מניית טויוטה מתעוררת - מה הסיבה והאם היא יכולה להיות מתחרה לטסלה?
מניית טויוטה זינקה ב-5.4% בבורסה בטוקיו על רקע יעד תשואה להון של 20% ובכך השלימה עלייה של 10% ביומיים. היעד לא פורסם על ידי הנהלת החברה, אלא בתקשורת היפנית.
על פי הדיווחים כוונת החברה להכפיל את יעד התשואה להון (ROE) ל-20%, לעומת 10% כיום.תשואה להון (Return on Equity - ROE) היא מדד פיננסי המודד את היחס בין הרווח הנקי לבין ההון העצמי של החברה, ומבטא את יכולתה להפיק רווחים מהמשאבים שבידיה.
שווי השוק של טויוטה עומד כיום על כ-243 מיליארד דולר, מה שהופך אותה לאחת מחברות הרכב הגדולות בעולם. אבל הכל יחסי - טסלה נסחרת כבר ב-1.4 טריליון דולר. שתי החברות האלו מתחרות ראש בראש כאשר לטויוטה חלומות גדולים בתחום הרכב החשמלי, אלא שהיא מפגרת מאחור - חוץ מטסלה, יש יתרון בולט ל-BYD הסינית והצפה בכלל של רכבים חשמליים סיניים.עם זאת, טיוטה נסחרת בתמחור הרבה יותר מפתה - מכפיל עתידי של 10, בעוד שטסלה במכפיל עץידי של 150.
מעבר לכך, טויוטה מכוונת לשמירה על המותגים החזקים שלה לצד שיפור וחדשנות ברכבים חשמליים וזה צפוי להתבטא בדוחות בהמשך. דו"חות נובמבר הראו עצירה מסוימת במכירות הגלובליות עקב ירידה בביקושים ועצירה בייצור בשני מפעלים, אך האנליסטים מצפים להמשך צמיחה.
- הפגנת עוצמה בשוק הרכב המקומי עם 280,000 כלי רכב ב 2024
- טויוטה קאמרי - חסכונית ומרווחת עם פלפל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה אומרים האנליסטים?
האנליסט שינז'י קאקיוצ'י מבית ההשקעות מורגן סטנלי MUFG מציין כי השגת תשואה להון של 20% מחייבת את טויוטה לשפר משמעותית את הרווחיות שלה. לדבריו, ייתכן שהחברה תפעל למכור חלק מאחזקותיה כדי לשחרר הון שיוכל לשמש להחזרי דיבידנדים או רכישות חוזרות של מניות – מהלכים שמחזקים את מעמדה מול בעלי המניות.
לשם השוואה, כיום עומדת התשואה להון של טויוטה על כ-10%, בעוד יצרניות אחרות כמו טסלה נהנות מתשואה להון גבוהה יותר, סביב 15%, בזכות רווחיות גבוהה מהפעילות החשמלית שלהן. מנגד, פורד וג'נרל מוטורס נאבקות להגיע לתשואה של 7%-9% בלבד.
טויוטה מס' 1 במונחי מכירות בעולם
טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם במונחי מכירות, מציבה לעצמה יעד שאפתני במיוחד בתעשייה שמתקשה באופן מסורתי לשמור על רווחיות גבוהה. אם החברה אכן תשיג תשואה להון של 20%, היא לא רק תעמוד מעל מתחרותיה המסורתיות, אלא אף תתקרב לאטרקטיביות של חברות טכנולוגיה מובילות. המפתח הוא החדירה של הרכבים החשמליים הרווחיים יותר ולכן ביעד הזה יש בעצם יעד מקביל - הרחבת התחום החשמלי.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
שאלות ותשובות
מהי תשואה להון (ROE) ולמה היא חשובה?תשואה להון היא מדד שמציג את הרווח הנקי שהחברה מייצרת ביחס להון העצמי שלה. מדובר בפרמטר שמשקיעים בוחנים כדי להבין עד כמה חברה רווחית ומהי יכולתה להחזיר ערך לבעלי המניות.
איך טויוטה מתכוונת לשפר את התשואה להון?
לפי הערכות, החברה עשויה למכור אחזקות פיננסיות, לשפר את הרווחיות משרשרת הערך שלה ולהשקיע בפעילויות בעלות פוטנציאל גבוה יותר לרווחיות, לרבות הרחבה של פעילות הרכבים החשמליים.
איך טויוטה עומדת ביחס למתחרות שלה?
טויוטה נהנית משווי שוק גבוה ביחס למתחרות כמו פורד וג'נרל מוטורס, אך עדיין רחוקה מטסלה בהיבט שווי שוק ותשואה להון.
