רביב צולר
צילום: יח"צ

דו"חות כיל: הרווח הנקי נחתך בכ-47% ברבעון הרביעי של 2018

ההכנסות צמחו בכ-4% והחברה הציגה שיפור ברמה התפעולית. הירידה ברווח הנקי מיוחסת בעיקר לגידול בהוצאות אחרות ובהוצאות המימון
נועם בראל | (2)

כיל פרסמה הבוקר את תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי של שנת 2018 עם עלייה של כ-4% בהכנסות, שיפור ברמה התפעולית וירידה חדה ברווח הנקי מיוחסת בעיקר להשפעות חד פעמיות. IBI: "כיל פרסמה דוח טוב, מעט מעל צפי הקונצנזוס".

על פי דו"חות החברה, הכנסותיה של כיל ממכירות ברבעון רביעי הסתכמו בכ-1.4 מיליארד דולר, עלייה של כ-4% לעומת הכנסות של 1.36 מיליארד דולר בתקופה המקבילה בשנת 2017, כשהרווח התפעולי של החברה בנטרול מכירת עסקים הסתכם בכ-214 מיליון דולר לעומת 153 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד - עליה של כ-40%. ה-EBITDA בנטרול תרומת עסקים שנמכרו הסתכם ל-322 מיליון דולר לעומת 259 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2017.

הרווח הנקי הושפע מגורמים חד פעמיים

עם זאת, ולמרות עלייה של כ-40% ברווח התפעולי (המנוטרל) כאמור, בשורה התחתונה, הרווח הנקי של החברה ברבעון הרביעי הסתכם בכ-82 מיליון דולר, ירידה חדה של כ-47% לעומת רווח נקי של כ-155 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

הירידה ברווח הנקי מיוחסת בעיקר לפער של כ-90 מיליון דולר בסעיף שאיננו תפעולי - הכנסות והוצאות אחרות, כאשר ברבעון הרביעי של 2018 נרשמו הוצאות אחרות של כ-56 מיליון דולר אשר כלל את הסדרת תשלום התמלוגים למדינת ישראל בהיקף של כ-27 מיליון דולר עבור השנים 2017-2000 וכן הפרשה של כ-18 מיליון דולר בגין סגירת אחד מאתרי החברה בספרד. מנגד, בתקופה המקבילה נרשמו הכנסות אחרות של כ-34 מיליון דולר בעיקר כתוצאה מרווח של כ-50 מיליון דולר המיוחס למכירת פעילות IVE.

בנוסף, הוצאות המימון של כיל לחצו את השורה התחתונה והסתכמו ברבעון הרביעי של 2018 בכ-66 מיליון דולר, עלייה של כ-41 מיליון דולר לעומת הרבעון המקביל. עלייה זו נבעה בעיקר מירידת ערך של נגזרים במסגרת עסקאות גידור, נוכח פיחות השקל מול הדולר, כאשר החל מהרבעון הראשון של 2019 צפויה השפעה חיובית על התוצאות בשל ירידה בהוצאות השכר. 

עלייה של 42% ברווח התפעולי ב-2018

בראיה שנתית, הכנסותיה של כיל ממכירות הסתכמו בכ-5.56 מיליארד דולר, עלייה של כ-2% לעומת שנת 2017, כשהרווח התפעולי בנטרול מכירת עסקים הסתכם בכ-750 מיליון דולר, עלייה של כ-42% לעומת כ-629 מיליון דולר בשנת 2017. ה-EBITDA בנטרול תרומת עסקים שנמכרו הסתכם ל-1.16 מיליארד דולר לעומת 928 מיליון דולר בשנת 2017.

