נמל אשדוד
צילום: Bizportal
רעיון השקעה

האם גולד נסחרת בחצי מחיר?

חברת גולד המחזיקה בין היתר ב-20% ממספנות ישראל, הכפילה את הונה העצמי תוך מספר חודשים והיא מוערכת בשווי של כ-1 מיליארד ש'; מנית החברה עלתה מתחילת השנה בשיעור צנוע של כ-16% לשווי של חצי מיליארד; האם מדובר בהזדמנות? 

ערן בן שושן | (8)
נושאים בכתבה אגרות חוב

חברת גולד 0.46% עוסקת באחסנה, לוגיסטיקה, ייבוא מלט והפעלת מסופי מכולות. היא נסחרת בכחצי מיליארד שקל ונראה שזה דיסקאונט עמוק לשוויה הכלכלי שעשוי להסתכם בכ-1 מיליארד שקל. נתחיל במי זאת גולד?  

גולד שהונפקה בתחילת שנות ה-80 הינה מהוותיקות ביותר בשוק ההון הישראלי ובעלי השליטה בחברה הם משפחת שמלצר, משפחת בורכרד ואיש העסקים שלומי פוגל (28.85% כל אחד). הפעילות המסורתית של החברה נובעת מהסכם בינה לבין רכבת ישראל בנוגע להובלת מטענים. הרכבת מעמידה לרשות החברה קרונות וזמן מסילה להובלת מכולות. 

לקריאה נוספת:

> מספנות ישראל גייסה 340 מיליון שקל לפי שווי של 1.7 מיליארד שקל​

החברה מפעילה את מסוף המטענים והמחסנים בעורף נמל אשדוד במקרקעין בשטח 95 דונם המצויים בבעלותה ובכ-43 דונם החכורים מרכבת ישראל. בקרבת נמל חיפה החברה חוכרת 65 דונם נוספים בחכירה לטווח ארוך. ברבעון האחרון פרסמה החברה הערכת שווי של 390 מיליון שקל לנכסי הנדל"ן של החברה במסוף המטענים והמכולות באשדוד.

הקרקע והמחסנים היו רשומים במאזן החברה בשווי העלות ההיסטורית בכ-126 מיליון שקל בלבד. החברה רשמה תוספת של 264 מיליון שקל להון החברה בדוחות האחרונים שפורסמו לרבעון השני של השנה וזאת מבלי שהדבר קיבל ביטוי בדוח רווח והפסד, אלא נרשם בסוף הדוח כרווח כולל אחר. הקרקע והמבנים מוצגים ברכוש קבוע וכנכס זכות שימוש בחכירה מהוונת ולא כנדל"ן להשקעה. ניתן להניח כי אילו התוספת לרווח של כ-200 מיליון שקל הייתה נרשמת בדוח רווח והפסד כשיערוך נדל"ן, הדבר היה תופס את עיני המשקיעים ומניות החברה היו מגיבות בהתאם. חשבונאית אין כל הבדל.

לחברה החזקה של כ-25% (טרום ההנפקה) בחברת מספנות ישראל שזכתה לתג מחיר של כ-1.35 מליארד שקל (לפני הכסף) זה עתה. אחרי ההנפקה תרד ההחזקה לכ-20%. מספנות ישראל רשומה במאזני החברה בכ-140 מיליון שקל לעומת שווי שוק עדכני של כ-350 מיליון שקל (25% משווי של 1.35 מליארד ששקל לפני הכסף). מדובר בתוספת נאה להון של כ-210 מיליון שקל (לפני הפרשה למיסים נדחים) שתירשם במאזני החברה במועד הדוחות לרבעון השלישי.

