בתימ"ש/פסק בורר שניתן בהיעדר סמכות עניינית/מחוזי

בית המשפט קבע, כי על אף פסיקת ביהמ"ש העליון, לפיה ביה"ד הרבני אינו מוסמך לפסוק כבורר בעניינים אזרחיים, יש ליתן תוקף לפסק שכזה באשר הבקשה לביטולו בעילה זו הועלתה רק כשנתיים לאחר הפסיקה הנ"ל. חיזוק נוסף לכך מצא ביהמ"ש גם בתורת "הבטלות היחסית"
משה קציר |

עובדות וטענות: בשנת 1993 חתמו המבקשים 3-2 בשם המבקשת, על חוזה לשכירת מבנה השייך למשיבה 2. המבקשים 3-2 אף חתמו כערבים על שטר ביטחון על סך 25,000 ש"ח, להבטחת החיובים הנובעים מן החוזה. במועד כלשהו התעוררה מחלוקת בין הצדדים באשר לתשלומי שכר הדירה, והמשיב 1 מחד והמבקש 3 מאידך, חתמו על שטר בוררות בעניין, המקנה סמכות לביה"ד הרבני בנתניה. בתום הליך הבוררות קבע בית הדין, כי על המבקשת לשלם למשיב 3 סך של 17,200$ + 36,093 ש"ח וכי המבקשים 3-2 ערבים אישית לתשלום חלק מהחוב על סך 12,500 ש"ח כל אחד. משהוגש הפסק לאישור בית המשפט, הוגשה הבקשה דנן לביטולו. לטענת המבקשים, יש לבטל את פסק הבורר הן בשל העובדה שניתן לטובת ונגד צדדים שלא חתמו על שטר הבוררות, והן משום שבית הדין הרבני חרג מסמכותו ופעל ללא סמכות, בהכריעו כבורר בעניין המצוי מחוץ לגדר סמכותו העניינית. דיון משפטי: כלל הוא, כי פסק בורר אינו ניתן לערעור, והנטיה העומדת בבסיסו של חוק הבוררות היא להפחית עד למינימום את התערבות בית המשפט בפסקי בוררות. בהתאם, פירט המחוקק עשר עילות לביטול פסק בורר (סעיף 24 לחוק הבוררות), שאין בלתן. המחוקק אף קבע סייג נוסף, לפיו גם בהתקיים אחת מעילות הביטול המנויות בחוק, רשאי בית המשפט לדחות בקשת ביטול, אם הוא סבור שלא נגרם עיוות דין (סעיף 26 לחוק הבוררות). לענין אחרון זה נקבע בפסיקה, כי צד שהופיע, טען והביא ראיותיו, הנטייה היא לקבוע, שלא נגרם לו עיוות-דין, אפילו יש בידו עילת ביטול מוכרת. המבקשים טענו, כי לענין זה יש לעשות הבחנה בין פסק בוררות שניתן בחוסר סמכות, לבין פסק בוררות שביטולו מתבקש מהעילות האחרות המנויות בחוק. ואולם, בדומה לכלל הבטלות היחסית, אין לקבוע באופן קטגורי שכל פסק בורר שניתן בחריגה מסמכות יוצר עיוות דין, אלא יש לבחון כל מקרה לפי נסיבותיו המיוחדות. העדר הסכם בוררות בר תוקף: אין לקבל טענה זו. מן האמור בפסק הבורר עולה בבירור כי המשיבים התכוונו, במועד החתימה על שטר הבוררות, לתבוע גם את העמותה – המבקשת, שכן היא זו שחתומה על חוזה השכירות; המבקשים 3-2 חתמו בשמה. גם אם נקודה זו לא היתה ברורה למבקשים בעת חתימת שטר הבוררות, הרי שהנקודה הובהרה לחלוטין על ידי המשיבים במהלך הבוררות. המבקשים לא התנגדו להמשך קיום הבוררות, לאחר שהוברר כי העמותה קיימת, ולאחר שהמשיבים הבהירו כי הם תובעים את שלושת המבקשים. אף בעובדה שהמבקשים טענו בפני הבורר טענות בשם העמותה, היה כדי לרפא את הפגם הפורמלי הנ"ל. מן הראיות עולה כי המבקשים 3-2, כמו גם המשיב 1, פעלו בכל הקשור להסכם השכירות כידם הארוכה של המבקשת מחד, ושל המשיב 3 