מאזדה
צילום: Bizportal

גיל אגמון ירכוש מניות דלק רכב ב-135 מיליון שקל ובפרמיה של 20%

מניית דלק רכב מזנקת כעת בכ-9% לאחר דיווח כי בעל השליטה ירכוש עוד 7.5% ממניות החברה מקבוצת דלק; הדיווח מגיע לאחר דוחות חזקים ברבעון השלישי אשר גררו זינוק של כ-18% במניה, אולם  החברה עדיין נסחרת במכפיל 7 על הרווח
ערן סוקול | (3)
נושאים בכתבה ורידיס כלי רכב

יבואנית רכבי מאזדה ופורד בישראל, חברת דלק רכב 1.49%  דיווחה כי בעל השליטה ירכוש מניות החברה מדלק קבוצה של תשובה, תמורת כ-135 מיליון שקל בפרמיה של כ-20% על מחיר השוק הבוקר. המניה מזנקת ב-9%.

על פי הדיווח, גיל אגמון, בעל השליטה (37.47%) בחברה הגיע להסכמות עם דלק קבוצה המחזיקה כ-22.5% ממניות דלק רכב, לרכישת 7 מיליון מניות של החברה במחיר של 19.27 שקלים למניה - פרמיה של כ-20% על שער הבסיס של המניה הבוקר, המהוות כ-7.5% ממניות החברה. על פי הדיווח, העסקה טרם הושלמה והיא צפויה להיות מושלמת בימים הקרובים.

הדיווח על העסקה מגיע לאחר שהחברה הציגה דוחות חזקים ברבעון השלישי של 2019, עם ירידה אמנם של כ-1.3% בהכנסות, אך שיפור משמעותי בשולי הרווחיות וזינוק ברווח הנקי שהסתכם בכ-94 מיליון שקל - מניית החברה זינקה בתגובה לתוצאות בכ-18% אולם  החברה עדיין נסחרת במכפיל 7 על הרווח הנקי של 12 החודשים האחרונים.

הכנסות דלק רכב ברבעון השלישי של 2019 הסתכמו בכ-862 מיליון שקל, ירידה 1.3% לעומת הכנסות של כ-873 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הירידה בהכנסות מיוחסת בעיקר לירידה בהיקף מכירות כלי הרכב לאור ירידה בכמויות כלי הרכב שנמכרו ואילו במגזר איכות הסביבה נרשם גידול של כ-28 מיליון שקל נוכח גידול בפעילות וקבלת מענקים.

בשורה התחתונה דיווחה החברה על רווח נקי של כ-94.2 מיליון שקל, זינוק של כ-177% ביחס לרווח הנקי ברבעון המקביל אשתקד אשר הסתכם בכ-34 מיליון שקל.

בבחינת שווי המניה, המשקיעים ציפו לירידה במכירות הרכבים של החברה, ירידה שהתעצמה בחודש אוקטובר, לאור תקופת החגים ובאופן יחסי ליבואניות האחרות (לכתבה המלאה).

היחלשות היין יפני הקפיצה את הרווחיות הגולמית

הרווח הגולמי ברבעון השלישי הסתכם בכ-139 מיליון שקל על שולי רווחיות גולמית של 16.1%. מדובר בעליה של כ-24.4% ביחס לרווח הגולמי ברבעון המקביל, אשר הסתכם בכ-111.5 מיליון שקל, על שולי רווחיות גולמית של כ-12.8%. השיפור בשולי הרווח הגולמי מיוחס בעיקר להיחלשות מטבעות הייבוא, לתמהיל כלי הרכב שנמכרו ולמענקים שנרשמו במגזר איכות הסביבה.

החברה הציגה שיפור ברמה התפעולית, עם שולי הוצאות תפעול של 5.3% לעומת כ-6.7% ברבעון המקביל. נוכח הגידול כאמור ברווחיות הגולמית, והשיפור בשולי הוצאות התפעול, החברה הציגה זינוק של כ-74% ברווח התפעולי, אשר הסתכם בכ-117 מיליון שקל ברבעון השלישי, לעומת כ-67.4 מיליון שקל ברבעון המקביל. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

רכישת ורידיס מניבה פירות

הוצאות ההנהלה וכלליות של החברה ירדו בכ-15.7 מיליון שקל ביחס לרבעון המקביל, בו נכללו עלויות עסקת רכישת ורידיס בסכום של כ-14 מיליון שקל, יתרת השיפור מיוחסת להתייעלות בוירידיס.

