האם גולד נסחרת בחצי מחיר?
חברת גולד המחזיקה בין היתר ב-20% ממספנות ישראל, הכפילה את הונה העצמי תוך מספר חודשים והיא מוערכת בשווי של כ-1 מיליארד ש'; מנית החברה עלתה מתחילת השנה בשיעור צנוע של כ-16% לשווי של חצי מיליארד; האם מדובר בהזדמנות?
חברת גולד -0.35% עוסקת באחסנה, לוגיסטיקה, ייבוא מלט והפעלת מסופי מכולות. היא נסחרת בכחצי מיליארד שקל ונראה שזה דיסקאונט עמוק לשוויה הכלכלי שעשוי להסתכם בכ-1 מיליארד שקל. נתחיל במי זאת גולד?
גולד שהונפקה בתחילת שנות ה-80 הינה מהוותיקות ביותר בשוק ההון הישראלי ובעלי השליטה בחברה הם משפחת שמלצר, משפחת בורכרד ואיש העסקים שלומי פוגל (28.85% כל אחד). הפעילות המסורתית של החברה נובעת מהסכם בינה לבין רכבת ישראל בנוגע להובלת מטענים. הרכבת מעמידה לרשות החברה קרונות וזמן מסילה להובלת מכולות.
לקריאה נוספת:
> מספנות ישראל גייסה 340 מיליון שקל לפי שווי של 1.7 מיליארד שקל
החברה מפעילה את מסוף המטענים והמחסנים בעורף נמל אשדוד במקרקעין בשטח 95 דונם המצויים בבעלותה ובכ-43 דונם החכורים מרכבת ישראל. בקרבת נמל חיפה החברה חוכרת 65 דונם נוספים בחכירה לטווח ארוך. ברבעון האחרון פרסמה החברה הערכת שווי של 390 מיליון שקל לנכסי הנדל"ן של החברה במסוף המטענים והמכולות באשדוד.
- המבחן של בריטניה: תשואות האג"ח בבריטניה מזנקות לשיא מאז 1998
- שוק הריפו מתייבש: גיוסי החוב של האוצר האמריקאי שואבים את הנזילות מהמערכת הבנקאית; מה זה אומר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקרקע והמחסנים היו רשומים במאזן החברה בשווי העלות ההיסטורית בכ-126 מיליון שקל בלבד. החברה רשמה תוספת של 264 מיליון שקל להון החברה בדוחות האחרונים שפורסמו לרבעון השני של השנה וזאת מבלי שהדבר קיבל ביטוי בדוח רווח והפסד, אלא נרשם בסוף הדוח כרווח כולל אחר. הקרקע והמבנים מוצגים ברכוש קבוע וכנכס זכות שימוש בחכירה מהוונת ולא כנדל"ן להשקעה. ניתן להניח כי אילו התוספת לרווח של כ-200 מיליון שקל הייתה נרשמת בדוח רווח והפסד כשיערוך נדל"ן, הדבר היה תופס את עיני המשקיעים ומניות החברה היו מגיבות בהתאם. חשבונאית אין כל הבדל.
לחברה החזקה של כ-25% (טרום ההנפקה) בחברת מספנות ישראל שזכתה לתג מחיר של כ-1.35 מליארד שקל (לפני הכסף) זה עתה. אחרי ההנפקה תרד ההחזקה לכ-20%. מספנות ישראל רשומה במאזני החברה בכ-140 מיליון שקל לעומת שווי שוק עדכני של כ-350 מיליון שקל (25% משווי של 1.35 מליארד ששקל לפני הכסף). מדובר בתוספת נאה להון של כ-210 מיליון שקל (לפני הפרשה למיסים נדחים) שתירשם במאזני החברה במועד הדוחות לרבעון השלישי.
הונה העצמי של החברה לסוף שנת 2019 עמד על כ-321 מיליון שקל. שיערוך הקרקע הוסיף לחברה עוד כ-210 מיליון שקל אחרי ניכוי מיסים נדחים בשיעור של כ-60 מליון שקל והונה העצמי למועד הדוח האחרון עומד על 529 מיליון שקל. ברבעון הקרוב תרשום החברה את החזקתה במספנות ישראל ע"פ שוויה ההוגן בבורסה.
- פימי ממשיכה לממש בעשות: מכרה 240 מיליון שקל למוסדיים
- אלקטרה מצרפת את קרן תש"י כשותפה באלקטרה אפיקים ומוטורס
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ת"א ביטוח ירד ב-3.5%, ת"א נדלן איבד 2.7%, הבנקים ירדו ב-1.4
בהנחה שהחברה תסחר בדומה לשווי ההנפקה, יתווסף להונה העצמי של החברה עוד כ-160 מיליון שקל (אחרי הורדת מיסים נדחים בשווי של כ-50 מיליון שקל) ניתן להעריך בזהירות כי הונה העצמי של גולד בתוספת הרווח הרבעוני יעמוד בעת פרסום הדוחות של רבעון 3 על כ-700 מיליון שקל. החברה נסחרת בשווי של כ-490 מיליון שקל בלבד ועדיין לא תמחרנו את שווי הפעילות התפעולית של החברה.
גולד בונד היא חברה מהסוג הישן. מינוף אפסי, ללא תעלולים פיננסיים, ללא מוניטין ורכוש לא מוחשי במאזן, ללא הודעות על כניסה לתחום הקנאביס/בלוקציין/אנרגיה אלטרנטיבית כזו או אחרת או כל תחום אופנתי אחר.
ההון העצמי של החברה מוחשי עד מאוד ולחברה אין חוב פיננסי נטו.
מלבד החזקה בחברה כלולה (מספנות ישראל) ונכסי נדל"ן, לחברה רכוש קבוע המורכב מכ-90 מלגזות (חלקן מלגזות גדולות) 19 משאיות, מנופי גשר גדולים ומחסן רובוטי חדשני (פירוט בהמשך).
מחזור המכירות של גולד בונד יציב ועומד על כ-130 מיליון שקל בשנים האחרונות עם רווחיות ממוצעת של כ-15 עד 20 מיליון שקל בשנה המיוחסת לפעילות המסופים והמטענים בלבד ולא כוללת את חלקה ברווחיות מספנות ישראל. לאחרונה חוותה החברה האטה מסוימת בפעילות המסורתית שלה עקב תחרות גוברת (הן מצד הנמלים והן מצד חברות מתחרות).
החברה זיהתה את הצורך ההולך וגובר בשירותי ה E-Commerce והקימה מחסן רובוטי ייחודי וחדשני הנותן פתרון לאספקה מהירה ומדויקת של הזמנות לקוחות פרטיים לבית הלקוח. המחסן אוטומטי ובעל קיבולת וגמישות מיון גבוהות, המאפשר תפוקות ליקוט, אריזה והפצה מהמתקדמים בישראל. המחסן החל לפעול ברבעון השני ועלות ההרצה הגדילה את הוצאות שכר העבודה ועלויות התפעול של החברה ברבעון.
החברה רואה במחסן הרובוטי מנוע צמיחה משמעותי להמשך. המתקן פועל משטחה של החברה באשדוד בשטח של כ-20 אלף מ"ר (כרגע פעיל 7000 מ"ר) ועלות הפרויקט עומדת על כ-30 מיליון שקל המורכבת גם מרכישת ציוד רובוטי ייחודי. המחסן אמור לספק שירותי אחסנה והפצה מקצה לקצה ממוקדי ה-E-Commerce לפעילות B2C לצרכן הסופי ולעסקים קטנים. השירות הינו ניהול מלאי חדשני שכרגע לא קיים בישראל. מחסן רובוטי נוסף החל לפעול גם ממחסני החברה בחיפה.
