מיכל אלשיך
צילום: יחצ

דיסקונט ברוקראז': "למניית שופרסל יש עוד 17% לעלות"

לדברי מיכל אלשיך, "שילוב בין תמחור כלכלי המגלם פוטנציאל, מיצוב נכון במרכזי הערים ובאונליין מזכים את שופרסל בעלייה בנתחי השוק שחלקה פרמננטית, בצד מומנטום חיובי בשל הקורונה"
מיכל אלשיך | (4)

"שילוב בין תמחור כלכלי המגלם פוטנציאל, מיצוב נכון במרכזי הערים ובאונליין המזכים את שופרסל 0.57% בעלייה בנתחי השוק שחלקה פרמננטית, בצד מומנטום חיובי בשל הקורונה", מובילים את מיכל אלשיך, מנהלת המחקר בדיסקונט ברוקראז' להמלצה על שופרסל בתשואת יתר. אלשיך מעלה את מחיר היעד מכ-24 שקל לכ-31 שקל למניה. המניה כבר עלתה מתחילת השנה בכ-22%, ובהתאם למחיר היעד להערכתה קיים בה אפסייד נוסף של כ-17%. להלן הסקירה המלאה.

 

סביבת הקורונה ושינוי הרגלי הצריכה ימשיכו לתמוך לפחות בשנה הקרובה

לפי חברת המחקר סטורנקסט, שוק מוצרי הצריכה עלה בינואר-אוגוסט בכ-8.6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בהמשך למחצית ראשונה חזקה, ביולי ואוגוסט נהנו הרשתות מגידול באוכלוסייה השוהה בארץ וכן משהייה מרובה יותר בבית. רוב העלייה כמותית, בעוד שרמת המחירים שומרת על יציבות, עם עלייה של כ-0.5% בלבד.

להערכתנו, חלק גדול מהרשתות העלו מחירים, בעוד ששופרסל דווקא נקטה בירידת מחירים קלה. על רקע המשך השפעות הקורונה 2020 צפויה להסתיים עם גידול חד בשוק, כאשר גם המחצית הראשונה של 2021 תושפע להערכתנו לטובה. בהסתכלות קדימה הגידול באבטלה מגלם עלייה בסיכון עבור חברות צריכה. יחד עם זאת, מיצובה של שופרסל בתחום מוצרי הצריכה הבסיסיים, בדגש על מזון ופארם, מוביל לצמצום בסיכון הכרוך בהשקעה.

 

אונליין ומרכזי הערים ימשיכו לשגשג – שופרסל נמצאת במיצוב הנכון

הקורונה הובילה לשתי מגמות מרכזיות: העדפה לרשתות שכונתיות המצויות במרכזי הערים על פני רשתות דיסקאונט והתחזקות משמעותית באונליין.

העדפת חנויות שכונתיות, הובילה לעלייה במכירות בחנויות הזהות ברבעון 2 אצל הרשתות שופרסל, ויקטורי, פרש מרקט וטיב טעם, בעוד שהרשתות רמי לוי (בנטרול קופיקס) ויוחננוף, שפועלות בעיקר בדיסקאונט הציגו ירידה.

המיצוב של שופרסל כרשת הפועלת הן במרכזי הערים והן בדיסקאונט צפוי להמשיך לתרום לעלייה במכירות, בדגש על פעילות החנויות השכונתיות. המגמה ה-2, מגמת הגידול במכירות אונליין, פועלת גם היא לטובת שופרסל, ומבין כל הרשתות היא הרשת שנהנתה ביותר ומגמה זו תימשך.

 

הלקוחות ישארו באונליין גם לאחר הקורונה; השקעות גבוהות יובילו לעליית הרווחיות

שופרסל הצליחה ברבעון השני לעלות את מכירות האונליין בקמעונאות (ללא BE) מכ-14% מסך המכירות אשתקד לרמה מכובדת של כ-20%. שופרסל אף דיווחה כי ביולי הצליחה לפרוץ את רף ה-20% ולהגיע לכ-21.5%. בשל כך, לאחרונה החברה העלתה את התחזית הרב שנתית למכירות באונליין מכ-23% לכ-25%.