בנוסף, נרשם גידול של כ-6.8 מיליון שקל ברווחי חברות כלולות, בעיקר כתוצאה מסיום הבוררות של או.פי.סי עם קבוצת תמר - הכנסה של 4 מיליון שקל - ומגידול בפעילות מגזר איכות הסביבה.

סעיף המימון - הפרש של 18 מיליון שקל

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    חוליו 08/12/2019 11:39
    הגב לתגובה זו
    שווה כניסה ?
  • 1.
    משקיע בגז לעד 08/12/2019 10:17
    הגב לתגובה זו
    הוא מתרכז רק בגז ונפט...בדיוק מה שחשבתי לממש נכסים שלא קשורים לגז ולהתכוננן לשנים מלאות בייצוא גז...סוף סוף תשובה עושה משהו טוב..בקרוב לוויתן יתחיל לדבר ואז נראה את כל השורטיסטים נשרפים קליל...שבוע טוב וניפגש בשמחות....
  • dw 08/12/2019 16:12
    הגב לתגובה זו
    מניח שבשנים הבאות יממשו עוד בלוקים. דלק קבוצה זו חברת אנרגיה, עם מספיק אתגרים משלה, ואחזקה בחברה משונה כמו דלק רכב (יבואן רכב, ורידיס, לא הכי ברור) פחות מתאימה. המהלך המרכזי לשנת 2020 אצל דלק קבוצה אמור להיות הנפקה של איתקה בלונדון. אם וכאשר יבוצע? סביר שהחששות בשוק ירגעו.
רונן שור מנכ"ל אקסל סולושנס
צילום: יח"צ

בכ-90 מיליון שקל: אקסל רוכשת שתי ביטחוניות - המניה זינקה כבר אתמול; צירוף מקרים?

אקסל בנויה משכבות של רכישות היא רכשה 14 חברות מאז הפיכתה לציבורית והיום היא מעדכנת על רכישה נוספת של סטארלייט ונקסטוויב שעוסקות ב-RF ומיקרוגל ומתכננת לממן את זה בגיוס אג"ח; הרכישה מגיעה 3 חודשים אחרי עסקת סינאל, שהתבררה כמהלך בעייתי עם חשיפת טעות מהותית בדוחות הנרכשת

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אקסל

לפני שנדבר על הרכישה אנחנו רוצים לדבר רגע על המניה. המניה של אקסל אקסל 12.52%   קפצה לנו על המסכים אתמול וכנראה גם אתם תהיתם מה מתבשל שם. המניה עוד הספיקה לרדת מתחת לרף הפתיחה אבל מאיזור 11 בבוקר היא התחזקה וזינקה עד 8% עד שנעלה ב-6.7%. כל זה לא קרה במחזורים זניחים זה קרה בתמורה עצומה של 5.1 מיליון שקל שזה כמעט פי שבעה מהמחזור הממוצע שלה בשבוע האחרון. אז למי מכם שתהה אמש אם יש התפתחות חדשה סביב עסקת סינאל הבעייתית גילה הבוקר שזה סיפור אחר. אקסל שוב יצאה לשופינג, הפעם ביטחוני ויש סיכוי שמישהו ידע משהו ו"עשה עם זה" משהו. זה לא ממש מפתיע ולא כל כך חריג, לצערנו, לראות זינוקים או צניחות במניות לפני שהציבור מתעדכן על מה קרה. 

זה חלק מהרעה החולה של הבורסה המקומית, זה מה שהעניק לה את הכינוי "ביצה". מי שקיווה שהמצב הזה שייך לעבר מגלה כל פעם מחדש שיש עוד דרך ארוכה לעשות, מענישה והרתעה ומחקר - אותו ניתן לבצע בקלות - כדי לגלות מי העמיס או התפטר לפני שהמשקיעים ידעו. מעגל הקסמים הזה ממשיך וימשיך כל עוד חברות וגופים מסוימים ינהלו את הקשר עם השוק דרך "סקופים" ומהצד השני גופי תקשורת יזינו את הפיד מ"בלעדי" ל"בלעדי".


