
4 טעויות שעושים נפגעי לשון הרע לפני שמגיעים לעורך דין - וכיצד להימנע מהן
המדריך שיחסוך לכם אלפי שקלים ונזקים בלתי הפיכים: טעויות נפוצות שהורסות תיקי לשון הרע לפני שהם בכלל מתחילים
מה הדבר הכי כואב שעורך דין יכול לשמוע מלקוח חדש? "יש לי מקרה מושלם של לשון הרע, אבל..." ואחרי המילה הזו בדרך כלל מגיע סיפור על טעות אחת קטנה שהרסה את כל התיק לפני שהוא בכלל התחיל. אחרי שטיפלו במשך התיקים במאות רבות של מקרי לשון הרע במשרד עורכי הדין בן קרפל ושות', עו"ד בן קרפל ועו"ד אדם קרפל זוכים לראות פעם אחר פעם איך טעויות פשוטות הורסות מקרים שהיו יכולים להוליד לפיצויים משמעותיים.
"הבעיה הכי גדולה שלנו היא לא מורכבות החוק או קושי בהוכחת המקרה", מסביר עו"ד בן קרפל. "הבעיה הכי גדולה היא שאנשים עושים טעויות בסיסיות ברגעים הראשונים אחרי שהם מגלים את הפרסום הפוגעני, ובכך הורסים את הראיות או מחמירים את המצב".
במאמר זה נפרט את ארבע הטעויות הנפוצות ביותר שרואים במשרד בן קרפל ושות', ונלמד איך להימנע מהן כדי לשמור על הזכויות שלכם ועל היכולת להגיש תביעה מוצלחת.
טעות מספר 1: מחיקת הפרסום הפוגעני לפני תיעוד מקצועי
זוהי הטעות הנפוצה והקטלנית ביותר. אדם מגלה פרסום פוגעני שפורסם בעניינו באחת מהרשתות החברתיותוהתגובה הטבעית הראשונה שלו היא לפנות למפרסם ולדרוש שימחק את התוכן מיד. זה נשמע הגיוני - אחרי הכל, ככל שהפרסום נשאר זמן רב יותר ברשת, כך הנזק גדל.
- השם של אביגדור ליברמן נפגע - כמה הוא שווה?
- תבע את עורכת הדין של גרושתו: הציגה אותי כרמאי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבעיה היא שברגע שהתוכן נמחק (והוא לא תועד על-ידי הנפגע), נעלמות הראיות. "ראינו מקרים שבהם אנשים הצליחו לגרום למחיקת פוסט פוגעני תוך שעות, אבל לא תיעדו את הפרסום וכתוצאה מכך לא ניתן היה להגיש תביעה נגד האחראי לפרסום הפוגעני ", מספר עו"ד אדם קרפל.
הפתרון: לפני כל פנייה למפרסם, בצעו תיעוד מקצועי מלא:
צילומי מסך איכותיים של כל הפרסום, כולל תאריך,שעה;
תיעוד של כל התגובות והשיתופים;
שמירת כתובת האינטרנט (URL) המלאה של הפרופיל או של הפלטפורמה המפרסמת;
תיעוד מספר הצפיות או ההגעה (אם מוצג);
מקרה מהפרקטיקה: עורך דין צעיר קיבל ביקורת קשה מלקוח ברשת פייסבוק, שכללה האשמות קשות מאוד בנוגע למקצועיות של אותו עורך-דין. הוא פנה ללקוח מיד, והלקוח מחק את הפרסום "בתור מחווה". כשעורך הדין הגיע אלינו, לא הייתה לו ראשית ראיה לפרסום הנטען מלבד והוא אפילו לא יכל לצטט את התוכן שפורסם בעניינו מן הטעם הזה לא היה כל היגיון בהגשת תביעה.
טעות מספר 2: פנייה ישירה לפוגע שמחמירה את המצב
טעות שנייה נפוצה היא פנייה רגשית וכעוסה למפרסם. אנשים שנפגעו נוטים לכתוב אמירות קשות, להתקשר לאיים ולצעוק, או לפרסם תגובות חריפות מהצד שלהם. התוצאה היא בדרך כלל החמרה של המצב - המפרסם מפרסם פוסטים נוספים, מעלה צילומי מסך של התגובה הרגשית, או מתחיל מלחמה ציבורית וכמובן ברגע שהנפגע מהפרסום מתחיל לפרסם דיבה בעצמו הוא מאזן את הסיפור למול זה שפגע בו. כלומר הוא מייצר לפוגע עילת תביעה כנגדו.
