חתימה סוכן ביטוח
צילום: UNSLASH Carrie Allen
סוכן טוב - סוכן רע

מהפכה בעמלות סוכני הביטוח - מה זה יעשה לתשואות שלכם בגמל ובהשתלמות?

מעשה בשני סוכני ביטוח - אחד מעביר כספים של לקוחות מגוף לגוף ומגדיל את הרווח שלו, השני פועל לטובת הלקוחות. הראשון - עשיר ומושחת; השני ישר. זה המצב בשוק סוכני הביטוח; הרגולטור מציע מהפכה חשובה - הלקוח ישלם ותהיה שקיפות; הלקוחות ירוויחו יותר וגם - סוכני הביטוח יחזירו לעצמם את השם הטוב

רוי שיינמן | (38)

הנה סיפור על שני סוכני ביטוח. סוכן הביטוח הראשון העביר בחודשים האחרונים של השנה לקוחות מקרן השתלמות של גוף מסויים לגוף אחר. לא היתה סיבה מוצדקת לכך, אבל זה הכניס לו הרבה כסף - קוראים לזה עמלת היקף. אם מעבירים 1 מיליון שקל לגוף מסויים מקבלים בין 3 ל-10 אלף שקל. חברות הביטוח מצ'פרות טוב יותר מבתי ההשקעות. הוא העביר כמה מיליונים טובים, והרוויח כמה עשרות אלפי שקלים.


סוכן הביטוח השני השאיר את הלקוחות אצל אותו מנהל השקעות. למה? כי הגוף הזה טוב בתשואות והוא לא מתכוון להחליף גוף טוב, גם אם זה אומר שהוא לא יזכה לעמלת היקף. 


הסוכן השני עובד בשביל הלקוח. הסוכן הראשון עובד בשביל עצמו. שניהם נדגיש מקבלים שני סוגים של עמלות - עמלת היקף כפי שתוארה כאן על העברת נכסים מגוף לגוף ועמלה שוטפת שנקראת גם נפרעים. זו העמלה החשובה ביותר. נפרעים הם חלק מדמי הניהול. כשאתם משלמים לקופת גמל להשקעה או לקרן השתלמות 0.75%, אתם בעקיפין משלמים לסוכן הביטוח 0.25%-0.3%. זה מה שהוא מקבל מהגוף המנהל, הוא בעצם שותף של הגוף המנהל. 


סוכני הביטוח מחזיקים בממוצע בתיקי לקוחות פיננסים בהיקף מצטבר של עשרות מיליוני שקלים, יש גם לא מעטים שאחראים על מאות מיליונים. הפעילות בגמל ובהשתלמות מכניסה להם כסף גדול. למעשה, חברות הביטוח ובתי ההשקעות שילמו לסוכני הביטוח על עמלות שוטפות (נפרעים) ועמלות היקף 11 מיליארד שקל בשנה. זה בלי "לספור" את הטיולים לחו"ל והמנות השוטפות שמספקים גופי ההשקעות לסוכני הביטוח.


הבעיה שהכסף הזה לא תמיד מגיע על עבודה נכונה וטובה ללקוחות. על רקע הבעיה האקוטית הזו, משרד האוצר, רשות שוק ההון ורשות התחרות מציעים מהלך דרמטי: סוכני הביטוח לא יקבלו יותר עמלות מחברות הביטוח, אלא רק מהלקוחות. המטרה היא לייצר שקיפות גבוהה יותר ולוודא שסוכני הביטוח פועלים לטובת הלקוחות בלבד, ללא ניגוד עניינים.


ניגוד העניינים מתבטא גם בכך שסוכנויות ביטוח שבבעלות חברות הביטוח אחראיות ליותר מ־23% מהכנסות סוכני הביטוח בתחום הפנסיוני, למרות שהן מהוות רק כ־10% מסך הסוכנויות. אבל ייתכן שהחגיגה עומדת להסתיים. זה לא יהיה קל. סוכני הביטוח מחזיקים בלובי מאוד חזק פוליטית והם משמרים את כוחם במוקדי הכוח כדי למנוע את החלשת מעמדם והפגיעה בפרנסתם. אבל האמת היא שיש תקלה מאוד חמורה בכך שאדם שלא מבין בהשקעות ובחסכונות ממליץ לאנשים מה לעשות בכסף שלהם וגרוע יותר - ממליץ לשנות את גוף ההשקעה רק כי זה משפר את מצבו בבנק.

מודל חדש - הלקוחות ישלמו, לא חברות הביטוח ובתי ההשקעות

הצוות שהוקם במשרד האוצר מציע מודל חדש: סוכנים יקבלו את שכרם ישירות מהלקוחות, ללא מעורבות של חברות הביטוח. הסוכנים יחויבו להציג תעריפים אחידים ושקופים לכל הלקוחות, בלי קשר לחברת הביטוח שממנה המוצר נרכש. רשות שוק ההון תפקח על סוגי העמלות שמותר לגבות ותקים מאגר מידע שבו כל לקוח יוכל להשוות מחירים בין סוכנים. במקום עמלות כאחוז מהפרמיה, העמלה תהיה סכום קבוע בשקלים כדי למנוע תמריצים למכור פוליסות יקרות.

קיראו עוד ב"ביטוח"


כיום, הלקוחות לא משלמים ישירות לסוכן. העמלות מגיעות מחברות הביטוח ונכללות בתוך הפרמיות שהלקוחות משלמים, אבל הן מוסתרות מהעין. המעבר לעמלות שקופות ומשולמות ישירות אומר שהלקוחות יידעו בדיוק כמה הם משלמים על השירות של הסוכן. עם זאת, עלולה להיווצר תחושה של עלות נוספת, גם אם בפועל התשלום הכולל לא ישתנה.


סוכני הביטוח לא אוהבים את המודל הזה. הם יתנגדו. יש להם כאמור לובי פוליטי חזק בכנסת, והם הצליחו בעבר לבלום יוזמות פחות דרמטיות. המעבר לתשלום ישיר מהלקוחות מציב אותם במצב מורכב - גם כלכלית וגם תדמיתית.


השפעה על התשואות שלכם בהשתלמות ובגמל

מה יקרה לתשואות שלכם במכשירי החיסכון בעקבות השינויים המוצעים? היא תעלה. לא לכולם, אבל בממוצע. הרי מי שמשלם עמלות גבוהות עושה זאת בשל תשואה חלשה. כדי להשיג לקוחות וצבירת כספים, הגופים האלו מספקים עמלות גבוהות ומגייסים כספים. אבל אותם לקוחות שהגיעו אליהם סובלים מתשואה לא אופטימלית. 


הם בעצם מובלים על ידי סוכן הביטוח שכאמור ממקסם את הרווח שלו אבל לא את הרווח שלהם. ברגע שהבחירה תהיה אובייקטיבית כי העמלות יהיו זהות לגמרי ולא יהיו גם צ'ופרים ופרסים, הרי שסוכן הביטוח יהיה אדיש - כל מסלול מספק לו את אותו הרווח ואז הוא יפעל למקסם את הרווחים של הלקוחות. הוא יעביר כספים לגופים עם התשואה הטובה ותחת ההנחה שמי שטוב ימשיך להיות טוב ולייצר תשואה טובה, הרי שהלקוחות ייהנו מכך.


הם בעצם עוברים מגוף חלש או בינוני לגופים הטובים. רק נדגיש שיש סוכני ביטוח טובים ונאמנים ללקוחות שלהם. לא כל התעשייה פועלת בניגוד עניינים, זה תלוי בסוכן הספציפי, אלא שהאי תלות צריכה לא רק להיעשות אלא להיראות כלפי חוץ, והסיכוי היחיד שסוכני הביטוח יזכו לאמון ולמעשה ישיבו את האמון בתעשייה שלהם הוא דרך האחדת העמלות ומתן שקיפות מלאה. 


