אחרי המשבר גם מפיקים לקחים: מריל לינץ' יוצאת מעסקי החיתום של מכשירי ה-CDO
מריל לינץ', פירמת הברוקראג' הגדולה בעולם, מתכננת לסיים את עסקי החיתום של מוצרי ה-CDO (פקדונות מובנים הכוללים איגוח של משכנתאות סאב-פריים), ופקדונות מובנים אחרים לאחר שפעולות מעין אלו הובילו אותה להפסדי עתק.
"אנחנו לא הולכים להיות בעסקי ה-CDO ופקדונות אשראי מובנים מסוגים אלו", אמר המנכ"ל החדש במריל לינץ', ג'ן טיין בהודעה שמסר למשקיעים בניו יורק. יחד עם זאת, לא היה מאוד ספציפי בסוגי המכשירים בהם תפסיק החברה לפעול.
מריל דיווחה על ההפסד הגדול ביותר שלה אי-פעם, לאחר שהפחיתה את ערכי מוצרי ה-CDO ונכסים אחרים הקשורים למשכנתאות הסאב-פריים ביותר מ-24 מיליארד דולר. החברה מניו-יורק היתה החתם הגדול ביותר של מוצרים מסוג זה, מאז שנת 2004 ועד ל-2006, מרבית ההפסד של פירמת הברוקראג' נבע מחוסר ביקושים בשוק, קרי היה על החברה לממש את ההתחייבות החיתומית שלה. כך למעשה ספגה הפסדי הון ניכרים מירידת ערכם של מכשירים אלה בפרוץ משבר האשראי בשווקים.
השוק למוצרים מובנים מעין אלה, שהם תולדה של עירוב מספר נכסים בדרגות סיכון שונות, הוקפא מאז יולי – אז שתי קרנות גידור של ענקית הפיננסים בר סטרנס פשטו את הרגל. מריל לינץ' מתמקדת היום בדירוג של מניות, וחיתום של אג"ח.
לסיכום הדברים שנשא, אמר מנכ"ל החברה: "אין סיבה שלא נהיה מסוגלים לתפוס נתח שוק גדול יותר בקרב בנקי ההשקעות." מניות החברה נופלות ב-99 סנט, או 1.7% למחיר של 56.48 דולר במסחר בבורסת ניו-יורק. מתחילת השנה הוסיפה המניה 5%, בהשוואה לתשואה שלילית במדד הדאו ג'ונס.
חשבון חשמל (X)חשבון החשמל יעלה ב-1.5% בינואר - איך תוכלו להוריד אותו ב-6%?
איך אפשר לחסוך 300-400 שקלים בשנה, מה קורה בשוק החשמל, ואיך לקבל הנחות גדולות יותר?
חשבון החשמל שלכם יעלה בינואר. התעריף יעלה ב-1.5% ומדובר בכ-6 שקלים לחודש לצרכן ממוצע. מדובר על עלייה שנתית של כ-70 שקל בשנה. אולי לא סכם גדול, אבל כשעולים המחירים והתעריפים מכל הכיוונים זה מצטבר. אבל יש דרכים להוזיל את עלויות החשמל. חשבון ממוצע עשוי לרדת ב-300 שקלים בערך, אם תעברו לספקים החדשים.
כ-350 אלף משקי בית ועסקים עברו לספקים החדשים ים, מדובר על פחות מ-10% ממשקי הבית והעסקים. הרוב ממשיך לשלם את התעריף של חברת החשמל, למרות שהוא יקר יותר. האפשרות לעבור לספקים החדשים קיימת כבר שנה וחצי, אבל אי אפשר להכתיר אותה כהצלחה. אין גם פרסום משמעותי, ומעבר להכל - אין תמריץ מספיק גדול (כ-25 שקל בחודש) ויש חשש לעבור מחברת החשמל. אנשים שרגילים לחברת החשמל ומרגישים בטוחים איתה, יסכימו וירצו לעבור, אבל התמריץ צריך להיות גדול יותר וצריך להסביר להם שאין שום שינוי בתשתיות.
הספקים ממשיכים עם אותה אספקה ותשתית, שנותרת בבעלות חברת החשמל. ולמרות זאת המעבר איטי, אם כי בקצב הזה, נגיע למעל 500-520 אלף משפחות עוד שנה. מהפכות לא נעשות תוך יום, אולי זה הקצב שהשינויים האלו מחלחלים לציבור. בכל מקרה, המעבר פשוט: הזנת פרטי חשבון באתר הספק, אישור תוך יום-יומיים, ללא ניתוק או שינוי טכני.
הנחות של עד 400 שקלים בשנה
ההנחה נעה בין 5% ל-7% על רכיב האנרגיה. לצרכן ממוצע שמשלם 400 שקלים חודשיים (4,800 שקלים שנתיים), החיסכון השנתי עומד על 240-336 שקלים. במשקי בית עם צריכה גבוהה יותר החיסכון מגיע בקלות ל-400 שקל בשנה.
מעבר לכך, המסלולים המבוססים על שעות שיא (12:00-17:00) ושפל (23:00-7:00), מציעים פוטנציאל גבוה יותר: הנחות של 15% בשעות היום ו-20% בלילה, שיכולות להגיע ל-15-20% חיסכון כולל. ד
