הקרב מול המחשוב הקוונטי: האם הביטקוין ישרוד?
התקדמות במחשוב הקוונטי מציבה איום ארוך-טווח על אבטחת ביטקוין ועל יציבות השווקים הפיננסיים
ביטקוין, המטבע הדיגיטלי המוביל בעולם, ניצב בפני איום ארוך-טווח שאינו נמצא במוקד תשומת הלב של מרבית המשקיעים - פריצה באמצעות מחשבים קוונטיים. התקדמות טכנולוגית, כמו זו שדווחה לאחרונה על ידי גוגל עם שבב Willow, עלולה לשנות את חוקי המשחק. פריצה שכזו עשויה לערער את אבטחת המטבעות הדיגיטליים ולגרום לנזק כלכלי עצום.
האיום הקוונטי: איך זה עובד?
מחשבים קוונטיים פועלים על בסיס "קיוביטים", המסוגלים לייצג מספר מצבים בו זמנית, בניגוד ל"ביטים" של מחשבים מסורתיים שמייצגים 0 או 1 בלבד. התכונה הזו מאפשרת להם לבצע חישובים מורכבים בצורה מהירה להפליא, כולל פריצה לשיטות ההצפנה שמגינות על ביטקוין.
אחת השיטות העיקריות המשמשות להצפנה כיום מבוססת על "מפתחות ציבוריים", המורכבים ממספרים גדולים מאוד. תהליך "פירוק לגורמים", שבו מוצאים את המספרים הראשוניים שמרכיבים את המפתח, הוא מסובך למחשבים רגילים אך פשוט יותר למחשבים קוונטיים בעזרת אלגוריתמים ייעודיים. פריצה באמצעות מחשבים קוונטיים לא רק תאיים על ביטקוין, אלא גם על מערכות פיננסיות מסורתיות כמו בנקים ופלטפורמות מסחר. לדוגמה, שיטות הצפנה דומות משמשות להגנה על מידע אישי בבנקאות מקוונת ועל נתונים רגישים בתחומים אחרים.
"מה שיש כאן הוא פצצה מתקתקת שממתינה להתפוצץ, אם וכאשר מישהו יצליח לפתח טכנולוגיה של פריצה קוונטית ויחליט לנצל אותה כדי לתקוף מטבעות קריפטוגרפיים" אמר ארתור הרמן, עמית בכיר במכון הדסון בוושינגטון. מחקר של מכון הדסון משנת 2022 העריך כי מתקפה קוונטית על ביטקוין עלולה לגרום להפסדים של מעל ל-3 טריליון דולר בשוקי הקריפטו והשוק הפיננסי הרחב, ואף להוביל למיתון כלכלי עמוק. הרמן ציין כי עלויות פוטנציאליות של מתקפה כזו עלו מאז, שכן ערך הביטקוין טיפס אל מעבר ל-100 אלף דולר, והפך לנכס השקעה מרכזי ונפוץ יותר.
הצפנה מותאמת לעידן הקוונטי
במצב הנוכחי, מפתחות ציבוריים של ביטקוין לא נחשפים אלא אם מבוצעת העברה, מה שמעניק לכאורה ביטחון. אולם, ברגע שמבוצעת העברה, המפתח הציבורי חשוף למשך כ-10 דקות – זמן שבו המערכת ממתינה לאישור העסקה. אם מחשב קוונטי יוכל לפענח מפתח פרטי בפרק זמן קצר מ-10 דקות, התוקף יוכל לייצר עסקה מתחרה ולכוון את המטבעות לכתובת שלו.- שנת 2025 בשוק הקריפטו: בין הישגים רגולטוריים לאכזבה במחירים
- סטרטג׳י מגייסת מאות מיליונים - אבל מפסיקה לרכוש ביטקוין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כיום, ההערכות הן שמחשב קוונטי זקוק לכ-30 דקות לפענח חתימה של ביטקוין, וזמן זה מספק הגנה מסוימת. אולם, ההתקדמות המהירה בתחום המחשוב הקוונטי עלולה לצמצם את הזמן הנדרש, ולהוות איום משמעותי על המערכת כולה.
כדי להתמודד עם האיום, קהילת הביטקוין שוקלת מעבר לשיטות הצפנה מתקדמות יותר, המיועדות להתמודד עם כוחם של מחשבים קוונטיים. שינוי כזה ידרוש הסכמה רחבה בין המשתמשים והמפתחים ברחבי העולם, תהליך שידוע כארוך ומורכב. כמו כן, יהיה צורך להעביר את כל המטבעות הקיימים לארנקים חדשים עם הצפנה מתקדמת. כל משתמש יצטרך לנקוט פעולה יזומה, תהליך שיצריך חינוך והכנה מקיפה של קהילת הקריפטו.
- 5.יוסי 25/12/2024 07:40הגב לתגובה זוגם אם ימצאו דרך להגן מפריצה. כוח חישוב כל כך גדול יהפוך את הכרייה לפשוטה ומהירה. איך זה ישפיע על המטבעות ?
- 4.מפחיד (ל"ת)אזרח 24/12/2024 23:55הגב לתגובה זו
- 3.מישו2 24/12/2024 18:11הגב לתגובה זואם יש דרך מהירה לפתור בעיות NP-Intermediate
- 2.אחד 24/12/2024 17:51הגב לתגובה זולכאורה. אגב זה לא שכל אחד יוכל להחזיק מחשב קוואנטי כזה. המדינות לא יאפשרו את זה. זה כמו נשק גרעיני
- אם לגוגל יש כבר מחשב כזה, אז יכול להיות גם לחברות אחרות (ל"ת)נחום 24/12/2024 18:49הגב לתגובה זו
- נחום תקום 24/12/2024 20:15ואנחנו לא יודעים מזה..
- 1.המגזים 24/12/2024 17:36הגב לתגובה זוקודם שיפתחו מחשב כזה שימצאו לו שימוש ואז נדבר על תרחיש תבהלה עד אז יהיו פתרונות גם לאיומים הללו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
