מיכל אלשיך
צילום: יחצ

דיסקונט ברוקראז': "למניית שופרסל יש עוד 17% לעלות"

לדברי מיכל אלשיך, "שילוב בין תמחור כלכלי המגלם פוטנציאל, מיצוב נכון במרכזי הערים ובאונליין מזכים את שופרסל בעלייה בנתחי השוק שחלקה פרמננטית, בצד מומנטום חיובי בשל הקורונה"
מיכל אלשיך | (4)

"שילוב בין תמחור כלכלי המגלם פוטנציאל, מיצוב נכון במרכזי הערים ובאונליין המזכים את שופרסל 1.9% בעלייה בנתחי השוק שחלקה פרמננטית, בצד מומנטום חיובי בשל הקורונה", מובילים את מיכל אלשיך, מנהלת המחקר בדיסקונט ברוקראז' להמלצה על שופרסל בתשואת יתר. אלשיך מעלה את מחיר היעד מכ-24 שקל לכ-31 שקל למניה. המניה כבר עלתה מתחילת השנה בכ-22%, ובהתאם למחיר היעד להערכתה קיים בה אפסייד נוסף של כ-17%. להלן הסקירה המלאה.

 

סביבת הקורונה ושינוי הרגלי הצריכה ימשיכו לתמוך לפחות בשנה הקרובה

לפי חברת המחקר סטורנקסט, שוק מוצרי הצריכה עלה בינואר-אוגוסט בכ-8.6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בהמשך למחצית ראשונה חזקה, ביולי ואוגוסט נהנו הרשתות מגידול באוכלוסייה השוהה בארץ וכן משהייה מרובה יותר בבית. רוב העלייה כמותית, בעוד שרמת המחירים שומרת על יציבות, עם עלייה של כ-0.5% בלבד.

להערכתנו, חלק גדול מהרשתות העלו מחירים, בעוד ששופרסל דווקא נקטה בירידת מחירים קלה. על רקע המשך השפעות הקורונה 2020 צפויה להסתיים עם גידול חד בשוק, כאשר גם המחצית הראשונה של 2021 תושפע להערכתנו לטובה. בהסתכלות קדימה הגידול באבטלה מגלם עלייה בסיכון עבור חברות צריכה. יחד עם זאת, מיצובה של שופרסל בתחום מוצרי הצריכה הבסיסיים, בדגש על מזון ופארם, מוביל לצמצום בסיכון הכרוך בהשקעה.

 

אונליין ומרכזי הערים ימשיכו לשגשג – שופרסל נמצאת במיצוב הנכון

הקורונה הובילה לשתי מגמות מרכזיות: העדפה לרשתות שכונתיות המצויות במרכזי הערים על פני רשתות דיסקאונט והתחזקות משמעותית באונליין.

העדפת חנויות שכונתיות, הובילה לעלייה במכירות בחנויות הזהות ברבעון 2 אצל הרשתות שופרסל, ויקטורי, פרש מרקט וטיב טעם, בעוד שהרשתות רמי לוי (בנטרול קופיקס) ויוחננוף, שפועלות בעיקר בדיסקאונט הציגו ירידה.

המיצוב של שופרסל כרשת הפועלת הן במרכזי הערים והן בדיסקאונט צפוי להמשיך לתרום לעלייה במכירות, בדגש על פעילות החנויות השכונתיות. המגמה ה-2, מגמת הגידול במכירות אונליין, פועלת גם היא לטובת שופרסל, ומבין כל הרשתות היא הרשת שנהנתה ביותר ומגמה זו תימשך.

 

הלקוחות ישארו באונליין גם לאחר הקורונה; השקעות גבוהות יובילו לעליית הרווחיות

שופרסל הצליחה ברבעון השני לעלות את מכירות האונליין בקמעונאות (ללא BE) מכ-14% מסך המכירות אשתקד לרמה מכובדת של כ-20%. שופרסל אף דיווחה כי ביולי הצליחה לפרוץ את רף ה-20% ולהגיע לכ-21.5%. בשל כך, לאחרונה החברה העלתה את התחזית הרב שנתית למכירות באונליין מכ-23% לכ-25%.

להערכתנו יעד זה צפוי לעלות בשנים הקרובות. בעוד שבפרמטר המכירות שופרסל קוצרת הצלחה באונליין, הגידול בערוץ זה לוחץ על הרווחיות, שכן הרווחיות באונליין נמוכה ביחס לזו הכללית. כדי לטפל בכך, בשנים האחרונות שופרסל עומלת על השקעה ב-2 מרלו"גים ייעודיים לאונליין, בהיקף כולל של כ-650 מיליון שקל. כניסת המרלו"ג המרכזי ב-2022, צפויה לתרום לעלייה נאה ברווחיות בשנים הקרובות (אם כי נציין שבשנת הכניסה עצמה עלול להיווצר לחץ נקודתי על הרווח בשל עקומת למידה).