הונה העצמי של החברה לסוף שנת 2019 עמד על כ-321 מיליון שקל. שיערוך הקרקע הוסיף לחברה עוד כ-210 מיליון שקל אחרי ניכוי מיסים נדחים בשיעור של כ-60 מליון שקל והונה העצמי למועד הדוח האחרון עומד על 529 מיליון שקל. ברבעון הקרוב תרשום החברה את החזקתה במספנות ישראל ע"פ שוויה ההוגן בבורסה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בהנחה שהחברה תסחר בדומה לשווי ההנפקה, יתווסף להונה העצמי של החברה עוד כ-160 מיליון שקל (אחרי הורדת מיסים נדחים בשווי של כ-50 מיליון שקל) ניתן להעריך בזהירות כי הונה העצמי של גולד בתוספת הרווח הרבעוני יעמוד בעת פרסום הדוחות של רבעון 3 על כ-700 מיליון שקל. החברה נסחרת בשווי של כ-490 מיליון שקל בלבד ועדיין לא תמחרנו את שווי הפעילות התפעולית של החברה.

גולד בונד היא חברה מהסוג הישן. מינוף אפסי, ללא תעלולים פיננסיים, ללא מוניטין ורכוש לא מוחשי במאזן, ללא הודעות על כניסה לתחום הקנאביס/בלוקציין/אנרגיה אלטרנטיבית כזו או אחרת או כל תחום אופנתי אחר.

ההון העצמי של החברה מוחשי עד מאוד ולחברה אין חוב פיננסי נטו.

מלבד החזקה בחברה כלולה (מספנות ישראל) ונכסי נדל"ן, לחברה רכוש קבוע המורכב מכ-90 מלגזות (חלקן מלגזות גדולות) 19 משאיות, מנופי גשר גדולים ומחסן רובוטי חדשני (פירוט בהמשך).

מחזור המכירות של גולד בונד יציב ועומד על כ-130 מיליון שקל בשנים האחרונות עם רווחיות ממוצעת של כ-15 עד 20 מיליון שקל בשנה המיוחסת לפעילות המסופים והמטענים בלבד ולא כוללת את חלקה ברווחיות מספנות ישראל. לאחרונה חוותה החברה האטה מסוימת בפעילות המסורתית שלה עקב תחרות גוברת (הן מצד הנמלים והן מצד חברות מתחרות).

החברה זיהתה את הצורך ההולך וגובר בשירותי ה E-Commerce והקימה מחסן רובוטי ייחודי וחדשני הנותן פתרון לאספקה מהירה ומדויקת של הזמנות לקוחות פרטיים לבית הלקוח. המחסן אוטומטי ובעל קיבולת וגמישות מיון גבוהות, המאפשר תפוקות ליקוט, אריזה והפצה מהמתקדמים בישראל. המחסן החל לפעול ברבעון השני ועלות ההרצה הגדילה את הוצאות שכר העבודה ועלויות התפעול של החברה ברבעון.

החברה רואה במחסן הרובוטי מנוע צמיחה משמעותי להמשך. המתקן פועל משטחה של החברה באשדוד בשטח של כ-20 אלף מ"ר (כרגע פעיל 7000 מ"ר) ועלות הפרויקט עומדת על כ-30 מיליון שקל המורכבת גם מרכישת ציוד רובוטי ייחודי. המחסן אמור לספק שירותי אחסנה והפצה מקצה לקצה ממוקדי ה-E-Commerce לפעילות B2C לצרכן הסופי ולעסקים קטנים. השירות הינו ניהול מלאי חדשני שכרגע לא קיים בישראל. מחסן רובוטי נוסף החל לפעול גם ממחסני החברה בחיפה.

החברה הגדילה את פעילותה בשנה האחרונה ע"י רכישת פעילות מסוף המטענים (בונדד) בבית שאן בסמוך למעבר הגבול לירדן ובאפריל קיבלה החברה רישיון להפעלת מסוף מטענים גם בנמל חיפה.

שוק הלוגיסטיקה בישראל צומח בעקביות עם הגידול באוכלוסייה, הצמיחה המואצת בהזמנות פרטיים מחו"ל ועם פתיחת השוק הישראלי למדינות נוספות. לסחר הימי עדיפות על הסחר האווירי כאשר 97% מהסחורות המגיעות לישראל עוברות בנמלי הים.