שאלות ותשובות על עמלות סוכני הביטוח

למה בכלל צריך לשנות את המודל?
כדי למנוע ניגודי עניינים. כיום, סוכנים עשויים להעדיף פוליסות שמתגמלות אותם יותר, גם אם הן פחות טובות ללקוח.

איך בדיוק העמלה תשולם?
הלקוח ישלם ישירות לסוכן, והסכום יהיה קבוע ושקוף מראש.

האם זה יגרום ללקוחות לשלם יותר?
לא בהכרח. העלות הכוללת עשויה להישאר זהה, אבל היא תהיה שקופה וברורה יותר.

מה היתרון של המודל החדש?
הלקוח יודע בדיוק כמה הוא משלם ולמה, והסוכן עובד אך ורק למענו.

מה החיסרון?
לקוחות עלולים להרגיש שהם משלמים יותר, גם אם בפועל התשלום לא השתנה.

איך סוכני הביטוח מתייחסים לזה?
רובם מתנגדים. המודל הזה מאיים לשנות את הדרך שבה הם מתפרנסים.

האם השינוי הזה בטוח יקרה?
לא בטוח. מדובר רק בהמלצות, ורשות שוק ההון צריכה להחליט אם וכיצד ליישם אותן בפועל. צפויים מאבקים בין הרגולטור לבין הלובי של סוכני הביטוח