הגרף התוך-יומי של אקסל - צילום מתוך הטרמינל


הרחבת דריסת הרגל בשוק הביטחוני

אקסל חתמה על הסכם לרכישת סטארלייט טכנולוגיות ונקסטוויב טכנולוגיות, שתי חברות ותיקות שהוקמו בשנת 2000 ופועלות בתחום מערכות ה-RF והמיקרוגל לתעשיות ביטחוניות. אלו  טכנולוגיות שנמצאות בשימוש נרחב במערכות כטב"מים, כלים אליהם יש ביקוש גדול לא רק בשל המערכה הביטחונית שהייתה בישראל אלא וביתר שאת מהמציאות הגיאופוליטית באירופה כשכלי טיס בלתי מאוישים משנים את פניו של שדה הקרב. בין הלקוחות של החברות נמנות רפאל, אלביט, התעשייה האווירית ועוד. במקרים מסוימים הן מספקות רכיבים ייעודיים שמהווים חלק מובנה במוצרים המרכזיים של הגופים האלה, כך שהביקוש לפעילות שלהן מושפע ישירות מצברי ההזמנות הגדלים של התעשיות הביטחוניות. 2 החברות נשלטות במלואן על ידי המייסדים רמי בל-עש ואודי פרידמן, מהנדסים בעלי ניסיון של שנים רבות, אלו גם ימשיכו להוביל את הפעילות לפחות שנתיים וייתכן עד חמש שנים קדימה.

העסקה בנויה משני נדבכים. במועד ההשלמה תשלם החברה 49.2 מיליון שקל במזומן, ובשלב ב' היא תוסיף עד 40.3 מיליון שקל נוספים במידה והחברות יעמדו ביעדי הרווח הממוצעים לשנים 2026-2028. עוד סוכם כי סטארלייט ונקסטוויב יוכלו לחלק דיבידנד מהרווחים שבקופה לפני השלמת העסקה, כך שההון העצמי של כל אחת מהן לא ירד מ-1.5 מיליון שקל.

השקעות אלטרנטיביותהשקעות אלטרנטיביות

השקעות אלטרנטיביות אינן מילה גסה, אבל חייבים להפסיק להשוות תפוזים לתפוחים

הדיון על "קריסת" השוק האלטרנטיבי מפספס את העיקר - אין דבר כזה שוק אחד או מודל אחד; בין פלטפורמות אחראיות עם מנגנוני חיתום וביטחונות לבין גופים שנשענו על הון חדש בלבד, עובר קו דק שמפריד בין ניהול סיכון מושכל לבין הימור מסוכן - טור תגובה של אייל אלחיאני  מייסד ומנכ"ל טריא
אייל אלחיאני |

בטור שהועלה כאן ניסו להסביר "מה קרה" לשוק ההשקעות האלטרנטיביות. שמות מוכרים כמו הגשמה, סלייס, טריא ואחרות נזרקים יחד לסל אחד, כאילו מדובר באותו מוצר, באותו מודל ובאותה רמת סיכון ולא היא.

מדובר בטעות יסודית, כמעט פדגוגית: אין דבר אחד שנקרא “השקעה אלטרנטיבית”.

השקעה אלטרנטיבית היא שם גג למאות מודלים שונים: מאשראי צרכני, דרך מימון נדל״ן, ועד השקעות אנרגיה וקרנות חוב. בין קרן גמל שגייסה כספי חוסכים והשקיעה אותם בפרויקטים כושלים בניו־יורק, לבין פלטפורמת הלוואות בין עמיתים שמאפשרת השקעות מגובות נדל״ן בישראל - אין שום דמיון, לא ברמת הפיקוח, לא במבנה ההשקעה ולא ברמת השקיפות. מדובר במוצרים שונים בתכלית. כל זאת בנוסף להשפעה המהותית על התחרות ועל האימפקט החברתי.

הציבור הישראלי צמא לאפיקים אלטרנטיביים, וזה לא מקרי. במשך עשור של ריבית אפסית, משקיעים נאלצו לבחור בין תשואה זעומה בבנק לבין השקעות ספקולטיביות בחו״ל. ההשקעות האלטרנטיביות, כשהן מנוהלות נכון, יצרו אפיק שלישי - כזה שמחבר בין הכלכלה הריאלית (דיור, אשראי לעסקים קטנים) לבין הציבור הרחב, ומאפשר תשואה ראויה לצד ביטחון יחסי.

אבל בין זה לבין “שיווק אגרסיבי של חלומות” יש תהום.

ההבדל האמיתי איננו בסיפור השיווקי, אלא בניהול הסיכון.

מי שבנה מנגנון בקרה, שקיפות, חיתום וביטחונות איכותיים - הוכיח את עצמו גם בתקופות משבר ושרד. מי שבנה על זרימה אינסופית של כסף חדש - קרס. זה כמובן נכון להשקעות אלטרנטיביות כמו גם לבנקים שונים בארץ ובעולם (שחלקם קרסו וגרמו להפסדים משמעותיים למשקיעים).

להכניס את כולם לאותה רשימה זה כמו לכתוב שטסלה וניסאן הן “שתי חברות רכב” - עובדתית זה נכון, אך מהותית מדובר בשני מוצרים שונים לחלוטין מכל הבחינות.