אם נניח שווי תפעולי של כ-200 מיליון שקל לפעילות גולד בונד ונוסיף את שווי החזקת החברה במספנות ישראל – 350 מיליון שקל ואת השווי ההוגן רק של הקרקע באשדוד – 390 מיליון שקל, נגיע בקלות לשווי חברה של כמליארד שקל ללא תמחור צמיחה במסופי חיפה, המחסן הרובוטי והרכוש הקבוע. הצפת ערך שאולי תגיע משוויה בבורסה של מספנות ישראל יכולה להיות בונוס נחמד.

השווי הזה רחוק מהשווי בבורסה - גם בגלל שכחברת החזקות היא אמורה להיסחר בדיסקאונט, גם בגלל הפיזור בפעילות הקבוצה וגם מכיוון שאין סחירות גדולה במניה.  

כמות הסחורה הצפה אמנם נמוכה ועומדת על כ-12% בלבד, אך לאור הדיווחים על הנפקת מספנות ישראל והעניין בחברה, מחזורי המסחר עלו במעט.

הצעת רכש למניות החברה בשלב זה או אחר ע"י בעלי השליטה שמחזיקים גם ככה כבר כ-88% מהון המניות של החברה, היא תרחיש הגיוני מאוד, למרות שלטובת המשקיעים בבורסה, לטווח הארוך עדיף דווקא שבעלי השליטה יפיצו קצת מניות לציבור, כך שהמניה תוכל להיכנס לאחד המדדים והמסחר בחברה יגדל.

הכותב הינו ערן בן שושן, מנהל משותף בבית ההשקעות דולפין - [email protected].

* הכותב, דרך הכספים המנוהלים בבית ההשקעות דולפין עשוי להחזיק בניירות הערך  המוזכרים בכתבה. 

המידע המוצג בסקירה זו מהווה מידע כללי והינו חומר מסייע בלבד ואין לראות בו כמידע עובדתי או שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בהשקעה בני"ע, וכן אין לראות במידע האמור כהמלצה או כתחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או לרכישת נייר הערך. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס בידי מי שמוסמך לכך, המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

 

פרסום מידע זה אינו מהווה הצעה לציבור להשקעה בשותפות. ההשקעה בשותפות הינה על בסיס הצעה פרטית בלבד, בכפוף למגבלות כמפורט בהוראות הדין החל, ולפי שיקול דעתו המוחלט והבלעדי של השותף הכלל

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    משקיע ערך 05/09/2020 17:11
    הגב לתגובה זו
    הקרקע לטווח ארוך. את הרווח לחלק לבעלי המניות וזה יציף את כל הערך.
  • 7.
    דוד סימן טוב 05/09/2020 08:10
    הגב לתגובה זו
    למה להוסיף את שווי קרקע? זה רכוש קבוע של החברה. האם היא תמכור אותה? תשכיר אותה? אם כן, מבין, אבל אם תשתמש עבור עצמה, זה לא רלוונטי.
  • 6.
    משה משה 03/09/2020 16:16
    הגב לתגובה זו
    אם אתה מניח שהחברה תפעולית שווה 200 והקרקע שווה 390 אז למה להחזיק את העסק הזה? בואו נחסל את הפעילות ונמכור את הקרקע
  • 5.
    אבנר 03/09/2020 14:02
    הגב לתגובה זו
    תודה . מאוד מעניין . מחזיק
  • 4.
    דלת סחירות 03/09/2020 13:31
    הגב לתגובה זו
    בורסה דלת סחירות במניה דלת סחירות יש קנסות כבדים
  • 3.
    רגולטור 03/09/2020 09:39
    הגב לתגובה זו
    מריצים מניות הא? אתמול חיסלתם את אלקטריאון והיום זה? מה נסגר
  • 2.
    יש ר א לי 03/09/2020 09:09
    הגב לתגובה זו
    לא רק ההון קובע, הרווח נמוך ביחס לשווי החברה כבר עתה.
  • 1.
    16 אחוז צנוע 03/09/2020 08:27
    הגב לתגובה זו
    נגידים שהחליטו לדאוג לעשירים מחזיקים את השקר...
בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי

בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל

הבורסה ביצעה עדכון רחב בהרכב מדדיה, הכולל כניסת שש חברות חדשות לת"א 90, ארבע לת"א 125 והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן 35

אדיר בן עמי |

בורסת תל אביב מעדכנת את הרכבי המדדים ומשיקה שלושה מדדים סקטוריאליים חדשים לצד שינויים נרחבים במדדים הקיימים. העדכון כולל כניסת מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן למדד הדגל ת"א 35, יציאת ארבע חברות מת"א 125 לצד כניסת ארבע חברות חדשות, והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן שמכילים עשרות חברות. השינויים משקפים התמחות גוברת של הכלכלה הישראלית בטכנולוגיה מתקדמת, ביטחון ותשתיות לצד חזרתו של המגזר הפיננסי לעניינים.


במדד ת"א 35, המוביל את השוק המקומי, מצטרפות שתי מניות חדשות: מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן. מגדל חוזרת למדד לאחר היעדרות של כמעט עשור, עם שווי שוק שהציב אותה שוב בצמרת החברות הציבוריות. נקסט ויז'ן, שפועלת בתחום המצלמות המיוצבות לתעשיות הביטחוניות, מציינת את עליית קרנו של תחום הביטחון והטכנולוגיה גם בקרב החברות הגדולות. מן העבר השני, שתי החברות הקטנות במדד: אנרג'יאן וחברה לישראל, יורדות לת"א 90, לאחר תקופה שבה מניות האנרגיה והכימיקלים לא הצליחו לשמור על מעמדן בגודל שוק.


חברת דמרי, שניצלה ברגע האחרון מהדחה מת"א 35, נותרת במדד בזכות עליות חדות במנייתה במהלך "הימים הקובעים". החברה נהנתה ממומנטום חיובי בענף הנדל"ן, שבא בעקבות השיפור בתנאי השוק והסכמי השקעה חדשים. גיוסי הון ומימוש אופציות חיזקו את שווייה, ואפשרו לה להישאר ברשימת החברות הגדולות.


במדד ת״א־90 נרשמות כניסות בולטות של שש חברות: חברה לישראל, אנרג׳יאן, גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. חברה לישראל ואנרג׳יאן יורדות ממדד ת״א־35 לאחר שאיבדו מעט מערכן היחסי, אך נותרו שחקניות מרכזיות בשוק האנרגיה וההשקעות. גילת מוסיפה נדבך מתחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון, רימון מייצגת את מגזר התשתיות, ואמפא – שהונפקה לאחרונה – משלימה את התמונה מהצד של הנדל״ן והמימון החוץ־בנקאי. בצד היוצאות מהמדד נמנות מימון ישיר, תדיראן גרופ, טלסיס ו־פלסאון תעשיות, שרשמו ירידות שווי בשנה האחרונה.


במדד ת״א־125, שמאגד את כלל המניות במדדי ת״א־35 ות״א־90, נרשמות כניסות ויציאות משמעותיות המשפיעות על מבנה השוק כולו. ארבע חברות חדשות מצטרפות למדד: גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. גילת מייצגת את התחזקות תחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון המקומי, רימון מוסיפה נדבך מתחום התשתיות, ואמפא, שהצטרפה לבורסה רק לאחרונה, משקפת את התרחבות תחום המימון החוץ־בנקאי והנדל״ן.