"אנחנו רואים הרבה מקרים שבהם הנפגע הופך לפוגע ", מציין עו"ד בן קרפל. "ברגע שאתה מגיב בצורה אמוציונאלית או חלילה מכפיש בעצמך, אתה מייצר בעצמך למפרסם המקורי עילה לתביעה נגדית דבר שבמעט בוודאות יחליש את התביעה שלך.
הפתרון: אם בחרתם לפנות למפרסם ישירות, עשו זאת בצורה מקצועית וקצרה:
שלחו הודעה קצרה ועניינית שמבקשת הסרת התוכן;
אל תסבירו למה התוכן פוגעני - זה לא התפקיד שלכם;
אל תאיימו ;
אל תכפישו מתוך כעס בעצמכם;
שמרו העתק של ההודעה ששלחתם למפרסם;
קבעו מראש זמן תגובה (למשל, 48 שעות);
כמעט תמיד עדיף לפנות לעורך דין שישלח מכתב התראה מקצועי מאשר לפעול בעצמכם.
טעות מספר 3: פנייה למשטרה במקרים שלא מתאימים לטיפול פלילי
הוצאת דיבה יכולה להיות גם עוולה אזרחית וגם עבירה פלילית, אבל רוב האנשים לא מבינים את ההבדל. טעות נפוצה נוספת היא לפנות למשטרה בכל מקרה של פרסום פוגעני, בציפייה שהמשטרה תפתור את הבעיה.
המציאות שונה. המשטרה לרוב לא עוסקת במקרים של לשון הרע וגם אם כן, מדובר במקרי קצה שלרוב לא מולידים הליך פלילי , וגם אז התהליך איטי וכמעט תמיד לא מביא פיצוי לנפגע. יותר מכך - פנייה למשטרה יכולה לעתים לעכב את התהליך האזרחי ולהקשות על קבלת פיצויים.
"אנחנו רואים הרבה אנשים שמבזבזים חודשים על תלונות במשטרה שלא מובילות לשום מקום, במקום להתמקד בתביעה אזרחית שיכולה להביא להם פיצוי אמיתי", מציין עו"ד בן קרפל.
הפתרון: הבינו מתי כל מסלול מתאים:
מסלול פלילי: מתאים למקרי קצה
מסלול אזרחי: מתאים לרוב המקרים, ומאפשר קבלת פיצוי כספי ממשי
במקרים מסוימים אפשר לפעול בשני המסלולים במקביל, אבל זה דורש תיאום מקצועי.
טעות מספר 4: הזנחת התיעוד של הנזק הכלכלי והאישי
הטעות האחרונה והקריטית היא אי תיעוד ההשפעה של הפרסום הפוגעני. אנשים מתמקדים בפרסום עצמו, אבל שוכחים לתעד את הנזק שהוא גורם..
החוק אמנם מאפשר לתבוע פיצוי גם ללא הוכחת נזק ממשי, אבל במידה והפרסום גרם לנזקים ישירים נכון יהיה להציג אותם לבית-המשפט דבר שישפיע בוודאות על סכום הפיצוי שייפסק גם אם מחליטים לתבוע במסלול הסטטוטורי. בלי תיעוד מסודר, קשה להוכיח את הקשר בין הפרסום לנזק.
"הלקוחות הכי מוצלחים שלנו הם כאלה שמגיעים אלינו עם תיק מסודר - ראיות על הפרסום, תיעוד של התפוצה, ותיעוד מדויק של כל הנזקים שנגרמו (לרוב באמצעות הקלטות)", מסביר עו"ד אדם קרפל.
