דיסקונט ברוקראז': "למניית שופרסל יש עוד 17% לעלות"

לדברי מיכל אלשיך, "שילוב בין תמחור כלכלי המגלם פוטנציאל, מיצוב נכון במרכזי הערים ובאונליין מזכים את שופרסל בעלייה בנתחי השוק שחלקה פרמננטית, בצד מומנטום חיובי בשל הקורונה"
מיכל אלשיך | (4)

"שילוב בין תמחור כלכלי המגלם פוטנציאל, מיצוב נכון במרכזי הערים ובאונליין המזכים את שופרסל -0.85% בעלייה בנתחי השוק שחלקה פרמננטית, בצד מומנטום חיובי בשל הקורונה", מובילים את מיכל אלשיך, מנהלת המחקר בדיסקונט ברוקראז' להמלצה על שופרסל בתשואת יתר. אלשיך מעלה את מחיר היעד מכ-24 שקל לכ-31 שקל למניה. המניה כבר עלתה מתחילת השנה בכ-22%, ובהתאם למחיר היעד להערכתה קיים בה אפסייד נוסף של כ-17%. להלן הסקירה המלאה.

 

סביבת הקורונה ושינוי הרגלי הצריכה ימשיכו לתמוך לפחות בשנה הקרובה

לפי חברת המחקר סטורנקסט, שוק מוצרי הצריכה עלה בינואר-אוגוסט בכ-8.6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בהמשך למחצית ראשונה חזקה, ביולי ואוגוסט נהנו הרשתות מגידול באוכלוסייה השוהה בארץ וכן משהייה מרובה יותר בבית. רוב העלייה כמותית, בעוד שרמת המחירים שומרת על יציבות, עם עלייה של כ-0.5% בלבד.

להערכתנו, חלק גדול מהרשתות העלו מחירים, בעוד ששופרסל דווקא נקטה בירידת מחירים קלה. על רקע המשך השפעות הקורונה 2020 צפויה להסתיים עם גידול חד בשוק, כאשר גם המחצית הראשונה של 2021 תושפע להערכתנו לטובה. בהסתכלות קדימה הגידול באבטלה מגלם עלייה בסיכון עבור חברות צריכה. יחד עם זאת, מיצובה של שופרסל בתחום מוצרי הצריכה הבסיסיים, בדגש על מזון ופארם, מוביל לצמצום בסיכון הכרוך בהשקעה.

 

אונליין ומרכזי הערים ימשיכו לשגשג – שופרסל נמצאת במיצוב הנכון

הקורונה הובילה לשתי מגמות מרכזיות: העדפה לרשתות שכונתיות המצויות במרכזי הערים על פני רשתות דיסקאונט והתחזקות משמעותית באונליין.

העדפת חנויות שכונתיות, הובילה לעלייה במכירות בחנויות הזהות ברבעון 2 אצל הרשתות שופרסל, ויקטורי, פרש מרקט וטיב טעם, בעוד שהרשתות רמי לוי (בנטרול קופיקס) ויוחננוף, שפועלות בעיקר בדיסקאונט הציגו ירידה.

המיצוב של שופרסל כרשת הפועלת הן במרכזי הערים והן בדיסקאונט צפוי להמשיך לתרום לעלייה במכירות, בדגש על פעילות החנויות השכונתיות. המגמה ה-2, מגמת הגידול במכירות אונליין, פועלת גם היא לטובת שופרסל, ומבין כל הרשתות היא הרשת שנהנתה ביותר ומגמה זו תימשך.

 

הלקוחות ישארו באונליין גם לאחר הקורונה; השקעות גבוהות יובילו לעליית הרווחיות

שופרסל הצליחה ברבעון השני לעלות את מכירות האונליין בקמעונאות (ללא BE) מכ-14% מסך המכירות אשתקד לרמה מכובדת של כ-20%. שופרסל אף דיווחה כי ביולי הצליחה לפרוץ את רף ה-20% ולהגיע לכ-21.5%. בשל כך, לאחרונה החברה העלתה את התחזית הרב שנתית למכירות באונליין מכ-23% לכ-25%.

להערכתנו יעד זה צפוי לעלות בשנים הקרובות. בעוד שבפרמטר המכירות שופרסל קוצרת הצלחה באונליין, הגידול בערוץ זה לוחץ על הרווחיות, שכן הרווחיות באונליין נמוכה ביחס לזו הכללית. כדי לטפל בכך, בשנים האחרונות שופרסל עומלת על השקעה ב-2 מרלו"גים ייעודיים לאונליין, בהיקף כולל של כ-650 מיליון שקל. כניסת המרלו"ג המרכזי ב-2022, צפויה לתרום לעלייה נאה ברווחיות בשנים הקרובות (אם כי נציין שבשנת הכניסה עצמה עלול להיווצר לחץ נקודתי על הרווח בשל עקומת למידה).