מאידך. כפי שעולה מפסק הבורר, על חוזה השכירות, אשר היווה את הבסיס להתדיינות בפני הבורר, חתמו המבקשים בשם המבקשת מחד, והמשיב 1 בשם המשיב 3, מאידך. כך גם נכתב בכותרת החוזה. אמנם, על שטר הבוררות לא נאמר כי חתימות המשיב 1 והמבקש 3 הינן "בשם" הגופים אותם ייצגו, אך אין להסיק מכך, כי המשיב 1 גילה בכך את דעתו שלא לתבוע את המבקשת. אף מנוסח כתב התביעה שהוגש לבית הדין הרבני, ניתן ללמוד כי המשיב 1 זיהה את המבקשים 3-2 עם המבקשת, ולא תמיד דאג להבחין בין מעמדם העצמאי לבין מעמדם כנציגיה. מכאן, שהמבקשים ידעו היטב, הן עובר לחתימת שטר הבוררות והן במהלכה, כי הבוררות נוגעת גם, ואף בעיקר, למבקשת, אשר המבקשים 3-2 שימשו כידה הארוכה. בדומה, לא תתכן מחלוקת לגבי העובדה שהמשיב 1 שימש כידה הארוכה של המשיבה 2. פסק הבורר ניתן אמנם לטובת המשיב 3 (ביהכנ"ס), וברור שהכוונה היא למשיבה 2 (אשר ניהלה את המשיב 3). נראה כי הדבר נובע מן העובדה שבית הדין, כמו גם הצדדים, לא דאגו להקפיד על מינוחים משפטיים נכונים ולהבחין בין האישיות המשפטית הנפרדת של הגופים השונים שהופיעו בפניהם. כמו כן, סעיף 4 לחוק הבוררות מרחיב את תחולתו של הסכם הבוררות גם לגבי "חליף". אמנם, לא ניתן לראות במבקשים 3-2 כ"חליפים" של המבקשת, אך הדבר איננו דרוש, לאור ההלכות שנקבעו בפסיקה לגבי "צד קרוב" או "חברה נשלטת". נפסק לא אחת, כי כאשר אדם או גוף משפטי אחר היה צד להליך הבוררות, בין בעצמו ובין באמצעות גורם שהיווה למעשה את "ידו הארוכה", אזי אין נפקות לשאלה אם היה אותו אדם או גוף צד פורמלי להסכם הבוררות. נפסק, כי טענת המבקשים, כאילו בין הצדדים הרלוונטיים לפסק לא היה שטר בוררות בר תוקף, הינה ניסיון להסתתר מאחורי טענות פורמליות בדבר זהות הצדדים לשטר, אשר קשה להתרשם כי נעשה בתום לב. ביטול הפסק בשל העדר סמכות: בית המשפט העליון הביע פעמים רבות חוסר נוחות מן הפרקטיקה הרווחת בבתי הדין הרבניים, לדון כבורר בעניינים שאינם במסגרת סמכותם. רק בעניין סימה אמיר הושם קץ למצב בו מחד, מביע בית המשפט העליון הסתייגות מן הפרקטיקה שתוארה לעיל, אך מאידך, אינו מכריע הכרעה פוזיטיבית בעניין, ומאפשר בכך המשכו של נוהג שאינו מתישב עם עקרון חוקיות המנהל וחוקיות מערכת השפיטה. בהתאם נקבע, כי הסכמת הצדדים אינה יכולה לשמש לביה"ד הרבני מקור סמכות. אין חולק, כי סכסוך הנוגע לתשלום דמי שכירות מכח הסכם שכירות איננו מצוי בסמכותו של בית הדין הרבני, וכי מקור הסמכות היחיד במקרה דנן היה הסכמת הצדדים ושטר הבוררות. מכאן, שפסק הבוררות נשוא בקשה זו ניתן בחוסר סמכות עניינית. חרף כך, נפסק כי אין מקום לבטלו בנסיבות המקרה דנן, ולו רק משום שהבקשה לביטולו לא הוגשה במועד. פסק הבורר דנן ניתן כשנה וחצי לפני פסה"ד בעניין סימה אמיר, בו נקבע כי מכאן ואילך, יהיה על בתי הדין הרבניים להקפיד על שמירת גבולות סמכותם, כפי שהותוו בו. לעומת זאת, אשר להכרעות של בתי דין רבניים אשר ניתנו עובר לפסק הדין הנ"ל, ציין פסה"ד כי מדובר בשאלה שאינה פשוטה כלל ועיקר, והותירה אותה בצריך עיון. המבקשים טענו כי הזמן הקובע לבחינת תוקפו של הסכם הוא מועד אישורו על ידי בית המשפט. טענה זו אין לקבל, שכן היא איננה עולה בקנה אחד עם מהותו של פסק בורר. פסק הבורר תקף ומחייב את הצדדים לו גם אם לא אושר על ידי בית המשפט. אין כל חובה על הזוכה לפי פסק הבורר לפנות לבית המשפט על מנת שיאשר הפסק, ורק אם מבקש הזוכה לפנות להוצאה לפועל על מנת לממשו, יהא עליו לבקש את אישור הפסק. לפיכך, יש לראות בפסק הבורר נשוא דיוננו פסק שניתן בעבר, לצורך בחינת השאלה של תחולת ההלכה שנקבעה בעניין סימה אמיר. האם ראוי להחיל את הלכת סימה אמיר באופן רטרואקטיבי? הכלל הוא, כי אין אדם יכול לבקש את ביטול פסק הבוררות, אם לא עורר את טענותיו נגד ההתדיינות בהזדמנות הראשונה. זהו עיקרון כללי, אשר אינו מיוחד לבוררות דווקא, אך הוא חל גם לגבי עניין המתנהל בפני בורר. כך גם בענייננו: אין להתיר למבקשים להעלות בבקשה לביטול פסק בורר טענה של חוסר סמכות עניינית שלא העלו בפני בית הדין הרבני, חרף קיומם של כמה פסקי דין בבית המשפט העליון שהציבו סימן שאלה בענין סביב סמכותם של בתי הדין הרבניים לדון כבוררים בסכסוך אזרחי. לענין זה אף ניתן להקיש מן הנטיה המסתמנת כיום בפסיקת בית המשפט העליון שלא לאפשר העלאת טענה בדבר חוסר סמכות עניינית בערעור, משזו לא הועלתה בערכאה הראשונה. תוצאה זו מתבקשת גם מן העיקרון הקבוע בסעיף 26 לחוק הבוררות. סעיף זה חל גם על מקרה בו בקשת הביטול מבוססת על טענה של חוסר סמכות. ביטול פסק הבורר במקרה דנן, פירושו כי המשיבים יאלצו לפתוח, בשלהי שנת 2007, הליך מחודש לגבי סכסוך שהחל בשנת 1999, ואשר לגביו נחתם הסכם בוררות בשנת 2001 וניתן פסק בורר בשנת 2004. המבקשים ניהלו את הדיון בפני בית הדין הרבני במשך למעלה משנתיים, מבלי לטעון כנגד סמכותו. הבקשה לביטול הפסק הוגשה רק כשנתיים לאחר מכן. פניה לבתי הדין הרבניים על מנת שישמשו כבוררים בסכסוכים כספיים היתה פרקטיקה מקובלת בקרב חוגים חרדיים ודתיים במשך שנים רבות. המבקשים, שהם אנשים יראי שמים, חתמו ודאי מרצונם החופשי, על שטר הבוררות, ככל הנראה מתוך כוונה כי דווקא הוא, ולא בית משפט אזרחי או בורר אחר, יכריע במחלוקת בינם לבין המשיבים. יתר על כן, אם יבוטל פסק הבורר, ייתכן כי המבקשים יסרבו לחתום על שטר בוררות חדש. במקרה כזה יהיה על המשיבים לפנות לבית משפט השלום, ואם יתקבל פסק דין לטובתם תהא למבקשים זכות לערער עליו, ולאחר מכן אף יוכלו להגיש בקשת רשות ערעור. באופן זה יוכלו המבקשים להוסיף להתחמק מתשלום חובם עוד שנים רבות, תוצאה אשר דומה כי היא היחידה העומדת לנגד עיניהם. תוצאה זו פסולה. נפסק, כי אין באישור פסק הבורר בנסיבות כדי לגרום למבקשים עוול כלשהו. לעומת זאת, ביטול פסק הבורר יפגע קשות במשיבים, הממתינים שנים רבות לקבל את המגיע להם כדין.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיסכון
צילום: רוי שיינמן