תגובות לכתבה(38):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 25.
    אנונימי 05/08/2025 14:31
    הגב לתגובה זו
    להעביר כסף מקופה לקופה יכול לבוא גם לטובת הלקוח. העמלה המסכנה שסוכנים מקבלים מתגמדת לעומת הטובות שמבוטח יכול לקבל על המעבר.
  • 24.
    סוכן 20/01/2025 06:48
    הגב לתגובה זו
    הלקוחות לא ישלמו את מה שמגיע לסוכן ופשוט מי שיפגע זה שוב הלקוחות והמרוויחים כרגיל הן חברות הביטוח ומקצוע הסוכן יעלם אני רק שאלה את עמלות הבנקים ובתי ההשקעות למה אף אחד לא מעלים
  • 23.
    המקצוע יעלם בשנים הקרובות גם ככה (ל"ת)
    בינה מלאכותית 19/01/2025 21:03
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    מקצוע מיותר (ל"ת)
    99 19/01/2025 20:40
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    דנה 19/01/2025 15:51
    הגב לתגובה זו
    להצדיק את קיומם
  • 20.
    מעיין 19/01/2025 15:04
    הגב לתגובה זו
    מספיק לעשוק ציבור שלא מבין
  • חוסר הבנה מולחט (ל"ת)
    שטויות מיץ 19/01/2025 15:50
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    שוש 19/01/2025 13:47
    הגב לתגובה זו
    לא ראית עוד פקיד אוצר עם חוכמה מי ישלם ישירות לסוכן בסוף רק החברות ימשיכו להתעשר הפתרון היחיד לבטל עמלת היקף
  • 18.
    יאיר 19/01/2025 13:26
    הגב לתגובה זו
    שכל החברות ישלמו תשלום אחיד לסוכנים ככה גם הסוכן יהיה אוביקטיבי
  • 17.
    אמנון 19/01/2025 13:24
    הגב לתגובה זו
    מדינה הזוייה!
  • 16.
    אמנון 19/01/2025 13:23
    הגב לתגובה זו
    אם חברות הביטוח לא יוזילו את העמלות והסוכן יגבה עמלה אז הלקוח ישלם יותר וחברות הביטוח ישאירו אצלהן גם את החלק של הסוכן.
  • 15.
    מומו 19/01/2025 12:33
    הגב לתגובה זו
    לשלם עמלות שוטפות או בונוסים פרט לעמלת גיוס חד פעמית ולאלץ את חברות הביטוח להוזיל עלויות
  • 14.
    חלם 19/01/2025 11:32
    הגב לתגובה זו
    חלם בוא נזרוק את התינוק עם המים.חברות הביטוח ובתי השקעות דוגמת מיטב ואינפיניטי מנסות לגייס סוכנים בכל מחיר.לבטל את עמלות ההיקף ולתת בונוס ללקוחות מתמידים.
  • יעל 19/01/2025 13:45
    הגב לתגובה זו
    משועממים באוצר אוכלי חינם מחפשים עבודה להצדיק את קיומם כמה טיפשים פקידים אמרנו איזה אדם ישלם ישירות לסוכן זמנכם עבר מהעולם
  • 13.
    כלכלן 19/01/2025 11:23
    הגב לתגובה זו
    לא מספיק משלמים לעורכי דין יועצי משכנתאות יועצי מס החזרי מס די !!!למה לחלוב עוד את הלקוחות .הרי דמי הניהול רק יעלו בשיטה הזו
  • 12.
    המציאותי 19/01/2025 10:09
    הגב לתגובה זו
    היום ניתן לקבל את השירות אצל יועצים פנסיוניים עצמאיים אובייקטיביים השירות עולה בין 300010000 שח תלוי במורכבות התיקרוב מוחלט של הציבור לא מוכן לשלם סכומים כאלה בעבור השירות הזה לכן הרפורמה הזאת לא תצליח
  • מתקמצנים על תשלום שיחסוך להם מאות אלפי שח ובמקום זה משלמים בעצם כשרות אלפי שח לסוכנים מהפנסיה (ל"ת)
    דב 19/01/2025 20:28
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    שמחה 19/01/2025 10:04
    הגב לתגובה זו
    האם גודל התיק משפיע..
  • 10.
    גילו את אמריקה לי אין סוכן ולא יהיה! (ל"ת)
    איתן 19/01/2025 09:53
    הגב לתגובה זו
  • יעל 19/01/2025 13:43
    הגב לתגובה זו
    החברות לוקחות את דמי הניהול לא הסוכן
  • נכון מאוד אבל ההחלטות אינן נגועות בניגודי עניינים ואינטרסים (ל"ת)
    איתן 19/01/2025 16:05
  • 9.
    סוכן 19/01/2025 09:44
    הגב לתגובה זו
