טל יעקובסון מנכל פריון
צילום: באדיבות החברה

פריון זינקה אחרי הדוחות והרכישה - האם החברה עושה קאמבק?

שיפור בדוחות, העלאת תחזיות ורכישת סטארטאפ בתחום הבינה המלאכותית שלחו את מניית פריון לרשום את שני ימי המסחר הטובים ביותר של החברה מאז 2021, אך השאלות הקשות עדיין כאן; חובת ההוכחה עדיין על החברה. 

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פריון נטוורק

התגובה של מניית פריון לדוחות הרבעון הראשון של 2025 הייתה מרשימה במיוחד, עם עלייה של כמעט 20% תוך יומיים בלבד כשמאז היא ממשיכה לעלות. המהלך החיובי ביותר שהמניה רשמה מאז 2021, מה שהעלה את השאלה האם פריון מתחילה להשתקם, והאם היא אולי מצליחה לשכנע חלק מהמשקיעים שהרע מאחוריה?


אבל אחרי ההתלהבות הראשונית, נראה שהספקנות שוב התגנבה פנימה, כאשר המניה ירדה בימי המסחר הבאים, ועם הספקנות עלתה שוב השאלה האם משהו מהותי באמת השתנה בחברה, או שהתגובה החיובית הייתה פשוט תגובה לדוחות פחות רעים מהמצופה?


מצד אחד, הדוחות הציגו כמה סימני שיפור מהותיים. פריון הראתה סימני צמיחה בתחומי פרסום חדשים, כמו פרסום דיגיטלי חוץ-ביתי ופרסום בטלוויזיות חכמות, מגמות שבאמת מבשרות על הרחבת הפעילות מעבר לתלות במנועי ההכנסה הישנים, בעיקר שיתוף הפעולה עם מיקרוסופט. בנוסף, הרכישה של Greenbids, סטארטאפ בתחום האופטימיזציה של פרסום דיגיטלי, התקבלה בשוק באופטימיות זהירה, ולו רק בגלל הפוטנציאל המבטיח של שילוב בינה מלאכותית בעולמות הפרסום. מהצד השני, סך ההכנסות ירד בכ-43% לעומת התקופה המקבילה ובשורה התחתונה נרשם הפסד (על בסיס GAAP) של 8.3 מיליון דולר.


המשקיעים המנוסים שמעו סיפורים כאלה בעבר: חברה במשבר, מיזוג או רכישה נוצצת, הכרזות על סינרגיות עתידיות ועל פוטנציאל רחב ידיים, והכל תחת ההבטחה הנצחית של ההייפ התורד (בינה מלאכותית) שתציל את המצב. אפשר בהחלט להבין אתהסקפטיות שמציפה את השוק, אז ננסה להבין איפה החברה נמצאת כיום:



מצב קופת המזומנים

ההתנהלות של פריון עם קופת המזומנים הגדולה שלה העלתה בעבר שאלות. בשנים האחרונות ביצעה החברה רכישות עצמיות של מניות בהיקף משמעותי, גם במחירים הגבוהים משמעותית מהמחיר הנוכחי של המניה. מדובר בהחלטה שאולי משדרת ביטחון עצמי לכאורה, אך בו בזמן מעלה את התהייה: האם הרכישות העצמיות הן אכן הדרך הטובה ביותר לשרת את האינטרסים של המשקיעים, או לא היה נכון יותר להשתמש בכסף לרכישות אסטרטגיות, דוגמת Greenbids, או אפילו חלוקת דיבידנד לבעלי המניות?


עד לאחרונה, היה מדובר ב"כרית ביטחון" למשקיעים, שנתנה מעיין דאונסייד מוגבל, אך האצת תכנית הרכישות העצמית בשילוב על רכישת החברה מצמצמים את המוזמנים שבקופה.

החברה מצידה ציינה באופן עקבי, שרכישות המניות העצמיות הן הכלי האפקטיבי ביותר להחזרת ערך לבעלי המניות בטווח הארוך, ושהמזומן שלה מאפשר לה לנצל הזדמנויות עסקיות באופן מהיר. אבל במבט לאחור, כשהמניה צנחה עמוק אחרי הרכישות האלו, אי אפשר שלא לתהות האם הבחירות האלו באמת היטיבו עם בעלי המניות או בעיקר ניסו לתמוך במניה באופן מלאכותי. לגבי דיבידנד, אפשר להסכים עם החברה שריקון הקופה באמצעות דיבידנד היה מקשה עליה לייצר פוטנציאל צמיחה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"