קיראו עוד ב"שוק ההון"

להערכתנו לאור התחזקות האונליין, סביר כי בעתיד שופרסל אף תשקול השקעות נוספות בהיקף של מאות מיליוני שקלים במרלו"גים נוספים.

 

2020 מצוינת, ב-2021 צופים ירידה קלה אך עדיין רווח ברמה גבוהה מאוד ביחס לעבר

ב-2020 אנו צופים עלייה במכירות של כ-11%, לצד שיפור ברווחיות התפעולית מכ-3.4% אשתקד לכ-4.1% (בנטרול תקן החכירות IFRS16). בהמשך לכך אנו צופים עלייה אדירה ברווח הנקי של כ-70% לכ-370 מיליון שקל (בנטרול חד פעמי ובנטרול תקן החכירות).

בעוד 2020 מושפעת לטובה מהקורונה, 2021 תהיה תלויה בהתפתחות החיסון. בהנחה כי עד אמצע 2021 יימצא חיסון, שיכנס בצורה הדרגתית, ב-2021 תתכן ירידה במכירות עקב חזרה לשגרת החיים הכוללת בין היתר ביקורים במסעדות וטיסות לחו"ל. גם אם תחול ירידה קלה במכירות, בשיעור הרווחיות אנו צופים יציבות, כאשר ירידה קלה במגזר הקמעונאות (עקב אפשרות לירידה במכירות) צפויה להתקזז עם שיפור ב-BE. בשקלול, אנו חוזים אפשרות לירידה קלה של מספר אחוזים בודדים ברווח הנקי ל-2021. יחד עם זאת, בהסתכלות היסטורית, מדובר עדיין בצפי לרמות רווח גבוהות מאוד.

מעבר ל-2021 ו-2022 שצפויה להוות כאמור את שנת כניסת המרלו"ג המשמעותי (מה שעלול להוביל ללחץ נקודתי בשל עקומת למידה), אנו צופים בטווח הארוך שיפור ברווחיות כתוצאה משיפור הדרגתי ברווחיות תחום האונליין.

 

BE מתחילה לשאת פירות – צפויה להתחיל להרוויח מ-2021

במהלך 2020, BE נהנתה מצמיחה גבוהה במכירות, כאשר עלייה במכירות באונליין התקזזה חלקית עם ירידה במכירות בחנויות הפיזיות. למרות העלייה במכירות, הרשת המשיכה להציג הפסדים, אם כי נמוכים משמעותית ביחס לעבר. לאחר השקעה מצטברת של מעל ל-200 מיליון שקל ב-BE, יעד החברה מצביע על כך שברבעון 4 2020 הרשת תגיע בשעה טובה לאיזון תפעולי.

בשנים הקרובות אנו צופים צמיחה חד ספרתית במכירות, תוך דגש על האונליין, במקביל להמשך פתיחת חנויות במיקומים טובים יותר. החל מ-2021 אנו מעריכים כי הרשת תתחיל להרוויח מיליוני ש"ח בודדים תוך עלייה הדרגתית ברווח בשנים לאחר מכן. יש לציין כי אמנם התרומה של רשת BE לרווח הכולל של שופרסל נמוכה, אך העובדה ש-BE צפויה לעבור מהפסדים לרווחים הינה מהותית. 

 

האשראי התפתח עד כה בצורה מעולה; הקורונה מעלה את הסיכון בתחום ההלוואות

מאז השת"פ עם כא"ל, שכולל תנאים משופרים עבור שופרסל ביחס לעבר, החברה הצליחה להגיע ל-604 אלף כרטיסים ולעלות את הרווח התפעולי להערכתנו מעבר לזה שהיה תחת השותפות הקודמת.

יחד עם זאת, חלק מפעילותה של שופרסל באשראי כולל מתן הלוואות, ובתחום זה ייתכן סיכון בשל מצב הכלכלה. פעילות האשראי אמנם נחלקת למספר תחומים, ולא מבוססת רק על הלוואות, אך אנו סבורים כי תחום ההלוואות הינו הרווחי ביותר. בבואנו לאמוד את הסיכון, הערכנו כי האשראי מהווה 10%-15% מהרווח התפעולי של שופרסל ולכן מדובר בסיכון יחסית מוגבל ברמת החברה (שופרסל הפסיקה לדווח בנפרד על מגזר האשראי ולכן מדובר בהערכות).

מעבר לכך, אנו סבורים כי לשופרסל יש פוטנציאל להתפתח ולהמשיך לגדול במספר הכרטיסים, כמו גם להשיק רעיונות ומוצרים חדשים בתחום האשראי (כגון שיתופי פעולה עם מועדונים נוספים), מה שיכול לצמצם את רמת הסיכון הנובעת מתחום ההלוואות.

