חברות התקשורת: האשמה על אי העמידה בזמנים בניידות המספרים – על שר התקשורת

בזק, פלאפון, סלקום ופרטנר עתרו לבג"צ בבקשה להתחשב בהן ולשנות את לוחות הזמנים של תכנית ניידות המספרים

שתי עתירות נפרדות הוגשו ביום ה' לבג"צ כנגד משרד התקשורת, בעקבות החלטת שרי התקשורת והאוצר מיום רביעי שלא לדחות עוד את מועד החלת ניידות המספרים מעבר ל-1 בספטמבר. זאת, למרות שהחברות אינן מוכנות - דבר שהופך אותן לעברייניות. בית המשפט יצטרך להחליט האם אי-העמידה בלוח הזמנים יהיה באשמתן, כפי שטוען שר התקשורת, או באשמת משרד התקשורת, כפי שטוענות החברות.

אחת העתירות הוגשה על ידי בזק באמצעות עורכי הדין רנאטו ודנה ירק, והשניה על ידי משרד עו"ד צבי אגמון, במשותף על ידי פלאפון, סלקום ופרטנר. שתי חברות נוספות שהיו אמורות גם הן להכין את תשתית ה-IT שלהן ליישום החוק - הוט ומירס - לא הצטרפו לעתירות וגם לא הגישו עתירות משל עצמן.

בעתירתה של בזק כותבת החברה, כי ביום ב-29 במרץ אשתקד אישרה הכנסת את חוק המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2005, במסגרתו תוקן סעיף 5א לחוק התקשורת (בזק ושידורים) ובו נדרש שר התקשורת להכין את התוכנית, אך לטענת החברות, השר הפר את חובתו בכך שלא הכין תכנית מספור כנדרש ממנו אלא התווה קווים כלליים וביקש שהחברות ימלאו אותם תוכן. לטענת בזק, בסעיף המקורי בחוק התקשורת נאמר כי השר רשאי להכין ולנהל תוכנית מספור ואולם בתיקון שנעשה במסגרת חוק ההסדרים, נאמר שהשר יכין תוכנית מספור לעניין ניידות מספרים ויורה לבעלי רשיונות כלליים בדבר הפעלת ויישומה של התכנית עד יום ה-1 בספטמבר 2006.

"על אף שהשר הפר את חובתו כאמור לעיל ולא הכין תכנית מספור, הוא מתיימר לדרוש מחברות התקשורת להכין תכנית מספור תחתיו ולספק שירותי ניידות מספרים החל מה-1 בספטמבר", נכתב בעתירה. בהמשך, מפרשים באי כוחה של בזק את התאריך שבו מדובר – לא כתאריך תחילת יישום ניידות המספרים, אלא רק כתאריך שבו השר היה צריך לפרסם את אותה תוכנית ולמעשה מאותו רגע רק אז על החברות לפעול כדי להכין את יישומה. לדברי בזק, נוצר מצב שבו חברות התקשורת אינן יכולות לעמוד כעת בלוחות הזמנים ועלולות למצוא עצמן מפירות חוק על לא עוול בכפן.

בעתירה שהגישו שלוש החברות הסלולריות, טוענות אף הן כי הדרישה היתה שמשרד התקשורת ינהל את תהליך ניידות המספרים ואילו בפועל, המשרד ישב בחיבוק ידיים וחיכה שהחברות יבצעו זאת. "משרד התקשורת לא פעל על פי הוראות הדין ועשה דין לעצמו. במקום להכין תוכנית מלאה ושלמה ולהורות על יישומה, הורה משרד התקשורת לעותרות ולמפעילים אחרים להכין תוכנית שתיושם על ידם. מחדל זה הינו גורם משמעותי ביצירת המצב אליו נקלעו העותרות שאינן יכולות לעמוד בלוחות זמנים שנקבעו בדין – דין אשר צפה כי התוכנית תוכן במלואה על ידי משרד התקשורת ותיושם על ידי המפעילים, מבלי שיהיה צורך בהליך ארוך של הפחת תוכן והשלמת פרטים על ידי המפעילים לפני יישומה".