אל על ישראייר
צילום: דוברות אל על ומוני שפיר
ניתוח

סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות

שנתיים של שיאים יוצאי דופן בתעופה הישראלית מגיעות לסיומן: עם חזרת החברות הזרות לשמיים - אל על, ישראייר וארקיע נערכות לתחרות עזה ולשחיקה ברווחיות; מה צפוי בכל חברה והאם תור הזהב של החברות הישראליות יסתיים בנחיתה רכה? 

רונן קרסו |

מלחמת חרבות ברזל, הביאה את התעופה הישראלית לשיאים שלא היו בעבר. מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס ארצה, מה שהשאיר את השטח לחברות התעופה הישראליות. נתח השוק של חברות התעופה הישראליות, הכפיל את עצמו ואף יותר. שוך הקרבות מעלה את השאלה הגדולה: לאן פני הענף? יש לציין כי בשעות האחרונות יש התפתחויות שמעידות שאולי המערכה עדיין איננה מאחורינו אבל עדיין ניתן לצייר כבר את המגמה, החברות הישראליות כבר לא שולטות בשמיים והן נערכות בהתאם.

כך למשל אל על שהיתה עם נתח שוק של 21.75% בשנת 2022 הגיע לנתח שוק של 47.5% בשנת 2024 . ישראייר שהיתה בשנת 2022 עם נתח שוק של 4.3% ובאוגוסט 2025 הגיעה לנתח שוק של 15% ביציאת ישראלים לחו"ל. וארקיע שהיתה עם נתח שוק  של 3.7% בשנת 2022 ובקיץ השנה ,בחודש  אוגוסט, טסה לנתח שוק של 12.3% בנמל בן גוריון. אלו נתונים פנומינליים ,שאינן אפשריים במהלך עסקים רגיל ,שבו המאבק הוא על גידול או קיטון ,של שברי אחוזים.

מניית אל על הגיבה בהתאם ומשווי שוק של  2.4 מיליארד שח, לפני המלחמה ,הגיעה לשווי שוק של מעל 9 מיליארד ולרווחים עצומים. אל הרוויחה בשנה שעברה 545 מיליון דולר,נתח השוק בקו לארצות הברית עלה ל-90% החוב ירד מ-1.4 מיליארד דולר לפני המלחמה ל-75 מיליון דולר בסוף 24 ומגרעון של 210 מיליון דולר עברה להון חיובי של 520 מיליון דולר בסוף 2024.

ישראייר לפני המלחמה היתה בשווי שוק של 260 מיליון שח ובשיא הגיעה ל 600 מיליון שקל, היא הכניסה 453 מיליון דולר בשנת 2024 ,הרווח הנקי שלה באותה השנה ,עמד על 24 מיליון דולר וכמות הנוסעים שהטיסה החברה בשנת 2024 עמדה על 1.46 מיליון. ארקיע היא חברה פרטית, ההערכה היא שהשנה ארקיע תסיים עם שיא בהכנסות של למעלה מ-450 מיליון דולר ועם רווח של כ 20 מיליון דולר. אלא שתור הזהב של התעופה הישראלית עומד בפני סיום, עדיין יש התפתחויות בשעות האחרונות אנחנו עדים להתחממות גזרתית נוספת ואין לדעת לאן זה יתפתח, עם זאת, מרבית החברות הזרות המשמעותיות חזרו לטוס לארץ בקו ת"א-ניו יורק דלתא ויונייטד חזרו ואמירקן איירליינס בדרך ובכללי הצפי הוא שגם רינאייר ואיזיגט ,ישובו לטוס ארצה באפריל הקרוב. 

אפילו ישנם דיבורים על כך שטורקיש ,ישובו לטוס לארץ. בשיא ,לפני המלחמה, ביצעה טרקיש 49 טיסות שבועיות ארצה ,ששימשו בעיקר עבור טיסות הקונקשיין ונתח השוק  שלה בנתב"ג ,עמד על כמעט 7% בשנת 2022 לפני המלחמה.