כיל מסכמת את 2018 עם רווח נקי שהסתכם בכ-1.24 מיליארד דולר, מעל פי 3 לעומת רווח נקי של 364 מיליון דולר בשנת 2017, וזאת כשהרווח למניה הסתכם בכ-97 סנט לעומת 29 סנט ב-2017. גם כאן, עיקר הזינוק ברווח הנקי מיוחס לסעיף הכנסות אחרות אשר נבעו ממכירת פעילויות ברווח הון, כאשר בשנת 2018 מדובר בהכנסות אחרות של כ-775 מיליון דולר, לעומת הכנסות אחרות של כ-19 מיליון דולר בלבד בשנת 2017.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מנכ"ל כיל, רביב צולר: "התוצאות הטובות של כיל ברבעון הרביעי, הודות לתרומה חיובית של כל שרשרות הערך, הביאו לסיום מוצלח של שנה מצוינת עבור החברה. בשנת 2018 השלמנו בהצלחה את מכירת עסקי בטיחות האש ותוספי השמן, מה שהביא לצמצום משמעותי ברמת החוב הנקי של החברה ובשילוב עם האופטימיזציה שביצענו למבנה החוב שלנו, הביאו ליצירת גמישות פיננסית שתתמוך בצמיחת החברה".

IBI: "כיל פרסמה דוח טוב, מעט מעל צפי הקונצנזוס"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ברוך 07/02/2019 13:37
    הגב לתגובה זו
    המניה עוד תיקפוץ גבוה בהמשך ובקרוב
  • 1.
    בן 06/02/2019 13:25
    הגב לתגובה זו
    מדוע המניה יורדת היום בצורה חדה ?
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

מניות הבנקים המומלצות - ומי לא מומלצת?

האנליסטים של ברקליס ממליצים על שלושה מתוך ארבעת הבנקים הגדולים שהם מכסים: "פוטנציאל תשואה של עד 18%", מניית לאומי מועדפת וגם - מה התשואות הצפויות במניות ומה התחזית קדימה?

מנדי הניג |

האנליסטים של ברקליס בהמלצת תשואת יתר למניית לאומי, הפועלים ודיסקונט לאחר עונת דוחות חזקה. התשואה הממוצעת להון עומד על ממוצע של 16.3% ברבעון, צמיחת האשראי דו-ספרתית ויחסי יעילות הבנקים ממשיכים להשתפר. מהם מחירי היעד והסיכונים?

האנליסטים טבי רוזנר וכריס ריימר משמרים את הדירוג החיובי על הסקטור ואת המלצת התשואת יתר על שלושה מתוך ארבעת הבנקים שהם מכסים: לאומי, הפועלים ודיסקונט. על מזרחי-טפחות נשמרת המלצת החזק. 

"אנחנו ממשיכים לראות את הבנקים הישראליים כאטרקטיביים ורואים פוטנציאל להמשך עליית ערך", כותבים רוזנר וריימר, "עליית הערך מונעת על ידי תשואה להון גבוהה יותר ויחסי הוצאות-הכנסות נמוכים משמעותית, בהובלת צמיחת אשראי חד-ספרתית גבוהה ואיכות נכסים טובה".

רבעון חזק שעלה על התחזיות

עונת הדוחות לרבעון השלישי הסתיימה עם תוצאות שהכו את הציפיות. לפי ברקליס, הבנקים הציגו צמיחת אשראי מוצקה ותשואה על ההון שעלתה על האומדנים. ה-ROE הממוצע ברבעון עמד על 16.3%, גבוה ב-40 נקודות בסיס מהתחזית. צמיחת האשראי הסתכמה ב-3% רבעונית ו-11% שנתית, לעומת אומדן של 10%.

הרווח הנקי של הבנקים עלה ב-17% בממוצע בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בנטרול רווח חד-פעמי שרשם בנק הפועלים מפשרה משפטית, העלייה עמדה על 12%. ההכנסות שאינן מריבית זינקו ב-35% בממוצע, כאשר כל ארבעת הבנקים הציגו גידול בסעיף זה.