הכותבת הינה מיכל אלשיך, מנהלת מחקר דיסקונט ברוקראז'

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    זאת שמתנכלת לכיל על בסיס קבוע מעלה את שופרסל (ל"ת)
    לא אמינה 05/11/2020 18:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ציקו 29/09/2020 14:34
    הגב לתגובה זו
    תבואי עם ניתוח אחר ומאתגר יותר .....
  • 2.
    אני 15/09/2020 16:03
    הגב לתגובה זו
    רק ויקטוריכל השאר הרחק מאחור
  • 1.
    דוד מירושלים 15/09/2020 14:42
    הגב לתגובה זו
    ואני חשבתי רק 16.5. אם נראה לך תקנה למה תפרסם? שאחרים יגנבו את התשואה המיוחלת שלך?
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

3 הערות על הנפקת ארית

על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארית

ארית ארית תעשיות 2%   ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבורהבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם  מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל.  אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף


1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים. 

יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע. 

2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה. 

3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

אלביט מערכות מתחזקת 3.9%; ריטיילורס מאבדת 5.8% אר פי אופטיקל ב-2.6%, הבנקים מאבדים 0.8%

מערכת ביזפורטל |

המסחר במדדים במגמה מעורבת, מגמה שקוטעת את המומנטום החיובי שהוביל לשבירת שיאים נוספת אמש ונעילה חיובית של כמעט 1% בת״א 35. בשלב זה המדדים המרכזיים נסחרים בעליה של 0.7% בת״א 35 בעוד ת״א 90 נסחר ביציבות סביב שערי הפתיחה. גם במגזר הפיננסים נרשמת מגמה מעורבת, הבנקים מאבדים 1.2% בעוד חברות הביטוח מחקו את הירידות ונסחרות בקירוב לשער הפתיחה. ת״א נדל״ן נסחר ביציבות ות״א נפט וגז יורד 0.1%.


זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?", "כן, הכל בשבילכם" - לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח


אלביט מערכות אלביט מערכות 3.98%   עולה, נזכיר כי לפני שבוע וחצי אלביט הודיעה כי הפרלמנט היווני אישר רכישה של מערכות ארטילריה רקטיות PULS (מערכת שיגור מדויקת ואוניברסלית) בהחלטה שנועדה לחזק את יכולות ההגנה של יוון מול ההתעצמות מצד טורקיה. אר פי אופטיקל אר פי אופטיקל  יורדת לעומתה. ארקין אופורטיוניטי של משה ארקין חדלה להיות בעלת עניין בחברה, אחרי שביצעה חלוקה בעין של מניות החברה שהוחזקו על ידה. המניות חולקו לצדדים שלישיים, שנכנסו בנעליים של ארקין כשהמהלך קורה אחרי זינוק של כ-190% מאז ההנפקה של אר פי אופטיקל ביוני האחרון.


הלילה תיכנס לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כשהתקרה תוכפל מ-75 דולר ל-150 דולר. בשביל הצרכנים זה אומר יותר הזמנות מחו"ל שלא יחויבו במע"מ, ובעיקר הרחבה של טווח המוצרים שבהם הקנייה מעבר לים הופכת לכדאית. באוצר מציגים את המהלך הזה כחלק מהמאבק ביוקר המחיה, דרך חיזוק התחרות והפעלת לחץ מחירים על השוק המקומי, בעיקר בענפי האופנה ומוצרי הצריכה, אם כי מבחינת הרשתות התמונה מורכבת יותר. אלו פועלות תחת עלויות קבועות גבוהות, ארנונה, חשמל, שכר עבודה, מע"מ ומסים נוספים, ומתקשות להפחית מחירים בלי לפגוע בשולי הרווח. מולן עומדים אתרי מסחר מחו"ל שפועלים בלי רוב הנטל הזה, נהנים מהיקפי פעילות רחבים ומקהל גלובלי, ומצליחים להציע מחירים נמוכים יותר גם בלי שינוי מהותי בתמחור.

התגובה בשוק מעורבת יחסית, מדד ת״א רשתות שיווק יורד בכ-0.53 כשהמידע הזה כבר מגולם במידה מסוימת במניות. ההחלטה על הרחבת הפטור פורסמה עוד בנובמבר, ואז נרשמו ירידות חדות יותר במניות האופנה והצריכה הסיקליקלית, אם כי עדיין נרשמת היום תגובה ב ריטיילורס -5.35%  (שמושפעת גם מהתוצאות החלשות של נייקי), פוקס פוקס -1.43%   ואלקטרה צריכה אלקטרה צריכה .