החברה הגדילה את פעילותה בשנה האחרונה ע"י רכישת פעילות מסוף המטענים (בונדד) בבית שאן בסמוך למעבר הגבול לירדן ובאפריל קיבלה החברה רישיון להפעלת מסוף מטענים גם בנמל חיפה.
שוק הלוגיסטיקה בישראל צומח בעקביות עם הגידול באוכלוסייה, הצמיחה המואצת בהזמנות פרטיים מחו"ל ועם פתיחת השוק הישראלי למדינות נוספות. לסחר הימי עדיפות על הסחר האווירי כאשר 97% מהסחורות המגיעות לישראל עוברות בנמלי הים.
אם נניח שווי תפעולי של כ-200 מיליון שקל לפעילות גולד בונד ונוסיף את שווי החזקת החברה במספנות ישראל – 350 מיליון שקל ואת השווי ההוגן רק של הקרקע באשדוד – 390 מיליון שקל, נגיע בקלות לשווי חברה של כמליארד שקל ללא תמחור צמיחה במסופי חיפה, המחסן הרובוטי והרכוש הקבוע. הצפת ערך שאולי תגיע משוויה בבורסה של מספנות ישראל יכולה להיות בונוס נחמד.
השווי הזה רחוק מהשווי בבורסה - גם בגלל שכחברת החזקות היא אמורה להיסחר בדיסקאונט, גם בגלל הפיזור בפעילות הקבוצה וגם מכיוון שאין סחירות גדולה במניה.
כמות הסחורה הצפה אמנם נמוכה ועומדת על כ-12% בלבד, אך לאור הדיווחים על הנפקת מספנות ישראל והעניין בחברה, מחזורי המסחר עלו במעט.
הצעת רכש למניות החברה בשלב זה או אחר ע"י בעלי השליטה שמחזיקים גם ככה כבר כ-88% מהון המניות של החברה, היא תרחיש הגיוני מאוד, למרות שלטובת המשקיעים בבורסה, לטווח הארוך עדיף דווקא שבעלי השליטה יפיצו קצת מניות לציבור, כך שהמניה תוכל להיכנס לאחד המדדים והמסחר בחברה יגדל.
הכותב הינו ערן בן שושן, מנהל משותף בבית ההשקעות דולפין - [email protected].
* הכותב, דרך הכספים המנוהלים בבית ההשקעות דולפין עשוי להחזיק בניירות הערך המוזכרים בכתבה.
המידע המוצג בסקירה זו מהווה מידע כללי והינו חומר מסייע בלבד ואין לראות בו כמידע עובדתי או שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בהשקעה בני"ע, וכן אין לראות במידע האמור כהמלצה או כתחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או לרכישת נייר הערך. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס בידי מי שמוסמך לכך, המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
פרסום מידע זה אינו מהווה הצעה לציבור להשקעה בשותפות. ההשקעה בשותפות הינה על בסיס הצעה פרטית בלבד, בכפוף למגבלות כמפורט בהוראות הדין החל, ולפי שיקול דעתו המוחלט והבלעדי של השותף הכלל
- 8.משקיע ערך 05/09/2020 17:11הגב לתגובה זוהקרקע לטווח ארוך. את הרווח לחלק לבעלי המניות וזה יציף את כל הערך.
- 7.דוד סימן טוב 05/09/2020 08:10הגב לתגובה זולמה להוסיף את שווי קרקע? זה רכוש קבוע של החברה. האם היא תמכור אותה? תשכיר אותה? אם כן, מבין, אבל אם תשתמש עבור עצמה, זה לא רלוונטי.
