תשתיות, תקשורת וקמעונאות - ההמלצות של הפניקס
הפניקס הפניקס -1.01% היא אחד מהגופים הפנסיוניים הגדולים בארץ עם סך נכסים מנוהלים של 480 מיליארד שקל, נכון לסוף הרבעון השני. מנהלי ההשקעות שלה עושים עבודה טובה - היא מהמובילות המבחן של 5 שנים.
דיברנו עם מספר מנהלי השקעות בתקופה האחרונה לגבי סקטורים דפנסיביים. חלק מהם ממליצים על מניות הנדל"ן והנדל"ן המניב, חלק על מניות הנפט והגז, אבל יש שני תחומים שתמיד חוזרים על עצמם: קמעונאות ותקשורת. "רשתות השיווק הן דפנסיביות מטבע הפעילות שלהן", אמר לנו למשל יובל באר אבן, מנהל השקעות העמיתים במגדל בשיחה. "גם מניות התקשרות נחשבות לדפנסיביות לפי ביצועי העבר, זו צריכה בסיסית, אין בית שיכול לוותר על אינטרנט", הוא הוסיף, ומנהלי ההשקעות של הפניקס יסכימו איתו.
המניות האהובות על מנהלי ההשקעות של הפניקס
בהפניקס ממליצים על רמי לוי רמי לוי -0.8% ופרטנר פרטנר 1.02% בתחומים האלה. הם אומרים שהתמחור של רמי לוי זול משמעותית ביחס לסקטור. היא במכפיל 14 לעומת למשל מכפיל 20 בשופרסל, מכפיל 19 ביוחננוף ומכפיל 15 בטיב טעם.
הסיבה למכפיל הנמוך היא בין היתר הדוחות המאכזבים ברבעון השני. הצפי מרשתות השיווק היה לרבעון חזק, בעיקר בגלל שביטולי הטיסות של החברות הזרות הביאו לכך שישראלים רבים נשארו בארץ מה שהביא לעלייה בביקושים, אבל רמי לוי כאמור אכזבה - רמי לוי את הצמיחה הנמוכה ביותר מבין כל רשתות השיווק עם צמיחה של 2% בהכנסות ברבעון לעומת הרבעון המקביל. זאת לעומת צמיחה של 7% אצל שופרסל, 16% ביוחננוף, 6% בויקטורי ו-12.5% בטיב טעם.
- עדכון MSCI - הפניקס מצטרפת למדד MSCI ישראל, מי עוד ברשימה?
- הבעת אמון של הפניקס בקנדה גלובל; המניה עולה בכ-8%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמי לוי נתפסת כרשת הזולה ביותר. לפי הסקר של מכון גיאוקרטוגרפיה, 31% מהישראלים מאמינים כי הרשת היא הזולה ביותר מבין כל הרשתות, אבל מסתבר שמה שטוב לצרכנים לא בהכרח טוב למשקיעים.
רמי לוי מתכננת לחזור למסלול ובהפניקס מזהים את זה. החברה הציגה לאחרונה את החזון לשנים הבאות והתכנית להגדלת הרווחים. החברה צפויה לפתוח בין חמישה לתשעה סניפים בשנה, כדי לעמוד ביעד של תוספת של כ-25 סניפים חדשים בסך הכל, היא שואפת לשפר את הרווחיות הגולמית ב-1%-2% דרך התייעלות, ולא באמצעות העלאת מחירי המוצרים, והיא שואפת לחזק את המותג הפרטי ולהגדיל את הנתח שלו מ-26% מהמכירות ל-30%. בנוסף רמי לוי שואפת לחזק את פעילות האונליין ולהגדיל אותה ל-15% מסך המכירות.
בהפניקס אופטמיים לגבי פרטנר מכמה סיבות: ראשית הם סבורים שסיום המלחמה והחזרה של חברות התעופה הזרות יפתחו את השמיים ויחזירו הכנסות מנדידה והם גם מציינים את הביקושים הגוברים לאינטרנט מהיר - פרטנר היא ספקית הסיבים הגדולה ביותר עם פוטנציאל חיבור ל-2.5 מיליון משקי בית אחרי ההסכם עם בזק, במסגרתו תוכל פרטנר לפרוס את התשתית שלה גם על זו של בזק, ופרטנר שואפת לממש את הפוטנציאל הזה.
