מחשב קוונטי
צילום: דאלי

הקרב מול המחשוב הקוונטי: האם הביטקוין ישרוד?

התקדמות במחשוב הקוונטי מציבה איום ארוך-טווח על אבטחת ביטקוין ועל יציבות השווקים הפיננסיים

אביחי טדסה | (7)

ביטקוין, המטבע הדיגיטלי המוביל בעולם, ניצב בפני איום ארוך-טווח שאינו נמצא במוקד תשומת הלב של מרבית המשקיעים - פריצה באמצעות מחשבים קוונטיים. התקדמות טכנולוגית, כמו זו שדווחה לאחרונה על ידי גוגל עם שבב Willow, עלולה לשנות את חוקי המשחק. פריצה שכזו עשויה לערער את אבטחת המטבעות הדיגיטליים ולגרום לנזק כלכלי עצום.

 

האיום הקוונטי: איך זה עובד?

מחשבים קוונטיים פועלים על בסיס "קיוביטים", המסוגלים לייצג מספר מצבים בו זמנית, בניגוד ל"ביטים" של מחשבים מסורתיים שמייצגים 0 או 1 בלבד. התכונה הזו מאפשרת להם לבצע חישובים מורכבים בצורה מהירה להפליא, כולל פריצה לשיטות ההצפנה שמגינות על ביטקוין.

אחת השיטות העיקריות המשמשות להצפנה כיום מבוססת על "מפתחות ציבוריים", המורכבים ממספרים גדולים מאוד. תהליך "פירוק לגורמים", שבו מוצאים את המספרים הראשוניים שמרכיבים את המפתח, הוא מסובך למחשבים רגילים אך פשוט יותר למחשבים קוונטיים בעזרת אלגוריתמים ייעודיים. פריצה באמצעות מחשבים קוונטיים לא רק תאיים על ביטקוין, אלא גם על מערכות פיננסיות מסורתיות כמו בנקים ופלטפורמות מסחר. לדוגמה, שיטות הצפנה דומות משמשות להגנה על מידע אישי בבנקאות מקוונת ועל נתונים רגישים בתחומים אחרים.

"מה שיש כאן הוא פצצה מתקתקת שממתינה להתפוצץ, אם וכאשר מישהו יצליח לפתח טכנולוגיה של פריצה קוונטית ויחליט לנצל אותה כדי לתקוף מטבעות קריפטוגרפיים" אמר ארתור הרמן, עמית בכיר במכון הדסון בוושינגטון. מחקר של מכון הדסון משנת 2022 העריך כי מתקפה קוונטית על ביטקוין עלולה לגרום להפסדים של מעל ל-3 טריליון דולר בשוקי הקריפטו והשוק הפיננסי הרחב, ואף להוביל למיתון כלכלי עמוק. הרמן ציין כי עלויות פוטנציאליות של מתקפה כזו עלו מאז, שכן ערך הביטקוין טיפס אל מעבר ל-100 אלף דולר, והפך לנכס השקעה מרכזי ונפוץ יותר.

הצפנה מותאמת לעידן הקוונטי

במצב הנוכחי, מפתחות ציבוריים של ביטקוין לא נחשפים אלא אם מבוצעת העברה, מה שמעניק לכאורה ביטחון. אולם, ברגע שמבוצעת העברה, המפתח הציבורי חשוף למשך כ-10 דקות – זמן שבו המערכת ממתינה לאישור העסקה. אם מחשב קוונטי יוכל לפענח מפתח פרטי בפרק זמן קצר מ-10 דקות, התוקף יוכל לייצר עסקה מתחרה ולכוון את המטבעות לכתובת שלו.

כיום, ההערכות הן שמחשב קוונטי זקוק לכ-30 דקות לפענח חתימה של ביטקוין, וזמן זה מספק הגנה מסוימת. אולם, ההתקדמות המהירה בתחום המחשוב הקוונטי עלולה לצמצם את הזמן הנדרש, ולהוות איום משמעותי על המערכת כולה.

כדי להתמודד עם האיום, קהילת הביטקוין שוקלת מעבר לשיטות הצפנה מתקדמות יותר, המיועדות להתמודד עם כוחם של מחשבים קוונטיים. שינוי כזה ידרוש הסכמה רחבה בין המשתמשים והמפתחים ברחבי העולם, תהליך שידוע כארוך ומורכב. כמו כן, יהיה צורך להעביר את כל המטבעות הקיימים לארנקים חדשים עם הצפנה מתקדמת. כל משתמש יצטרך לנקוט פעולה יזומה, תהליך שיצריך חינוך והכנה מקיפה של קהילת הקריפטו.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    יוסי 25/12/2024 07:40
    הגב לתגובה זו
    גם אם ימצאו דרך להגן מפריצה. כוח חישוב כל כך גדול יהפוך את הכרייה לפשוטה ומהירה. איך זה ישפיע על המטבעות ?
  • 4.
    מפחיד (ל"ת)
    אזרח 24/12/2024 23:55
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מישו2 24/12/2024 18:11
    הגב לתגובה זו
    אם יש דרך מהירה לפתור בעיות NP-Intermediate
  • 2.
    אחד 24/12/2024 17:51
    הגב לתגובה זו
    לכאורה. אגב זה לא שכל אחד יוכל להחזיק מחשב קוואנטי כזה. המדינות לא יאפשרו את זה. זה כמו נשק גרעיני
  • אם לגוגל יש כבר מחשב כזה, אז יכול להיות גם לחברות אחרות (ל"ת)
    נחום 24/12/2024 18:49
    הגב לתגובה זו
  • נחום תקום 24/12/2024 20:15
    ואנחנו לא יודעים מזה..
  • 1.
    המגזים 24/12/2024 17:36
    הגב לתגובה זו
    קודם שיפתחו מחשב כזה שימצאו לו שימוש ואז נדבר על תרחיש תבהלה עד אז יהיו פתרונות גם לאיומים הללו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.