שיטת השקשוקה (2) - עידן עופר מנפיק את צים בשווי של 2.2 מיליארד דולר
לפני 16 שנה נמכרה חברת צים הממשלתית לאחים עופר בתמורה ל-230 מיליון דולר. שווי שעל פניו נראה נמוך. מיקי רוזנטל בסרטו שיטת השקשוקה שמבטא את יחסי ההון-שלטון, מביא ראיון עם עו"ד של האחים עופר, רם כספי שמסביר שהם עשו את שיטת השקשוקה. הגיעו הערכות שווי לצים מכמה מקומת, ערבבו/ מיצעו/ עשו "שקשוקה" ויצא השווי הזה. הסרטון הזה הפך למתאר את שיטת המסחרה וקשרי ההון-שלטון. לא בטוח שבצדק. כספי בסה"כ ניסה להסביר שעשו סוג של ממוצע להערכות השווי שהתקבלו.
בכל מקרה, בהתחלה נראה היה שהאחים עופר עשו עסקה טובה - שהם עשו שקשוקה למדינה. אבל תוך שנתיים-שלוש התברר שצים שווה אפס. התברר בעצם שדווקא המדינה עשתה שקשוקה לאחים עופר.
העלייה והירידה בערכה של צים נובעים משוק התובלה העולמית, שוק תנודתי, קשה מאוד לחיזוי. צים עברה 10 שנים קשות ושני הסדרי חוב במסגרתם הגופים מוסדיים קיבלו מניות במקביל להסדרי החוב. משפחת עופר דרך חברת קנון (שפוצלה מהחברה לישראל) נשארה בעלת המניות הגדולה בצים. אף אחד לא נתן שווי לפעילות הזו, עד שלפני כשנתיים החל מהפך - גם התייעלות וגם שוק התובלה חזר לחיים ובשנה האחרונה הוא ממש בשמיים. צים שווה 2.2 מיליארד דולר לצורך ההנפקה. עכשיו עידן עופר עושה שקשוקה למשקיעים בוול סטריט. (שיטת השקשוקה 2) וברצינות - "שיטת השקשוקה" זה משפט שתפס , אבל הבעיה שאף אחד לא יודע מי באמת עושה שקשוקה למי.
ולהנפקה עצמה - חברת הספנות צים המוחזקת (32%) ע"י קנון -0.92% של עידן עופר פרסמה תשקיף לקראת הנפקה בבורסה של ניו יורק בשבוע הבא. החברה תגייס 322-382.3 מיליון דולר לפי שווי של 1.8-2.2 מיליארד דולר. צים תנפיק 17.5 מיליון מניות לציבור במחיר של 16-19 דולר למניה. את ההנפקה יובילו הבנקים סיטיגרופ, גולדמן זאקס וברקליס, לצד ג'פריס ובנק ההשקעות הנורווגי Clarksons Platou Securities. לחתמים תנתן אופציה בת 30 יום לרכוש 2.6 מיליון מניות של צים.
- סוגת בדרך לבורסה לפי שווי של 1.2-1.3 מיליארד שקל
- המניה של האחים וינקלבוס צונחת מתחת למחיר ההנפקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בחודשים האחרונים פורסם כבר על הכוונה של חברת הספנות להנפיק, כשלצד וול סטריט גם הבורסה בלונדון נבחנה כאופציה. הדיווחים הראשונים דיברו על שווי של 0.5-1 מיליארד דולר, ואלו שהגיעו בעקבותם העריכו את השווי בהנפקה ב-1.3 מיליארד דולר. כעת, הקצה העליון של טווח המחירים שחושפת צים משקף לה שווי הגבוה כמעט פי שניים מההערכות האחרונות.
