נכסים ובניין: הרווח זינק פי 6.1 מאז תחילת השנה

הסתכם ב-98 מיליון שקל לשלושת הרבעונים הראשונים ביחס ל-16 מיליון שקל בעת המקבילה. המנכ"לית איתן: נמשיך לאתר פרוייקטים בתחום הנדל"ן המניב ונדל"ן למגורים ברחבי הארץ
חזי שטרנליכט |

חברת נכסים ובניין מפרסמת הבוקר (א') את התוצאות שלה לרבעון השלישי של השנה המעידות על שיפור בביצועים הפיננסיים של החברה. הרווח הנקי הסתכם בכ-15 מיליון שקל ברבעון לעומת הפסד בסכום של כ-4 מיליון שקל בתקופה מקבילה אשתקד. מתחילת השנה זינק הרווח בשיעור חד והסתכם ב-98 מיליון שקל מול 16 מיליון שקל ב-3 הרבעונים הראשונים של שנת 2004.

יו"ר הקבוצה, רפי ביסקר מסר כי "החברה התקשרה ברבעון החולף בעסקאות ייזום והקמה של נדל"ן בחו"ל. זאת במסגרת התוכנית האסטרטגית של הקבוצה להרחיב את פעילות ההשקעות בפרויקטיי נדל"ן בחו"ל". סגי איתן, מנכ"ל הקבוצה הוסיפה כי "התוצאות העסקיות של הקבוצה הושפעו מיישום האסטרטגיה החדשה של קבוצת נכסים ובנין".

בנדל"ן מניב מדווחת החברה כי נשמרה יציבות בהכנסות מדמי שכירות אשר הסתכמו בסך של 235 מיליון שקל לעומת 232 מיליון שקל אשתקד. כמו כן, שמרה הקבוצה על שיעור תפוסה גבוה בנכסיה המניבים - 92%.

בתקופת הדוח השקיעה הקבוצה 130 מיליון שקל בייזום והקמה של נכסים מניבים, בעיקר במודיעין, בפארק מת"ם ובשטח בית החולים הדסה עין כרם בירושלים. "אני מעריכה כי במהלך התקופה הקרובה נרחיב את פעילותנו בחו"ל. אנו נמשיך לאתר פרוייקטים וליזום פרוייקטים עם שותפים מקומיים בתחום הייזום ובתחום הנדל"ן המניב.

"בארץ אנו נמשיך לאתר ולפתח פרוייקטים בנדל"ן מניב ובנדל"ן למגורים בכל רחבי הארץ באמצעות החברות הבנות. אנו בוחנים בימים אלה גיוסי הון על ידי הנפקת אג"חים של הקבוצה", דברי איתן.

נכסים ובנין הולכת על ווגאס

בהתאם לטרנד הלוהט של יזמי הנדל"ן הישראלים, מצטרפת גם נכסים ובניין למגמה. במהלך הרבעון שחלף התקשרה נכסים ובנין עם חברת אי.די.בי פתוח, באמצעות חברה משותפת בבעלותן ועם חברות נוספות, עם חברות אמריקניות העוסקות בתחום הבנייה וייזום פרויקטי נדל"ן בלאס-וגאס.

על-פי ההסכם הוקצו לקבוצה כ-30% מהזכויות בשלושה תאגידי נדל"ן אמריקניים ("חברות הנדל"ן) בתמורה לסכום כולל של 90 מיליון דולר ארה"ב. חלקן של החברה ושל אי.די.בי פתוח (כל אחת) בקבוצה הינו 25%. חלקה של החברה בתמורה הינו כ- 102 מיליון ש"ח ומומן מאמצעיה העצמיים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

מדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%

הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית? וגם - למה אנחנו מרגישים שיוקר המחייה מזנק הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן? 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מדד המחירים לצרכן

מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים.  בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן  ב-2.4%.  ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%. 


הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%: 




מחירי הדירות בירידה כבר חודש שמיני ברציפות. הפעם הם ירדו ב-0.5%. בתל אביב נרשמה ירידה של 1.1%, בירושלים עלייה של 1.4%. תל אביב רק נזכיר עמוסה במלאי של 10,700 דירות כשקצב המכירות השנתי עומד על 2,200 דירות בשנה. כלומר יש מלאי שיספיק ל-5 שנים בקצב הזה, וגם אם הקצב יעלה, מדובר במלאי של שנים.  



בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%. 

סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.