מה השפעת הין החלש על ביצועי החברה?
היחלשות הין תרמה לשיפור בהכנסות החברה במטבע המקומי, מה שהגביר את רווחיה השנה.
מה עשויות להיות ההשלכות של יעד כזה על תעשיית הרכב?
יעד תשואה להון גבוה עשוי להפעיל לחץ על מתחרותיה של טויוטה לשפר את ביצועיהן הפיננסיים.
מהן נקודות החוזק של טויוטה בהשוואה ליצרניות רכב אחרות?
לטויוטה יש קו ייצור מגוון ורחב, הכולל רכבים מסורתיים, היברידיים וחשמליים, לצד שיפור מתמיד בחדשנות ובאיכות הייצור.
האם טויוטה מתכננת צעדים נוספים?
לפי הערכות, החברה עשויה להשקיע משאבים נוספים בפיתוח רכבים חשמליים ובהתרחבות לשווקים חדשים.
כיצד ניתן לפרש את העליות במניה בימים האחרונים?
העליות במניה בימים האחרונים משקפות אמון מצד המשקיעים ביכולת של טויוטה לעמוד ביעדים שאפתניים ולשפר את מעמדה בשוק הגלובלי. ההצהרות והכוונות שנמסרו, למרות שהן לא תמיד מגובות בלוחות זמנים ברורים, מעוררות עניין ומעודדות ציפיות גבוהות בקרב הציבור ובקרב אנליסטים פיננסיים.
האם טויוטה תוכל לשמור על המומנטום הזה?
האתגר הגדול של טויוטה יהיה שמירה על המומנטום שהשיגה בעקבות העלייה בתשואה להון. אחת הדרכים לכך היא להמשיך ולהשקיע בטכנולוגיות חדשניות, כמו רכבים חשמליים ואוטונומיים, כדי להתחרות ביעילות מול חברות צעירות יותר כמו טסלה. בנוסף, החברה תצטרך להתמודד עם אתגרי השוק הגלובלי, כולל עלויות ייצור ושינויים ברגולציה.
האם שוק הרכב מוכן לשינויים האלה?
שוק הרכב נמצא בעיצומה של מהפכה: מעבר לרכבים חשמליים, אוטונומיים, ושימוש הולך וגובר בטכנולוגיות חכמות. אם טויוטה תצליח לאמץ שינויים אלה בצורה אפקטיבית, היא תוכל להבטיח את מעמדה המוביל גם בעשורים הקרובים.
מה התרחיש האופטימי ביותר?
בתרחיש שבו טויוטה תעמוד ביעד של תשואה להון של 20%, החברה עשויה לשפר את מעמדה גם בעיני משקיעים מוסדיים, ולהפוך לבחירה מועדפת בשוק ההון הבינלאומי. הדבר עשוי להוביל לכניסת הון נוסף, שיעזור לחברה לשמר את היתרון התחרותי שלה.
האם יש סיכונים משמעותיים?
כמו בכל שינוי אסטרטגי גדול, הסיכונים קיימים. עיכובים בהשגת היעדים, תגובה איטית לתנודות השוק או תחרות מוגברת מצד מתחרות עשויים להכביד על החברה. עם זאת, הניסיון רב השנים של טויוטה בתעשייה מהווה יתרון משמעותי במענה לאתגרים הללו.
לסיכום, טויוטה נמצאת בנקודת מפתח שתעצב את עתידה. השוק מצפה למהלכים משמעותיים, והתשובה תגיע רק עם הזמן, כשהחברה תציג את היישום בפועל של האסטרטגיות החדשות שלה.
- 5.לרו 30/12/2024 08:19הגב לתגובה זוטויוטה היא אחת המכוניות בה אתה טפו טפונקלע למוס באופ נדירלנו יש שני פריוסהמכונית הטובה ביותר מתו שלל שהיו לנו!אני במניית טויוטה לא מהיו ולא המלצה
- 4.ששי 26/12/2024 10:31הגב לתגובה זולא המלצה.
- 3.אלון 26/12/2024 10:16הגב לתגובה זונרדמו בשמירה בנושא רכב חשמלי, פטנטים וכו.
- 2.לרון 26/12/2024 09:11הגב לתגובה זויציבה או יורדת כי החברה לא רצה אחרי השוק החשמלי,בטווח הארוך טויוטה תמיד בפרונט,כשהשוק החשמלי יצטמצם מכל סיבה,אז תמצאו שם את ......טויוטה ופרארי
- 1.שי.ע 26/12/2024 09:02הגב לתגובה זובמיוחד אצל הצרפתים
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