- 6.משה משה 03/09/2020 16:16הגב לתגובה זואם אתה מניח שהחברה תפעולית שווה 200 והקרקע שווה 390 אז למה להחזיק את העסק הזה? בואו נחסל את הפעילות ונמכור את הקרקע
- 5.אבנר 03/09/2020 14:02הגב לתגובה זותודה . מאוד מעניין . מחזיק
- 4.דלת סחירות 03/09/2020 13:31הגב לתגובה זובורסה דלת סחירות במניה דלת סחירות יש קנסות כבדים
- 3.רגולטור 03/09/2020 09:39הגב לתגובה זומריצים מניות הא? אתמול חיסלתם את אלקטריאון והיום זה? מה נסגר
- 2.יש ר א לי 03/09/2020 09:09הגב לתגובה זולא רק ההון קובע, הרווח נמוך ביחס לשווי החברה כבר עתה.
- 1.16 אחוז צנוע 03/09/2020 08:27הגב לתגובה זונגידים שהחליטו לדאוג לעשירים מחזיקים את השקר...

ביקושים חזקים להנפקה של נאוויטס לקראת FID בפרויקט סי ליון
המוסדיים מסתערים גם על נאויטס: ביקושים של פי 5 מההיצע להשלמת המימון העצמי בפרויקט סי ליון; גם נאוויטס הגדילה את גודל ההנפקה בשל הביקושים, וכעת המשקיעים ממתינים ל-FID שצפוי להגיע עד לסוף השנה
נאוויטס פטרוליום נאוויטס פטר יהש -3.37% עשתה אתמול צעד משמעותי בדרך להשלמת המימון העצמי בפרויקט הענק Sea Lion באיי פוקלנד, אחד ממאגרי הנפט הגדולים בעולם שטרם פותחו. במסגרת השלב המוסדי בהנפקה גויס ביקוש חריג של יותר מ-4.5 מיליארד שקל, פי 5 מהכמות שהוצעה, נתון שמעיד על אמון גבוה מצד השוק המוסדי במהלך. ההנפקה צפויה להכניס לחברה סכום של עד 1.2 מיליארד שקל (ברוטו), תלוי בהיקף ההקצאה בפועל.
ההנפקה כוללת 126 אלף אגדים, מתוכם 90 אלף הוקצו בשלב המוסדי (כ-887.5 מיליון שקל)
ו-36 אלף אגדים (כ-351 מיליון שקל) מיועדים לשלב הציבורי. כל אגד מורכב מ-100 יחידות השתתפות ו-34 כתבי אופציה מסדרה 6. מחיר האגד נקבע מראש על 9,750 שקל, כך שהיקף הגיוס המרבי יעמוד על כ-1.228 מיליארד שקל. כתבי האופציה ניתנים למימוש עד סוף אוגוסט 2026 במחיר מימוש
של 120 שקל ליחידה, צמוד לשער דולר בסיסי של 3.3430.
בהתאם להערכת שווי שהוצגה בתשקיף, לכל כתב אופציה ערך כלכלי של כ-14 שקלים, כך שהמחיר האפקטיבי ליחידה מוערך ב-92.7 שקל, דיסקאונט של כ-10.8% ביחס לשער הסגירה ערב ההנפקה (104 שקל), כאשר האופציות מעניקות
למשקיעים חשיפה פוטנציאלית לעליית ערך בהמשך הדרך.
מטרת ההנפקה היא גיוס ההון העצמי הנדרש לשלב הראשון בפרויקט הדגל Sea Lion באיי פוקלנד, שעלות פיתוחו נאמדת בכ-1.4 מיליארד דולר. על פי מתווה המימון, נאוויטס מתכננת לגייס כ-1 מיליארד דולר באמצעות חוב פרויקטלי במבנה non-recourse, בעוד יתרת ההון העצמי, כ-700 מיליון דולר, תסופק ישירות מהשותפות. בתוך הסכום הזה כלולה גם הלוואה שתעמיד נאוויטס לשותפתה הבריטית בפרויקט, רוקהופר, המחזיקה ב־35% מהמאגר.
