טויוטה פריוס פלאג אין הייבריד
צילום: טוויטר

מניית טויוטה מתעוררת - מה הסיבה והאם היא יכולה להיות מתחרה לטסלה?

עמית בר | (5)

מניית טויוטה זינקה ב-5.4% בבורסה בטוקיו על רקע יעד תשואה להון של 20% ובכך השלימה עלייה של 10% ביומיים. היעד לא פורסם על ידי הנהלת החברה, אלא בתקשורת היפנית. 

על פי הדיווחים כוונת החברה להכפיל את יעד התשואה להון (ROE) ל-20%, לעומת 10% כיום.תשואה להון (Return on Equity - ROE) היא מדד פיננסי המודד את היחס בין הרווח הנקי לבין ההון העצמי של החברה, ומבטא את יכולתה להפיק רווחים מהמשאבים שבידיה. 

שווי השוק של טויוטה עומד כיום על כ-243 מיליארד דולר, מה שהופך אותה לאחת מחברות הרכב הגדולות בעולם. אבל הכל יחסי - טסלה נסחרת כבר ב-1.4 טריליון דולר. שתי החברות האלו מתחרות ראש בראש כאשר לטויוטה חלומות גדולים בתחום הרכב החשמלי, אלא שהיא מפגרת מאחור - חוץ מטסלה, יש יתרון בולט ל-BYD הסינית והצפה בכלל של רכבים חשמליים סיניים.עם זאת, טיוטה נסחרת בתמחור הרבה יותר מפתה - מכפיל עתידי של 10, בעוד שטסלה במכפיל עץידי של 150.

מעבר לכך, טויוטה מכוונת לשמירה על המותגים החזקים שלה לצד שיפור וחדשנות ברכבים חשמליים וזה צפוי להתבטא בדוחות בהמשך. דו"חות נובמבר הראו עצירה מסוימת במכירות הגלובליות עקב ירידה בביקושים ועצירה בייצור בשני מפעלים, אך האנליסטים מצפים להמשך צמיחה.

 

מה אומרים האנליסטים?

האנליסט שינז'י קאקיוצ'י מבית ההשקעות מורגן סטנלי MUFG מציין כי השגת תשואה להון של 20% מחייבת את טויוטה לשפר משמעותית את הרווחיות שלה. לדבריו, ייתכן שהחברה תפעל למכור חלק מאחזקותיה כדי לשחרר הון שיוכל לשמש להחזרי דיבידנדים או רכישות חוזרות של מניות – מהלכים שמחזקים את מעמדה מול בעלי המניות.

לשם השוואה, כיום עומדת התשואה להון של טויוטה על כ-10%, בעוד יצרניות אחרות כמו טסלה נהנות מתשואה להון גבוהה יותר, סביב 15%, בזכות רווחיות גבוהה מהפעילות החשמלית שלהן. מנגד, פורד וג'נרל מוטורס נאבקות להגיע לתשואה של 7%-9% בלבד.

 

טויוטה מס' 1 במונחי מכירות בעולם

טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם במונחי מכירות, מציבה לעצמה יעד שאפתני במיוחד בתעשייה שמתקשה באופן מסורתי לשמור על רווחיות גבוהה. אם החברה אכן תשיג תשואה להון של 20%, היא לא רק תעמוד מעל מתחרותיה המסורתיות, אלא אף תתקרב לאטרקטיביות של חברות טכנולוגיה מובילות. המפתח הוא החדירה של הרכבים החשמליים הרווחיים יותר ולכן ביעד הזה יש בעצם יעד מקביל - הרחבת התחום החשמלי.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

שאלות ותשובות

מהי תשואה להון (ROE) ולמה היא חשובה?

תשואה להון היא מדד שמציג את הרווח הנקי שהחברה מייצרת ביחס להון העצמי שלה. מדובר בפרמטר שמשקיעים בוחנים כדי להבין עד כמה חברה רווחית ומהי יכולתה להחזיר ערך לבעלי המניות.

איך טויוטה מתכוונת לשפר את התשואה להון?

לפי הערכות, החברה עשויה למכור אחזקות פיננסיות, לשפר את הרווחיות משרשרת הערך שלה ולהשקיע בפעילויות בעלות פוטנציאל גבוה יותר לרווחיות, לרבות הרחבה של פעילות הרכבים החשמליים.

איך טויוטה עומדת ביחס למתחרות שלה?

טויוטה נהנית משווי שוק גבוה ביחס למתחרות כמו פורד וג'נרל מוטורס, אך עדיין רחוקה מטסלה בהיבט שווי שוק ותשואה להון.