אבי שכטר מנכ"ל קבוצת מר; קרדיט: אייל טואגאבי שכטר מנכ"ל קבוצת מר; קרדיט: אייל טואג

ההכנסות צמחו, הרווח קפץ: המגזר המקומי דחף את קבוצת מר לרבעון חזק

ברבעון השלישי של 2025 הציגה קבוצת מר עלייה מתונה בהכנסות, אך שיפור חד ברווחיות הודות לשינוי בתמהיל המכירות וצמצום פעילויות רווחיות פחות. המגזר הישראלי בולט במיוחד, עם קפיצה משמעותית ברווח, בעוד שהמגזר הגלובלי נשחק בעקבות האטה בשוקי התקשורת באמריקה הלטינית. למרות זאת, הרווח הנקי של החברה מזנק, והצבר מגיע לשיא של כ-900 מיליון שקל - נתון שמסמן את המשך מגמת הצמיחה

עוזי גרסטמן |

קבוצת מר CMER  פרסמה היום את הדו"חות הכספיים שלה לרבעון השלישי ולתשעת החודשים הראשונים של 2025, והם מציירים תמונה מורכבת אך חיובית: ההכנסות אמנם עלו בצורה מתונה ברבעון, אך הרווחיות השתפרה בצורה משמעותית, בעיקר בזכות העדפה ברורה למוצרים ולפעילויות שמניבים שיעורי רווח גבוהים יותר. ברבעון השלישי הסתכמו הכנסות החברה בכ-180.5 מיליון שקל - עלייה של כ־3.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מאחורי העלייה עומדת בעיקר הפעילות בישראל, שצברה תאוצה ובלטה ברווחיותה. מנגד, הפעילות הבינלאומית נותרה כמעט ללא שינוי, כשהירידות בתחום תשתיות התקשורת באמריקה הלטינית המשיכו להעיק על המגזר.

בפעילות החברה בישראל בלטה צמיחה חדה בהכנסות שהגיעו ל-87.3 מיליון שקל - עלייה של כ-8.6% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. ואלם הנתון המרשים יותר הוא זינוק של כ-38.9% ברווח המגזרי, שהגיע ל-6.5 מיליון שקל. זאת הודות לשיפור ביכולות התפעול ולדגש הולך וגובר על מוצרים רווחיים יותר, במקביל לצמצום פעילויות שהניבו רווחיות נמוכה. במגזר הגלובלי נרשמה דווקא יציבות בהכנסות - כ-93.2 מיליון שקל, לעומת כ-94.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההאטה בשוקי התקשורת באמריקה הלטינית היא הסיבה העיקרית לשחיקה, אך הרווח במגזר נותר דומה לרבעון המקביל - כ-11.5 מיליון שקל, מה שמעיד על התאמה פנימית טובה לנסיבות.

הרווח הגולמי ברבעון קפץ בכ-15.7% והגיע ל-37.1 מיליון שקל, המשקפים שיעור רווחיות של 21% מההכנסות - שיפור ניכר לעומת 18% בשנה שעברה. התוצאה הזו מודגשת בייחוד לאור העובדה שההכנסות עצמן כמעט שלא השתנו: המשמעות היא שהחברה מצליחה למכור יותר מוצרים ושירותים ברווחיות גבוהה, תוך צמצום פעילויות שאינן תורמות לשורה התחתונה. הרווח התפעולי ברבעון עלה אף הוא, לכ-17.5 מיליון שקל - עלייה של כ־9.1% לעומת התקופה המקבילה ב-2024. אף שהוצאות המכירה וההנהלה גדלו בגלל השקעה מוגברת בשיווק ובפיתוח פעילויות בישראל ובעולם, הרווח הגולמי החזק קיזז את העלייה הזו כמעט במלואה.

בשורה התחתונה, הרווח הנקי ברבעון הגיע ל-13.3 מיליון שקל - עלייה של כ-14% לעומת הרבעון המקביל, ואף קפיצה משמעותית לעומת 7.7 מיליון שקל בלבד שנרשמו ברבעון השני של השנה. השיפור החד מדגיש את האפקט של שינויי התמהיל העסקי, גם בלי זינוק משמעותי בהיקף המכירות. 

בתשעת החודשים הראשונים של 2025 מצטיירת תמונה דומה: ההכנסות ירדו מעט לכ-484.5 מיליון שקל, בעיקר בגלל ירידה בפעילות תשתיות התקשורת במרכז אמריקה והשפעות מבצע עם כלביא מול איראן על שרשרת האספקה. עם זאת, הרווח הגולמי בתקופה עלה ב-12.5% והגיע ל-96.1 מיליון שקל - נתון המשקף שינוי עמוק באופן שבו החברה מתעדפת את תחומי הפעילות שלה.