קיראו עוד ב"שוק ההון"

להערכתנו לאור התחזקות האונליין, סביר כי בעתיד שופרסל אף תשקול השקעות נוספות בהיקף של מאות מיליוני שקלים במרלו"גים נוספים.

 

2020 מצוינת, ב-2021 צופים ירידה קלה אך עדיין רווח ברמה גבוהה מאוד ביחס לעבר

ב-2020 אנו צופים עלייה במכירות של כ-11%, לצד שיפור ברווחיות התפעולית מכ-3.4% אשתקד לכ-4.1% (בנטרול תקן החכירות IFRS16). בהמשך לכך אנו צופים עלייה אדירה ברווח הנקי של כ-70% לכ-370 מיליון שקל (בנטרול חד פעמי ובנטרול תקן החכירות).

בעוד 2020 מושפעת לטובה מהקורונה, 2021 תהיה תלויה בהתפתחות החיסון. בהנחה כי עד אמצע 2021 יימצא חיסון, שיכנס בצורה הדרגתית, ב-2021 תתכן ירידה במכירות עקב חזרה לשגרת החיים הכוללת בין היתר ביקורים במסעדות וטיסות לחו"ל. גם אם תחול ירידה קלה במכירות, בשיעור הרווחיות אנו צופים יציבות, כאשר ירידה קלה במגזר הקמעונאות (עקב אפשרות לירידה במכירות) צפויה להתקזז עם שיפור ב-BE. בשקלול, אנו חוזים אפשרות לירידה קלה של מספר אחוזים בודדים ברווח הנקי ל-2021. יחד עם זאת, בהסתכלות היסטורית, מדובר עדיין בצפי לרמות רווח גבוהות מאוד.

מעבר ל-2021 ו-2022 שצפויה להוות כאמור את שנת כניסת המרלו"ג המשמעותי (מה שעלול להוביל ללחץ נקודתי בשל עקומת למידה), אנו צופים בטווח הארוך שיפור ברווחיות כתוצאה משיפור הדרגתי ברווחיות תחום האונליין.

 

BE מתחילה לשאת פירות – צפויה להתחיל להרוויח מ-2021

במהלך 2020, BE נהנתה מצמיחה גבוהה במכירות, כאשר עלייה במכירות באונליין התקזזה חלקית עם ירידה במכירות בחנויות הפיזיות. למרות העלייה במכירות, הרשת המשיכה להציג הפסדים, אם כי נמוכים משמעותית ביחס לעבר. לאחר השקעה מצטברת של מעל ל-200 מיליון שקל ב-BE, יעד החברה מצביע על כך שברבעון 4 2020 הרשת תגיע בשעה טובה לאיזון תפעולי.

בשנים הקרובות אנו צופים צמיחה חד ספרתית במכירות, תוך דגש על האונליין, במקביל להמשך פתיחת חנויות במיקומים טובים יותר. החל מ-2021 אנו מעריכים כי הרשת תתחיל להרוויח מיליוני ש"ח בודדים תוך עלייה הדרגתית ברווח בשנים לאחר מכן. יש לציין כי אמנם התרומה של רשת BE לרווח הכולל של שופרסל נמוכה, אך העובדה ש-BE צפויה לעבור מהפסדים לרווחים הינה מהותית. 

 

האשראי התפתח עד כה בצורה מעולה; הקורונה מעלה את הסיכון בתחום ההלוואות

מאז השת"פ עם כא"ל, שכולל תנאים משופרים עבור שופרסל ביחס לעבר, החברה הצליחה להגיע ל-604 אלף כרטיסים ולעלות את הרווח התפעולי להערכתנו מעבר לזה שהיה תחת השותפות הקודמת.

יחד עם זאת, חלק מפעילותה של שופרסל באשראי כולל מתן הלוואות, ובתחום זה ייתכן סיכון בשל מצב הכלכלה. פעילות האשראי אמנם נחלקת למספר תחומים, ולא מבוססת רק על הלוואות, אך אנו סבורים כי תחום ההלוואות הינו הרווחי ביותר. בבואנו לאמוד את הסיכון, הערכנו כי האשראי מהווה 10%-15% מהרווח התפעולי של שופרסל ולכן מדובר בסיכון יחסית מוגבל ברמת החברה (שופרסל הפסיקה לדווח בנפרד על מגזר האשראי ולכן מדובר בהערכות).

מעבר לכך, אנו סבורים כי לשופרסל יש פוטנציאל להתפתח ולהמשיך לגדול במספר הכרטיסים, כמו גם להשיק רעיונות ומוצרים חדשים בתחום האשראי (כגון שיתופי פעולה עם מועדונים נוספים), מה שיכול לצמצם את רמת הסיכון הנובעת מתחום ההלוואות.

