לרעיון טוב אין גיל: קמפיין 'בית בכפר' מדבר על מה שלא מזדקן אף פעם
בשורה התחתונה: במקום להשתמש בזקנים צוהלים שמתאמצים להיראות חיוניים ופחות מגילם - קמפיין אותנטי שמדבר על מה שבאמת לא מזדקן אף פעם - כוח החיים.
.
אני רוצה להעביר שני מסרים. האחד - לקיים דיון קצר בזכות קמפיין "בית בכפר". השני - לדבר על הזכות לשחזר קונספציות באופן שאינן נחשבות העתקה, כי הגיע הזמן לדבר על זה.
נתחיל בקמפיין בית בכפר
השכל של הקמפיין מגיע מהתובנה שלשמחת החיים אין גיל, וכי היא נוצרת כאשר אנחנו חיים את האלמנט שלנו בלי לזגזג ובלי לזייף. זה קורה בגיל תשע וזה קורה בגיל תשעים. או שאתה מתאמץ לספר לעצמך שאתה שמח, שטוב לך ושאתה אוהב את מה שאתה עושה ואת מה שאתה לובש, או שאתה באמת שמח, טוב לך ואתה אוהב את מי שאתה ואת כל מה שאת עושה. כדי לזהות את ההבדל לפעמים צריך לעבור חיים שלמים ולפעמים זה מגיע באופן טבעי. אבל כדי להודות בכך שאנחנו לא מספיק שמחים צריך אומץ וגבורה.
הקמפיין של בית בכפר מציג את האופציה לשמור על גחלת האותנטיות בלי לתת לגיל לשמש תירוץ בידינו לעגל פינות ולוותר עליה. זקנים בסטריאוטיפ הם סגמנט חלש שצריך להתחנף לצעירים מהם - מתוך הפחד להינטש ולהיות תלותיים. אז זהו שבבית בכפר מציעים לנו אלטרנטיבה. מקום שמאפשר לנו להמשיך לשגשג ולהצהיר את מי שהננו למרות גילנו המתקדם, ואולי בגינו.
כך, לדוגמא, השימוש בסטיגמות המיוחסות לרוב לצעירים: סטייל, יצירה, אהבה, השראה, קצב, אמנות, סקרנות ועוד. המותג בית בכפר מקדם את ההכרה ההפוכה שגורסת שהחוויה הטהורה אינה מזדקנת וכי כולנו חייבים לעמוד על כך. מה מציע בית בכפר ברמה הקונקרטית כבר פחות משנה כי זה "צבוע" בצבעי המותג שמעלים את האיפכא מסתברא לגבי זקנה. כנראה שיותר ממשחק ברידג' וסריגה...
האתגר לייצר ז'אנר שטרם ראתה עין אדם הוא מאמץ מיותר
ועכשיו לסוגיה השניה. הזכות לשחזר ז'אנרים קיימים. ואני מעלה אותה בשביל כל מי שתמיד טורח לשלוח הוכחות לפרסומות דומות. תמשיכו, אבל תקראו גם את השורות הבאות.
אנחנו יצורים פשוטים המונעים על ידי צרכים ומשאלות דומות לאורך תולדות חיי האנושות ועל כן אנחנו מתרשמים מאותם סיפורים מקדמת ימינו. תמיד נרצה להיות שמחים ויפים, תמיד נעדיף לקצר את הדרך אבל גם לעמוד באתגרים, תמיד רצינו ונרצה להיות יותר עשירים אבל גם לא תלויים בממון ורכוש. למרות שמדי פעם אנו עדים לחדשנות ששוברת מוסכמות ומערערת על הקיים בתחומים כמו אמנות, תרבות או מדע, זה לא קורה כל בוקר, ומה שבטוח - כילדים אנחנו מבקשים מאמא ואבא שיספרו לנו "עו-פעם" שוב ושוב אותו סיפור.
הסיפורים שאנחנו קוראים בספרים, רואים בסרטים ושומעים במציאות שייכים, כך טוענים חוקרים רבים, לקבוצה סופית של אפשרויות או מיבנים. סיפור סינדרלה הלא הוא נצחון האהבה והשאפתנות על החומרנות והמעמד הוא דוגמא לכך. למשל סיפור הנסיך והדרקון שהוא סיפור נצחון הגבורה את הפחד. וכן הלאה. סיפור האהבה אינו ז'אנר מקורי. מה שהופך אותו לייחודי ומעניין זה האופן שמספרים אותו.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
בפרסומות מתקיימים סיפורים זהים לאורך כל תולדות הפרסום. אני חשה צורך לכתוב שורות אלו כי כמעט כל פרסומת טובה מעוררת בי אסוציאציות לפרסומת טובה מהעבר, או לסרט או לתוכן אחר שכבר נחשפתי אליו. כמעט כל דבר טוב הוא פיתוח או מחווה לדבר טוב שקרה כבר. שנוצר כבר.
