סילביה יבלונסקי מנכלית Defiance
צילום: Defiance

"ההשקעות במגזר הקוונטי יגדלו פי 4 בשנים הקרובות"

התחום הקוונטי צובר תאוצה בוול סטריט בשבועות האחרונים, בעיקר בזכות ההשקה של השבב הקוונטי החדש של גוגל, Willow: "המשקיעים מבינים שאנחנו בדרך ל'עליונות קוונטית'", כותבת סילביה יבלונסקי מ-Defiance
רוי שיינמן | (4)

מניות הקוונטים הן הדבר החם בוול סטריט בשבועות האחרונים, ליתר דיוק מאז ה-9.12, אז השיקה גוגל את השבב הקוונטי החדש שלה, Willow, שלא רק דחף את מניית גוגל למעלה ב-10% אלא גם הביא לזינוק ממוצע של 150% במניות הקוונטיות האחרות. הזינוקים האלה הכניסו את התחום לרשימת מניות השנה.

 

Quantum Computing, Rigetti Computing ו-D-Wave Quantum הן חלק מהמניות הבולטות שרשמו זינוקים מרשימים של פי 2-3 בשבועות האלה. המובילות בתחום הן עדיין IBM וגוגל אבל המשקיעים מתחילים להבין שהשוק החדש מתחיל להבשיל. זה עדיין מוקדם מאוד, אבל יש הבנה שאם בינה מלאכותית היא הדבר הבא, מחושב קוונטי הוא הדבר הבא-הבא.

למרות הזינוקים החדים במניות הקוונטים, חלק מהאנליסטים עדיין אופטימיים מאוד להמשך, כמו סילביה יבלונסקי מנכ"לית ומנהלת השקעות ראשית בחברת ההשקעות האמריקאית Defiance, שטוענת שההשקעות במגזר הקוונטי צפויות לגדול פי 4 בשנים הקרובות.

סילביה יבלונסקי מנכ

סילביה יבלונסקי מנכ"לית Defiance; קרדיט: Defiance

"חרף התנודתיות העזה במניות הקוונטיות, היינו עדים באחרונה למספר התפתחויות טכנולוגיות שתומכות במגזר, לרבות ההשקה של השבב הקוונטי החדש של גוגל, Willow, שמסוגל לפתור בדקות ספורות בעיות מורכבות שמחשב קלאסי זקוק לזמן כמעט אינסופי כדי לפתור", כותבת יבלונסקי. "כמו כן, באחרונה נחתמו מספר הסכמים משמעותיים בין חברות קוונטיות לגופים ממשלתיים כמו נאס"א ובין חברות קוונטיות לבין ענקיות הטכנולוגיה. כל זה חיזק את אמון המשקיעים בפוטנציאל המסחרי של התחום".

"המניות הקוונטיות חוו באחרונה זינוק חד בערכן", מוסיפה יבלונסקי. "זהו סממן של התלהבות מצד המשקיעים, מעט בדומה להתלהבות שראינו סביב מניות ה-AI לאחר השקת ChatGPT. ככל שהטכנולוגיה תתבגר ותבשיל, מחיר המניות יגלם זאת. ישנן הערכות כי ההשקעות במגזר הקוונטי יגדלו פי 4 בשנים הקרובות". 

מה זה בכלל מחשב קוונטי ומה הפוטנציאל שלו?

קיראו עוד ב"גלובל"

מחשב קוונטי הוא ממש לא כמו מחשב רגיל. במקום ביטים שעובדים כאמור על 0 ו-1 בלבד, המחשב הקוונטי משתמש בקיוביטים. הקיוביטים יכולים להיות במצב של 0, 1, או שניהם בו זמנית - מה שמאפשר למחשב לבצע מספר תהליכים במקביל. בשונה ממחשב רגיל שמבצע פעולה אחת בזמן נתון, מסיים אותה, ועובר לפעולה הבאה - המחשב הקוונטי יכול לבצע מספר תהליכים בו זמנית וכך לקצר את זמן החישוב באופן אקספוננציאלי.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יפתח 26/12/2024 18:40
    הגב לתגובה זו
    לא רוצה להשמע סקפטי אבל גם מניות הקונאביס והרכב האוטונומי היו אבטחה מאוד גדולה והציפיות היו בשמים עד שיום בהיר אחד הבועה התפוצצה אז צריך להיות מאוד זהירים
  • 3.
    יש עוד המחוון זמן עד שנראה מחשב קוונטי בחיי היום יום (ל"ת)
    אני 22/12/2024 11:28
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כשיפצחו את הביטקויין נדע שזה עובד (ל"ת)
    מ ומ ו 22/12/2024 10:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אש 22/12/2024 10:14
    הגב לתגובה זו
    Qtum. יש לי אותו כמה שנים, והוא עלה יפה מאוד לאורך זמן. עכשיו עם ההייפ, אני קצת חושש...
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.