הכותבת הינה מיכל אלשיך, מנהלת מחקר דיסקונט ברוקראז'

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    זאת שמתנכלת לכיל על בסיס קבוע מעלה את שופרסל (ל"ת)
    לא אמינה 05/11/2020 18:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ציקו 29/09/2020 14:34
    הגב לתגובה זו
    תבואי עם ניתוח אחר ומאתגר יותר .....
  • 2.
    אני 15/09/2020 16:03
    הגב לתגובה זו
    רק ויקטוריכל השאר הרחק מאחור
  • 1.
    דוד מירושלים 15/09/2020 14:42
    הגב לתגובה זו
    ואני חשבתי רק 16.5. אם נראה לך תקנה למה תפרסם? שאחרים יגנבו את התשואה המיוחלת שלך?
יוסי אזרזר מנכ"ל מאסיבית, צילום: יח"ציוסי אזרזר מנכ"ל מאסיבית, צילום: יח"צ
ראיון

מנכ"ל מאסיבית: "הטכנולוגיה שלנו היא כמו כפפה ליד לתעשייה הביטחונית"

מאסיבית שמדפיסה בתלת-מימד מזנקת היום אחרי הודעה על הקמת מרכז ייצור לתעשיה הבטחונית - המנכ"ל החדש יוסי אזרזר עונה לכל השאלות - מה המרכז החדש יכלול והאם זה באמת פותח להם דלת לתעשייה הבטחונית? מתי זה יתורגם לשורת הרווח? האם הם לא מאחרים ל"מסיבה" של התעשיה הבטחונית? וגם: על ההתייעלות והדרך לאיזון

מנדי הניג |

מאסיבית שעוסקת בטכנולוגיות הדפסה תלת־מימד דיווחה על חתימת מזכר הבנות עם חברת קומפרטס, שבמסגרתו היא תקים מרכז ייצור משותף בשביל תעשיות הביטחון והתעופה. המרכז יתמחה בייצור תבניות מחומרים מרוכבים - שזה רכיב חיוני בשביל פיתוח כלי טיס ומערכות הגנה והוא יוכל לקצר משמעותית תהליכי ייצור שנמשכים כיום חודשים רבים. 

ההודעה גרמה לבאזז מיידי בשוק, המניה טסה בשעות המסחר הראשונות ביותר מ-80% לשווי של יותר מ-60 מיליון שקל אבל העליות התמתנו מאז. היא עדיין רחוקה מאוד מהשיא איתו נכנסה לשוק בתחילת 2021. היא הצרפה לבורסה יחד עם יותר מ־100 חברות בשנים 2020-2021, וגייסה 149 מיליון שקל לפי שווי של 490 מיליון שקל לפני הכסף,ככה שהיא התחילה להיסחר לפי שווי של 640 מיליון שקל, את השיא שלה היא רשמה קצת אחרי ההנפקה במאי 2021, אז היא נשקה לשווי של כ-780 מיליון שקל, אבל מאז היא בירידה תלולה ומחקה מאות מליונים בשווי השוק שלה עד לשפל של באיזור ה-20 מיליון שקל.

יוסי אזרזר קיבל את מושכות המנכ"לות של מאסיבית במרץ האחרון, אחרי תקופה ארוכה שבה החברה נוהלה על ידי ממלאי מקום בעקבות התפטרות המנכ"ל הקודם בסוף השנה שעברה כשמאסיבית מנסה לשנות כיוון ולייצב גם את הדרג הניהולי.

הכניסה שלו לוותה בצעדי התייעלות נרחבים. כבר ביולי 2024 יצאה החברה לתכנית קיצוצים ראשונה שכללה הפחתות שכר, ובינואר 2025 הוחלט שלא להאריך אותה למעט יו"ר הדירקטוריון ירון יחזקאל והמייסד גרשון מילר שהמשיכו מיוזמתם בהפחתת שכר. בהמשך אישר הדירקטוריון תכנית התייעלות חדשה שנועדה להתאים את מבנה ההוצאות למציאות העסקית. התכנית כוללת הפחתה נוספת של 30% בשכר היו"ר, ויתור מלא על שכרו של מילר, קיצוץ של 50% בשכר חודש אוגוסט של המנכ"ל אזרזר ושל סמנכ"ל המחקר ופיתוח איגור יעקובוב, לצד צמצומי שכר נוספים והפחתות בהוצאות התפעול. בסך הכול, לפי הערכת החברה, הצעדים הללו צפויים לחסוך עד 300 אלף דולר בחודש ולהקל על תזרים המזומנים.

אבל עדיין למאסיבית יש עוד דרך לעבור כדי להגיע לאיזון. בדוחות למחצית הראשונה של 2025 ההכנסות הסתכמו בכ־2.9 מיליון דולר, עלייה לעומת 1.3 מיליון דולר במחצית הקודמת כשעיקר השיפור נובע ממכירה חוזרת של מדפסות שהוחזרו ב־2024, מה שמעלה ספק לגבי עוצמת הצמיחה האורגנית. במקביל, סך ההכנסות לשנת 2024 כולה נחתך בכ־66% ל־4.6 מיליון דולר, לעומת 12.6 מיליון דולר ב־2023, והחברה הציגה ירידה חדה במכירות המדפסות מ־23 יחידות ל־15 בלבד תוך עלייה במספר ההחזרות.