סיכון מול סיכוי


פריון מציגה את פלטפורמת Perion One  כבסיס האסטרטגי החדש שלה, עם שאיפה לאחד את כלל הפעילות תחת מערכת טכנולוגית אחת לניהול קמפיינים, לקוחות ומדדים. מדובר במהלך שנועד לחזק את השליטה של החברה לאורך שרשרת הפרסום ולשפר את היעילות התפעולית של הקמפיינים. לצד זאת, החברה מרחיבה את שיתופי הפעולה שלה עם פלטפורמות מוכרות כמו Google DV360 ו-The Trade Desk, ופועלת להעמקת הפעילות בתחומים שצומחים בשנים האחרונו. בשלב זה קשה להעריך את עוצמת האימפקט של הפלטפורמה בפועל או את רמת החדירה לשוק, אך מדובר בצעד שמבהיר את כיוון הפעולה של החברה בשוק התחרותי.


עוד במבט קדימה, בשיחת המשקיעים פריון ציינה כי היא מצפה שהתרומה של Greenbids הנרכשת לשורה העליונה תהיה משמעותית יותר החל משנת 2026 ככל שהסינרגיות יבשילו, וכי העלאת התחזית של החברה מקורה בשיפור אורגני בהכנסות, כך שגם ללא הרכישה החברה הייתה מעלה את תחזית ההכנסות. מנגד, עדיין נותרו שאלות לגבי אבני הדרך העסקיות שעל פיהן ייקבע התשלום הנוסף של עד 22.5 מיליון דולר במסגרת העסקה, עניין שעליו החברה נמנעה מלהרחיב עד כה.


חשוב לציין גם את הצדדים החיוביים ברכישה Greenbids. מדובר בחברה צעירה, רזה מבחינת עלויות, וכבר עכשיו מציגה רווחיות על פי פריון. בנוסף, החברה מגיעה לשולחן עם פורטפוליו לקוחות הכולל כמה מהשמות הגדולים ביותר בשוק הפרסום העולמי, בהם מותגים מוכרים כמו פורד וספוטיפיי. ובכל זאת, המשקיעים הוותיקים כבר ראו לא מעט רכישות מבטיחות שמתבררות בסופו של דבר כפחות משמעותיות ממה שהוצג במצגות הראשונות. לכן, לצד הסיכוי הברור, גם הסיכון בהחלט קיים.


את מי משרתת גלולת הרעל?


ואם כבר עסקנו בהחלטות שנויות במחלוקת, אי אפשר לדלג על השאלה סביב גלולת הרעל. בשיאה של הירידה במחיר המניה והתגברות הביקורת הציבורית, פריון בחרה להפעיל מנגנון הגנה מפני השתלטות עוינת, צעד לגיטימי אך שנוי במחלוקת. ביקורת העיקרית ברורה: האם ההנהלה לא ניצלה את המצב כדי להגן על עצמה, במקום להתמודד בצורה שקופה ואמיצה עם אפשרויות לשינוי בהובלת החברה?


את התשובה אפשר לחלק לשניים, אלו שהשקיעו בחברה לאחרונה, ואלו שמלווים את החברה זמן רב.

מי שקנה את הירידות האחרונות במניה בוודאי כועס על המהלך, כאשר השתלטות חיצונית על החברה תוכל להביא להצפת ערך בטווח הקצר, כמו דיבידנד משמעותי, מכירת פעילויות נישתיות והתמקדות בפעילות מצומצמת אך רווחית. מנגד, אלו שהשקיעו בחברה בשערים גבוהים יותר ייתכן שמברכים על ההחלטה, שכן במצב של הצפת ערך עם דיבידנד ומכירת פעילות בזמן הקצר, הפוטנציאל ארוך הטווח לשנות את פני החברה נקטע.


אולי היה עדיף אם החברה הייתה מעלה להצבעת בעלי המניות את המהלך, אך גלולת הרעל היא אמצעי זמני בלבד, ויהיה מעניין לראות כיצד בעלי המניות יגיבו להתפתחויות האחרונות בחברה.




האמון מתחיל לחזור?


מעל לכל הדיון הזה מרחף עדיין משבר האמון המתמשך, שהחל בקריסה הפתאומית של שיתוף הפעולה עם מיקרוסופט בשנה שעברה. אז החברה נתפסה כמי שאיחרה בהסברים ובשקיפות, מה שהעמיק את אכזבת המשקיעים והגביר את החשדנות. השוק אולי סלח חלקית, אבל בטח לא שכח, ופריון עדיין צריכה לעבוד קשה כדי לשכנע את כולם שאפשר לתת בה אמון מחדש.


