סילביה יבלונסקי מנכלית Defiance
צילום: Defiance

"ההשקעות במגזר הקוונטי יגדלו פי 4 בשנים הקרובות"

התחום הקוונטי צובר תאוצה בוול סטריט בשבועות האחרונים, בעיקר בזכות ההשקה של השבב הקוונטי החדש של גוגל, Willow: "המשקיעים מבינים שאנחנו בדרך ל'עליונות קוונטית'", כותבת סילביה יבלונסקי מ-Defiance
רוי שיינמן | (4)

מניות הקוונטים הן הדבר החם בוול סטריט בשבועות האחרונים, ליתר דיוק מאז ה-9.12, אז השיקה גוגל את השבב הקוונטי החדש שלה, Willow, שלא רק דחף את מניית גוגל למעלה ב-10% אלא גם הביא לזינוק ממוצע של 150% במניות הקוונטיות האחרות. הזינוקים האלה הכניסו את התחום לרשימת מניות השנה.

 

Quantum Computing, Rigetti Computing ו-D-Wave Quantum הן חלק מהמניות הבולטות שרשמו זינוקים מרשימים של פי 2-3 בשבועות האלה. המובילות בתחום הן עדיין IBM וגוגל אבל המשקיעים מתחילים להבין שהשוק החדש מתחיל להבשיל. זה עדיין מוקדם מאוד, אבל יש הבנה שאם בינה מלאכותית היא הדבר הבא, מחושב קוונטי הוא הדבר הבא-הבא.

למרות הזינוקים החדים במניות הקוונטים, חלק מהאנליסטים עדיין אופטימיים מאוד להמשך, כמו סילביה יבלונסקי מנכ"לית ומנהלת השקעות ראשית בחברת ההשקעות האמריקאית Defiance, שטוענת שההשקעות במגזר הקוונטי צפויות לגדול פי 4 בשנים הקרובות.

סילביה יבלונסקי מנכ

סילביה יבלונסקי מנכ"לית Defiance; קרדיט: Defiance

"חרף התנודתיות העזה במניות הקוונטיות, היינו עדים באחרונה למספר התפתחויות טכנולוגיות שתומכות במגזר, לרבות ההשקה של השבב הקוונטי החדש של גוגל, Willow, שמסוגל לפתור בדקות ספורות בעיות מורכבות שמחשב קלאסי זקוק לזמן כמעט אינסופי כדי לפתור", כותבת יבלונסקי. "כמו כן, באחרונה נחתמו מספר הסכמים משמעותיים בין חברות קוונטיות לגופים ממשלתיים כמו נאס"א ובין חברות קוונטיות לבין ענקיות הטכנולוגיה. כל זה חיזק את אמון המשקיעים בפוטנציאל המסחרי של התחום".

"המניות הקוונטיות חוו באחרונה זינוק חד בערכן", מוסיפה יבלונסקי. "זהו סממן של התלהבות מצד המשקיעים, מעט בדומה להתלהבות שראינו סביב מניות ה-AI לאחר השקת ChatGPT. ככל שהטכנולוגיה תתבגר ותבשיל, מחיר המניות יגלם זאת. ישנן הערכות כי ההשקעות במגזר הקוונטי יגדלו פי 4 בשנים הקרובות". 

מה זה בכלל מחשב קוונטי ומה הפוטנציאל שלו?

קיראו עוד ב"גלובל"

מחשב קוונטי הוא ממש לא כמו מחשב רגיל. במקום ביטים שעובדים כאמור על 0 ו-1 בלבד, המחשב הקוונטי משתמש בקיוביטים. הקיוביטים יכולים להיות במצב של 0, 1, או שניהם בו זמנית - מה שמאפשר למחשב לבצע מספר תהליכים במקביל. בשונה ממחשב רגיל שמבצע פעולה אחת בזמן נתון, מסיים אותה, ועובר לפעולה הבאה - המחשב הקוונטי יכול לבצע מספר תהליכים בו זמנית וכך לקצר את זמן החישוב באופן אקספוננציאלי.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יפתח 26/12/2024 18:40
    הגב לתגובה זו
    לא רוצה להשמע סקפטי אבל גם מניות הקונאביס והרכב האוטונומי היו אבטחה מאוד גדולה והציפיות היו בשמים עד שיום בהיר אחד הבועה התפוצצה אז צריך להיות מאוד זהירים
  • 3.
    יש עוד המחוון זמן עד שנראה מחשב קוונטי בחיי היום יום (ל"ת)
    אני 22/12/2024 11:28
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כשיפצחו את הביטקויין נדע שזה עובד (ל"ת)
    מ ומ ו 22/12/2024 10:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אש 22/12/2024 10:14
    הגב לתגובה זו
    Qtum. יש לי אותו כמה שנים, והוא עלה יפה מאוד לאורך זמן. עכשיו עם ההייפ, אני קצת חושש...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.