- ״עם כלביא״ פגע בגולף פעמיים: המלחמה והדולר שחקו את הרווח ב-80%
- הסוף לסאגה: קבוצת גולף תפעיל את רשת סבון בישראל תמורת 6.5 מיליון שקל
- תוכן שיווקי משכנתא הפוכה: מפתח לחוסן בעורף, יציבות בשוק הנדל"ן
- אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס - גיא ברנשטיין ורוני על-דור התעשרו...
בסוף הרבעון השני מצבת מנויי הסיבים האופטיים הסתכמה ב-404 אלף, עלייה של 15 אלף מנויים בהשוואה לרבעון קודם. מצבת מנויי אינטרנט הסתכמה ב-455 אלף בסוף הרבעון, עלייה של 8 אלף מנויים בהשוואה לרבעון קודם כאשר כ-89% מכלל המנויים מחוברים לסיבים אופטיים.
אחרי נפילה של 30% מתחילת השנה - בהנפיקס אופטימיים לגבי תדיראן
בהפניקס מציינים שמניית תדיראן תדיראן גרופ 0.13% מדוכאת בגלל פספוס תחזיות ותוצאות חלשות באירופה. ההכנסות במחצית הראשונה של השנה הסתכמו ב-817 מיליון שקל לעומת 852 מיליון שקל בתקופה המקבילה, ירידה של 4%, כאשר הרווח הנקי צנח משמעותית והסתכם ב-9.7 מיליון שקל לעומת 51 מיליון שקל בתקופה המקבילה, נפילה של 81%.
הסיבה העיקרית הייתה הירידה בפעילות באירופה. שם ההכנסות במחצית הראשונה מפעילות האנרגיה הסתכמו ב-128 מיליון שקל לעומת 245 מיליון שקל בתקופה המקבילה, נפילה של 48%.
לאור התוצאותף לפני מספר חודשים תדיראן חתכה את התחזיות שלה. היא צופה כעת הכנסות ל-3 מיליארד שקל ב-2026 לעומת תחזית קודמת של 4.5 מיליארד שקל, כאשר מתוך הסכום כ-1.8 מיליארד יגיעו ממגזר האנרגיה וכ-1.2 מיליארד שקל יגיעו ממגזר הצריכה. בתחזית הקודמת כ-2.7 מיליארד שקל היו אמורים להגיע ממגזר האנרגיה המתחדשת ו-1.8 מיליארד שקל ממגזר הצריכה.
עם זאת, בהפניקס סבורים שהתחזיות קדימה צפויות להיות חזקות משתי סיבות - התחממות מזג האוויר שתוביל לביקוש גובר למזגנים, והסובסידיות במגזר המסחרי באיטליה שצפויות לתרום למגזר האנרגיה שם. לפי החברה, התמריצים בתכנית של איטליה כוללים מתן סובסידיות של עד 40% להקמת מתקנים חדשים או שדרוג מתקנים קיימים, וקביעת תעריף בגין הזרמת החשמל אשר ייוצר במסגרת מתקנים אלה אל רשת החשמל הארצית. הסובסידיות האלה מגיעות על רקע הודעת משרד האנרגיה האיטלקי כי איטליה שואפת לייצר 65% מהחשמל שלה מאנרגיות מתחדשות עד שנת 2030, יעד גבוה יותר מהיעד הקודם, שעמד על 55%.

ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות של 1.29 מיליארד שקל במחצית
כשהמתחרות חיפשו הרפתקאות באונליין - ביג התמקדה בנדל״ן, באוויר הפתוח ובלהביא את חווית השופינג מחו״ל לישראלים - התוצאות לרבעון השני מתחילות להתכתב: ההכנסות עלו בכ-18.4% לכ-662 מיליון שקל, ה-NOI עלה ב17% לכ-493 מיליון שקל וה-FFO עלה בכ-17.3% לכ-264 מיליון שקל; תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד
לפני בערך כארבעה עשורים, כשקניון איילון ברמת גן פתח את שעריו, שוק הקמעונאות הישראלי נכנס לעידן חדש. הרחובות הראשיים שאירחו עד אז את רוב המסחר כמו רחוב דיזינגוף ואלנבי בתל אביב, הדר בחיפה או אחוזה ברעננה הם פינו את המקום למרכזי הקניות הממוזגים. בנינים מחופי זכוכית, עם שפע של חניה ובעיקר מזגן טוב הצליחו לשנות את סגנון הצריכה הישראלי - כמו גם הגלובלי. מאז ועד היום נבנו בישראל כ-300 מרכזי קניות, מהם עשרות קניוני ענק של עזריאלי ומליסרון. אבל בתחילת השנה נכנסה לשוק שחקנית שהצליחה, שוב, לערער את היסודות - ביג פאשן גלילות.