    עוד לא הבנתם שאנחנו נלחמים על הקיום שלנו אז תפסיקו להיות נגדנו ותתחילו להיות בעדנו. מי שיפסיד זה רק הלקוח והרבה יותר ממה שהוא היה אמור להפסיד. סוכני ביטוח הם מהסוג שיעשה מהלימון לימונדה
  • 8.
    עמך 19/01/2025 09:33
    הגב לתגובה זו
    הרגולטור חייב לדרוש שדמי ניהול ומדרג לצבירה בכל מוצרי החיסכון חייבים להיות מוצגים בצורה ברורה בכל אתרי החברות ומשרד האוצר ללא מונחים מעורפלים כמו דמי ניהול ממוצעים וכיוב שקיפות מלא יחד עם ארגז כלים להשוואה .
  • 7.
    נתי 19/01/2025 09:23
    הגב לתגובה זו
    רוב האנשים נשארים באותה חברה. למה צריך לשלם עבור מישהו שבמדרה הטוב לא עושה בשבילך כלום צריך סעיף שמאפשר ללקוח לבחור חברה בעצמו בלי שום סוכן.
  • אתה אפילו לא יודע מה שאתה לא יודע (ל"ת)
    סוכן 20/01/2025 06:51
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 19/02/2025 22:10
    גם אם אני יודע מה שאתה לא יודע עדיין נאלץ לפתוח חשבון דרך סוכן ולא מאפשרים לי לפתוח ישירות מול החברה. ללא עירוב סוכן ומבלי לשלם לו עמלה. לא כולם הדיוטות כפי שאתה מניח. יש אנשים שמבינים את הנושא מעולה ועדיין נאלצים לשלם אחוזים לסוכן. זו עובדה.
  • עוזי 19/01/2025 10:04
    הגב לתגובה זו
    את רוב הדברים שהם עושים אפשר לעשות לבד וזה יצא הרבה יותר זול מי שלא רוצה לעשות עבודה כלשהי בעצלמו לוקח איש מקצוע כך היה וכך יהיה
  • אנונימיקה 19/02/2025 22:12
    לא על כל דבר אתה מזמין חשמלאי למרות שזה המקצוע שלו. באופן מובן גם לא דרוש סוכן לכל פעולה שאתה מעוניין לעשות.
  • יונתן 30/01/2025 14:09
    סוכן הביטוח עובד לפעמים שעות על גבי שעות ומטפל תביעות ושירות והוא הגורם המקצועי הכי טוב שיכול להיות לך.נסה להגיש תביעות מורכות לחברות הביטוח לבד נראה אותך נסה לבצע פדיונות שינויים ותפעול של הכספים שלך. נסה לבצע עזיבת עבודה לבד ולהתמודד עם 161 לבד נסה לפרוש מהעבודה לבד ללא סוכן להאשים הכי קל... שאנשים אין להם מושג היד קלה על המקלדת.
  • נתי 19/01/2025 11:09
    סוכן ביטוח לוקח 0.3% בשנה מהפנסיה ולא עושה כלום במקרה הטוב. חוץ מזה מי שרוצה לתקן את הביוב בעצמו עושה את זה אז תשחררו אותנו לבחור חברה פנסיונית בעצמנו למי שלא רוצה אתכם.
  • 6.
    צפוני בדם 19/01/2025 09:00
    הגב לתגובה זו
    כתבה מאוד מעניינת רק דבר אחד עקרוני שהיא פיספסהסוכן ביטוח מי שמייצג את חברת הביטוח ומתוגמל בהתאם להסכם עמלותיועץ פיננסי מי שמייצג את הלקוח ומתוגמל ממנובסופו של דבר התערבות בהסכמי העמלות מצד האוצר פוגעת בחופש של השוק ולכן בשורה התחתונה בלקוח הקצה עח הרווחים של חברות הביטוח
  • 5.
    סוכן ביטוח 19/01/2025 08:46
    הגב לתגובה זו
    אני ועוד רבים פועלים בשביל הלקוח בלבד
  • 4.
    ריי 19/01/2025 08:44
    הגב לתגובה זו
    למה אתם לא מדברים על העלויות שגובות חברות הביטוח שמשם משלמים לסוכנים חברות הביטוח והגמל לא יוזילו את העלויות של הסוכן מול הלקוח ובפועל הלקוח כן ישלם יותר ומי שירוויח אלו חברות הביטוח והגמל.
  • מהתחום 19/01/2025 09:01
    הגב לתגובה זו
    בסהכ סיכוי טוב שהלקוח ישלם הרבה פחות
  • תסמוך על חברות הביטוח וההשקעות שימצאו דרך לא להוריד עמלות (ל"ת)
    יהושוע 19/01/2025 17:23
  • 3.
    מזמן היה צריך לנהוג בשקיפות במקום בשחיתות (ל"ת)
    אני 19/01/2025 08:44
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מיכל 19/01/2025 08:33
    הגב לתגובה זו
    סוכני הביטוח יתנגדו רשות שוק ההון חייבת הפעם ללכת עד הסוף
  • 1.
    בני 19/01/2025 08:29
    הגב לתגובה זו
    אני כבר לא פועל עם סוכן ביטוח בתחום הפיננסי אני בוחר בעצמי ועושה את השינויים לבד לא מאמין בהם
בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic
ראיון

