AMG: גידול בביקוש למשכנתאות לסגירת המינוס בבנק
במסגרת היערכותה של חברת AMG מודלים כלכליים, המתמחה בייעוץ ובמיחזור משכנתאות לחוק איסור החריגה ממסגרת האשראי, שצפוי להיכנס לתוקפו בקרוב, מדווחת החברה על עלייה בביקושים דווקא להלוואות משכנתא למטרת סגירת המינוס בבנק ולא להלוואות רגילות.
הסיבה, מוסרים ב-AMG, הינה שיעורי הריבית המוצעים ע"י הבנקים למשכנתאות נמוכים באופן דרמטי מהריביות שמציעים הבנקים המסחריים. לדברי גיל רופא, מנכ"ל משותף ב-AMG מודלים כלכליים, מדובר בהפרש של כ-2% מול הבנקים ובהפרש של כ-4% מול חברות כרטיסי האשראי: "בפועל, כאשר מדובר בסגירת מינוס, רצוי ליטול משכנתא בבנקים למשכנתאות, שם הריבית נמוכה יותר מאשר בבנק מסחרי רגיל. כמו כן, תקופות ההלוואות במסלולים השונים ארוכות בהרבה מהתקופות המוצעות ע"י הבנקים המסחריים, והמשמעות היא שהתשלום החודשי נמוך בהרבה".
לדברי רופא, ההלוואות שהבנקים למשכנתאות מציעים היו מיועדות לבעלי דירה שרוצים להגשים חלומות כגון נסיעה לחו"ל, לימודים, רכישת רכב חדש או סיוע לילדים בחתונה, אולם כיום, כאשר האיסור על החריגה ממסגרת אשראי נכנס לתוקף, משתמשת חברת AMG, באמצעות הבנקים, בהלוואות אלו גם לצורך סגירת המינוס.
רופא ציין "יש לציין כי הלוואות לטווח ארוך, כנגד שיעבוד דירה שבבעלות, מהוות פתרון מצוין ללקוחות שזקוקים למימון צרכים שונים. ברם, אם הלווה מעוניין בסכומי כסף נכבדים, כדאי שיבדוק את אפשרות נטילת המשכנתא. הבנקים למשכנתאות מאשרים שיעורי מימון של עד כ-70% מערך הנכס ומגוון של מסלולי מימון - הלוואות צמודות מדד בריבית קבועה או משתנה הלוואות צמודות דולר או ליורו או הלוואות על בסיס פריים".
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- פרישה לפנסיה בישראל: מהם הסימנים שמעידים שהגיע הזמן?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.27% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