מה השפעת הין החלש על ביצועי החברה?

היחלשות הין תרמה לשיפור בהכנסות החברה במטבע המקומי, מה שהגביר את רווחיה השנה.

מה עשויות להיות ההשלכות של יעד כזה על תעשיית הרכב?

יעד תשואה להון גבוה עשוי להפעיל לחץ על מתחרותיה של טויוטה לשפר את ביצועיהן הפיננסיים.

מהן נקודות החוזק של טויוטה בהשוואה ליצרניות רכב אחרות?

לטויוטה יש קו ייצור מגוון ורחב, הכולל רכבים מסורתיים, היברידיים וחשמליים, לצד שיפור מתמיד בחדשנות ובאיכות הייצור.

האם טויוטה מתכננת צעדים נוספים?

לפי הערכות, החברה עשויה להשקיע משאבים נוספים בפיתוח רכבים חשמליים ובהתרחבות לשווקים חדשים.

כיצד ניתן לפרש את העליות במניה בימים האחרונים?

העליות במניה בימים האחרונים משקפות אמון מצד המשקיעים ביכולת של טויוטה לעמוד ביעדים שאפתניים ולשפר את מעמדה בשוק הגלובלי. ההצהרות והכוונות שנמסרו, למרות שהן לא תמיד מגובות בלוחות זמנים ברורים, מעוררות עניין ומעודדות ציפיות גבוהות בקרב הציבור ובקרב אנליסטים פיננסיים.

האם טויוטה תוכל לשמור על המומנטום הזה?

האתגר הגדול של טויוטה יהיה שמירה על המומנטום שהשיגה בעקבות העלייה בתשואה להון. אחת הדרכים לכך היא להמשיך ולהשקיע בטכנולוגיות חדשניות, כמו רכבים חשמליים ואוטונומיים, כדי להתחרות ביעילות מול חברות צעירות יותר כמו טסלה. בנוסף, החברה תצטרך להתמודד עם אתגרי השוק הגלובלי, כולל עלויות ייצור ושינויים ברגולציה.

האם שוק הרכב מוכן לשינויים האלה?

שוק הרכב נמצא בעיצומה של מהפכה: מעבר לרכבים חשמליים, אוטונומיים, ושימוש הולך וגובר בטכנולוגיות חכמות. אם טויוטה תצליח לאמץ שינויים אלה בצורה אפקטיבית, היא תוכל להבטיח את מעמדה המוביל גם בעשורים הקרובים.

מה התרחיש האופטימי ביותר?

בתרחיש שבו טויוטה תעמוד ביעד של תשואה להון של 20%, החברה עשויה לשפר את מעמדה גם בעיני משקיעים מוסדיים, ולהפוך לבחירה מועדפת בשוק ההון הבינלאומי. הדבר עשוי להוביל לכניסת הון נוסף, שיעזור לחברה לשמר את היתרון התחרותי שלה.

האם יש סיכונים משמעותיים?

כמו בכל שינוי אסטרטגי גדול, הסיכונים קיימים. עיכובים בהשגת היעדים, תגובה איטית לתנודות השוק או תחרות מוגברת מצד מתחרות עשויים להכביד על החברה. עם זאת, הניסיון רב השנים של טויוטה בתעשייה מהווה יתרון משמעותי במענה לאתגרים הללו.

לסיכום, טויוטה נמצאת בנקודת מפתח שתעצב את עתידה. השוק מצפה למהלכים משמעותיים, והתשובה תגיע רק עם הזמן, כשהחברה תציג את היישום בפועל של האסטרטגיות החדשות שלה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לרו 30/12/2024 08:19
    הגב לתגובה זו
    טויוטה היא אחת המכוניות בה אתה טפו טפונקלע למוס באופ נדירלנו יש שני פריוסהמכונית הטובה ביותר מתו שלל שהיו לנו!אני במניית טויוטה לא מהיו ולא המלצה
  • 4.
    ששי 26/12/2024 10:31
    הגב לתגובה זו
    לא המלצה.
  • 3.
    אלון 26/12/2024 10:16
    הגב לתגובה זו
    נרדמו בשמירה בנושא רכב חשמלי, פטנטים וכו.
  • 2.
    לרון 26/12/2024 09:11
    הגב לתגובה זו
    יציבה או יורדת כי החברה לא רצה אחרי השוק החשמלי,בטווח הארוך טויוטה תמיד בפרונט,כשהשוק החשמלי יצטמצם מכל סיבה,אז תמצאו שם את ......טויוטה ופרארי
  • 1.
    שי.ע 26/12/2024 09:02
    הגב לתגובה זו
    במיוחד אצל הצרפתים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.