה בהן לצורך קידום הפרויקט. אולם, בבסיסן בוצעו עבודות הפיתוח גם עבור המועצה. העובדה כי המועצה חפצה בביצוע העבודות, וכי המערערות נטלו על עצמן את ביצוען, מספיקות ע"מ לקבוע כי השירות היה "למען הזולת".
יסוד נוסף לגביו חלוקים הצדדים בענייננו הוא יסוד התמורה. ככלל, למעט במקרים בהם עסקינן במתן שירות על-ידי חבר בני אדם, תנאי בלעדיו אין לחיובו של נותן שירות בתשלום מע"מ הוא, כי התקבלה תמורה - בכסף או בשווה כסף - בגין השירות שניתן. אין כל הכרח, כי התמורה תינתן על-ידי מקבל השירות, ואף אין חובה כי היא תתקבל על-ידי נותן השירות. כל שנדרש הוא להוכיח קשר מחייב בין מתן השירות ובין קבלת התמורה. לענין זה, כבר הכירה הפסיקה בפטור מתשלום אגרות או היטלים אשר קיבלו יזמים בגין עבודות הפיתוח שביצעו כתמורה.
המערערות טענו, כי לא ניתן לראות באי גביית ההיטלים או האגרות על ידי המועצה כתמורה, מאחר והמועצה לא חוקקה חוקי עזר המסמיכים אותה לגבות כספים אלו, ובאין חוק עזר שיסמיך את הרשות המקומית לכך, אין היא רשאית לגבות כספים מהציבור. לענין זה נפסק, כי אין בהעדר חקיקת המשנה, כשלעצמה, כדי לשלול מתן תמורה. ההסכמה אליה הגיעו הצדדים, לפיה תבצע מערערת 1 את עבודות הפיתוח עבור המועצה, ייתרה את הצורך בחקיקת חוקי עזר, שכן נמצא אמצעי מימון חלופי.

בנק ישראל: בנק מזרחי טפחות הוא הכי יקר בהלוואות ומשכנתאות
ההלוואות הכי יקרות בבנק מזרחי טפחות; מי הזול במערכת, ועל ההבדל בין ממוצע לחציון ומה הריבית הסבירה על ההלוואות?
השוואה פשוטה בין הריביות שגובים חמשת הבנקים הגדולים בישראל מראה פערים עצומים בין הבנקים, ומתבלט לרעה בנק מזרחי טפחות. כך עולה מהנתונים האחרונים של בנק ישראל וכך גם עלה לאורך כל התקופה האחרונה. בנק מזרחי טפחות הוא הכי גרוע ללווים, הכי גרוע ללוקחי המשכנתאות (ריבית המשכנתא ירדה, עוד לפני החלטת הנגיד)ומסתבר שהוא גם לא בולט במיוחד לחוסכים (ריבית על הפיקדונות נמוכה).
מנתוני בנק ישראל עולה כי הריבית החציונית ללקוחות הבנק היא 11.3%. כלומר, מחצית ממהלווים מקבלים הלוואה בריבית גבוהה יותר ומחצית מתחת לריבית הזו. זו ריבית גבוהה במיוחד, כשבנק הפועלים השני במערכת ביוקר הריביות מספק ללקוחות שלו הלוואה חציונית ב-10.36%. שלושת הבנקים האחרים (לאומי, דיסקונט, הבינלאומי) בריבית חציונית של 8% פלוס.
ההפרש בריביות יכול לנבוע מרמת סיכון שונה של הלקוחות. ככל שהלקוחות "מסוכנים" יותר, כלומר יכולת החזר החוב שלהם מוטלת יותר בספק, אז הבנק ייקח פרמיית סיכון, כלומר ריבית גבוהה יותר. אבל, במספרים גדולים, צפוי (לא בטוח) שהמדגם של האוכלוסייה בין הבנקים די קרוב אחד לשני. כלומר שהסיכון של הלקוחות במזרחי טפחות, פועלים, לאומי, דיסקונט והבינלאומי די קרוב. יש גופים שפועלים במגזרים מסוימים, נראה שמרכנתיל של דיסקונט למשל פועל יותר במגזר הערבי והחרדי. גם מזרחי טפחות פועל במגר החרדי ודתי יותר מאשר אחרים, ועדיין, הסיכון הכולל, גם בשל גודל המדגם, צריך להיות דומה.
