התצהיר של יילן לקראת עדותה בקונגרס - גורר כעת תנודה מעלה בשוקי המניות

רונן מנחם ממזרחי טפחות: "ההתנסחות של יילן חשובה וחיובית מאוד מבחינת השווקים"
אלמוג עזר | (6)
נושאים בכתבה ג'נט יילן

יו"ר הפד' ג'נט יילן פרסמה בשעה האחרונה את התצהיר המקדים לקראת עדותה החצי שנתית בפני הקונגרס, ושוקי המניות מגיבים בתנודה מעלה.

בתצהיר נכתב כי על פי הבנק המרכזי, נראה שאין צורך בעוד מספר רב של העלאות ריבית בכדי להגיע למצב בו הריבית היא ניטרלית. בתוך כך, מהתצהיר עולה חוסר ודאות של הפד' לג'י קצב האינפלציה, והדבר מעלה את הסבירות לכך שקצב העלאות הריבית יהיה הדרגתי ואיטי מאוד - בניסיון לקבל עוד ועוד אינדיקציות על מצב הכלכלה. דבריה של הנגישה האמריקנית נתפשים בשוק כיוניים וממתינים את החששות כי עידן הכסף הזול מסתיים.  ובעניין זה נכתב בתצהיר כי גם כאשר הריבית תעלה ותגיע למצב ניטרלי, זה יהיה ברמה נמוכה יותר מכפי שהיה בעשורים קודמים. באופן כללי כותבת יילן בתצהיר כי ההערכה היא שהכלכלן האמריקנית תמשיך בשנים הקרובות לצמוח בקצב מתון. 

רונן מנחם, כלכלן ראשי במזרחי טפחות: "עדותה של ג'נט ילן מהווה חזרה והדגשה של הקווים המנחים של הודעת הריבית: התקדמות, הדרגתיות, זהירות. הכיוון הוא הקטנת עוצמת ההרחבה המוניטארית ומעבר למדיניות ניטראליות. המינון מדוד ומשולב, כלומר המשך העלאת הריבית תוך תחילת הקטנת המאזן הפסקת מחזור איגרות החוב שנרכשו. חשוב לציין כי לדעת ילן הריבית תצטרך להיות נמוכה מהריבית של שיווי משקל – שבעצמה נמוכה יותר ממה שהייתה בעשורים הקודמים! לכן, לא יהיה צורך במספר גדול של העלאות ריבית. ייקח זמן עד שהריבית הניטראלית הטבעית תעלה ותתקרב (אך לא תגיע) לרמתה בעבר ורק אז תידרשנה עוד העלאות ריבית. זו התנסחות חשובה וחיובית מאוד מבחינת השווקים. מסיבה זו לדעתי התגובה הראשונה היא ירידה של תשואות הפדיון לאורך העקום, כולל בטווחים הקצרים."

עוד אומר מנחם, כי "על אף ההרגעה, ילן מקפידה לשמור על ערנות השווקים ואומרת כי תמיד יש אי ודאות ולכן המסלול המוניטארי יכול להשתנות, בהתאם לנתונים. בהקשר זה, היא אף מזכירה כי ה-Fed ישוב ויפעיל אג"ח, וינקוט כלים נוספים, כולל הורדה חוזרת של הריבית, אם המצב הכלכלי יורע שוב ויחייב זאת. בדברי העדות שהופיעו באתר ה-Fed בולט מאוד היעדר התייחסות למדיניות הפיסקאלית. מחודש לחודש, ככל שעובר זמן מאז היבחרות טראמפ לנשיא, חיסרון זה בעיתי יותר. אם הפד' יחשוב שהמדיניות הפיסקאלית לא תהייה מרחיבה כפי שהסתמן בתחילת הדרך, הצורך בהידוק המדיניות המוניטארית יפחת אף הוא. בשורה התחתונה – חזרה על הקווים המנחים כאמור, תוך הדגשת-יתר של אלמנט הזהירות. התנסחות חיובית לשווקים."

מדד הנאסד"ק -0.21% מזנק 0.95% ומדד ה-S&P500 קופץ 0.7%.  

חזרה לעדות, עוד נכתב בתצהיר כי למרות שהאינפלציה בארה"ב הינה נמוכה מצפי הבנק המרכזי האמריקני, הוא עדיין יבקש למכור חזרה את האג"חים אותו רכש בשנים שלאחר המשבר הפיננסי בארה"ב. רכישת האג"חים, מטרתה הייתה להוריד את התשואה על האג"ח ולהקטין את הריבית דה פאקטו בשוק האמריקני. עכשיו, הפד' מבקש לבצע את הפעולה ההפוכה

דיווחי עבר אשר הופיעו הן בפרוטוקולים של הפד' והן במסיבות עיתונאים שונות, הבנק יחל למכור אג"ח ממשלתי בתחילה בקצב איטי, אך הוא יגביר אותו מדי כמה חודשים. כרגע כמות האג"ח אותו מחזיק הפד' מוערך ב-4.5 טריליון דולר, אך היעד הסופי שאמור להישאר בידי הבנק המרכזי יסתכם בין 2.5 טריליון ל-2 טריליון בלבד.

כך או כך, יילן התחייבה בתצהיר היום כי מאזני הפד' ישארו גדולים יותר מהמאזנים שאפיינו אותו לפני המשבר הכלכלי של שנת 2008. כמו כן טענה כי במידה והכלכלה תציג שוב סימני משבר, הפד' לא ימנע מלרכוש אג"חים מחדש. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מה כדאי לקנות מניות או לשים בווינר? (ל"ת)
    מהמר כפייתי 12/07/2017 21:38
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    נפגע יילן 12/07/2017 19:21
    הגב לתגובה זו
    כשהשוק יפסיק להאמין - לא תוכל להחזיק אותו בהצהרות!!!
  • 4.
    המתחזה 12/07/2017 18:58
    הגב לתגובה זו
    בסיום המסחר
  • 3.
    גיל 12/07/2017 18:36
    הגב לתגובה זו
    דולר שצריך להיות 3.8 יורד ויורד מבלי שפלוג מתעוררת בזמן
  • 2.
    ר 12/07/2017 17:53
    הגב לתגובה זו
    כנראה שהפד ירוץ אחרי השווקים בדיוק כמו ב2003-2006. תחי הבועה.
  • 1.
    לפנק לפנק לפנק = לנפח לנפח לנפח (ל"ת)
    אנונימי 12/07/2017 16:44
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: