3 גורמים הפילו את וול סטריט: הנאסד"ק צנח 2.70%
המדדים המובילים בוול סטריט סגרו את יום המסחר בירידות שערים חדות ביותר, הדאו ג'ונס צנח היום ביותר מ-300 נקודות. ברקע לירידות עומדים היום מספר גורמים שהעיבו על המסחר. בינהם, המשך החששות ממשבר האשראי האמריקני, צניחת הדולר היום מול יריביו המובילים בהמשך לקריאתו של דמות בכירה בסין לדילול חלק מיתרות המט"ח של סין (או במילים אחרות למכור דולרים). כמו כן, ענקית הרכב האמריקנית, ג'נרל מוטורס, פרסמה דו"חות חלשים, דיווחה על הפסד של 39 מיליארד דולר והמניה צנחה בשיעור של 6.1%.
כאמור, צ'אנג סיוו'י, סגן יושב ראש וועדת "הקונגרס הלאומי של האנשים" בסין, צוטט אומר, כי "סין צריכה להמיר עוד מרזרבות המט"ח שלה, הנאמדות בסך של 1.43 טריליון דולר ל-"מטבעות חזקים יותר", כגון האירו, כדי לקזז את פגיעתה ממטבעות "חלשים" כמו הדולר.
מדד הנאסד"ק סגר את יום המסחר בירידות שערים של 2.7% ברמת 2,748 הנקודות. מדד הדאו ג'ונס סגר את יום המסחר בירידות שערים של 2.64% ברמת 13,300 הנקודות.
נפט
מחירי הנפט עלו היום עד לפרסום דו"ח המלאים, בדו"ח נאמר כי מלאי הנפט ירדו בהרבה פחות מכפי שצפו האנליסטים ומחירי הנפט ירדו אל מחיר 96.37 דולר לחבית.
מניות במרכז
בין המניות הנמצאות בפוקוס שלילי היום, ניתן למצוא את GENERAL MOTORS , אשר דיווחה על הפסד רבעוני של 39 מיליארד דולר ברבעון השלישי, בעקבות הפסד הטבות מס בגרמניה, קנדה וארה"ב.
מנגד, ניתן למצוא היום את יריבתה של ענקית הרכבים האמריקנית, Toyota Motor , אשר דיווחה על עלייה של 21% בשורת הרווח של המחצית הראשונה והעלתה את התחזית השנתית.
ישראליות במרכז
חברת נייס חו"ל הודיעה היום על תוצאות הרבעון השלישי של שנת 2007, מהם עולה, כי החברה רשמה צמיחה של 18.5% בהכנסות הרבעוניות ושל 30.8% בשורת הרווח. החברה עקפה את תחזית ההכנסות ורשמה הכנסות שיא, non-gaap של 132.9 מליון דולר. בשורה התחתונה, רשמה החברה רווח נקי non-gaap ברבעון השלישי של 2007 רשם שיא של 21 מליון דולר, המהווה גידול של 30.8% בהשוואה ל-16.0 מליון דולר ברבעון השלישי של 2006.
מניית אורמת טכנ נסחרה ברקע לפרסום דוחותיה לרבעון השלישי של 2007. בשורה הראשונה דיווחה החברה על הכנסות של 79.5 מיליון דולר בהשוואה להכנסות של 77.8 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. בשורה התחתונה רשמה החברה רווח של 15.8 מיליון דולר, או 41 סנט למניה, עלייה של 13% בהשוואה לרווח של 13.9 מיליון דולר, או 39 סנט למניה, בתקופה המקבילה אשתקד. בהמשך לכך הורידו בכלל פיננסים בטוחה המלצה למניית עורמת ל-"תשואת שוק" מ-"תשואת יתר", והשאיר את מחיר היעד ללא שינוי על 63 שקל למניה.
חברת סקופוס (סימול: scop), המפתחת פתרונות לרשתות וידאו דיגיטליות, הודיעה היום על גידול של 12.3% בהכנסות הרבעון השלישי שהסתיים ב-30 ספטמבר, 2007. ההכנסות הסתכמו ב-15.2 מיליון דולר, בזמן שההפסד הנקי על בסיס gaap ברבעון השלישי של השנה עמד על 0.1 מיליון, או 0.01 דולר למנייה, בהשוואה להפסד נקי של 1.4 מליון דולר או 0.11 דולר למניה ברבעון המקביל של 2006.
חברת טבע חו"ל (סימול: TEVA) וחברת Active Biotech AB השבדית (OMX NORDIC: ACTI) הודיעו היום על תחילת שלב גיוס מטופלים לניסוי הקליני Allegro - ניסוי להערכת היעילות, הבטיחות והסבילות במתן התכשיר האוראלי Laquinimod במניעת ההתקדמות של טרשת נפוצה, בהשוואה למתן פלסיבו. Allegro, מחקר בשלב III של הפיתוח הקליני, הינו גלובאלי, כפול- סמיות אשר יארך 24-30 חודשים בקרב בחולי טרשת נפוצה בשלב ההתקפי (RRMS). המחקר שואף לגייס כ-1,000 חולי RRMS.

גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה על חשבון ישראל
כחלק ממערכת היחסים הסבוכה עם מצרים, ישראל דרך מאגר לוויתן מספקת גז למצרים שמשמש גם לייצוא. הרוו ח עליו הוא סביב 80% - ב-15 שנים הבאות תספק ישראל גז למצרים ב-130 מיליארד דולר, חלקו יעבור לאירופה וישאיר סכומי עתק במצרים - מחיר השלום
מצרים מתכננת להגדיל את יצוא ה-LNG לאירופה החל מנובמבר הקרוב. ידיעה לקונית שפורסמה בתקשורת האמריקאית והמצרית, מסתירה סיפור גדול. מצרים שלה מאגרי גז משל עצמה לא יכולה לשרת את האנרגיה שלה היא נזקקת והיא מייבאת גז מישראל בכמויות שהולכות וגדלות. אלא שחלק מגז הזה לא משמש לצרכים פנימיים כי הממשל עושה חשבון פשוט ורואה שכדאי לייצא את הגז הזה לאירופה ולהרוויח סכומי עתק.
כעת, בהמשך לפיתוח והרחבת ההפקה של מאגר לוויתן היקף העברת הגז למצרים יעלה. דיווח על כך ניתן לפני חודשיים ובמקביל מתברר מצרים תיערך להגדלת הייצוא. זה מהלך עסקי לכאורה, אבל יש כאן הרבה מאוד פוליטיקה וקשר עסקי שתומך בעצם בשלום. אחרי הכל, למה בעצם ישראל נותנת מתנה כזו גדולה לשכנה שלה ולא מוכרת בעצמה לאירופה? נכון, יש להקים תשתיות, אבל מלכתחילה הכוונה היתה לספק גז לשכנות (גם ירדן מקבלת גז מישראל) כסוג של עוגן להסכמי השלום והרחבת האינטרסים המשותפים. זה כנראה בחשבון הכולל משתלם - ירדן היתה שותפה שקטה בהגנה על ישראל בעת הטילים, מצרים דחפה להסכם. אבל זה החשבון המדיני, מה עם החשבון של השותפויות - ניו מד ורציו, ושל שברון המחזיקות במאגר?
האם יכול להיות שייצוא כבר לפני שנים לאירופה היה מגדיל את הרווחים שלהם? בטח. אבל, ייצוא הגז לצד שאלות כמה גז להשאיר לדורות הבאים ולאן לייצא הן שאלות פוליטיות. תחום הגז והנפט בעולם בכלל מעורב בפוליטיקה. המחזיקים בלוויתן התיישרו לפוליטיקה.
על פי הדיווחים האחרונים, הממשלה המצרית מנהלת מגעים למשלוח של גז נוזלי נוסף מדי חודש ממתקן ההנזלה באידקו, החל מחודש נובמבר ועד סוף מרץ. המהלך מתבצע על רקע מאמצים לחזק את שיתופי הפעולה עם חברות זרות ולהבטיח להן חלק מייצוא התפוקה המשותפת. לא מדובר כאן בשימוש בתוספת הייצוא של הגז הישראלי, זו תקפוץ מדרגה רק בהמשך. אבל, לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שלמצרים תהיה האפשרות להגדיל את הייצוא ולהגדיל רווחים, כשאירופה עדיין זקוקה מאוד לגז בהינתן המשבר הגדול מול רוסיה. עם זאת, מצרים עצמה מתנדנדת עם ייצוא הגז בהתאם לצרכים המקומיים. בשנה האחרונה היא הורידה את היקף הייצוא, על רקע דרישות הכרחיות של התעשייה המקומית.
- הבונוס של מצרים מסיום המלחמה ולמה היא קיבלה העלאת דירוג אשראי?
- פדיונות של 144 מיליארד דולר ביום אחד ותנועת המחאה שקמה בארה"ב וסחפה את העולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסכם הענק - 35 מיליארד דולר ל-130 BCM
באוגוסט האחרון נחתם הסכם ייצוא חדש בין שותפי לווייתן למצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר, הגדול ביותר שנחתם אי פעם בתחום. ההסכם כולל ייצוא של כ-130 BCM עד לשנת 2040, בשני שלבים: כ-20 BCM בשלב הראשון החל מ-2026, ו-110 BCM נוספים לאחר הקמת צינור גז חדש. צינור זה, שייקרא "ניצנה", צפוי לחבר ישירות את מאגר לווייתן למצרים ולהכפיל את קיבולת ההולכה, עם תוספת של כ-600 מיליון רגל מעוקבת ליום. פרויקט זה, שהובילו שברון והחברות הישראליות, נועד לשדרג את תשתיות ההולכה ולהתאים את הייצוא לגידול העתידי.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.