בשתי העתירות יש התייחסות ארוכה לשאלת הקמת מסלקה המשותפת לכל החברות שבה ניתן יהיה לדעת איזה מנוי שייך לאיזו רשת. אחת הטענות היתה שהרשות להגבלים עסקיים לא אישרה לחברות לנהל את המסלקה הזו באמצעות חברה משותפת, בשל ניגודי עניינים. פניה של החברות למשרד התקשורת שינהל בעצמו את המסלקה או שידאג שמישהו אחר יעשה זאת, לא נענתה, ובמקום זאת שינה המשרד לפתע את עמדתו ל"תסתדרו בלי מסלקה". שינוי המגמה הזו גרם לטענת החברות גם לשרשרת שינויים במערכי המידע שלהן.

בסיכום עתירתן, מבקשות החברות הסלולריות לשנות את המועדים בשל מצג שגוי, לטענתן, של משרד התקשורת: "הכנסת קבעה את מועדי השלמת הניידות בהתאם למצגי משרד התקשורת. ברור, כי מדובר בעניין שבמומחיות, שאינה נתונה לכנסת, וזו סמכה ידיה על משרד התקשורת. משהתברר כיום מעל לכל ספק, כי למצגים לא היה על מה להתבסס, וכי הינם שגויים, קמה חובה לפני הרשות המינהלית, שיזמה את החוק ושבהתבסס על מצגיה נקבעו תכני החוק, לשוב אל המחוקק להודיעו, כי ארעה שגיאה, בין שניתן היה לצפות אותה מראש ובין אם לאו, ולפיכך יש לתקן את החוק, בהתאם להערכות מקצועיות מבוססות יותר".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

מדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%

הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית? וגם - למה אנחנו מרגישים שיוקר המחייה מזנק הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן? 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מדד המחירים לצרכן

מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים.  בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן  ב-2.4%.  ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%. 


הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%: 




מחירי הדירות בירידה כבר חודש שמיני ברציפות. הפעם הם ירדו ב-0.5%. בתל אביב נרשמה ירידה של 1.1%, בירושלים עלייה של 1.4%. תל אביב רק נזכיר עמוסה במלאי של 10,700 דירות כשקצב המכירות השנתי עומד על 2,200 דירות בשנה. כלומר יש מלאי שיספיק ל-5 שנים בקצב הזה, וגם אם הקצב יעלה, מדובר במלאי של שנים.  



בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%. 

אנשים וגרפים
צילום: FREEPIK

התמ"ג זינק ב-11% ברבעון השלישי של 2025, הצריכה ב-21%

הצריכה הפרטית, ההשקעות והייצוא הובילו את הצמיחה לאחר הירידה החדה ברבעון השני על רקע מלחמת "עם כלביא"; התמ"ג לנפש עלה ב-9.5%

רן קידר |
נושאים בכתבה תמ"ג צריכה פרטית

התמ"ג רשם קפיצה חדה ברבעון השלישי של שנת 2025, עם עלייה של 11% בחישוב שנתי (2.6% בחישוב רבעוני), כך על פי האומדן השני של החשבונות הלאומיים שפרסמה היום הלמ"ס. העלייה החדה משקפת התאוששות משמעותית בפעילות הכלכלית, לאחר ירידה של 4.8% בתמ"ג ברבעון השני של השנה, שנרשמה בעקבות מלחמת "עם כלביא" והשפעותיה על המשק.

על פי נתוני הלמ"ס, הצמיחה ברבעון השלישי נובעת יותר מכל מהתאוששות חזקה בצריכה הפרטית, מגידול חד בהשקעות בנכסים קבועים ומעלייה ביצוא הסחורות והשירותים. במקביל, נרשמה גם עלייה מתונה יחסית בצריכה הציבורית, בעוד היבוא עלה בשיעור דו-ספרתי, דבר המעיד על חידוש הביקושים במשק.


תוצר מקומי גולמי לנפש נתונים מנוכי עונתיות, בשקלים


צריכה פרטית

בפילוח לפי רכיבי התוצר, עולה כי ההוצאות על צריכה פרטית זינקו ב־21.6% בחישוב שנתי (5% בחישוב רבעוני), לאחר ירידה של 5.1% ברבעון השני. הצריכה הפרטית לנפש עלתה ב-19.9% בחישוב שנתי. העלייה בצריכה הפרטית נרשמה כמעט בכל סעיפי ההוצאה, ובפרט במוצרים ברי-קיימא (למשל ריהוט, מקררים ומכונות כביסה) וברי-קיימא למחצה (למשל בגדים, נעליים וחפצים לבית).