להערכתנו יעד זה צפוי לעלות בשנים הקרובות. בעוד שבפרמטר המכירות שופרסל קוצרת הצלחה באונליין, הגידול בערוץ זה לוחץ על הרווחיות, שכן הרווחיות באונליין נמוכה ביחס לזו הכללית. כדי לטפל בכך, בשנים האחרונות שופרסל עומלת על השקעה ב-2 מרלו"גים ייעודיים לאונליין, בהיקף כולל של כ-650 מיליון שקל. כניסת המרלו"ג המרכזי ב-2022, צפויה לתרום לעלייה נאה ברווחיות בשנים הקרובות (אם כי נציין שבשנת הכניסה עצמה עלול להיווצר לחץ נקודתי על הרווח בשל עקומת למידה).

קיראו עוד ב"שוק ההון"

להערכתנו לאור התחזקות האונליין, סביר כי בעתיד שופרסל אף תשקול השקעות נוספות בהיקף של מאות מיליוני שקלים במרלו"גים נוספים.

 

2020 מצוינת, ב-2021 צופים ירידה קלה אך עדיין רווח ברמה גבוהה מאוד ביחס לעבר

ב-2020 אנו צופים עלייה במכירות של כ-11%, לצד שיפור ברווחיות התפעולית מכ-3.4% אשתקד לכ-4.1% (בנטרול תקן החכירות IFRS16). בהמשך לכך אנו צופים עלייה אדירה ברווח הנקי של כ-70% לכ-370 מיליון שקל (בנטרול חד פעמי ובנטרול תקן החכירות).

בעוד 2020 מושפעת לטובה מהקורונה, 2021 תהיה תלויה בהתפתחות החיסון. בהנחה כי עד אמצע 2021 יימצא חיסון, שיכנס בצורה הדרגתית, ב-2021 תתכן ירידה במכירות עקב חזרה לשגרת החיים הכוללת בין היתר ביקורים במסעדות וטיסות לחו"ל. גם אם תחול ירידה קלה במכירות, בשיעור הרווחיות אנו צופים יציבות, כאשר ירידה קלה במגזר הקמעונאות (עקב אפשרות לירידה במכירות) צפויה להתקזז עם שיפור ב-BE. בשקלול, אנו חוזים אפשרות לירידה קלה של מספר אחוזים בודדים ברווח הנקי ל-2021. יחד עם זאת, בהסתכלות היסטורית, מדובר עדיין בצפי לרמות רווח גבוהות מאוד.

מעבר ל-2021 ו-2022 שצפויה להוות כאמור את שנת כניסת המרלו"ג המשמעותי (מה שעלול להוביל ללחץ נקודתי בשל עקומת למידה), אנו צופים בטווח הארוך שיפור ברווחיות כתוצאה משיפור הדרגתי ברווחיות תחום האונליין.

 

BE מתחילה לשאת פירות – צפויה להתחיל להרוויח מ-2021

במהלך 2020, BE נהנתה מצמיחה גבוהה במכירות, כאשר עלייה במכירות באונליין התקזזה חלקית עם ירידה במכירות בחנויות הפיזיות. למרות העלייה במכירות, הרשת המשיכה להציג הפסדים, אם כי נמוכים משמעותית ביחס לעבר. לאחר השקעה מצטברת של מעל ל-200 מיליון שקל ב-BE, יעד החברה מצביע על כך שברבעון 4 2020 הרשת תגיע בשעה טובה לאיזון תפעולי.

בשנים הקרובות אנו צופים צמיחה חד ספרתית במכירות, תוך דגש על האונליין, במקביל להמשך פתיחת חנויות במיקומים טובים יותר. החל מ-2021 אנו מעריכים כי הרשת תתחיל להרוויח מיליוני ש"ח בודדים תוך עלייה הדרגתית ברווח בשנים לאחר מכן. יש לציין כי אמנם התרומה של רשת BE לרווח הכולל של שופרסל נמוכה, אך העובדה ש-BE צפויה לעבור מהפסדים לרווחים הינה מהותית. 

 

האשראי התפתח עד כה בצורה מעולה; הקורונה מעלה את הסיכון בתחום ההלוואות

מאז השת"פ עם כא"ל, שכולל תנאים משופרים עבור שופרסל ביחס לעבר, החברה הצליחה להגיע ל-604 אלף כרטיסים ולעלות את הרווח התפעולי להערכתנו מעבר לזה שהיה תחת השותפות הקודמת.

יחד עם זאת, חלק מפעילותה של שופרסל באשראי כולל מתן הלוואות, ובתחום זה ייתכן סיכון בשל מצב הכלכלה. פעילות האשראי אמנם נחלקת למספר תחומים, ולא מבוססת רק על הלוואות, אך אנו סבורים כי תחום ההלוואות הינו הרווחי ביותר. בבואנו לאמוד את הסיכון, הערכנו כי האשראי מהווה 10%-15% מהרווח התפעולי של שופרסל ולכן מדובר בסיכון יחסית מוגבל ברמת החברה (שופרסל הפסיקה לדווח בנפרד על מגזר האשראי ולכן מדובר בהערכות).

מעבר לכך, אנו סבורים כי לשופרסל יש פוטנציאל להתפתח ולהמשיך לגדול במספר הכרטיסים, כמו גם להשיק רעיונות ומוצרים חדשים בתחום האשראי (כגון שיתופי פעולה עם מועדונים נוספים), מה שיכול לצמצם את רמת הסיכון הנובעת מתחום ההלוואות.

הכותבת הינה מיכל אלשיך, מנהלת מחקר דיסקונט ברוקראז'

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    זאת שמתנכלת לכיל על בסיס קבוע מעלה את שופרסל (ל"ת)
    לא אמינה 05/11/2020 18:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ציקו 29/09/2020 14:34
    הגב לתגובה זו
    תבואי עם ניתוח אחר ומאתגר יותר .....
  • 2.
    אני 15/09/2020 16:03
    הגב לתגובה זו
    רק ויקטוריכל השאר הרחק מאחור
  • 1.
    דוד מירושלים 15/09/2020 14:42
    הגב לתגובה זו
    ואני חשבתי רק 16.5. אם נראה לך תקנה למה תפרסם? שאחרים יגנבו את התשואה המיוחלת שלך?
רשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיותרשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיות

חשד נגד בעלים ומנכ"לים להונאת משקיעים בעשרות מיליוני שקלים

רשות ניירות ערך ורשות המסים מנהלות חקירות גלויות נגד בעלים ומנהלים בחברות פרטיות וציבוריות, בחשד שגייסו כספים ממשקיעים בניגוד לחוק. לפי החשד, ההצעות בוצעו ללא תשקיף, תוך הצגת מצגים מטעים ושימוש בכספי משקיעים למטרות אחרות מהובטח. במקביל נבדקים גם דיווחים של חברות ציבוריות, שלפי החשד כללו פרטים לא מדויקים על עסקות והסכמים

עוזי גרסטמן |

ארבע שנים לאחר שנעצר, ולמעלה משנתיים מאז סיום החקירה, הפרקליטות הגישה לאחרונה כתב אישום נגד מוטי אברג'יל, לשעבר הבעלים והמנכ"ל של קבוצת הנדל"ן יעדים, ונגד חברות הקבוצה, בגין גיוס לא חוקי של כ־75 מיליון שקל ממאות משקיעים - ללא תשקיף ובמרמה. רצף המקרים האלו מטריד. הונאות משקיעים הפכו לרבות ומתוחכמות. יש בעלים ומנהלים רבים שמגייסים שלא על פי הכללים ונפתחות חקירות שמצליחות לתפוס ולאתר חלק מהכספים. שי הונאות לכאורה בחסות החוק שנופלות בגלל רגולציה לא קפדנית - ראו מקרה סלייס. ויש הונאות רשת - התחזויות לאנשי מקצוע, אנשי פיננסית, בתי השקעות, מתחזים גם לביזפורטל כדי לקבל מכם פרטים, להמליץ לכם לקנות ניירות או לקבל את הכסף שלכם - הסוף תמיד הוא דומה: המשקיעים נשארים בלי כלום. 

על פי כתב התביעה נגד מוטי אברג'יל, החברות שבשליטתו משכו-גייסו כספים מ-277 משקיעים, באמצעות הסכמי הלוואה שנשאו ריבית חריגה של 7% ועד 33%. בפרקליטות טוענים כי מדובר בהסכמים שנשאו מאפיינים מובהקים של ניירות ערך - ולכן חלה עליהם חובת פרסום תשקיף, חובה שלא קוימה.

קבוצת יעדים פעלה במקביל בכמה מישורים: מכירת קורסים והכשרות בתחום הנדל"ן, שיווק קרקעות חקלאיות, וגיוס כספים ממשקיעים פרטיים. לפי האישום, אברג'יל פרסם ברשתות החברתיות תוכן שיווקי על רכישת קרקעות ופעילות נדל"נית, אך בפועל פניות שהתעוררו בעקבות הפרסומים שימשו כדי להציע למתעניינים להעמיד הלוואות לקבוצה - ולא להשקיע בעסקות קרקע כפי שהוצג כלפי חוץ.

