אברהם עופר - מנכ"ל מניבים
צילום: אבישי פינקלשטיין

מאחורי העסקה שהזניקה את קרן מניבים ב-20% בשבועיים

האם הדיווח על רכישת נכסים בסכום של 635 מיליון שקל "שווה" זינוק של 20% במניה? כן; העסקה תגדיל את היקף הנכסים המניבים ב-80% ותגדיל את ה-FFO בלפחות 25 מיליון שקל

ערן סוקול | (3)
נושאים בכתבה מניבים רעננה

קרן  מניבים ריט -0.42%  עומדת לרכוש מתחמים בצפון הארץ, תמורת 635 מיליון שקל, ובתגובה לעסקה המניה זינקה ב-20% לשווי של כ-710 מיליון שקל.

מדובר בנכסים המושכרים ומיועדים לתעשיה, משרדים ואחסנה בשטח בנוי כולל של כ-80,000 מ"ר, במספר מתחמים בצפון. על פי המקובל בעסקאות קודמות בחברה נראה שמדובר בנכסים שהתשואה עליהם תהיה כ-7%. 

העסקאות הנ"ל משמעותיות מאוד עבור מניבים ריט, אשר מחזיקה נכון לסוף הרבעון השני בנכסים בשווי של כ-800 מיליון שקל (והיא בדרך ללא קשר לעסקאות אלו לנכסים בערך של כ-1 מיליארד שקל עם השלמת הבנייה של נכסים בייזום). כלומר, היא עתידה להגדיל את מצבת נכסיה במהירות ב-80%.

מניבים ריט צפויה לממן את העסקה גם ובעיקר דרך גיוסי חוב, ככל הנראה בבורסה. שוק ההון "אוהב" חוב של חברות מסוגה, כשאגרות החוב שלה נסחרות בתשואה נמוכה במיוחד של כ-0.4% צמוד מדד (למח"מ של 7.5 שנים).

כשבוחנים את התושאה הצפויה על הנכס ומנגד את הריבית על המימון, מבינים שמדובר במרווח נאה, לשם הזהירות סדר גודל של 4%-5%.

המשמעות היא שהקרן צפויה להגדיל בצורה משמעותית את רווחיה. ה-FFO הצפוי לשנת 2019 עומד על 28-29 מיליון שקל, והשלמת העסקה צפויה בהערכה שמרנית להוסיף FFO של 24-25 מיליון שקל. בפועל זה יכול להיות בעוד כמה מיליונים יותר, ובהינתן שהחברה מכוונת לנכסים מניבים של כ-1.6 מיליארד שקל הרי שמדובר ב-FFO שעשוי להגיע לכ-80 מיליון שקל תחת הנכסים המניבים ובייזום הנוכחיים.

שוויה של מניבים ריט מסתכם ב-710 מיליון שקל, שווי כזה לא "מסביר" FFO של 28-29 מיליון שקל, אבל בהינתן העסקה הגדולה שבדרך, השווי כבר הגיוני.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    זיו 22/10/2019 23:07
    הגב לתגובה זו
    למה עליה של 25% מתחילת השנה כשכל הסקטור טס למעלה בשיעורים של 50-80% לא מהווה הסבר, מי קבע שההודעה היא הסיבה לעליה?
  • 2.
    נחום הנדלניסט 22/10/2019 18:12
    הגב לתגובה זו
    סיכוי נמוך לקבלת רווח שמצוין בכתבה,בהנחה שמדובר על מבני תעשיה ישנים שבחלקם הגדול פנויים ,אין שום סיכוי לקבלת רווח כזה , אין ביקוש לנכסים מהסוג הזה הרוכש ישאר עם נכסים לא איכותיים שיהיה לו קשה להשכיר.
  • 1.
    שלום 22/10/2019 17:59
    הגב לתגובה זו
    יש כאן הרבה ענינים לא ברורים שלא מצדיקים עליה כזאת אם מדובר על מבני תעשיה ישנים אין הצדקה לרווח המצוין בכתבה, אם מדובר על נכסים ישנים ופנויים בטוח שאין סיכוי לרווח הזה
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה מכרז אלקטרה

קבוצת אלקטרה אלקטרה 4.29%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.


מה זו אגרת גודש ולמה בכלל הולכים לשם

אגרת גודש היא מס תחבורתי שנגבה מנהגים שנכנסים עם רכב פרטי לאזורים עמוסים, בדרך כלל בשעות השיא. הרעיון פשוט: מי שנכנס למרכז המטרופולין בתקופות העומס משלם יותר, ומי שנוסע בשעות אחרות או בוחר בתחבורה ציבורית משלם פחות או לא משלם כלל.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

זינוקים בביטוח - הראל כבר גדולה מהבנק הבינלאומי; קמהדע נפלה 5%

בדקנו: מי 3 המניות הכי טובות של דצמבר (בינתיים) ומה הסיבות?  אוריון זינקה ב-18% ביומה הראשון בבורסה, סוגת עלתה 2%

מערכת ביזפורטל |

  • טרם החל המסחר הרציף
  


מניות הביטוח ממשיכות לזנק. מדד הביטוח טס - מדד ת"א-ביטוח  

הראל כבר עולה בשווי על השווי של הבנק הבינלאומי - תראו כאן את השווי של חברות הביטוח הגדולות מודגש בצהוב, ואת המיקום שלהן בטבלת החברות הגדולות בבורסה: 

דו"ח חדש של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר מציג תמונת מצב חיובית של ההשקעות הזרות בישראל. בעוד שנת 2024 הסתיימה בירידה מתונה, הנתונים לחציון הראשון של 2025 מצביעים על התאוששות משמעותית בזרימת ההון הזר למשק. על פי הדו"ח, בחציון הראשון של שנת 2025 נרשמו בישראל השקעות זרות ישירות בהיקף של כ-10.2 מיליארד דולר. מדובר בחציון החזק ביותר מאז שנת 2021, שבה נרשמו השקעות בהיקף של כ-14 מיליארד דולר באותה תקופה. נתון זה מייצג עלייה של 35% לעומת החציון המקביל בשנת 2024, שבו הסתכמו זרמי ההשקעות הנכנסות בכ-7.5 מיליארד דולר בלבד. ד"ר שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי במשרד האוצר, מציין בדבריו הפותחים את הדו"ח: "ההתאוששות נתמכת בהתפתחויות אזוריות חיוביות ובהסרת איומים ביטחוניים, אשר תרמו להפחתת פרמיית הסיכון של ישראל, לירידה בתשואות האג"ח לטווח ארוך, לחזרת חברות תעופה זרות ולעלייה במדדי המניות המקומיים." - השקעות זרות בישראל: המחצית הראשונה של 2025 החזקה ביותר מזה ארבע שנים