הקשר בין תעשיית הביטוח למהפכת הטכנולוגיה: ״בלי ביטוח אין UBER ואין AI״

מומחי ביטוח מגלים מדוע ישראל הפכה ליעד השקעה חם לענקיות הביטוח הבינלאומיות, איך הצבא יוצר את דור היזמים הטכנולוגיים, ומדוע בלי תעשיית הביטוח – כל החדשנות הטכנולוגית שאנחנו מכירים פשוט לא הייתה קיימת

צלי אהרון |
נושאים בכתבה מהפכת ה-AI

בעולם שבו חדשנות טכנולוגית נעה בקצב מהיר מאי-פעם, יש תעשייה אחת שנמצאת כמעט תמיד מאחורי הקלעים, אבל בלעדיה רוב הפיתוחים הגדולים פשוט לא היו יוצאים לפועל. "בעולמות הביטוח של היום חדשנות היא המפתח", מסביר עו"ד פרד קרלינסקי שותף ויו״ר הקבוצה הגלובלית של רגולציית ביטוח ועסקאות ביטוח של גרינברג טראוריג.: "אנחנו רואים המון תנועה, במיוחד ב-AI. גם הרגולטורים וגם חברות הביטוח מנסים להבין איך להשתמש בבינה מלאכותית כדי להפוך את הביטוח ליעיל יותר - הן מנקודת המבט של הלקוח והן בחקירות הונאה. העתיד בתחום הזה מצוין״.

הקשר בין ביטוח לבין טכנולוגיה אינו אינטואיטיבי כמו באזורים כמו סטארט אפ או בינה מלאכותית, אבל מתברר שהוא עמוק מאוד. קרלינסקי מחדד: "אם חושבים על זה באמת - שום דבר לא קורה בעולם הזה בלי ביטוח. רכב, בריאות, כל דבר שזז. הביטוח הוא זה שמאפשר לדברים לקרות״. לדבריו, החדשנות שמגיעה כיום מתוך התעשייה הזו ״מדהימה״, ומאפשרת לשחקנים חדשים להיווצר: ״בלי ביטוח ייעודי, Airbnb לא הייתה קיימת. גם Uber לא הייתה יכולה לפעול. אלה רק דוגמאות, אבל הן מבהירות איך החדשנות בביטוח הפכה את החיים שלנו לפשוטים יותר". 


עו״ד פרד קרלינסקי. קרדיט: גרינברג טראוריג

אחת הזירות המרכזיות שמניעות את השינוי היא בינה מלאכותית. לטענת קרלינסקי, הביטוח נמצא בעיצומה של מהפכה: ״יש הרבה תנועה והרבה התרגשות בתחום. AI יהפוך את הביטוח לנגיש יותר לאנשים ולחברות, וכל הצד של הסייבר - ישראל כבר מובילה עולמית שם״. תחום הסייבר, לדוגמה, הפך לאחד ממנועי החדשנות החשובים בענף. הגידול באיומי סייבר גלובליים, יחד עם ההתפתחות המהירה של טכנולוגיות AI, מייצר דרישה לפתרונות ביטוח מורכבים - וישראל ניצבת במרכז. ההסבר נמצא במפגש בין כוח אדם טכנולוגי איכותי לבין צורך ביטוחי גובר. הוא מוסיף כי חברות זרות ״מגיעות לישראל כי הן מחפשות הזדמנויות. הן רוצות לשתף פעולה עם חברות ישראליות שיכולות לתת להן יתרון טכנולוגי. כאן אתה מקבל את הערך של חדשנות״.

החדשנות לא מתרחשת רק ברמת הטכנולוגיה: עו"ד ג'ואי שבות, שותף מנהל של המשרד בתל אביב בפירמת גרינברג טראוריג (GT), רואה אותה דווקא בפתרון בעיות עסקיות: ״יש גם סוג אחר של חדשנות, איך משתמשים בטכנולוגיות כדי לפתור בעיות שלא מקבלות מענה בדרך כלל. לדוגמה, חברות החלו להשתמש ב-AI לתהליכי מיזוגים ורכישות״. אך לא מדובר רק בתהליכים פיננסיים. אחד השינויים המעניינים שג'ואי מצביע עליו נמצא דווקא במבנה המוצרים הביטוחיים: ״אנחנו רואים מוצרים חדשים בתחום הקצאת סיכונים. חברות הביטוח יוצאות לשוק עם מוצרים שמאפשרים לנהל סיכון טוב יותר. וגם בתחום הנדל״ן - נכסים יכולים להיות מבוטחים לפי ערכם. זה מעניק למשקיעים ביטחון: גם אם הפסידו כסף, הם יודעים שלא יפסידו מעבר לסכום מסוים״. נראה כי מדובר על פתרונות שמאפשרים לעולם ההשקעות להתנהל בצורה יציבה יותר. נדל"ן, שנחשב לתחום עם לא מעט סיכונים - מקבל כיום מעטפת ביטוחית שמגינה על משקיעים ופותחת את השוק לשחקנים רחבים יותר. 

רו"ח אפי סנדרוב. קרדיט: טל שחררו"ח אפי סנדרוב. קרדיט: טל שחר

תביעת ענק נגד בכירי סלייס: 950 מיליון שקל על קריסת חיסכון הפנסיה של אלפי עמיתים

המנהל המורשה של סלייס גמל מגיש כתב תביעה חריג בהיקפו נגד בעלי השליטה, הדירקטורים ונושאי המשרה לשעבר, בטענה לניהול כושל, הפרת חובות אמון והיעלמות מאות מיליוני שקלים שהופקדו בקופות גמל בניהול אישי

רן קידר |
נושאים בכתבה סלייס גמל

פרשת סלייס גמל עולה שלב. לבית המשפט המחוזי בתל אביב, במחלקה הכלכלית, הוגש כתב תביעה בהיקף חסר תקדים של כ-950 מיליון שקל נגד בעלי השליטה, דירקטורים ונושאי משרה לשעבר בחברת סלייס גמל בע"מ. את התביעה מגיש המנהל המורשה של החברה, רו"ח אפי סנדרוב, שמונה על ידי רשות שוק ההון, והיא מוגשת לטובת אלפי העמיתים ובשמם, מכוח מעמדה של סלייס כחברה מנהלת ונאמן על כספי החוסכים.

על פי כתב התביעה, מדובר באחת הפרשות החמורות שידע ענף החיסכון הפנסיוני בישראל מאז ומעולם. אלפי חוסכים, חלקם קשישים וחלקם בעלי יכולת כלכלית מוגבלת, איבדו שליטה על כספי חיסכון שנועדו לשמש אותם לעת זקנה. לפי הטענות, יותר מ-850 מיליון שקל הועברו בשנים האחרונות להשקעות כושלות ומפוקפקות, וכספים בהיקפים אדירים נעלמו או אינם ניתנים לאיתור עד היום.

הפרסונות המובילות בפרשה

בין הנתבעים המרכזיים בתביעה נמנים אסף גולדברג, מנכ"ל סלייס לשעבר ובעל מניות מרכזי, אביו שמעון גולדברג, שכיהן כדירקטור ובעל שליטה, ואחיו שי גולדברג, ששימש אף הוא כדירקטור. לצידם נתבעים דירקטורים נוספים לשעבר, בהם יו"ר הדירקטוריון לשעבר ענת טאוב, וכן ניר שהם, מיכאל ססלר, רון אייכל ותמר צ'חנובר. יחד עימם נתבעים גם רו"ח זאב לוינגר, מנהל הכספים לשעבר, רו"ח ירון ברהום, רואה החשבון המבקר לשעבר של החברה ועו"ד יוסף פורת, היועץ המשפטי וקצין הציות לשעבר.

לטענת התביעה, כל אחד מהנתבעים נשא באחריות ישירה או עקיפה להתנהלות שהובילה לקריסת מערך קופות הגמל בניהול אישי של סלייס. האחריות, כך נטען, אינה מתמצה בכשל נקודתי אלא משקפת כישלון מערכתי עמוק של הנהלה, דירקטוריון ושומרי סף, שפעלו באדישות, ברשלנות ולעיתים תוך עצימת עיניים מול סימני אזהרה בוהקים.

על פי המנהל המורשה, הגשת התביעה היא לטובת העמיתים ובשמם, כנאמן של העמיתים, ומטרתה אחת: להשיב לחוסכים את כספם, ולוודא שכל מי שמטפל בכספי ציבור, ובוודאי בחיסכון פנסיוני, יעשה כן בחרדת קודש, שאחרת יידרש לשאת בעצמו בעול הנזקים.