לדעתי האתגר לייצר ז'אנר שטרם ראתה עין אדם הוא מאמץ מיותר. נהפוך הוא, ואם נחזור למקרה הנוכחי, התימה של "דברים שאין להם גיל" היא אוניברסאלית ומוצקה עד כדי כך שמדי פעם מותג זה או אחר שואל אותה לעצמו לתקופת מה, והופך אותה לשלו.
בדוגמא הנוכחית המותג DOVE שמוחה נגד שנאה עצמית פיזית עושה מחווה לאשה המבוגרת תחת טיעון דומה לטיעון של בית בכפר.
לאף אחד אין בעלות על הנרטיב האומר ששמחה פנימית אינה מזדקנת. כל עוד מדובר בקטגוריות ממש שונות כמו טיפוח ודיור מוגן - לגיטימי וכמעט מתבקש לעשות שימוש בנרטיב דומה. קחו את הפרסומות של נוקיה Connecting people ותחשבו כמה מותגי תקשורת השתמשו בנרטיב של תקשורת בין אנשים. קחו את המגפה שהתחילה נייק עם just do it שהדביקה כל מותג ספורט ברדיוס של קילומטרים ואפילו פגעה בול בקמפיין yes we can של ברק אובמה. "לנצח את המפלצת שבתוכנו" - את מסד הפחדים ורגש הנחיתות, הינו בסיס להרבה סיפורי מותג מעולמות הספורט, ההשכלה, השינוי, המנהיגות. האם פסול הדבר ונחשב העתקה?
השאלה הגדולה היא האם זה לגיטימי מבחינה מוסרית לטעון טיעון שכבר נטען בלי שזה יחשב חיקוי. הגבול בין העתקה בוטה ומעליבה לבין שימוש בחומרי השראה הוא דק ופתוח לפרשנויות ובכל זאת אינו חד משמעי. כאשר מדובר בהעתקה של ממש אנחנו לא סולחים אבל כאשר מדובר בהשראה, מתיחה של משמעות ומעבר לשוק לגמרי אחר, מדובר בהוכחה לכך שאנחנו בני אדם ולעובדה הזו אין גיל.
הכותבת היא מנכ"לית משותפת ב'זיגוטה' - חברה לבניה והטמעה של מיתוג
- 7.מהגרועים שבקמפייני ארצנו (ל"ת)היחיד שבאמת יודע 02/09/2014 12:59הגב לתגובה זו
- 6.מישו 02/09/2014 12:19הגב לתגובה זומישו חייב לומר את זה, אור לביא עושה עבודה מדהימה בקראיטיב של זרמון. משהו טוב עובר על המשרד הזה. לעזאזל.
- 5.רועי 02/09/2014 12:01הגב לתגובה זוכל מה שכתבת מבחינת אסטרטגיה נכון ויפה, אבל משם ועד לתוצאה יש פער. אז נכון, שהאימג׳ים יפים ועשויים טובים, אבל הבחירה בדמויות קיצוניות, ״טווסיות״, לא ממש אמיתיות, משאיר את קהל היעד מרוחק מהמסר והאסטרטגיה שעומדת מאחור. אני לא מאמין לזוג בסטייל שהוא באמת מתלבש ככה ולא סטייליסטית שמה עליו תחפושת לצורך הקמפיין. וככה הורי, שבדיוק מחפשים ומתלבטים על דיור מוגן, מרגישים שבמקום הזה, יש טיפוסים מוזרים ולא בשבילהם. וזה נקרא - פספוס.
- 4.יעל 02/09/2014 11:43הגב לתגובה זוכל הכבוד לזרמון. עשו עבודה יפה כבוד ללקוח שלא הרס את המודעה
- 3.קמפיין מדהים !!! (ל"ת)שרית 02/09/2014 11:22הגב לתגובה זו
- 2.התמונה של הזוג מאד מרגשת (ל"ת)גלית 02/09/2014 10:37הגב לתגובה זו
- 1.רוני 02/09/2014 10:36הגב לתגובה זומי הצלם? האם הדוגמנים הם באמת דיירים?
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בכל אופן, לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 8.9% ברייטינג ו-253 אלף צופים, כשאחריה שלזינגר וברדוגו בערוץ 14, עם 6.4% ו-158 אלף צופים, ואילו אזור בחירה של 13 במקום האחרון, עם 5.8% רייטינג ו-140 אלף צופים.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בכל אופן, לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 8.9% ברייטינג ו-253 אלף צופים, כשאחריה שלזינגר וברדוגו בערוץ 14, עם 6.4% ו-158 אלף צופים, ואילו אזור בחירה של 13 במקום האחרון, עם 5.8% רייטינג ו-140 אלף צופים.
