אחרי המשבר גם מפיקים לקחים: מריל לינץ' יוצאת מעסקי החיתום של מכשירי ה-CDO

אותם מוצרים שנבנו כאיגוח של משכנאתות סאב-פריים והסבו לחברה את ההפסד הגדול בתולדותיה. מנכ"ל החברה הודיע כי החברה תפסיק לשמש כחתם בשוק זה, אך לא נקב במכשירים ספציפים שהחברה תפסיק להציע עבורם שירותי חיתום
שהם לוי |

מריל לינץ', פירמת הברוקראג' הגדולה בעולם, מתכננת לסיים את עסקי החיתום של מוצרי ה-CDO (פקדונות מובנים הכוללים איגוח של משכנתאות סאב-פריים), ופקדונות מובנים אחרים לאחר שפעולות מעין אלו הובילו אותה להפסדי עתק.

"אנחנו לא הולכים להיות בעסקי ה-CDO ופקדונות אשראי מובנים מסוגים אלו", אמר המנכ"ל החדש במריל לינץ', ג'ן טיין בהודעה שמסר למשקיעים בניו יורק. יחד עם זאת, לא היה מאוד ספציפי בסוגי המכשירים בהם תפסיק החברה לפעול.

מריל דיווחה על ההפסד הגדול ביותר שלה אי-פעם, לאחר שהפחיתה את ערכי מוצרי ה-CDO ונכסים אחרים הקשורים למשכנתאות הסאב-פריים ביותר מ-24 מיליארד דולר. החברה מניו-יורק היתה החתם הגדול ביותר של מוצרים מסוג זה, מאז שנת 2004 ועד ל-2006, מרבית ההפסד של פירמת הברוקראג' נבע מחוסר ביקושים בשוק, קרי היה על החברה לממש את ההתחייבות החיתומית שלה. כך למעשה ספגה הפסדי הון ניכרים מירידת ערכם של מכשירים אלה בפרוץ משבר האשראי בשווקים.

השוק למוצרים מובנים מעין אלה, שהם תולדה של עירוב מספר נכסים בדרגות סיכון שונות, הוקפא מאז יולי – אז שתי קרנות גידור של ענקית הפיננסים בר סטרנס פשטו את הרגל. מריל לינץ' מתמקדת היום בדירוג של מניות, וחיתום של אג"ח.

לסיכום הדברים שנשא, אמר מנכ"ל החברה: "אין סיבה שלא נהיה מסוגלים לתפוס נתח שוק גדול יותר בקרב בנקי ההשקעות." מניות החברה נופלות ב-99 סנט, או 1.7% למחיר של 56.48 דולר במסחר בבורסת ניו-יורק. מתחילת השנה הוסיפה המניה 5%, בהשוואה לתשואה שלילית במדד הדאו ג'ונס.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.