ברשות ניירות ערך זיהו את הפעילות כבר במהלך התקופה, והתריעו בפני אברג'יל כי מדובר בגיוס המחייב תשקיף וכי עליו לחדול מהפעילות לאלתר. ואולם לפי כתב האישום, הגיוסים נמשכו גם לאחר ההתראות.


כתבה מעניינת: יועץ מס זייף מסמכי מילואים כדי לחמוק מתשלום מס - יצא ל"שרת" בעזה מהבית

ישראל רייף יו"ר אפקון
צילום: עזרא לוי

60 מיליון שקל: מור נכנסת לאפקון עם השקעה בהקצאה פרטית

סך הגיוס מגיע לכ-74 מיליון שקל, יחד עם הפניקס, מנורה, ספרה ואלטרנטיב שהעמיקו השקעה

ליאור דנקנר |

קבוצת אפקון אפקון החזקות 4.34%  , שפועלת בתחומי ההנדסה, האנרגיה, התעשייה והתשתיות בישראל ובשווקים בינלאומיים, מדווחים על מהלך שמכניס לחברה משקיע מוסדי חדש. מור בית השקעות מור השקעות 0.11%   משקיעה כ-60 מיליון שקל באפקון החזקות במסגרת הקצאה פרטית של מניות, ובכך נכנסת לראשונה להשקעה בקבוצה. מבחינת השוק זה עוד סימן לכך שהחברה מצליחה למשוך גופים גדולים לעסקאות ממוקדות, בלי רעש מסביב. ההשקעה מביאה את מור להחזקה של כ-3.8% מהונה של אפקון, ובמקביל היא מקבלת גם אופציות שעשויות להגדיל את האחזקה בהמשך. במילים פשוטות, זה מהלך שמתחיל בנתח קטן יחסית, אבל משאיר למור דלת פתוחה להגדיל נוכחות אם התנאים יתאימו.

במקביל למניות, יוקצו למור אופציות לפי שווי חברה של כ-2.120 מיליארד שקל. אופציות הן זכות לרכוש מניות בעתיד במחיר שנקבע מראש, ואם ימומשו מור צפויה להפוך לבעלת עניין באפקון. בעל עניין זה גוף שמחזיק נתח מהותי מהחברה ומגיע איתו גם סט חובות דיווח רחב יותר, ככה שהכניסה כבר הופכת ליותר מסתם השקעה נקודתית. להקצאה הפרטית הצטרפו גופים מוסדיים נוספים ובהם הפניקס, מנורה, ספרה ואלטרנטיב בית השקעות, כך שסך המזומן שייכנס לאפקון במסגרת המהלך יעמוד על כ-74 מיליון שקל. בשורה התחתונה, אפקון מקבלת הזרמת הון לא קטנה, וגם מחזקת את השורה של השמות שמופיעים לצידה.


מפת בעלי העניין והשליטה בקבוצה ומי ילווה את העסקה

עם מימוש האופציות, מור צפויה להצטרף כבעלת עניין נוספת בקבוצת אפקון, לצד הפניקס שמחזיקה בכ-7% מהחברה, מגדל עם כ-6% ומנורה עם כ-6%. מעל כולם נמצאת משפחת שמלצר, בעלת השליטה בקבוצה, עם כ-63% מההון. בפועל, מדובר בהרחבה של מעגל הגופים המוסדיים סביב החברה, תוך שמירה על שליטה ברורה אצל בעלת השליטה. זה מהלך שמוסיף עוד שכבת תמיכה פיננסית, אבל לא מזיז את מרכז הכובד של השליטה. בגלל זה ההקצאה נתפסת כמהלך ממוקד שמחזק את החברה בלי להפוך את המבנה שלה על הראש.

החתמים שליוו את העסקה הם רוסאריו קפיטל ומנורה מבטחים חיתום. מבחינת החברה, זה עוד מהלך שמסדר לה אוויר קדימה ומחזק את החיבור עם המוסדיים שמלווים אותה גם בסבבים כאלה.

באפקון מציגים את המהלך כחלק מהכיוון הכולל של הקבוצה, ומדווחים שההשקעה משקפת הבעת אמון בפעילותה של אפקון, באסטרטגיית הצמיחה שלה ובפוטנציאל ארוך הטווח של הקבוצה. בחברה מדגישים בעיקר את הפן של שותפות והמשך צמיחה, ולא רק את המספרים היבשים.