אם נשפוט את ההתפתחויות האחרונות, נראה כי החברה מודעת לחשיבות של שקיפות ותקשורת ברורה יותר עם המשקיעים. בשיחת הוועידה היא הדגישה שהאסטרטגיה כיום היא לבנות מודל הכנסות מגוון ויציב יותר, ללא תלות בלקוח מרכזי אחד, ואכן נראה שהחברה מפזרת את הסיכונים ולא בונה תלות בלקוח או סגמנט אחד. לזכותה יאמר שגם בתקופה הקשה, החברה הצליחה לשמור על תזרים חיובי, אך מבחן החזרה לצמיחה עדיין לפניה.

לאן הולכים מכאן?

פריון נמצאת בתקופה מאתגרת שבה היא מנסה לשכנע את השוק שהיא בדרך הנכונה להתאוששות וצמיחה מחודשת. סימני השיפור האחרונים, כמו העלאת התחזית ורכישת Greenbids, הם בהחלט סימנים חיוביים שההנהלה מנסה לפתור את הבעיות המהותיות של החברה. מהצד השני, עדיין עולים סימני שאלה סביב השקיפות כאשר הרכישה האחרונה עדיין לא מובנת במלואה (שאלות על הרווחיות, הסינרגיה, אבני הדרך ועוד).


בשורה התחתונה, אמון השוק הוא לא משהו שפריון תוכל לשקם בשני רבעונים טובים או ברכישה אחת. מה שיכריע את הכף יהיה שילוב של ביצועים פיננסיים עקביים עם אופק לצמיחה, שקיפות אמיתית וגם נכונות להתמודד עם שאלות קשות. אם היא תצליח בכך, סביר להניח שהמשקיעים יתחילו לתמחר מחדש את הסיכויים, ולא רק את הסיכונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיותרשות ניירות ערך. קרדיט: רשתות חברתיות

חשד נגד בעלים ומנכ"לים להונאת משקיעים בעשרות מיליוני שקלים

רשות ניירות ערך ורשות המסים מנהלות חקירות גלויות נגד בעלים ומנהלים בחברות פרטיות וציבוריות, בחשד שגייסו כספים ממשקיעים בניגוד לחוק. לפי החשד, ההצעות בוצעו ללא תשקיף, תוך הצגת מצגים מטעים ושימוש בכספי משקיעים למטרות אחרות מהובטח. במקביל נבדקים גם דיווחים של חברות ציבוריות, שלפי החשד כללו פרטים לא מדויקים על עסקות והסכמים

עוזי גרסטמן |

ארבע שנים לאחר שנעצר, ולמעלה משנתיים מאז סיום החקירה, הפרקליטות הגישה לאחרונה כתב אישום נגד מוטי אברג'יל, לשעבר הבעלים והמנכ"ל של קבוצת הנדל"ן יעדים, ונגד חברות הקבוצה, בגין גיוס לא חוקי של כ־75 מיליון שקל ממאות משקיעים - ללא תשקיף ובמרמה. רצף המקרים האלו מטריד. הונאות משקיעים הפכו לרבות ומתוחכמות. יש בעלים ומנהלים רבים שמגייסים שלא על פי הכללים ונפתחות חקירות שמצליחות לתפוס ולאתר חלק מהכספים. שי הונאות לכאורה בחסות החוק שנופלות בגלל רגולציה לא קפדנית - ראו מקרה סלייס. ויש הונאות רשת - התחזויות לאנשי מקצוע, אנשי פיננסית, בתי השקעות, מתחזים גם לביזפורטל כדי לקבל מכם פרטים, להמליץ לכם לקנות ניירות או לקבל את הכסף שלכם - הסוף תמיד הוא דומה: המשקיעים נשארים בלי כלום. 

על פי כתב התביעה נגד מוטי אברג'יל, החברות שבשליטתו משכו-גייסו כספים מ-277 משקיעים, באמצעות הסכמי הלוואה שנשאו ריבית חריגה של 7% ועד 33%. בפרקליטות טוענים כי מדובר בהסכמים שנשאו מאפיינים מובהקים של ניירות ערך - ולכן חלה עליהם חובת פרסום תשקיף, חובה שלא קוימה.

קבוצת יעדים פעלה במקביל בכמה מישורים: מכירת קורסים והכשרות בתחום הנדל"ן, שיווק קרקעות חקלאיות, וגיוס כספים ממשקיעים פרטיים. לפי האישום, אברג'יל פרסם ברשתות החברתיות תוכן שיווקי על רכישת קרקעות ופעילות נדל"נית, אך בפועל פניות שהתעוררו בעקבות הפרסומים שימשו כדי להציע למתעניינים להעמיד הלוואות לקבוצה - ולא להשקיע בעסקות קרקע כפי שהוצג כלפי חוץ.

