גנסן הואנג אנבידיה
צילום: טוויטר

אנבידיה באור חיובי: אופטימיות לקראת העתיד

תחזיות וול סטריט לשנת 2025 ונתוני אינפלציה מעודדים דוחפים את מניית ענקית השבבים לעלייה נוספת, עם ציפייה לחשיפת דור חדש של מוצרים מתקדמים
אביחי טדסה |

מניית אנבידיה NVIDIA CORP, יצרנית השבבים המובילה בתחום הבינה המלאכותית, רשמה עלייה בטרום המסחר בפתחו של שבוע מסחר נוסף. העלייה במחיר המניה נובעת משילוב של עלייה כוללת בשוק הטכנולוגיה, בעקבות נתוני אינפלציה נמוכים מהצפוי, ודיווחים חיוביים מצד אנליסטים בוול סטריט.

אופטימיות לקראת שנת 2025

ביום שישי האחרון, פרסמה חברת מורגן סטנלי דוח חיובי במיוחד על יצרניות שבבי הבינה המלאכותית, והמליצה על אנבידיה כאחת המניות המובילות לשנת 2025. האנליסט ג'וזף מור הדגיש את היכולת של החברה להתמודד עם אתגרי ההספקה והייצור, במיוחד בכל הנוגע למוצרי הדור הבא המבוססים על שבבי Blackwell. עם זאת, מחיר היעד למניה נשאר זהה - 166 דולר.

האנליסטים ציינו כי אתגרים זמניים בשרשרת האספקה אינם צפויים לפגוע בביצועים ארוכי הטווח של החברה. לפי הדוח, שבבי Blackwell צפויים להפוך למרכז השיח במחצית השנייה של 2025, במיוחד לאור העלייה הצפויה בייצורם כבר בתחילת אותה שנה. הדוח צופה שאנבידיה תמשיך להוביל בצמיחת המכירות על פני מתחרותיה, כולל AMD  ADVANCED MICRO DEVICES וברודקום BROADCOM INC , ותגדיל את הכנסותיה בשיעור של 44.1% בשנת 2025. תחזיות אלו ממחישות את המעמד המרכזי של אנבידיה בשוק השבבים ואת תרומתה המכרעת לצמיחה בתחום הבינה המלאכותית.

לפי דיווחים בתקשורת הטאיוואנית, אנבידיה צפויה לחשוף את קו מוצרי ה-GB300 Blackwell, המיועדים לשרתים מתקדמים של בינה מלאכותית, בכנס GTC המתוכנן לחודש מרץ. חשיפה זו עשויה להוות קפיצת מדרגה נוספת עבור החברה, ולהעמיק את מעמדה כשחקן מרכזי בשוק הבינה המלאכותית העולמי.

בנוסף, אנבידיה פועלת גם בתחום תוכנות התשתית המיועדות לניהול וייעול תהליכי עיבוד נתונים. שילוב החומרה והתוכנה מעניק לחברה יתרון תחרותי מול יצרניות שבבים אחרות. העלייה של אנבידיה נובעת גם מהתאוששות כללית בשוק הטכנולוגיה. נתוני אינפלציה נמוכים מהצפוי בארה"ב הובילו לראלי בשוק המניות, כאשר חברות הטכנולוגיה נהנות מאמון מחודש של המשקיעים.

אחת מהמניות המומלצות על ידי בנק אוף אמריקה

בנק אוף אמריקה פרסם את רשימת המניות המומלצות שלו לשנת 2025, כשבראשן נמצאת ענקית השבבים אנבידיה. הבנק צופה שנה של שתי מגמות שונות. במחצית הראשונה, השקעות בבינה מלאכותית ופריסת מערכת Blackwell של החברה על ידי לקוחות ענן אמריקאים ישמרו על התנופה בתחום השבבים לבינה מלאכותית. במחצית השנייה של השנה, לעומת זאת, הבנק מעריך שתשומת הלב עשויה לעבור ליצרניות שבבים פחות "צפופות" בתחומי הרכב והתעשייה, על רקע חידוש מלאי והתאוששות בייצור כלי רכב, בהנחה שתהיה התאוששות בכלכלה העולמית.

האנליסטים מדגישים במיוחד את ההשפעה הצפויה של הדור הבא של שבבי Blackwell, שיושקו ב-2025, על שרשרת האספקה של מרכזי הנתונים. בנוסף, הבנק מציין כי היתרון התחרותי של אנבידיה בתחום התוכנה והאקוסיסטם שלה CUDA עשוי להתרחב עוד יותר עם כניסת שחקנים חדשים לשוק הבינה המלאכותית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.