- נאוויטס: קצב ההפקה משננדואה - ביעד, נערכים לפיתוח סי ליון - תוצאות הרבעון
- נאוויטס הודיעה על הנפקה, המניה יורדת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בין המשקיעים שהובילו את הביקושים ניתן למצוא את קרן נוקד, המחזיקה כבר שנים בנאוויטס וגם השתתפה לאחרונה בגיוס ההון של השותפה הבריטית רוקהופר, לצד הגופים הראל, מגדל, מיטב, פניקס, מנורה, IBI ועוד. חלקם קיבלו הקצאה מהותית, בעוד גופים אחרים נותרו מחוץ לחלוקה בשל עודף הביקוש. הדבר עשוי להוביל לביקושים נוספים בשוק עצמו, כאשר מי שלא קיבל בהנפקה ינסה לרכוש יחידות דרך המסחר.

אלקטרה מצרפת את קרן תש"י כשותפה באלקטרה אפיקים ומוטורס
אלקטרה נערכת להרחבת פעילות התחבורה: מצרפת את קרן תשתיות ישראל כשותפה באלקטרה אפיקים ובאלקטרה מוטורס לפי שווי של 750 מיליון שקל; במסגרת הסכם תרכוש תש"י 33.33% ממניותיהן, בשתי פעימות, בתמורה לסכום כולל של כ-250 מיליון שקל
קבוצת אלקטרה אלקטרה 0.53% , בניהולו של איתמר דויטשר, משלימה שלב נוסף בפיתוח וביסוס צמיחה של פעילותה בתחום התחבורה. היום מדווחת הקבוצה, כי חתמה על הסכם במסגרתו תיכנס תש"י (קרן תשתיות ישראל) כמשקיעה אסטרטגית בפעילות התחבורה של אלקטרה. על פי ההסכם, תרכוש תש"י, בעסקה המורכבת משתי פעימות, כ-33.3% מהחברות אלקטרה אפיקים ואלקטרה מוטורס ("חברות נרכשות") לפי שווי כולל של כ-750 מיליון שקל.
אלקטרה מחזיקה טרום העיסקה ב-51% ממניות החברות הנרכשות ושותפתה, משפחת סלע, מחזיקה ביתרת המניות. בשלב הראשון של העיסקה, תרכוש תש"י כ-16.67% ממניות החברות הנרכשות בתמורה כוללת של כ-125 מיליון שקל, כך שאלקטרה תחזיק לאחר שלב זה בכ-41.67% ממניות אלקטרה אפיקים ואלקטרה מוטורס. בשלב השני תש"י תרכוש כ-16.67% נוספים ממניות החברות הנרכשות תמורת 125 מיליון שקל נוספים. לאחר השלמת שני שלבי העיסקה, יחזיקו כל אחת מבין אלקטרה בע"מ, תש"י ומשפחת סלע בכ-33.33% ממניות החברות הנרכשות.
העסקה כוללת הסדרים נוספים בין הצדדים, כך שהתמורה הכוללת שתתקבל באלקטרה במועד השלמת השלב הראשון צפויה להסתכם לסך של כ-100 מיליון שקל, ובמועד השלמת השלב השני צפויה אלקטרה לקבל סך נוסף של כ-63 מיליון שקל. סה"כ צפויה לקבל אלקטרה 163 מיליון שקל לאחר השלמת שני השלבים.
להערכת אלקטרה, בכפוף להשלמת העסקה על שני שלביה, במועד השלמת השלב הראשון היא צפויה לרשום רווח הון של כ-40-50 מיליון שקל, לפני מס.
- אלקטרה: עלייה בהכנסות וברווח הנקי, ירידה בתפעולי
- "הביטול של מבצעי הקבלן 80-20 הוא טוב, אף אחד לא רוצה שיהיה פה משבר סאב-פריים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו כן, סוכם בין הצדדים, כי כל עוד אלקטרה מחזיקה מעל 30% ממניות אלקטרה אפיקים, ואין בעל מניות אחר המחזיק בשיעור גבוה יותר, תהא לה זכות הכרעה בנושאים מהותיים כך שהחברה תמשיך לשלוט ולאחד את הדוחות הכספיים של אלקטרה אפיקים.