סד"א/דחיה על הסף עקב שימוש לרעה בהליכי בימ"ש/מחוזי
עובדות וטענות:
בשנת 99' הגישו המערערים תביעה כנגד תעשיות בטון בע"מ, דב לנד ועיזבון המנוח יצחק לנד בע"מ. במסגרת תובענה זה טענו המערערים, כי פרדסיהם ניזוקו עד כדי הכחדתם וזאת בשל האבק שנוצר בתהליך ייצור הבטון במפעל שהוקם בסמוך לחלקתם.
בשנת 2002 הגישו המערערים תביעה נוספת. הנתבעים בתביעה זו הם המשיבים. בתביעה שנייה זו, תבעו המערערים פיצוי בגין אותם נזקים לפרדסים, אלא שהפעם המדובר בנתבעים חדשים ומעשה מזיק שונה, והוא העבודות המתבצעות בשל הקמת הישוב צורן והמעבר התכוף בשביל העפר ליישוב זה, העובר ליד הפרדסים.
התביעה הראשונה נדחתה לגופו של עניין, בין השאר בשל הפרת עקרון תום הלב בניהול הליכים משפטיים, תוך הגשת שתי תביעות במקביל, כנגד שני גופים שונים, במהלכן הועלו על ידי המערערים טענות עובדתיות סותרות. בעקבות פסק דין זה, הגישה המשיבה 2 בקשה לסילוק על הסף, בה נטען, בן היתר, כי נוכח פסק הדין בתובענה הראשונה יש לדחות את התביעה השנייה על הסף.
בית משפט קמא קיבל את הבקשה והורה על דחיית התביעה השנייה, מן הטעם שבהגשתן של שתי תביעות שבכל אחת מהם מחזיקים הם בעמדה שונה, ואף מנוגדת, ביחס לאותו עניין, מהווה שימוש לרעה בהליכי משפט, ומשכך, אינה ראויה. על פסק דין זה הוגש הערעור.
דיון משפטי:
כב' הש' ע' בנימיני:
בנסיבות המקרה, שומה היה על בית המשפט קמא שלא לנעול את שׁעריו בפני המערערים, חרף השימוש לרעה אותו עשו בהליכי בית המשפט.
אף כי ניתן להסכים עם מסקנת בית המשפט קמא, כי נפל פּסוּל בהתנהגות המערערים עת נמנעו הם במכוּון מלציין את קיומו של ההליך המשפטי הראשון בתביעתם כנגד המשיבים, לא ניתן להסכים עם מסקנת בית-המשפט קמא, כי פּסוּל נפל בהתנהגות המערערים עת טענו כנגד המשיבים טענות עובדתיות שאינן עולות בקנה אחד עם הטענות העובדתיות שהעלו בהליך המשפטי הקודם.
תקנה 72(ב) לתקנות סדר הדין האזרחי מציינת במפורש, כי העלאת טענות עובדתיות חלופיות נגד אותו בעל דין, אסורה. בענייננו, את הטענות העובדתיות, שלא עלו בקנה אחד עם טענותיהם בתביעתם הראשונה, העלו המערערים כנגד נתבעים אחרים (הם המשיבים כאן). משכך - לא ניתן ללמוד מתקנה זו איסור על התנהגות המערערים.
בעניין זה כבר נקבע בפסיקה כי רק כאשר בעל דין טוען טענה בהליך אחד, וטענתו התקבלה - אזי קם "השתק שיפוטי" המונע ממנו מלהתכחש לטענתו גם בהליך נגד יריב אחֵר. לכלל זה בדבר "השתק שיפוטי", המוֹנע מצד שזכה בתביעה על סמך טענה מסוימת מלטעון טענה סותרת לטענתו זו בהליך אחֵר, יש ללמוד מחובת תום הלב הקבועה בסעיפים 12 ו-39 לחוק החוזים (חלק כללי), אשר הורחבה בסעיף 61(ב) - לכלל החיובים. והפּסיקה הרחיבה אותה אף יותר, וראתה בה עיקרון אוניברסלי המתפרשׂ על כל תחומי המשפט.
ההלכה בנוגע ל"השתק השיפוטי" מכוונת, לקיוּמם של שני תנאים מצטברים. העלאת טענות סותרות כתנאי הכרחי, אך לא מספיק; תנאי נוסף הוא, שהטענה שנטענה בהליך הראשון הצמיחה לטוען טובת הנאה. רק אם מתקיימים שני התנאים הללו - יושתק הצד הטוען.
בעניינינו, אין מחלוקת, כי ההליך המשפטי הראשון בו נקטו המערערים - וּבו טענו (כנגד צדדים אחרים) כי הגורם לכך שפרדסיהם ניזוקו, הוא האבק שנוצר בתהליך ייצור הבטון במפעל שהוקם סמוך לחלקתם - לא צָלח. טענותיהם נדחו לגופן, והמערערים לא זכו בכל "טובת-הנאה" מהליך זה. משכך, לאור ההלכות הקיימות, לא אמור לקום כלפי המערערים "השתק שיפוטי" אשר ימנע מהם לטעון טענה עובדתית אחרת העומדת בסתירה, בתביעה חדשה כלפי צדדים אחרים, ואין בהתנהגותם זו, כשלעצמה, כפסולה.