אם מסתכלים על הממוצע, ולא על החציון, התמונה נשארת דומה, וגם בחיתוך הזה מזרחי מוביל לרעה עם ריבית של 9.41%. מדובר על אחוז מעל דיסקונט הנמוך במערכת, שממוצע הריבית על ההלוואות שלו עומד על 8.41%. גם בממוצעים, הריבית של בנק הפועלים גבוהה ביחס לשער, עם 9.23% ממוצע. ההפרשים בין בנק לאומי, הבינלאומי ודיסקונט הם נמוכים יחסית, ועומדים על כ-0.4%.
- פועלים עם תשואה להון של 16.7% ורווח נקי של 2.5 מיליארד שקל
- בנק לאומי הרוויח 2.6 מיליארד שקל ברבעון, התשואה 16.2% על ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הריבית הממוצעת שונה מהחציון בכך שהיא סוכמת את הממוצע הפשוט של ההלוואות. לוקחים את כל הריביות לפי המשקל של ההלוואות שנקבע על פי סכומי ההלוואות ומקבלים ריבית ממוצעת. במזרחי טפחות היו כנראה לווים גדולים שקיבלו (מן הסתם) הלוואה בריביות נמוכות ולכן הממוצע ירד, אם כי הוא כאמור גבוה מיתר הבנקים.
למעשה,

גרמניה רוכשת שלושה כטב"מים מישראל ב-1.2 מיליארד דולר
העסקה הביטחונית הגדולה מתקדמת למרות המתיחות הדיפלומטית באירופה
גרמניה עומדת לפני חתימה על עסקת רכש ביטחונית משמעותית עם ישראל. מדובר ברכישת שלושה כטב"מים מדגם Heron TP של התעשייה האווירית בסכום כולל של 1.2 מיליארד דולר. העסקה צפויה לקבל אישור מהפרלמנט הגרמני עד סוף השנה, והכלים אמורים להיכנס לשירות מבצעי ב-2028.
החוזה כולל לא רק את הכטב"מים עצמם אלא חבילה מלאה של שירותים נלווים. אספקת חלפים, הדרכות מקיפות לצוותים הגרמניים ותחזוקה שוטפת עד 2034. משרד הביטחון הישראלי משמש כקבלן הראשי בעסקה, כשהתעשייה האווירית אחראית על הייצור וההטמעה.
הרכישה הזו היא חלק מתוכנית רחבה של גרמניה לחיזוק יכולותיה הצבאיות. מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה ב-2022, ברלין שינתה כיוון ומשקיעה באופן חסר תקדים בתחום הביטחון. הוקמה קרן מיוחדת של 100 מיליארד יורו למודרניזציה צבאית, ותקציב ההגנה השנתי צפוי להכפיל עצמו ולהגיע ל-162 מיליארד יורו עד 2029. העסקה עם ישראל היא אחת מיותר מ-80 הזמנות רכש צבאיות שגרמניה מתכננת להגיש לאישור הפרלמנט בחודשים הקרובים.
הטכנולוגיה מאחורי העסקה
ה-Heron TP, המכונה גם "איתן", נחשב לאחד הכטב"מים המתקדמים בעולם. הכלי מסוגל לטוס בגובה של 45,000 רגל ולהישאר באוויר יותר מ-30 שעות רצופות. יכולת הנשיאה שלו מרשימה - עד 2.7 טון של ציוד, כולל חיישנים מתקדמים, מצלמות רבות עוצמה ומערכות מכ"ם. הכטב"ם הוכיח את יעילותו במשימות מבצעיות רבות, החל מסיורי גבול ועד איסוף מודיעין בזמן אמת.
- הסיבה שהחות'ים הצליחו לפגוע בשדה התעופה; והאם אפשר למנוע את הפגיעות בהמשך?
- אירודרום תצמח פי 4 בשנתיים? אשרי המאמין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גרמניה אינה זרה לטכנולוגיה הזו. מאז 2018 היא מפעילה חמישה כטב"מים מאותו דגם בהסכם ליסינג שעלה כמיליארד יורו. ההחלטה לרכוש שלושה כלים נוספים ולעבור מליסינג לבעלות מלאה משקפת שביעות רצון מהביצועים ורצון לחסוך בעלויות לטווח ארוך. עם השלמת העסקה, הצי הגרמני יגדל לשמונה כטב"מים, מה שיאפשר גמישות מבצעית רבה יותר.