פיקדונות - איפה תקבלו את הריבית הטובה ביותר? בדיקה

מאפס ריבית בעו"ש ועד ריבית קבועה של 4.5% בשנה - מי הבנקים ההוגנים ומי הבנקים הלא הוגנים? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בנקים פקדונות

הריבית שאתם מקבלים על יתרה בחשבון הבנק שלכם היא מגוחכת. כדי לקבל סכום קצת פחות מגוחך, כדאי לכם להפקיד בפיקדון. אם אתם לא יודעים לכמה זמן להפקיד, כי כמעט אף אחד לא יודע מה התזרים שלו לחודש-חודשיים הקרובים, אז אתם תפקידו בפיקודנות יומיים, שבועיים או לחודש או שתוותרו על זה כי הם מספקים ריבית מאוד צנועה ברוב הבנקים. ואז מתקבלת תמונה מעיקה - למרות שכמכלול יש לנו - הציבור על פני זמן כ-230 מיליארד שקל בחשבון העו"ש, אנחנו מקבלים רק על 9% מהסכום הזה ריבית והיא נמוכה מאוד, שואפת לאפס. בעולם תקין היינו אמורים לקבל על הסכום הזה 3%-4%, כי הבנקים יודעים לייצר מזה הרבה כסף - כ-10%, אבל אין תחרות אמיתית על הכסף שלנו כי אין תחרות בין הבנקים.

וככה הבנקים מייצרים מהעו"ש רווחים של 20-23 מיליארד שקל (נטו כ-14-15 מיליארד שקל), בעוד שהם משלמים על זה מאות מיליונים בודדים. הבנקים מרוויחים בקצב של 36 מיליארד שקל בשנה, חלק גדול מהם בזכות הכסף בעו"ש. אגב, אם אתם במינוס זה כבר סיפור אחר - אתם משלמים ריבית של 10.6% בממוצע על מינוס.

הכסף שלכם יכול לייצר תשואה קבועה או תשואה משתנה (ריבית קבועה או משתנה).  מכיוון שהריבית צפויה לרדת, הריבית המשתנה שתלויה בריבית במשק צפויה לרדת, ומכאן שכעת היא תהיה גבוהה יותר בידיעה שהיא תרד בהמשך. הקבועה מספקת ביטחון - מה שאתם מקבלים זה מה שיהיה לכל תקופת הפיקדון. ורק כדי להמחיש את ההבדל - אם אתם מקבלים הצעות לפיקדון שנתי בריבית קבועה של 4% או ריבית משתנה של 4.25%, אבל, לדעתכם, הריבית תרד בקרוב ל-1 השנה וכבר בקרוב, ברור שהריבית הקבועה מתאימה לכם יותר. אם אתם חושבים הפוך - שלא תהיה ירידת ריבית או שתהיה רק בעוד קרוב לשנה - אז הפיקדון בריבית משתנה כדאי לכם.  

על פי מידע מעודכן של בנק ישראל, הריבית הקבועה הממוצעת לשנה היא 4.13% והריבית המשתנה  היא 3.45%. קצת מוזר כי המשתנה אמורה להיות גבוהה יותר, אבל זה גם נובע מהצעות ואינטרסים של הבנקים. אם הם לא רוצים שתיקחו בריבית משתנה הם יספקו לכם הצעות בריבת נמוכה ומעט יקחו. בפועל, רוב הפיקדונות נלקחים במסלול של ריבית קבועה. הריבית הממוצעת  - 4.13%, נמוכה ממה שיכולתם לקבל במק"מ - כ-4.25%-4.3%. מאז הריבית במק"מ מעט ירדה. 


הנה תמונה מלאה על ריביות ממוצעת ל-6-12 חודשים:




תמיר פרדו, ראש המוסד לשעבר בכנס אוניברסיטת ת״א, צילום: דוברות האוניברסיטהתמיר פרדו, ראש המוסד לשעבר בכנס אוניברסיטת ת״א, צילום: דוברות האוניברסיטה

ראש המוסד לשעבר: "המטרה במלחמה עם איראן היתה להגיע למו"מ, אני לא רואה מו"מ"

ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, בכנס אוניברסיטת תל אביב: "הפתרון מול איראן הוא פוליטי, לא צבאי. גם אחרי הצלחות מבצעיות, בלי תכנון ליום שאחרי - הניצחון עלול להתהפך"; וגם - מה הוא חושב על מלחמה בעזה?

מנדי הניג |

בנאום חריף, ביקר ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, את הדרך שבה ישראל ניהלה את המערכה מול האיום האיראני גם בתחום הגרעיני וגם בהשלכות האסטרטגיות הרחבות. פרדו הציב במרכז דבריו את הקביעה שההכרעה על פיתוח נשק גרעיני או הבלימה-עצירה שלו היא החלטה שהיא פוליטית מעיקרה, כזו שאינה מוכרעת באמצעות מהלכים צבאיים בלבד. הוא הזהיר כי ללא בנייה של מהלך מדיני מקביל, כל הישג בשדה הקרב, מרהיב ככל שיהיה, עלול להתהפך ולהפוך לחיסרון אסטרטגי. 

בביקורת גלויה, הוא טען כי ישראל פגעה ביכולותיה להגיע להסכם טוב יותר עם איראן ב-2015 בשל עימות ישיר עם ממשל אובמה, וכי גם במערכה הצבאית האחרונה לא נוצל המומנטום ליצירת משא ומתן בזמן אמת. את הדברים אמר פרדו בכנס "עם כלביא" של אוניברסיטת תל אביב, שם הציג את מודל "עשר הקומות" - מדרג שלבים מהסנקציות והלחץ הבינלאומי ועד הקומה האחרונה של עימות צבאי,  והבהיר כי היעד הוא להימנע ככל האפשר מהגעה לקומה הזו, משום ש"נכנסים אליה ולא יודעים איך יוצאים". לצד פירוט המודל, שזר פרדו ביקורת נוקבת על סדר קבלת ההחלטות המדיני-ביטחוני, על שיתופי הפעולה עם ארה"ב, ועל היעדר תכנון ליום שאחרי, הן בזירה האיראנית והן בעזה.


"התבקשתי בזמנו לגבש את האסטרטגיה מול איראן. רצינו,  והייתה בקשה, לעשות זאת בצורה מסודרת ומאורגנת. נקודת המוצא הייתה שההחלטה לפתח נשק גרעיני היא החלטה פוליטית, ומשכך גם ההחלטה להפסיק את הפיתוח היא פוליטית ומתקבלת סביב שולחן הממשלה.

"ההבנה הייתה שיש שלוש דרכים עקרוניות: כיבוש נוסח עיראק - לתפוס את סדאם, לפרק את המדינה, ומטבע הדברים לא יהיה נשק. מהפכה - המשטר מתחלף, עולה משטר חדש ומשקיע בתחומים אחרים.

והאפשרות השלישית - להביא את המשטר הקיים להפסיק את הפיתוח ולהשקיע בתחומים אחרים.

"שני המסלולים הראשונים לא רלוונטיים לאיראן. איראן היא בגודל חצי יבשת אירופה, ולכן כיבוש אינו רלוונטי. מהפכה היא אירוע פנימי שיכול לקרות מחר או בעוד חמישים שנה – אין אפשרות לנחש. אפשר לסייע למהפכה, אבל כל עוד היא לא התחילה, אין מה לגעת.