האם גולד נסחרת בחצי מחיר?
חברת גולד המחזיקה בין היתר ב-20% ממספנות ישראל, הכפילה את הונה העצמי תוך מספר חודשים והיא מוערכת בשווי של כ-1 מיליארד ש'; מנית החברה עלתה מתחילת השנה בשיעור צנוע של כ-16% לשווי של חצי מיליארד; האם מדובר בהזדמנות?
חברת גולד -0.59% עוסקת באחסנה, לוגיסטיקה, ייבוא מלט והפעלת מסופי מכולות. היא נסחרת בכחצי מיליארד שקל ונראה שזה דיסקאונט עמוק לשוויה הכלכלי שעשוי להסתכם בכ-1 מיליארד שקל. נתחיל במי זאת גולד?
גולד שהונפקה בתחילת שנות ה-80 הינה מהוותיקות ביותר בשוק ההון הישראלי ובעלי השליטה בחברה הם משפחת שמלצר, משפחת בורכרד ואיש העסקים שלומי פוגל (28.85% כל אחד). הפעילות המסורתית של החברה נובעת מהסכם בינה לבין רכבת ישראל בנוגע להובלת מטענים. הרכבת מעמידה לרשות החברה קרונות וזמן מסילה להובלת מכולות.
לקריאה נוספת:
> מספנות ישראל גייסה 340 מיליון שקל לפי שווי של 1.7 מיליארד שקל
החברה מפעילה את מסוף המטענים והמחסנים בעורף נמל אשדוד במקרקעין בשטח 95 דונם המצויים בבעלותה ובכ-43 דונם החכורים מרכבת ישראל. בקרבת נמל חיפה החברה חוכרת 65 דונם נוספים בחכירה לטווח ארוך. ברבעון האחרון פרסמה החברה הערכת שווי של 390 מיליון שקל לנכסי הנדל"ן של החברה במסוף המטענים והמכולות באשדוד.
- זרקור על הקרן: קרן האג"ח שמשקיעה מחוץ לקופסה ומציגה תוצאות מצוינות
- סיטי: השבתה ממושכת בממשל האמריקאי עשויה להרים את שערי אגרות החוב הממשלתיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקרקע והמחסנים היו רשומים במאזן החברה בשווי העלות ההיסטורית בכ-126 מיליון שקל בלבד. החברה רשמה תוספת של 264 מיליון שקל להון החברה בדוחות האחרונים שפורסמו לרבעון השני של השנה וזאת מבלי שהדבר קיבל ביטוי בדוח רווח והפסד, אלא נרשם בסוף הדוח כרווח כולל אחר. הקרקע והמבנים מוצגים ברכוש קבוע וכנכס זכות שימוש בחכירה מהוונת ולא כנדל"ן להשקעה. ניתן להניח כי אילו התוספת לרווח של כ-200 מיליון שקל הייתה נרשמת בדוח רווח והפסד כשיערוך נדל"ן, הדבר היה תופס את עיני המשקיעים ומניות החברה היו מגיבות בהתאם. חשבונאית אין כל הבדל.
לחברה החזקה של כ-25% (טרום ההנפקה) בחברת מספנות ישראל שזכתה לתג מחיר של כ-1.35 מליארד שקל (לפני הכסף) זה עתה. אחרי ההנפקה תרד ההחזקה לכ-20%. מספנות ישראל רשומה במאזני החברה בכ-140 מיליון שקל לעומת שווי שוק עדכני של כ-350 מיליון שקל (25% משווי של 1.35 מליארד ששקל לפני הכסף). מדובר בתוספת נאה להון של כ-210 מיליון שקל (לפני הפרשה למיסים נדחים) שתירשם במאזני החברה במועד הדוחות לרבעון השלישי.
הונה העצמי של החברה לסוף שנת 2019 עמד על כ-321 מיליון שקל. שיערוך הקרקע הוסיף לחברה עוד כ-210 מיליון שקל אחרי ניכוי מיסים נדחים בשיעור של כ-60 מליון שקל והונה העצמי למועד הדוח האחרון עומד על 529 מיליון שקל. ברבעון הקרוב תרשום החברה את החזקתה במספנות ישראל ע"פ שוויה ההוגן בבורסה.