הפתרון: התחילו לתעד נזקים מהיום הראשון:
שמרו כל הודעה או שיחה במסגרתה לקוחות ביטלו פגישות או חוזים לאחר הפרסום;
תעדו ירידה בהכנסות או במכירות;
שמרו הודעות ותגובות של צדדי ג' שפנו אליכם בעקבות הפרסום;
תעדו בעיות שינה, מתח, או בעיות נפשיות שהתפתחו בעקבות הפרסום;
שמרו חשבוניות של הוצאות שנגרמו בעקבות הפרסום (יעוץ משפטי, טיפול פסיכולוגי, ייעוץ יח"צ);
הקווים האדומים: מה בשום אופן אסור לעשות
מעבר לטעויות שפירטנו, יש כמה דברים שבשום אופן אסור לעשות אחרי גילוי פרסום פוגעני:
אל תגיבו באלימות או באיומים: זה הופך אתכם למפרי חוק ופוגע בסיכויי התביעה.
אל תפרסמו פרטים אישיים של המפרסם: זה יכול להפוך אתכם לנתבעים בתביעת לשון הרע.
אל תפרסמו צילומי מסך של הפרסום הפוגעני: זה נחשב להפצה נוספת של הלשון הרע.
אל תנסו לפרוץ לחשבונות או לגשת למידע פרטי: זו עבירה פלילית חמורה.
איך לפעול נכון: התוכנית שלב אחר שלב
אם אתם מגלים פרסום פוגעני עליכם, הנה התוכנית הנכונה:
שלב ראשון - תיעוד מיידי (תוך שעות):
צלמו צילומי מסך מקצועיים של כל התוכן
שמרו קישורים ותאריכים
תעדו תפוצה ותגובות
שלב שני - ייעוץ מקצועי (תוך ימים):
פנו לעורך דין אשר תחום עיסוקו המרכזי הוא הוצאת דיבה
הציגו את כל התיעוד
קבלו הערכה של המקרה ואפשרויות הפעולה
שלב שלישי - אסטרטגיה (תוך שבוע):
החליטו על דרך הפעולה המתאימה
התחילו תיעוד נזקים מסודר
יישמו את התוכנית המשפטית
המסקנה: המידע הוא הכוח, התזמון הוא הכל
"הטעות הכי גדולה שאנשים עושים היא לחשוב שיש להם זמן לחשוב", מסכם עו"ד בן קרפל. "בעידן הדיגיטלי, נזק יכול להתפשט ולהפוך לבלתי הפיך תוך שעות. מי שפועל נכון בשעות הראשונות חוסך לעצמו חודשים של כאב ראש וגם הרבה כסף"
עולם הרשתות החברתיות יצר סביבה שבה כל אחד יכול להיפגע מהוצאת דיבה תוך דקות, אבל הוא גם יצר כלים חדשים להתמודדות עם הפגיעה. המפתח הוא לדעת איך להגיב נכון ממקום של ידע ולא מתוך קבל רגש.
אם אתם מוצאים את עצמכם נפגעים מפרסום משמיץ, זכרו: הפעולות שלכם בשעות הראשונות יקבעו את גורל התיק. פעלו חכם, פעלו מהר, ופעלו בצורה מקצועית. השם הטוב שלכם שווה את ההשקעה.
משרד עורכי הדין בן קרפל ושות' מתמחה בדיני לשון הרע והגנת הפרטיות, ומציע ייעוץ ראשוני מיידי למקרי חירום של הוצאת דיבה. במקרה של פגיעה ברשתות החברתיות, זמינים בטלפון 072-2221780 24/7 לייעוץ ראשוני ולהכוונה לפעולה מיידית.
אופיר לוינגר. צילום: יח"צמדוע שכונת נווה עופר עוקפת את אזורי היוקרה של ת"א?
בעוד שאזורי היוקרה בעיר רושמים ירידה חדה בכמות העסקאות, המשקיעים והזוגות הצעירים נמשכים דווקא לשכונת נווה עופר. אופיר לוינגר, מאנשי הנדל"ן הפעילים והמנוסים בשכונה, מסביר מה בדיוק מתרחש באזור שהצליח לעקוף את כל שאר השכונות בעיר
רגע לפני סיום שנת 2026, תמונת הנדל"ן בתל אביב מתבהרת והיא חושפת תפנית לא צפויה.
אם לאורך השנים התרגלנו לראות את מחירי הדירות בעיר הגדולה מטפסים ללא הפסקה, השנה האחרונה טלטלה את השוק והביאה עימה שינוי כיוון שלא ניתן להתעלם ממנו.