צים נהנתה מעלייה במחירי ההובלה הימית, גם על רקע המחיר התחרותי בהשוואה להובלה האווירית וגם בשל הביקוש הגובר למשלוחים עקב התחזקות הרכישות באונליין. כך, פתחה צים בשנה האחרונה שלושה קווי הובלה חדשים. עוד קידמה החברה מעקב והתנהלות בכלים דיגיטליים מול הלקוחות שלה, מהלך שמטרתו להביא למקסום הרווחיות, וכן היא הפכה ליצואנית הבלעדית של עליבאבא משטח סין.
בין גורמי הסיכון שמציינת צים בתשקיף מוזכרים חוסר היציבות המאפיינת את תעשיית הספנות, שמושפעת בין היתר מתמורות גיאופוליטיות דוגמת מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, וכן עלייה בכיבולת המכולות של ספינות שעשויה לדחוף למטה את עלויות השינוע ולנגוס ברווחי החברה.
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
החברה, אותה מנהל אלי גליקמן, מחזיקה בבעלות על ספינה אחת וחוכרת כמאה נוספות. נכון לסוף ספטמבר הפעילה 66 קווים בעולם, העוגנים ב-310 נמלים בלמעלה מ-80 מדינות. את הרבעון השלישי של 2020 סגרה צים עם הכנסות של כמיליארד דולר, לעומת 840 מיליון דולר בתקופה המקבילה, וכן רווח נקי של 142 מיליון דולר – גבוה בהרבה מרווח של 5 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2019. הרווחיות התפעולית עמדה על 18.6% (189 מיליון דולר) לעומת 5.4% בתקופה המקבילה אשתקד. נכון לתקופת הדוח החברה נמצאת בגירעון של 100 מיליון דולר בהון העצמי.
- 11.איפה יעקובס? מעניין האם ההנפקה כוללת את נכסי הנדל"ן... (ל"ת)האשם תמיד 21/01/2021 13:50הגב לתגובה זו
- 10.גאות 21/01/2021 13:13הגב לתגובה זותוך שנה יחזור השפל, ומחי המנייה יתרסק. שוק הספנות הולך לסבול מתחרות הולכת וגבוהה. והריווחיות תישחק. מה ספינה של צים יכולה לעשות יותר טוב מספינה מויאטנם או פנמה?
- 9.כל הכבוד לביזפורטל על הכתבה (ל"ת)איציק 21/01/2021 08:51הגב לתגובה זו
- 8.די 20/01/2021 15:29הגב לתגובה זולאסור על המוסדיים להשקיע בחברות שביצעו תספורת
- 7.למה שקשוקה , בשביל צרות העין הזאת , מה זה קשור לעיתונות (ל"ת)אדם 20/01/2021 15:07הגב לתגובה זו
- 6.שימי לא משקיע בתא 20/01/2021 14:47הגב לתגובה זושיטת הנפקות אין סופיות למניות מייצרת פה מחלה ותוסיפו לה את כמויות האלגוטריידינג ללא בקרה וי לכם מתכונת לפרטיים מתוסכלים
- 5.סאקו 20/01/2021 14:40הגב לתגובה זובהנפקה של הספר המשקשק הזה...
- 4.שקשוקה 20/01/2021 14:37הגב לתגובה זואיך איש עסקים קונה כל הזמן עסקים בעייתיים מהמדינה וסובל . לא די שהוא עוזר למדינה וקונה זבל בהרבה כסף הם גם מנצלים אותו לצרכים פוליטיים ומפריעים לו לעשות עוד כסף. כל מה שהוא קנה מהמדינה הוא הפסיד והמשקיעים איתו גם מופסדים הון . האיש מזוכיסט שאוהב שדורכים לו על היבלת במכבש.
- 3.איפה שהוא דורך לא יצמח דשא הוא כמו ביבי נאחס (ל"ת)עידן בלופר 20/01/2021 14:25הגב לתגובה זו
- 2.מנית קנון בעלת מכפיל רווח נמוך שוות השקעה (ל"ת)מייק1 20/01/2021 13:23הגב לתגובה זו
- 1.סאקו 20/01/2021 13:20הגב לתגובה זובהנפקה של הספרים והמשקשקים לבית משפחת עופר...

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