כמו כן, אין פּסוּל בעובדה, כי תביעתם השנייה, של המערערים, הוגשה בטרם הוכרעה התביעה הראשונה (שהייתה כאמור נגד צדדים אחרים). פּסוּל בהתנהגות המערערים, המצדיק היעתרות לבקשת המשיבים לסילוק תביעתם על הסף, היה מתקיים אם בעת שנדונה בקשת המשיבים לסילוק התביעה על הסף, הייתה התובענה הראשונה של המבקשים עדיין תלויה ועומדת (אז הייתה היעתרות לבקשה מוצדקת, וזאת מאחר וּמהווה היא הטרדה מיותרת של בית-המשפט וכן קיים חשש כי שני בתי-המשפט יגיעו לתוצאות הפוכות), או במקרה בו הייתה התובענה הראשונה מתקבלת. במקרה בו התובענה הראשונה נדחתה טרם נדונה והוכרעה הבקשה לסילוק התביעה (השנייה) על הסף, אין מקום לראות פּסוּל בהתנהגות הצד שהגיש את התובענות (מעֵבר לפּסוּל בהתנהגות).
ואולם, חרף התנהגותם האמורה והפסולה של המערערים בענייננו, אין למנוע מהם את זכות הגישה לערכאות. אין להקל ראש בהתנהלותם של המערערים, שהייתה התנהלות דיונית בחוסר תום-לב. עת פנו המערערים לבית-משפט קמא בתביעתם השנייה לסעד, והסתירו עוּבדת קיומה של התביעה הראשונה שהוגשה על-ידם, עשו מעשה שאין לעשותו, מעשה מכוּון, בחוסר ניקיון כפיים מובהק. עם זאת, המשיבים בענייננו לא נפגעו כלל מהתנהגותם הפסולה של המערערים, ולא נטען אחרת.
יש לזכור אף, כי התביעה דנן אינה תביעה לסעד הצהרתי שמקורו מתורת דיני היושר, והדורש מן העותר, בין היֶתר, קיום וּשמירה על ידיים נקיות מה גם שאין די באי ניקיון כפּי המערערים בלבד, בכדי לסגור את שׁערי בית משפט קמא או בית משפט זה בפניהם, להבדיל משׁערי בית-הדין הגבוה לצדק.
"דרך המלך" בנסיבות אילו, היתה לבקש לתקן את התביעה הראשונה תוך צירוף המשיבים ותיקון חוות הדעת הסותרות שהוגשו על יד המערערים כך שתתברר צוותא חדא שאלת האחראי לנזק הנטען. רק שעה שלא היתה נעתרת בקשתם לתיקון התביעה וצרוף נתבעים נוספים, היה מקום להגשת התביעה השניה ובה לציין במפורש כי תלויה ועומדת התביעה הראשונה. אולם, ההתנהלות הפסולה שתוארה לעיל בין שמקורה במערערים או ביועציהם, אינה צריכה להותירם נפגעים מבלי להיפרע מעם המזיק, ככל שיוכח כי אכן ארע נזק ומקורו במשיבים. הגשת בקשה לתיקון התביעה תוך צרוף המשיבים ממילא עוצרת היתה את מרוץ ההתיישנות לתקופת ברור הבקשה, כאמור בסעיף 15 לחוק ההתיישנות.
התוצאה היא אפוא, כי לא היה ראוי לחסום את שׁערי בית משפט קמא בפני המערערים, הערעור מתקבל ופסק דינו של בית-משפט קמא מבוטל.
הדיון בתובענה לגופה, יוחזר לבית המשפט קמא, וזאת בכפוף לכך שהמערערים יישאו בהוצאות בסך של 10,000 ש"ח לטובת אוצר המדינה, כשהתשלום יהווה תנאי להמשכוֹ של הדיון בפני בית המשפט קמא.
בזבוז הזמן השיפוטי היקר של בית המשפט, בּלא הצדקה וּכפועל מכוון של התנהלותם חסרת תום-הלב של המערערים, מחייב, בנסיבות החריגוֹת של מקרה זה, הטלת סנקציה זו.
הבקשה התקבלה.

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה
האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו
הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור.
היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים.
מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך.
כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית.
- סמוטריץ' נגד בנק ישראל: "אם הנגיד לא יוריד את הריבית אני אוריד מיסים"
- האם מתפתחת בבנק ישראל "דיקטטורה מחשבתית"?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית.

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"
פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"
מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל
הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור. לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.
מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר.
כיבוש מלא של רצועת עזה
בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026. צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית: 0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025, ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.
- כולם מדברים על עלייה לארץ - הוא מדבר על הגירה מהארץ; הכלכלן שמספק תחזית פסימית לשנה הבאה
- מאות כלכלנים במכתב: "עדיין לא מאוחר לעצור את הרכבת לפני התהום"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.