- לפי שווי של מיליארד שקל: עופר ינאי בדרך לרכוש את השליטה באלומיי קפיטל
- פייזר מאותתת על קיפאון במכירות ב-2026 והמניה נחלשת
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6
בהנחה שהחברה תסחר בדומה לשווי ההנפקה, יתווסף להונה העצמי של החברה עוד כ-160 מיליון שקל (אחרי הורדת מיסים נדחים בשווי של כ-50 מיליון שקל) ניתן להעריך בזהירות כי הונה העצמי של גולד בתוספת הרווח הרבעוני יעמוד בעת פרסום הדוחות של רבעון 3 על כ-700 מיליון שקל. החברה נסחרת בשווי של כ-490 מיליון שקל בלבד ועדיין לא תמחרנו את שווי הפעילות התפעולית של החברה.
גולד בונד היא חברה מהסוג הישן. מינוף אפסי, ללא תעלולים פיננסיים, ללא מוניטין ורכוש לא מוחשי במאזן, ללא הודעות על כניסה לתחום הקנאביס/בלוקציין/אנרגיה אלטרנטיבית כזו או אחרת או כל תחום אופנתי אחר.
ההון העצמי של החברה מוחשי עד מאוד ולחברה אין חוב פיננסי נטו.
מלבד החזקה בחברה כלולה (מספנות ישראל) ונכסי נדל"ן, לחברה רכוש קבוע המורכב מכ-90 מלגזות (חלקן מלגזות גדולות) 19 משאיות, מנופי גשר גדולים ומחסן רובוטי חדשני (פירוט בהמשך).
מחזור המכירות של גולד בונד יציב ועומד על כ-130 מיליון שקל בשנים האחרונות עם רווחיות ממוצעת של כ-15 עד 20 מיליון שקל בשנה המיוחסת לפעילות המסופים והמטענים בלבד ולא כוללת את חלקה ברווחיות מספנות ישראל. לאחרונה חוותה החברה האטה מסוימת בפעילות המסורתית שלה עקב תחרות גוברת (הן מצד הנמלים והן מצד חברות מתחרות).
החברה זיהתה את הצורך ההולך וגובר בשירותי ה E-Commerce והקימה מחסן רובוטי ייחודי וחדשני הנותן פתרון לאספקה מהירה ומדויקת של הזמנות לקוחות פרטיים לבית הלקוח. המחסן אוטומטי ובעל קיבולת וגמישות מיון גבוהות, המאפשר תפוקות ליקוט, אריזה והפצה מהמתקדמים בישראל. המחסן החל לפעול ברבעון השני ועלות ההרצה הגדילה את הוצאות שכר העבודה ועלויות התפעול של החברה ברבעון.
החברה רואה במחסן הרובוטי מנוע צמיחה משמעותי להמשך. המתקן פועל משטחה של החברה באשדוד בשטח של כ-20 אלף מ"ר (כרגע פעיל 7000 מ"ר) ועלות הפרויקט עומדת על כ-30 מיליון שקל המורכבת גם מרכישת ציוד רובוטי ייחודי. המחסן אמור לספק שירותי אחסנה והפצה מקצה לקצה ממוקדי ה-E-Commerce לפעילות B2C לצרכן הסופי ולעסקים קטנים. השירות הינו ניהול מלאי חדשני שכרגע לא קיים בישראל. מחסן רובוטי נוסף החל לפעול גם ממחסני החברה בחיפה.
החברה הגדילה את פעילותה בשנה האחרונה ע"י רכישת פעילות מסוף המטענים (בונדד) בבית שאן בסמוך למעבר הגבול לירדן ובאפריל קיבלה החברה רישיון להפעלת מסוף מטענים גם בנמל חיפה.
שוק הלוגיסטיקה בישראל צומח בעקביות עם הגידול באוכלוסייה, הצמיחה המואצת בהזמנות פרטיים מחו"ל ועם פתיחת השוק הישראלי למדינות נוספות. לסחר הימי עדיפות על הסחר האווירי כאשר 97% מהסחורות המגיעות לישראל עוברות בנמלי הים.
אם נניח שווי תפעולי של כ-200 מיליון שקל לפעילות גולד בונד ונוסיף את שווי החזקת החברה במספנות ישראל – 350 מיליון שקל ואת השווי ההוגן רק של הקרקע באשדוד – 390 מיליון שקל, נגיע בקלות לשווי חברה של כמליארד שקל ללא תמחור צמיחה במסופי חיפה, המחסן הרובוטי והרכוש הקבוע. הצפת ערך שאולי תגיע משוויה בבורסה של מספנות ישראל יכולה להיות בונוס נחמד.
השווי הזה רחוק מהשווי בבורסה - גם בגלל שכחברת החזקות היא אמורה להיסחר בדיסקאונט, גם בגלל הפיזור בפעילות הקבוצה וגם מכיוון שאין סחירות גדולה במניה.
כמות הסחורה הצפה אמנם נמוכה ועומדת על כ-12% בלבד, אך לאור הדיווחים על הנפקת מספנות ישראל והעניין בחברה, מחזורי המסחר עלו במעט.
הצעת רכש למניות החברה בשלב זה או אחר ע"י בעלי השליטה שמחזיקים גם ככה כבר כ-88% מהון המניות של החברה, היא תרחיש הגיוני מאוד, למרות שלטובת המשקיעים בבורסה, לטווח הארוך עדיף דווקא שבעלי השליטה יפיצו קצת מניות לציבור, כך שהמניה תוכל להיכנס לאחד המדדים והמסחר בחברה יגדל.
הכותב הינו ערן בן שושן, מנהל משותף בבית ההשקעות דולפין - [email protected].
* הכותב, דרך הכספים המנוהלים בבית ההשקעות דולפין עשוי להחזיק בניירות הערך המוזכרים בכתבה.
המידע המוצג בסקירה זו מהווה מידע כללי והינו חומר מסייע בלבד ואין לראות בו כמידע עובדתי או שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בהשקעה בני"ע, וכן אין לראות במידע האמור כהמלצה או כתחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או לרכישת נייר הערך. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס בידי מי שמוסמך לכך, המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
פרסום מידע זה אינו מהווה הצעה לציבור להשקעה בשותפות. ההשקעה בשותפות הינה על בסיס הצעה פרטית בלבד, בכפוף למגבלות כמפורט בהוראות הדין החל, ולפי שיקול דעתו המוחלט והבלעדי של השותף הכלל
- 8.משקיע ערך 05/09/2020 17:11הגב לתגובה זוהקרקע לטווח ארוך. את הרווח לחלק לבעלי המניות וזה יציף את כל הערך.
- 7.דוד סימן טוב 05/09/2020 08:10הגב לתגובה זולמה להוסיף את שווי קרקע? זה רכוש קבוע של החברה. האם היא תמכור אותה? תשכיר אותה? אם כן, מבין, אבל אם תשתמש עבור עצמה, זה לא רלוונטי.
- 6.משה משה 03/09/2020 16:16הגב לתגובה זואם אתה מניח שהחברה תפעולית שווה 200 והקרקע שווה 390 אז למה להחזיק את העסק הזה? בואו נחסל את הפעילות ונמכור את הקרקע
- 5.אבנר 03/09/2020 14:02הגב לתגובה זותודה . מאוד מעניין . מחזיק
- 4.דלת סחירות 03/09/2020 13:31הגב לתגובה זובורסה דלת סחירות במניה דלת סחירות יש קנסות כבדים
- 3.רגולטור 03/09/2020 09:39הגב לתגובה זומריצים מניות הא? אתמול חיסלתם את אלקטריאון והיום זה? מה נסגר
- 2.יש ר א לי 03/09/2020 09:09הגב לתגובה זולא רק ההון קובע, הרווח נמוך ביחס לשווי החברה כבר עתה.
- 1.16 אחוז צנוע 03/09/2020 08:27הגב לתגובה זונגידים שהחליטו לדאוג לעשירים מחזיקים את השקר...
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6
העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה
דניה סיבוס דניה סיבוס 1.68% מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.
היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.
המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.
- חצי שנה אחרי: לפידות קפיטל שוב מממשת בדניה סיבוס
- דניה מסכמת רבעון עם ירידה קלה בהכנסות אך שיפור ברווחיות התפעולית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת
בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות.

לפי שווי של מיליארד שקל: עופר ינאי בדרך לרכוש את השליטה באלומיי קפיטל
העסקה, בהיקף של כ־460–500 מיליון שקל, תאפשר לנופר אנרגיה שבשליטת עופר ינאי להיכנס לייצור חשמל קונבנציונלי באמצעות אחזקת אלומיי בתחנת הכוח דוראד
חברת האנרגיה המתחדשת נופר אנרגיה , שבשליטת איש העסקים עופר ינאי, נמצאת במשא ומתן מתקדם לרכישת השליטה בחברת האנרגיה אלומיי קפיטל. לפי הדיווחים, היקף העסקה מוערך בכ־460–500 מיליון שקל, והיא משקפת לאלומיי שווי של כ־1 מיליארד שקל, פרמיה מתונה ביחס לשווי השוק של החברה בבורסה.
העסקה צפויה להתבצע באמצעות רכישת מניותיהם של בעלי השליטה הנוכחיים באלומיי: שלמה נחמה, רני פרידריך וענת רפאל, אלמנתו של חמי רפאל המנוח. שלושת השותפים מחזיקים יחד בכ־45.9% ממניות אלומיי, ומנסים זה כשנתיים למצוא רוכש לאחזקה. נופר, שפועלת מאז הקמתה כמעט אך ורק בתחום האנרגיה המתחדשת, רואה במהלך רכישה אסטרטגית שמאפשרת לה כניסה מהירה לתחום ייצור החשמל הקונבנציונלי. זאת, על רקע העלייה בביקוש לחשמל בישראל והסביבה הרגולטורית התומכת בהרחבת כושר הייצור.
הנכס המרכזי של אלומיי
הנכס המרכזי של אלומיי הוא אחזקתה בתחנת הכוח דוראד, תחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל, הממוקמת מדרום לאשקלון. אלומיי מחזיקה, בשרשור, בכ־17% ממניות דוראד, וביחד עם קבוצת לוזון מדובר באחזקה משמעותית בגוף המייצר כ־850 מגה־וואט חשמל. בנוסף לדוראד, לאלומיי פעילות רחבה גם בתחום האנרגיה המתחדשת. החברה מחזיקה מתקנים סולאריים פעילים ובייזום בישראל, ארה״ב ומספר מדינות באירופה, ובהן איטליה, ספרד והולנד. בישראל היא שותפה גם בפרויקט אגירה שאובה בצוק מנרה, הנמצא בשלבי הקמה.
מבחינה פיננסית, אלומיי אינה מציגה בשלב זה רווחיות. במחצית הראשונה של 2025 רשמה החברה הכנסות של כ־20.1 מיליון אירו וסיימה בהפסד נקי של כ־1.6 מיליון אירו. בחברה ייחסו את הגידול בהכנסות לחיבור מתקנים סולאריים חדשים באיטליה.
- נופר מציגה קפיצה בהכנסות - אבל הרווחיות עוד מתנדנדת
- עופר ינאי חושב שהוא אילון מאסק - רוצה מניות ב-800 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תקופה סוערת בנופר
אלומיי נסחרת כעת לפי שווי של מיליארד שקל, בעוד נופר נסחרת כיום לפי שווי של כמעט 4 מיליארד שקל. הרכישה מגיעה לאחר תקופה סוערת בנופר, שכללה עזיבת המנכ״לים המשותפים ומכירת מניותיהם. בעקבות זאת, חיזק ינאי את שליטתו בחברה, בין היתר באמצעות הקמת חברה משותפת עם לאומי פרטנרס, שאליה הועברו רוב מניותיו בנופר.