הפתיחה של המתחם החדש, המשתרע על 40 אלף מ"ר שטחי מסחר ועוד 75 אלף מ"ר משרדים, לוותה באירוע מתוקשר שהפך עד מהרה לרעידת אדמה בענף. כבר בחודש הראשון לפעילות, בין סוף פברואר לסוף מרץ, ביקרו בו מעל 1.5 מיליון איש, והפדיונות הסתכמו בכ־157 מיליון שקל. המספרים האלו לא רק שעקפו בהרבה את התחזיות, אלא גם פגעו בקניונים מתחרים, לפי הדיווחים של רשתות האופנה, קניון רמת אביב וקניון שבעת הכוכבים ספגו ירידה דו-ספרתית בפדיונות, ואפילו קניוני איילון, רננים ועיר ימים רשמו ירידה של 7%-10%. הישראלים הצביעו ברגליים וביג סלקה את הפדיונות. אמנם, הפגיעה בפדיונות של המרכזים הסמוכים הייתה בסמוך להתלהבות הראשונית אבל אחרי גל המבקרים בחודשי הפתיחה, הפדיונות במרכזים הסמוכים התאזנו.
סוד ההצלחה של ביג גלילות נמצא בכמה מרכיבים: הקונספט של חנויות שפתוחות ל״כיפת השמיים״, ריכוז של חנויות דגל ענקיות ובראשן זארה עם סניף כפול בגודלו מהקניונים האחרים - סניף שמוגדר כאחד מהגדולים במזרח התיכון, לצד מותגים בינלאומיים כמו טומי הילפיגר וראלף לורן. במתחם לא רק מגיעים לשופינג אלא גם אוכלים - מתחמי הסעדה מרווחים עם מסעדות מוכרות וותיקות, ובשביל הרכב יש כ־4,000 מקומות לחנות אותו. החניה היא בחינם, בניגוד לקניונים אחרים שבהם החניה בתשלום מהשעה הראשונה. התוצאה היא חוויית קנייה שמרגישה להרבה מבקרים כמו ״טיול בחו"ל״. עם זאת, צריכים להוסיף כי עומסי החום של יולי-אוגוסט הם אתגר משמעותי עבור הקונספט, בשונה ממרכזי הקניות הממוזגים, כאן צריכים לקפוץ ״ממזגן למזגן״ כשהשדרות המרכזיות בין החניות פתוחות ומפגישות את הקניין עם השרב הקייצי.
ההצלחה של גלילות התרחשה דווקא בתקופה שבה נדמה היה שמרכזי הקניות מתמודדים עם איום ממשי מצד המסחר המקוון. עוד מהקורונה התחיל סחף של רכישות אונליין, ועזריאלי ומליסרון השקיעו מאות מיליונים בפלטפורמות דיגיטליות משלהן, השקעות שגררו גם סגירת פעיליות. לעומתן ביג, המשיכה להתרכז בנדל"ן ובחוויית הלקוח. היא נשארה נאמנה לחווית הקניה והאמינה שהישראלים ימשיכו להגרר למרכזי הקניות. ביג לא נכנסה להרפתקה הדיגיטלית, ועכשיו נראה שהאסטרטגיה הזו משתלמת לה. המתחמים מלאים, הפדיונות בעלייה, והחברה חוסכת את ההפסדים הכבדים של המתחרות.
- בהשקעה של 100 מיליון שקל: ביג ואשטרום משיקות את "ביג פאשן בת ים"
- אפי נכסים בדרך למדדים: מוסדי ירכוש מניות מביג בהיקף של עד 230 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל להצלחה המסחרית, גם המניה של ביג - ביג 3.36% - נהנית מהמומנטום. מתחילת השנה היא הוסיפה 20% וב-12 החודשים האחרונים זינקה כ-66% לשווי שוק של שמתקרב ל־16 מיליארד שקל, מכפיל הרווח של ביג נראה די מיייצג ענפית ועומד על 9.23, מה שגם מגלם את הציפיות להמשך צמיחה מצד המשקיעים.