ברשות ניירות ערך זיהו את הפעילות כבר במהלך התקופה, והתריעו בפני אברג'יל כי מדובר בגיוס המחייב תשקיף וכי עליו לחדול מהפעילות לאלתר. ואולם לפי כתב האישום, הגיוסים נמשכו גם לאחר ההתראות.


כתבה מעניינת: יועץ מס זייף מסמכי מילואים כדי לחמוק מתשלום מס - יצא ל"שרת" בעזה מהבית

נייקי
צילום: טוויטר

ריטיילורס ממשיכה לצלול עם נייקי - צניחה של 62% ברווח הנקי

האם אדידס תמשיך להכות בנייקי בחזית המקומית, ובכלל? והיכן עשויה להיות פריצת הדרך המחודשת של ריטיילורס, הזכיינית בישראל ובעולם שבשליטת הראל ויזל, שמנסה לחזור לצמרת של שוקי הנעלת ואופנת הספורט. על קרב הענקים בתחום, והטעויות שעשו נייקי וריטיילורס בדרך


רונן קרסו |

לפני חצי שנה, בעקבות דו"חות הרבעון הראשון החלש של ריטיילורס RTLS , זכיינית נייקי בישראל ובעולם, אמר המנכ"ל וחתנו של הראל ויזל, תומר צפניק, שחשוב לו להיות שקוף עם המשקיעים של החברה, שנמצאת עם נייקי NKE  באיזשהו סייקל שלילי שעוד נמשך - אבל ש-2025 היא שנת מיצוי הדעיכה. צפניק העריך אז שמיולי ועד סוף השנה נראה שיפור בנייקי. "המצב יהיה יותר טוב. צריך להסתכל על יולי אוגוסט כנקודת הבסיס", אמר אז צפניק. אולי זה חוסר ניסיון או סתם אופטימיות יתר, אבל הדו"חות של הרבעון השלישי פורסמו שלשום, ולא רק שלא חל שיפור - אלא חלה הרעה נוספת במצב העסקי העדין של החברה.

רווחיה של ריטיילורס (שבבעלות ויזל) ברבעון השלישי הסתכמו ב-14.2 מיליון שקל - ירידה של 62% לעומת הרבעון מקביל אשתקד. הרווח מתחילת שנה הגיע ל-23 מיליון שקל, לעומת 79 מיליון שקל בשנה שעברה. זוהי ירידה של 70% ברווח הנקי. החברה נסחרת במכפיל מטריד של 90. מניית ריטיילורס ירדה השנה ב-21%, לעומת מדד ת"א 125 שעלה באותה התקופה ב-46%. ועדיין, אחרי כל זה, שווי השוק של ריטיילורס גבוה, והוא ניצב על 2.8 מיליארד שקל.

הדו"חות החלשים של ריטילורס לא באו כהפתעה לקוראי "ביזפורטל", שנחשפו בשנה האחרונה לשינויים הגדולים שעוברים על שוק אופנת הספורט, ולקשיים איתם מתמודדת ריטיילורס. נייקי שלטה ללא עוררין בשוק נעלי ואופנת הספורט, והשווי של החברה גירד את רף ה-300 מיליארד דול. השווי כיום נחתך ב-70% ל-91 מיליארד דולר בלבד, והיא נמצאית כעת בשפל.

לאורך שנים נייקי היתה המותג המוביל, שווי השוק שלה היה גבוה מאלה של כל מתחרותיה, אלא שהמתחרות הרימו ראש: בראש ובראשונה נמצאת אדידס ADS  , שמובילה כיום טרנד בארץ ובעולם, באמצעות דגמי סמבה, גאזל וקמפוס שמצויים בעלייה חדה, ונהפכו שם נרדף לאופנה עכשוויתבתחום ההנעלה היו אלה גם פומה, אנדר ארמו, ניו באלאנס, הוקה ומגוון מוצרי האופנה של לולו למון, הלו יוגה ואוישו שנגסו בכוחה של נייקי. השוק נהיה צפוף ונייקי איבדה משמעותית מכוחה.

השנים הקשות של נייקי בעולם היו עקב החלטות ניהוליות כושלות, שגם הביאו לפיטורי המנכ"ל הקודם, ג'ון דונהיו, ולשחיקה עצומה בחוזק ובשווי המותג. החברה, שהיתה תמיד סמל לחדשנות, נועזות ותקווה, איבדה מזוהרה. בנוסף, בהחלטה יהירה חיסלה נייקי את המערך הסיטונאי שלה - מה שפגע מאוד במכירות. זה השליך כמובן על ריטיילורס, שמסתמכת על נייקי וחוזק ומכירות המותג.