לפי נתונים עולה כי במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה של 36% במספר עסקאות יד 2 בעיר, זאת לעומת התקופה אשתקד.
כשבוחנים לעומק את המספרים מגלים תמונה מפתיעה במיוחד. דווקא האזורים היוקרתיים, שנחשבו עד לא כל כך מזמן למבוקשים ביותר, הם אלה שספגו את הפגיעה הקשה.
- אנבידיה מפתחת את הצפון: קמפוס ענק בקריית טבעון ליותר מ-10,000 עובדים עד 2031
- 34 מיליון דולר: מישורים מוכרת מרכז קניות בצפון קרוליינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדוגמה, בצפון החדש שיעור העסקאות ירד בכ-58%, בנווה אביבים נרשמה ירידה של 53%, ובנחלת יצחק ירידה של 42%.
צילום: Freepikמיתוסים באחזקת רכב: למה מים מהברז הורסים לכם את האוטו?
שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים ובחירה לא נכונה של שמן מנוע עלולים לגרום נזק לרכב לאורך זמן. כך תעשו את הבחירה הנכונה ותשמרו על הביצועים והחיים של הרכב
כשמדברים על אחזקת רכב, יש מיתוסים רבים שמובילים לבחירות לא נכונות — במיוחד סביב שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים, כמו גם טעויות בבחירת שמן מנוע או טיפול שוטף. להבין נכון את מה שכן חשוב — זה לשמור על הביצועים והחיים של הרכב.
המיתוס על "כל השמנים אותו דבר"
אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בקרב בעלי רכבים הוא ההנחה שכל שמן מנוע זהה או דומה — ולכן לא באמת משנה איזה סוג שמן נוזל למנוע. בפועל, לכל מנוע דרישות ייחודיות בהתאם לעיצובו, תקני היצרן, טווחי טמפרטורה וצריכת דלק. שימוש בסוג לא מתאים של שמן מנוע עלול לגרום להצטברות בוצה בתוך הבלוקים, לשחיקה מואצת של החלקים הנעים בתוך הגלילים, לפגיעה ביעילות הדלק ואף לקיצור חיי המנוע. שמן בעל צמיגות לא נכונה יכול לא להגן כראוי על חלקי המנוע בזמן התנעה קרה, או לאפשר טיפול חום יעיל בזמן חום מנוע גבוה, וכל אלה עלולים לגרום לנזק מצטבר לאורך זמן.
גם כאשר מדובר בשמנים באותה קטגוריה (למשל, שמן סינתטי מול שמן חצי-סינתטי), עדיין יש לבדוק ולבחור לפי המלצות היצרן והתקנים הבינלאומיים. המלצה מקצועית היא להיצמד לנחיות היצרן, להחליף שמן בזמן הנדרש לפי ספר הרכב ולבחור שמן איכותי יותר מאשר זול במיוחד — כי זה ישפיע ישירות על ביצועי הרכב ובריאות המנוע לטווח הארוך.
מיתוס "מים זה בסדר – זה בסך הכל נוזל"
המיתוס השני והרע ביותר באחזקת רכב הוא ההנחה שניתן להשתמש במים מהברז במקום נוזל קירור, רק כי "בסך הכל זה נוזל והמידע מסביב הוא מוגזם". ההמלצה החד-משמעית של כל המוסכים והטכנאים המנוסים היא להשתמש אך ורק במוצר תקני של נוזל קירור לרכב, המכיל תוספים מיוחדים המונעים קפיאה בקור, רתיחה בחום גבוה וקורוזיה בתוך מערכת הקירור.
- כל היתרונות של רכב 7 מקומות למשפחות
- איך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מים מהברז עלולים להקפא בחורף, לעלות על גדותיו בקיץ, לגרום להתרחבות ותזוזה של חלקים בתוך מערכת הקירור ואף ליצור חלודה וצבריות של פתרון שישפיעו על היעילות לאורך זמן. נוסף על כך, מים לבדם אינם מכילים את התוספים שמונעים היווצרות משקעים מזיקים, מעלה את הסיכון לנזק לרדיאטור, לפתח חורים או להוביל למצב שבו מנוע מתחמם יתר על המידה.
